ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING - Ändring av RAM hastighet i BIOS

Permalänk
Medlem

ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING - Ändring av RAM hastighet i BIOS

Hej,

Jag har försökt hitta en lösning då min nya dator inte använder sig av hela MHz hastigheten från mina RAM minnen by default utan jag har behövt följa nedanstående guide för att ändra det manuellt via AI Tweaker inne på BIOS. Nu får jag rätt minnes hastighet men av någon anledning så tar det dubbla tid att starta datorn för den går igenom samma process vid varje uppstart av datorn där den verkar aktivera ändringen varje gång.

Det lyser först orange lampa på moderkoret, sen röd och därefter grön och vit sen släcks den och då startar datorn som den ska och jag får logga in mot datorn så småningom. Kan man ändra detta så att den inte varje gång går igenom samma process? Har läst att moderkortet ska göra detta första gången man ändrar det, sen ska det komma ihåg det.

Kan det vara nåt annat jag behöver ändra på?

Guide: https://www.youtube.com/watch?v=vz3n0CYV_5I
BIOS: Senaste versionen av BIOS är installerad via denna sida: https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650e-f...

Mina specs hittar ni under min signatur.

Tack på förhand,
Mvh
Hulamaan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulamaan:

Hej,

Jag har försökt hitta en lösning då min nya dator inte använder sig av hela MHz hastigheten från mina RAM minnen by default utan jag har behövt följa nedanstående guide för att ändra det manuellt via AI Tweaker inne på BIOS. Nu får jag rätt minnes hastighet men av någon anledning så tar det dubbla tid att starta datorn för den går igenom samma process vid varje uppstart av datorn där den verkar aktivera ändringen varje gång.

Det lyser först orange lampa på moderkoret, sen röd och därefter grön och vit sen släcks den och då startar datorn som den ska och jag får logga in mot datorn så småningom. Kan man ändra detta så att den inte varje gång går igenom samma process? Har läst att moderkortet ska göra detta första gången man ändrar det, sen ska det komma ihåg det.

Kan det vara nåt annat jag behöver ändra på?

Guide: https://www.youtube.com/watch?v=vz3n0CYV_5I
BIOS: Senaste versionen av BIOS är installerad via denna sida: https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650e-f...

Mina specs hittar ni under min signatur.

Tack på förhand,
Mvh
Hulamaan

Kan du visa med CPU-Z, vad du verkligen kör på för hastighet?

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Enligt Task Manger så kör jag på 5600MHz just nu. Står även samma inne på Armory Crate.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulamaan:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Enligt Task Manger så kör jag på 5600MHz just nu. Står även samma inne på Armory Crate.

Det jag kan se som antagligen är ett problem, är att du verkar ha 4 stickor, vilket ju tyvärr kan manifestera sig i just problem med högre hastigheter och enligt ZPU-Z så verkar ditt minne gå i drygt 5000MHz, vilket ju inte är toppen men som sagt det kan vara antalet stickor som sätter käppar i hjulen.

Har du senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det jag kan se som antagligen är ett problem, är att du verkar ha 4 stickor, vilket ju tyvärr kan manifestera sig i just problem med högre hastigheter och enligt ZPU-Z så verkar ditt minne gå i drygt 5000MHz, vilket ju inte är toppen men som sagt det kan vara antalet stickor som sätter käppar i hjulen.

Jag har endast 2st stickor inte 4st så det stämmer inte att jag har det.
Märkligt att systemet känner av 4st?

Om du kollar på Task Manager så står det under "slots used" 2 out of 4 så där känner den av ialla fall korrekt.

Däremot nåt jag noterar är att Komplett har monterat RAM minnerna på slot 2 & 4 istället för 1 & 2. Kan det spela någon roll? Slot 1 & 3 inne på CPU-Z är tomt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulamaan:

Jag har endast 2st stickor inte 4st så det stämmer inte att jag har det.
Märkligt att systemet känner av 4st?

Om du kollar på Task Manager så står det under "slots used" 2 out of 4 så där känner den av ialla fall korrekt.

Däremot nåt jag noterar är att Komplett har monterat RAM minnerna på slot 2 & 4 istället för 1 & 2. Kan det spela någon roll? Slot 1 & 3 inne på CPU-Z är tomt.

Det brukar vara det rätta att ha dem som de satte minnena i. Så där är det inget problem.
I bios om du har det senaste, har du sett vad minnena får för spänning (Volt)? Har du förresten installerat chipset drivarna?

https://www.amd.com/en/support

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det brukar vara det rätta att ha dem som de satte minnena i. Så där är det inget problem.
I bios om du har det senaste, har du sett vad minnena får för spänning (Volt)? Har du förresten installerat chipset drivarna?

https://www.amd.com/en/support

Hej,

Ber om ursäkt för seg återkoppling. Jag har verifierat att jag har dom senaste drivers för chipset, och har nu kollat inne i BIOS det du frågade mig om, se nedanför bilderna. Tog även bild på hur det ser ut just nu under AI Tweaker, ifall någon inställning är inkorrekt:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Jag har endast 2st stickor inte 4st så det stämmer inte att jag har det.
Märkligt att systemet känner av 4st?

Det syns inte hur många stickor du har på CPU-Z-bilderna, men det står "4 x 32-bit" vilket kan misstolkas som fyra stickor. Men det betyder egentligen bara att du kör dual channel, eftersom DDR5 har två kanaler per sticka till skillnad från tidigare DDR som bara hade en.

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att den varje gång tar extra lång tid att starta igång, som att den går igenom samma process varje gång om att aktivera klockningen av minnerna, ska den inte göra det enbart en gång sen komma ihåg det?

Den lyser först orange, sen röd sedan grön och vit när den kommer igång vid moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk

under AI Overclock tuner välj DOHC II/EXPO III profilen för minnena så ska den läsa in korrekts timings och hastighet osv från minnesstickorna automagiskt.

lämna allt annat i auto

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

under AI Overclock tuner välj DOHC II/EXPO III profilen för minnena så ska den läsa in korrekts timings och hastighet osv från minnesstickorna automagiskt.

lämna allt annat i auto

Testade detta men det är samma resultat.
Jag har googlat lite mer och det verkar som man inte kommer undan det här med att det tar längre tid vid uppstart när man har överklockning igång. Sen fick jag reda på att även om det står 5600MHz som man köper i butiken i förpackningen, så är det överklockningen man menar med det, utan det som är Auto är mindre MHz.

Konstigt men ja verkar inte finnas någon lösning på detta idag tyvärr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk

Frekvensen som anges för minnen är bara vad minnena är testade i fabriken att kunna köras i men ingen garanti att minneskontroller. I cpun pallar vad som står på minnena om det är högre än processortillverkare garanterar funkar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows