Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har hela tiden haft ögonen på OLED men efter att ha gått igenom denna guide Del1/2 så blir ja väldigt osäker. T ex. många av Samsungs modeller i toppklassen får fler stjärnor än LG's. Är det så enkelt att modellerna från Samsung är bättre?
Har tidigare funderat på en C2, men Samsungs QN95B verkar få högre betyg i ljusstyrka etc?
Tar tacksamt emot tips.
55" som gäller i detta fall.

Ja, QN95B har högre ljusstyrka så om du har tänkt placera TVn motsatt sida stora fönster som du vägrar mörklägga vid tittande så kan det vara idé med QN95B. I annat fall kan du strunta i den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av nu1mlock:

Ja, QN95B har högre ljusstyrka så om du har tänkt placera TVn motsatt sida stora fönster som du vägrar mörklägga vid tittande så kan det vara idé med QN95B. I annat fall kan du strunta i den.

TV'n står såhär

Kommer bara bestå av film, viss sport. Inget spel. Film kommer bara ske på kvällen så kommer för det mesta vara mörkt, om inte är det inga problem att dra för.

C2 och QN95B har ingen större skillnad i pris, vilken skulle rekommenderas i så fall? Tänker också OLED vs. NeoQLED

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

TV'n står såhär

Kommer bara bestå av film, viss sport. Inget spel. Film kommer bara ske på kvällen så kommer för det mesta vara mörkt, om inte är det inga problem att dra för.

C2 och QN95B har ingen större skillnad i pris, vilken skulle rekommenderas i så fall? Tänker också OLED vs. NeoQLED

Inget snack om saken - B2, CS eller C2 är ett mycket bättre val.

B2 har 2st HDMI-portar som är framtidssäkra med bl.a. 4K120. Om man ansluter en soundbar eller förstärkare så försvinner en av dessa två portar. Kostar 10 400kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993003

C2 har 4st av dessa portar och kostar drygt 15 300kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003060

CS har panel och design från C1 men i övrigt samma funktioner som C2 men kostar 11 000kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149790

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Köpte vid årsskiftet Sony XR-A90J (2021 års modell) för 13990kr på Media Market efter att min Panasonic G20 (Plasma) börjat flimra och bilden blev helt omöjlig att titta på. Har inte ångrat mig en sekund. Sjukt bra bild med deras XR processor. Jag spelar inte på Tv:en utan kör appar (Film och Musik) direkt via tv:en. Har en Advance Acoustic A10 Classic kopplad via HDMI ARC för att kunna köra ljud. Vilket funkar super! Tv:en har bra ljud i sig för att vara en tv om du nu inte har en ljudanläggning eller liknande. Min kusin köpte A80J ca 6 månader före mig och det skiljer en hel del på bildkvalitén och då har A80J en bra bild i mina ögon. Ur boxen var A90J sjukt skarp i både ljus och färg. Som tur ingick det kalibrering på detta ex och efter ha ställt in de personliga inställningarna så blev det hela mycket bättre. Rekommenderas skarpt om du hittar en. Följde Thomas Ytterbergs lista. En kul detalj är att fjärrkontrollen lyser upp knapparna när du lyfter på den eller trycker på den.

Tack för svaret. du verkar ha fått ett sjukt bra pris på A90j i så fall, idag ligger den på nästan 28k Eller 18k om man går på lägsta pris på prisjakt.

Enda jag läst om och är orolig över är att dessa Oleds är mörka och svåra att titta på i dagsljus, hur upplever du det?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av nu1mlock:

Inget snack om saken - B2, CS eller C2 är ett mycket bättre val.

B2 har 2st HDMI-portar som är framtidssäkra med bl.a. 4K120. Om man ansluter en soundbar eller förstärkare så försvinner en av dessa två portar. Kostar 10 400kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003060

C2 har 4st av dessa portar och kostar drygt 15 300kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6003060

CS har panel och design från C1 men i övrigt samma funktioner som C2 men kostar 11 000kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149790

Tack för svar!
Är nyfiken bara varför C2 som har samma pris som QN95B är ett bättre val? Är LG att föredra?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Moseby:

Har hela tiden haft ögonen på OLED men efter att ha gått igenom denna guide Del1/2 så blir ja väldigt osäker. T ex. många av Samsungs modeller i toppklassen får fler stjärnor än LG's. Är det så enkelt att modellerna från Samsung är bättre?

