Hur använder jag en extra router till att förstärka wifi:t i ett annat rum?

Permalänk
Medlem

Hur använder jag en extra router till att förstärka wifi:t i ett annat rum?

Jag använder min dator i vardagsrummet, bredvid står en router, en Asus RT-AC68U. Jag har förvisso en kabel från den till datorn där jag mestadels använder anslutningen, jag kommer nästa upp i 500/500 Mbps, även på enheter som använder den trådlöst på 5 GHz.

Nu har jag byggt om mitt sovrum till ett hobbyrum, där jag delvis kommer att använda datorer. Signalen från routern finns där men den är ganska svag. Jag hittade en router på loppmarknad för 40 kr, en Asus RT-N66U, som också klarar 5 GHz.

Kan jag sätta den andra routern i mitt hobbyrum o på nått sätt använda den som förstärkare till befintligt wifi? Det går naturligtvis att sätta en lång sladd in i den första router o sen skapa nya trådlösa nätverk, men jag skulle vilja att de fungerade på samma. T.ex. om man drar en kabel o kan aktivera de befintliga nätverken på den?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

Börja med att ställa in den "nya" routern i accesspunktsläge för annars kommer du få ett nytt nätverk du måste krångla med. Dra sedan en kabel till det rum du vill ha Asus-routern och ställ den där så kan du surfa vidare på samma nätverksnamn som tidigare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppety:

Jag använder min dator i vardagsrummet, bredvid står en router, en Asus RT-AC68U. Jag har förvisso en kabel från den till datorn där jag mestadels använder anslutningen, jag kommer nästa upp i 500/500 Mbps, även på enheter som använder den trådlöst på 5 GHz.

Nu har jag byggt om mitt sovrum till ett hobbyrum, där jag delvis kommer att använda datorer. Signalen från routern finns där men den är ganska svag. Jag hittade en router på loppmarknad för 40 kr, en Asus RT-N66U, som också klarar 5 GHz.

Kan jag sätta den andra routern i mitt hobbyrum o på nått sätt använda den som förstärkare till befintligt wifi? Det går naturligtvis att sätta en lång sladd in i den första router o sen skapa nya trådlösa nätverk, men jag skulle vilja att de fungerade på samma. T.ex. om man drar en kabel o kan aktivera de befintliga nätverken på den?

Sätt N66 i repeater mode.
Manual finns på nätet (asus hemsida) hur det görs, patcha routern till senaste FW eller överväg en tredjeparts FW.
Tänk dock på att använda en router som repeater har en impact på prestanda.

Men....N66 har gått end of life så vissa sårbarheter är inte patchade och kommer sannolikt inte patchas, Jag hade övervägt en liten modernare router som har support. Kanske även med AI mesh så kan du köra ett Meshnät med din AC68.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Sätt N66 i repeater mode.
Manual finns på nätet (asus hemsida) hur det görs, patcha routern till senaste FW eller överväg en tredjeparts FW.
Tänk dock på att använda en router som repeater har en impact på prestanda.

Men....N66 har gått end of life så vissa sårbarheter är inte patchade och kommer sannolikt inte patchas, Jag hade övervägt en liten modernare router som har support. Kanske även med AI mesh så kan du köra ett Meshnät med din AC68.

Man bör undvika repeater mode eftersom detta halverar farten i nätverket.
Eftersom den har Wifi 4 (802.11n) och inte Wifi 5 (802.11ac) så blir nog minskningen ännu större.
N66 supportar inte aimesh så skall den användas så måste den trådkopplas.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Man bör undvika repeater mode eftersom detta halverar farten i nätverket.
Eftersom den har Wifi 4 (802.11n) och inte Wifi 5 (802.11ac) så blir nog minskningen ännu större.
N66 supportar inte aimesh så skall den användas så måste den trådkopplas.

Det är ju precis detta jag skriver, repeater har en impact på prestanda och att TS bör överväga en ny router som kanske har stöd för AI-Mesh.