Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, jag kan ju tycka att det isf vore vettigare att uttryckligen skriva *temporal* AA när nu "AA" är ett begrepp som används så mycket i "våra kretsar" fast då specifikt avseende just spatial dito. Men okej.

Sett till den övergripande frågeställningen så råder ju ingen tvekan att högre bildfrekvens respektive högre upplösning är Rätt Lösning™.

Men att det finns olika preferenser sett till den subjektiva upplevelsen när man ska hantera situationer där förutsättningarna inte är optimala är väl heller inte så konstigt. Just interaktiva upplevelser med motion blur har ju en tendens att upplevas väldigt "sådär" och ofta åksjukeframkallande, då jämfört en motsvarande, principiellt kanske "mer onaturlig", hackig upplevelse.

AA som AA. Det heter ju även antialiasing när vi pratar ljud i spel så

Men ja för hög motion blur (o egentligen för låg framerate) blir rätt smetigt o kan ge illamående ja, men krävs väl inte så hög framerate för att motionbluren inte ska vara speciellt jobbig, speciellt inte när det handlar om motion blur på objekt, den får gärna vara nästan hur mjuk o fin som helst. För själv tycker jag iaf att en hackig/strobig/aliasad bild är ganska jobbig, även uppåt i 120fps som min skärm kör på, o istället en mjuk o fin bild som t ex Doom ger med motion blur påslaget är helt o hållet överlägset. Önskar verkligen att alla spel hade så bra motion blur (o så väl optimerat rent allmänt).
O så tycker jag det är trist att det nästan blivit en kulturell grej att man "ska" slå av det, för annars så är man en dålig pc-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Stör mig på bruket av KiB MiB GiB TiB, dessa begrepp bör utrotas.
Att hårddisktillverkarna använder basen 10 är ju bara kul kuriosa.
Det heter KB MB GB TB. Basen 2. K=1024 (k=1000 hör inte hemma inom datorprosan)

Jag kan tycka att KiB, MiB, TiB bör skippas, men att k=1000 är det enda rimliga.

Och anledningen jag säger det är att enda syftet med att vi öht använder de här prefixen är ju för att vi vill visa förenklade avrundade tal när information ska förmedlas till användaren, respektive då ibland när användaren ska mata in något.
Det är ju inte så att datorerna bryr sig om att "det där blev ett långt och jobbigt heltal, det är bättre att avrunda det".

Och med det som utgångspunkt, varför ha hittepåversioner av prefixen som de flesta användare ändå inte förstår?
Särskilt när vi numera ofta rör oss med G eller T och skillnaden faktiskt är avsevärd jämfört vad användaren förmodligen antar utifrån vad som visas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Motion blur och anti-aliasing är väl iofs inte samma sak?

Det blir typ samma sak om en video-codec'en gör sin transform i tre dimensioner.
Det var meningen att video-codec:en Ogg Tarkin skulle göra så, men bilden blev för suddig och konstig, så det spåret lades på is.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Att jag inte satt fingrarna i någon windowsversion på drygt fem år. Jag saknar det inte det minsta

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vi borde generellt ha fyrkantiga skärmar.

Hm, det har vi redan?

För övrigt var Win8.1 ett bra OS.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag kan tycka att KiB, MiB, TiB bör skippas, men att k=1000 är det enda rimliga.

Och anledningen jag säger det är att enda syftet med att vi öht använder de här prefixen är ju för att vi vill visa förenklade avrundade tal när information ska förmedlas till användaren, respektive då ibland när användaren ska mata in något.
Det är ju inte så att datorerna bryr sig om att "det där blev ett långt och jobbigt heltal, det är bättre att avrunda det".

Och med det som utgångspunkt, varför ha hittepåversioner av prefixen som de flesta användare ändå inte förstår?
Särskilt när vi numera ofta rör oss med G eller T och skillnaden faktiskt är avsevärd jämfört vad användaren förmodligen antar utifrån vad som visas.