Jag vet, folk är så mentalt drillade i betyg och "bäst" att det lätt uppstår dissonans och blir missuppfattningar. Var ju en i början som blev alldeles skogstokig över detta.

Det är inget betyg och det är inte stjärnor. Det är punkter som rankar på vilket jämförbar nivå produkterna befinner sig i förhållande till varandra. Baserat på tidigare års frågor där många missförstår produkterna och köper exempelvis en Q60-samsung ("...för den har ju QLED som är ljusstark") istället för en OLED ("...för den har jag ju hört är ljussvagt") och missar att Q60:n kan vara både ljussvagare och har ett mycket sämre reflexfilter än en OLED.

Ifall du du inte behöver mot 1000 nits (•••+) maximal ljusstyrka i SDR – vilket få egentligen behöver ens på utomhusreklam – är en eller två prickar en rankning för något som har fullt tillräcklig ljusstyrka för ett vardagsrum och filmtittande i dämpad belysning.

Sitter du däremot i ett rum som har dåliga förutsättningar och du inte vill kompromissa med rummet kommer de modellerna med (•••+) ha mycket bättre förutsättning att praktiskt fungera i rummet. Även om jag i del 2 meddelar att det rummet inte är alls är ett bra rum för att titta på TV och film till att börja med.

Produkten är alltså inte bättre, den är lämpligare, för den situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för svar!
Är nyfiken bara varför C2 som har samma pris som QN95B är ett bättre val? Är LG att föredra?

Svärta och bildkvalitet är bättre på OLED
Ljusstyrka är bättre på den andra

Båda är bra apparater och tror du blir nöjd med vilken som. Fönstrena där är ju det som talar emot att du kommer få ut allt som en OLED har att ge

Enkelt sagt så har en OLED en potential att ge bättre bild i de allra flesta situationer, men när apparaten har dåliga förutsättningar så kan en LCD/QLED vinna för att den är lite bättre på att hantera dåliga situationer (väldigt ljusa miljöer med direkta reflexer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för svar!
Är nyfiken bara varför C2 som har samma pris som QN95B är ett bättre val? Är LG att föredra?

Priset har ingenting med något att göra. Priset ändras från dag till dag och både B2 samt CS är flera tusen billigare än QN95B.

Som tidigare nämnt så är det bara ett fall där QN95B passar bättre i praktiken och det är om du ska försöka titta på TV i ett rum som är galet ljust, med fönster som du vägrar mörklägga osv. Det blir ett jättedåligt rum att titta på TV i, men med den extra höga ljusstyrka du kan få från QN95B gör att det jättedåliga rummet går att använda lite bättre.

Om du, som du skriver, kan tänka dig att dra ner gardiner så får du bättre bild och upplevelse med en OLED.

Hade jag varit du så hade jag köpt en CS för 11 000kr istället för QN95B för 15 400kr och lagt dom 4 400kr du sparar på något roligare. Eller en soundbar om du inte redan har vettigt ljud.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Tack för svaret. du verkar ha fått ett sjukt bra pris på A90j i så fall, idag ligger den på nästan 28k Eller 18k om man går på lägsta pris på prisjakt.

Enda jag läst om och är orolig över är att dessa Oleds är mörka och svåra att titta på i dagsljus, hur upplever du det?

Jag hade nog bara tur! Media Markt körde en drive och när vi kom till butiken i Lund så hade de två ex i butiken. Han hittade inte dem först utan fick leta en god stund. Till slut hittade han den ena men inte den andra! Satt en rea lapp på den som var 22900kr. Men på deras hemsida stod det 13990kr. Tv:en var dessutom kalibrerad för 1700kr. Men eftersom de inte hittade den andra tv:en så fick jag tv för det priset som stod på hemsidan inklusive kalibreringen eftersom den ville jag inte betala för! Hade bara 14000kr att köpa tv för. Så ja, jag hade väl tur kan man säga!

Vi har tv:en med ryggen mot ett stort fönster. Utanför fönstret har vi ett 35 kvm stort uterum med stora glasfönster och glasdörrar. Solen går ner i vinkel med detta så nu börjar det bli rätt ljust när solen ligger på! Då blir tyvärr inte bilden den bästa. Bilden blir mörk och tittar du på mörka scener i en film eller serie så blir det nästan jobbigt att se detaljer. Bilden blir grynig om du förstå hur jag menar. Tv:en skulle behövt vara mer ljusstark. Nu har jag dock inte ändrat några inställningar eller testat annat än den personliga inställningarna som medföljde med kalibreringen. I övrigt är bilden superbra och skarp. Hade samma problem med Plasma Tv så det är inte något problem utan den nackdelen som kommer med OLED. Vilket också nämns i Thomas lista / Guide som du kan läsa här i första inlägget på tråden.

Har du fler frågor så skriv igen så skall jag försöka besvara dem.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag vet, folk är så mentalt drillade i betyg och "bäst" att det lätt uppstår dissonans och blir missuppfattningar. Var ju en i början som blev alldeles skogstokig över detta.

Det är inget betyg och det är inte stjärnor. Det är punkter som rankar på vilket jämförbar nivå produkterna befinner sig i förhållande till varandra. Baserat på tidigare års frågor där många missförstår produkterna och köper exempelvis en Q60-samsung ("...för den har ju QLED som är ljusstark") istället för en OLED ("...för den har jag ju hört är ljussvagt") och missar att Q60:n kan vara både ljussvagare och har ett mycket sämre reflexfilter än en OLED.

Ifall du du inte behöver mot 1000 nits (•••+) maximal ljusstyrka i SDR – vilket få egentligen behöver ens på utomhusreklam – är en eller två prickar en rankning för något som har fullt tillräcklig ljusstyrka för ett vardagsrum och filmtittande i dämpad belysning.

Sitter du däremot i ett rum som har dåliga förutsättningar och du inte vill kompromissa med rummet kommer de modellerna med (•••+) ha mycket bättre förutsättning att praktiskt fungera i rummet. Även om jag i del 2 meddelar att det rummet inte är alls är ett bra rum för att titta på TV och film till att börja med.

Produkten är alltså inte bättre, den är lämpligare, för den situationen.

Det är lite intressant att samtidigt som skillnaden mellan OLED och QLED (LCD) verkar bli mindre och mindre så tycks åsikterna om vilken teknik som är bäst på allt bli allt kraftigare och mer oresonliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är lite intressant att samtidigt som skillnaden mellan OLED och QLED (LCD) verkar bli mindre och mindre så tycks åsikterna om vilken teknik som är bäst på allt bli allt kraftigare och mer oresonliga

Nja, det är fortfarande en betydande skillnad mellan dem. Local dimming blir aldrig lika bra som en panel där pixlarna producerar sitt eget ljus. Annars tappar du alltid små detaljer och får halo-effekter eller oljämn ljussättning av objekt i bilden. Det kommer du inte ifrån.

QLED har inte utvecklats överdrivet mycket de senaste åren (bättre backlight men ibland sämre paneler) så att skillnaden blir mindre och mindre vet jag inte om jag håller med om. De är absolut bra, men till och med Samsung har insett att OLED ger egenskaper som QLED inte kan konkurrera med.

Med det sagt är ju inte OLED bäst på allt. Förutom risk för inbränning på OLED så gör ju den överlägsna pixel-responstiden att rörelser kan uppfattas ryckigare vid låg framerate (dvs. film och serier). ABL:en på en OLED kan ju också uppfattas irriterande om man tittar på material med mycket vitt, exempelvis vintersport.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det är fortfarande en betydande skillnad mellan dem. Local dimming blir aldrig lika bra som en panel där pixlarna producerar sitt eget ljus. Annars tappar du alltid små detaljer och får halo-effekter eller oljämn ljussättning av objekt i bilden. Det kommer du inte ifrån.

QLED har inte utvecklats överdrivet mycket de senaste åren (bättre backlight men ibland sämre paneler) så att skillnaden blir mindre och mindre vet jag inte om jag håller med om. De är absolut bra, men till och med Samsung har insett att OLED ger egenskaper som QLED inte kan konkurrera med.

Med det sagt är ju inte OLED bäst på allt. Förutom risk för inbränning på OLED så gör ju den överlägsna pixel-responstiden att rörelser kan uppfattas ryckigare vid låg framerate (dvs. film och serier). ABL:en på en OLED kan ju också uppfattas irriterande om man tittar på material med mycket vitt, exempelvis vintersport.

Har inte påstått att det inte är skillnad mellan dom, däremot att den verkar vara mindre nu än tidigare då jag som OLED fanboy såg QLED (och snarlika namn för samma sak) som stendött. Men med införandet av MiniLED tycker jag ändå att LCD-gänget lyft sig mer än jag trodde. Med det sagt äger jag inget annat än OLED och har inga planer på att ändra på det. Där är jag glad för att Samsung slutligen utmanade LG, som väl i ärlighetens namn tappat farten rätt rejält senaste åren (eller kanske mer troligt, inte sett någon större vits i att konkurrera för mycket med sig själva).

Edit: Jag har iaf inte köpt och behållit något annat än OLED senaste åren där jag haft möjlighet att välja.

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny TV. 85" är tanken. Har två väldig stora fönsterpartier som ni ser på bild. Har dock Luxaflex gardiner som kan sänkas hela vägen ner för bägge partierna. TV kommer hamna mittemot där jag inte sänkt gardinen. Till höger om fönsterpartierna har jag balkong och fler fönster med direkt solljus ibland, men där kan jag sänka persienner om jag behöver det.

Tanken är ju inte att sänkt Luxaflex/persienn hela tiden, men då det är ljust/soligt ute så hjälper dom ganska mycket. Framöver så kanske vi installerar helt mörkläggande gardiner som komplement men det är något för framtiden.

Är väldigt sugen på en LG OLED G2 eller G3 men funderar även på en QN95B från Samsung då dom skyltar så extremt med sitt reflexfilter...

Vad hade ni valt att gå vidare med med dessa förutsättningar?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nucky:

Är väldigt sugen på en LG OLED G2 eller G3 men funderar även på en QN95B från Samsung då dom skyltar så extremt med sitt reflexfilter...

QN95B kommer dämpa ett mysbelyst rum lite bättre än C2 (C3 lär ha nya filter så får se hur de beter sig) och den kommer att trycka undan starka reflexer likt fönster också det lite bättre. Men, detta stora men: dess struktur för UVA-filtret leder också till att vissa vinklar på direkta reflexer slår om till regnbågseffekter som stör hela bilden. Har bildexempel på det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Så vad du får i ditt rum... ...Köp båda, testa, dokumentera och berätta.

Edit: oavsett har QN95B en fördel att dess ljusstyrka vid behov kan forcera bilden förbi reflexerna där en OLED går i taket rätt snabbt. Det finns alltid mer muskler för att hantera situationen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QN95B kommer dämpa ett mysbelyst rum lite bättre än C2 (C3 lär ha nya filter så får se hur de beter sig) och den kommer att trycka undan starka reflexer likt fönster också det lite bättre. Men, detta stora men: dess struktur för UVA-filtret leder också till att vissa vinklar på direkta reflexer slår om till regnbågseffekter som stör hela bilden. Har bildexempel på det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Så vad du får i ditt rum... ...Köp båda, testa, dokumentera och berätta.

Edit: oavsett har QN95B en fördel att dess ljusstyrka vid behov kan forcera bilden förbi reflexerna där en OLED går i taket rätt snabbt. Det finns alltid mer muskler för att hantera situationen där.

Ja det hade ju varit trevligt att köpa båda för att testa 😊 Jag vill egentligen ha en OLED men fasar över "spegelbilden" jag sett hos en del om man inte mörklägger... Luxaflex gardinerna lär ju hjälpa lite men inte så värst... G3 lär ju dessutom vara en extremt saftig historia en lång tid framöver...

Om du hade gått på magkänslan. Vad hade du gjort?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nucky:

Om du hade gått på magkänslan. Vad hade du gjort?

Jag hade bytt bostad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag hade bytt bostad

HAHA - Då gör vi så

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Bildexpert 📺

Skämt åsido: det är svårt att rekommendera något för det måste verkligen ses på plats och med den ljuskontrollering som finns i rummet. Det som är kanske räcker så att en befintlig OLED-modell räcker. Kanske har QN95B ändå ett övertag. Komplett mörkläggningsgardin kommer lösa alla problem och man kan köra vilken TV man vill.

För tidigt att säga hur OLED G3 kommer påverka situationen och ifall det är värt att vänta. 70% mer ljusstyrka på pappret brukar vara 35% i praktiken baserat på branschen tidigare hantering av specar. Då är det fortfarande mycket mer muskler hos en QN95B.

Men om det finns någon form av ljusmätning från lokalen med exempelvis luxaflex och persienner upp/nere skulle jag peka med hela handen och höfta med hela höften att en QN95B vinner allt mer flexibilitet ju du kommer över 200 lux där 1000 lux börjar bli nivån där ingen konsument-TV riktigt längre har resurserna. Men då är rummet ändå rätt kasst för att njuta av bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Har du fler frågor så skriv igen så skall jag försöka besvara dem.

Det blev ett inköp av A80J ändå, tycker den är helt okay, faktiskt bättre ljusstyrka än min 8 år gamla tv eller om det är annat reflexskydd eller liknande så.

Men tack för råden, nu ska jag titta på vilka inställningar man borde ha

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Det blev ett inköp av A80J ändå, tycker den är helt okay, faktiskt bättre ljusstyrka än min 8 år gamla tv eller om det är annat reflexskydd eller liknande så.

Men tack för råden, nu ska jag titta på vilka inställningar man borde ha

Ett bra val. Det händer en del på 8 år så oavsett så kommer du att vara nöjd. Lycka till!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skämt åsido: det är svårt att rekommendera något för det måste verkligen ses på plats och med den ljuskontrollering som finns i rummet. Det som är kanske räcker så att en befintlig OLED-modell räcker. Kanske har QN95B ändå ett övertag. Komplett mörkläggningsgardin kommer lösa alla problem och man kan köra vilken TV man vill.

För tidigt att säga hur OLED G3 kommer påverka situationen och ifall det är värt att vänta. 70% mer ljusstyrka på pappret brukar vara 35% i praktiken baserat på branschen tidigare hantering av specar. Då är det fortfarande mycket mer muskler hos en QN95B.

Men om det finns någon form av ljusmätning från lokalen med exempelvis luxaflex och persienner upp/nere skulle jag peka med hela handen och höfta med hela höften att en QN95B vinner allt mer flexibilitet ju du kommer över 200 lux där 1000 lux börjar bli nivån där ingen konsument-TV riktigt längre har resurserna. Men då är rummet ändå rätt kasst för att njuta av bild.

Fick hem en QN95B 85”. Hittills är jag väldigt nöjd. Har inte hunnit pilla så värst mycket dock.

Om du har lust med att lämna en kommentar kring nedan avvikelse. Självaste baksidan på TV verkar inte vara världens mest fastsatta del som jag sett på en TV. Övre sidan har släppt sådär på minst två ställen på översidan.

Vad jag kan se funkar TVn som den ska. Men ska det vara såhär?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nucky:

Fick hem en QN95B 85”. Hittills är jag väldigt nöjd. Har inte hunnit pilla så värst mycket dock.

Om du har lust med att lämna en kommentar kring nedan avvikelse. Självaste baksidan på TV verkar inte vara världens mest fastsatta del som jag sett på en TV. Övre sidan har släppt sådär på minst två ställen på översidan.

Vad jag kan se funkar TVn som den ska. Men ska det vara såhär?

En 85:a har nog en del flex i sig. Alternativet är något som kanske är supertungt och även dyrt enbart på materialkostnaderna.

Men om du är osäker, kolla med Samsungs support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En 85:a har nog en del flex i sig. Alternativet är något som kanske är supertungt och även dyrt enbart på materialkostnaderna.

Men om du är osäker, kolla med Samsungs support.

Will Do! Ja den flexade en del, lite ovant men så länge bilden sköter sig. Den ska upp på väggen snart ändå.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Fick hem en QN95B 85”. Hittills är jag väldigt nöjd. Har inte hunnit pilla så värst mycket dock.

Om du har lust med att lämna en kommentar kring nedan avvikelse. Självaste baksidan på TV verkar inte vara världens mest fastsatta del som jag sett på en TV. Övre sidan har släppt sådär på minst två ställen på översidan.

Vad jag kan se funkar TVn som den ska. Men ska det vara såhär?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Baserat på vad jag läst är byggkvalitet och materialval på chassit inte den modellens starkaste sida, till skillnad från bilden. Det lär dock inte vara något man sedan i praktiken märker vid daglig användning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tänkte vi skulle komma till skott och byta ut en gammal 32" Samsung lcd som står i ena vardagsrummet till något större och bättre och har ögonen på LG OLED48A2, enligt den förträffliga guiden här verkar det vara en riktigt bra modell till ett pris som sambon accepterar Men jag funderar lite på hur mycket luft man behöver ha ovanför apparaten för att den ska må bra, den är 684mm med stativ och utrymmet den är tänkt att stå i är 700mm högt då utrymmet är ett tomrum i en hylla, funkar det? Har ingen erfarenhet av Oled så vet inte hur mycket värme de utvecklar men vill ha så stor tv det bara är möjligt givet platsen vi har.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av doctor_N:

Tänkte vi skulle komma till skott och byta ut en gammal 32" Samsung lcd som står i ena vardagsrummet till något större och bättre och har ögonen på LG OLED48A2, enligt den förträffliga guiden här verkar det vara en riktigt bra modell till ett pris som sambon accepterar Men jag funderar lite på hur mycket luft man behöver ha ovanför apparaten för att den ska må bra, den är 684mm med stativ och utrymmet den är tänkt att stå i är 700mm högt då utrymmet är ett tomrum i en hylla, funkar det? Har ingen erfarenhet av Oled så vet inte hur mycket värme de utvecklar men vill ha så stor tv det bara är möjligt givet platsen vi har.

Det var länge sedan det skickades med handböcker med illustrationer med termometrar och varningar om svettiga produkter. Det som finns inbyggt och online handlar ofta om hur man använder appar och gränssnitt, sällan fysisk info om produkten. Ofta är det i manuelen främst en friskrivningsinformation, där standard alltid är 30 cm avstånd (tja, 1 foot) till allt och alla – nästan oavsett vilken produktmanual man än tittar i. Vilket nog är mest ett resultat av hur den amerikanska juridiska processen fungerar, snarare än ett faktiskt krav baserad på hur produkten fungerar fysiskt.

En fristående C2:a är kanske 5° varmare än rummet efter ett par timmar. Lite varmare, +10° där kretskorten sitter. Kan förstås bli varmare om man kör högre ljusstyrka och HDR i långa perioder, men de blir sällan varmare än så.

Kolla annars direkt med LG vad de har för råd:

https://www.lg.com/se/support/chat-email

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Tänkte vi skulle komma till skott och byta ut en gammal 32" Samsung lcd som står i ena vardagsrummet till något större och bättre och har ögonen på LG OLED48A2, enligt den förträffliga guiden här verkar det vara en riktigt bra modell till ett pris som sambon accepterar Men jag funderar lite på hur mycket luft man behöver ha ovanför apparaten för att den ska må bra, den är 684mm med stativ och utrymmet den är tänkt att stå i är 700mm högt då utrymmet är ett tomrum i en hylla, funkar det? Har ingen erfarenhet av Oled så vet inte hur mycket värme de utvecklar men vill ha så stor tv det bara är möjligt givet platsen vi har.

Tänker att luftflödet är öppet under skärmen eftersom den står på ben och förmodligen på sidorna också. Att det sen är någon cm ovanför gör ändå att varm luft kan passera ut eftersom varm luft stiger. En tv kan bli varm av olika anledningar, tex om den är på och ljuset från ett fönster ligger på men inte så att det finns risk för problem. Några grader skulle jag tippa på att det kan påverka men absolut inga bränder eller elektronik problem. Flesta kretskort och komponenter är gjorda för klara en högre värme än vad de används för. Detta för att annars skulle många saker sluta att fungera så fort de blir lite för varma.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det var länge sedan det skickades med handböcker med illustrationer med termometrar och varningar om svettiga produkter. Det som finns inbyggt och online handlar ofta om hur man använder appar och gränssnitt, sällan fysisk info om produkten. Ofta är det i manuelen främst en friskrivningsinformation, där standard alltid är 30 cm avstånd (tja, 1 foot) till allt och alla – nästan oavsett vilken produktmanual man än tittar i. Vilket nog är mest ett resultat av hur den amerikanska juridiska processen fungerar, snarare än ett faktiskt krav baserad på hur produkten fungerar fysiskt.

En fristående C2:a är kanske 5° varmare än rummet efter ett par timmar. Lite varmare, +10° där kretskorten sitter. Kan förstås bli varmare om man kör högre ljusstyrka och HDR i långa perioder, men de blir sällan varmare än så.

Kolla annars direkt med LG vad de har för råd:

https://www.lg.com/se/support/chat-email

Hörde mig för idag med LG och de sade sig inte ha någon officiell rekommendation men tyckte det lät tight men att det mycket väl kunde fungera bra ändå.
Användningstiden per tillfälle är ca 10 minuter upp till några timmar per tillfälle och ju varmare det är ute/inne ju mindre kommer den användas för då är vi mer sugna på utomhusaktiviteter än att titta på tv. Tack för bra info om C2an, jag tror jag helt enkelt slår till. I värsta fall får jag väl sno ihop en liten lösning med en gammal chassiefläkt som får snurra bakom maskinen

Permalänk
Medlem

Hej @Laxpudding !
Impulsköpte QE75QN95B för att den när den såldes med 70% rabatt. Dvs 10490:- direkt från Samsung. Hur är det med PWM-flimmer på just den modellen? Du skriver att mini-LED är värst i det avseendet? Gäller det även toppmodellen som i det här fallet? Slipper man det om man istället köper OLED eller är det lika illa där? Hur, och när blir det problematiskt att inte kunna stänga av local dimming? Och hur illa blir det vid uppspelning av material som är tänkt att köras med dolby vision? Trots den rejäla prissänkningen blir jag fundersam över om jag borde köpt en 75" TCL C835 istället... Vad är din uppfattning om allt det här? Är det mindre problem som jag kanske bör bortse från med priset i åtanke?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej @Laxpudding !
Impulsköpte QE75QN95B för att den när den såldes med 70% rabatt. Dvs 10490:- direkt från Samsung. Hur är det med PWM-flimmer på just den modellen? Du skriver att mini-LED är värst i det avseendet? Gäller det även toppmodellen som i det här fallet? Slipper man det om man istället köper OLED eller är det lika illa där? Hur, och när blir det problematiskt att inte kunna stänga av local dimming? Och hur illa blir det vid uppspelning av material som är tänkt att köras med dolby vision? Trots den rejäla prissänkningen blir jag fundersam över om jag borde köpt en 75" TCL C835 istället... Vad är din uppfattning om allt det här? Är det mindre problem som jag kanske bör bortse från med priset i åtanke?

Mini-LED i sig är inget specifikt PWM-flimmrande. Däremot väljer Samsung att i hög grad applicera PWM-flimmer i låg frekvens, 120 Hz på majoriteten av sina LCD:er, inklusive QN95B. Störs man av PWM-flimmer är Samsungs LCD:er ett sämre val, men det är också en individuell sak hur man störs. PWM-flimmer är i alla fall en distinkt nackdel för en del människor som inte alltid går att kliva runt.

De gångerna det blir ett problem att inte kunna stänga av local dimming är vid de tillfällen man ser hur local dimmingen arbetar. Eftersom local dimming och FALD generellt sker med viss fördröjning – kan vara över sekunden långsam – med hur den tänder och släcker. Låg-läget torde vara tillräckligt diskret för exempelvis filmtittande. Men alla är lite olika hur känsliga de är för att se (och störa sig på) sådana effekter.

Kör du material avsett för Dolby Vision skickas inte Dolby Vision utan det faller tillbaka på statisk HDR10. Man missar de fördelar som en DV-version kan ha mastrats med, vilket är dynamisk HDR och 12-bitars djup. Dvs, man måste få chansen att jämföra med en DV-version sida vid sida för att se vad man råkar missa. Därför kan man vara lyckligt omedveten om det extra man missar. Det man typiskt förlorar utan DV är konsekvensen, att bilden ser ut som väntat. 2022-Samsung och äldre tenderar att variera mer godtyckligt och ofta sätta nivåerna lite för ljust. Verkar ha åtgärdats med 2023-modellerna.