För datamängd och adressutrymme är 1 KB alltid 1024 "octetter". Det är sedan gammalt.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Stör mig på bruket av KiB MiB GiB TiB, dessa begrepp bör utrotas.

Jag tycker samma sak om "UX", "surfa" och "cyber", förutom i sammanhang där de används på rätt sätt, vilket är vääääldigt sällan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

AA som AA. Det heter ju även antialiasing när vi pratar ljud i spel så

Men ja för hög motion blur (o egentligen för låg framerate) blir rätt smetigt o kan ge illamående ja, men krävs väl inte så hög framerate för att motionbluren inte ska vara speciellt jobbig, speciellt inte när det handlar om motion blur på objekt, den får gärna vara nästan hur mjuk o fin som helst. För själv tycker jag iaf att en hackig/strobig/aliasad bild är ganska jobbig, även uppåt i 120fps som min skärm kör på, o istället en mjuk o fin bild som t ex Doom ger med motion blur påslaget är helt o hållet överlägset. Önskar verkligen att alla spel hade så bra motion blur (o så väl optimerat rent allmänt).
O så tycker jag det är trist att det nästan blivit en kulturell grej att man "ska" slå av det, för annars så är man en dålig pc-spelare.

Mjo, jag ser det personligen mest som att man blivit bränd så många gånger att man knappt har några förhoppningar kvar, men det finns ju undantag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vista var helt okej, hade nästan inga problem med det

Raytracing är överskattat. har idag ett raytracing kababelt kort - har inte ens provat funktionen. som med de flesta andra funktioner när man skaffar ny hårdvara crankar man upp allt till MAX "bara för att prova" även om man man får 12fps. har jag inte ens gjort med med raytraycing

Permalänk
Medlem

Jag kom på en till grej. En iGPU kan vara väldigt användbar även om man har ett diskret grafikkort. En iGPU kan avlasta det diskreta grafikkortet genom att koppla in sekundära skärmar till den, den kan avkoda video osv. Om man har problem med det diskreta grafikkortet så har man alltid sin iGPU som backup. Och om man skaffar en ny dator och gör om sin gamla dator till server så kan man använda sin iGPU vid installation, felsökning osv.

Permalänk
Medlem

Spelutvecklare som medvetet släpper ofärdiga spel för att marknadsavdelningen pressar på - förtjänar att för all framtid få sina spel piratade eftersom de ändå inte respekterar kunder som betalar för ”skiten”.

Folk som förbokar spel är dumma eftersom de flesta spel är kass vid release.

Spotify är skräp för mig som kund. Saker försvinner slumpmässigt så spellistor får en massa hål. Lokala mp3or ftw!

Social media är huvudsakligen negativ. Vilken byfåne som helst kan sprida sina dumheter och folk är för dumma för att förstå att det är dumheter. Mänskligheten är inte redo.

Folk hyllar AMD bara för att de var underdog och konkurrens är så himla viktigt! Nu när de kan konkurrera så är skillnaden i priser minimal ändå. AMD är lika giriga som intel och nvidia - de var bara kass sjukt länge så de fick sätta budgetpriser för att bli av med grejerna.

RGB är barnsligt och datorer med fönster är löjligt.

Folk köper appleprodukter bara för att de är dyra och därmed ger status.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Spelutvecklare som medvetet släpper ofärdiga spel för att marknadsavdelningen pressar på - förtjänar att för all framtid få sina spel piratade eftersom de ändå inte respekterar kunder som betalar för ”skiten”.

Folk är väldigt bra på att hitta på olika ursäkter till varför det trots allt är helt okej att de skippar att betala för sig.

Skrivet av Trihxeem:

Folk som förbokar spel är dumma eftersom de flesta spel är kass vid release.

Där har du den riktiga lösningen, imo

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast jag pratar också video...

Sorry, jag missuppfattade helt. Men måste ändå vara beredd på att inte hålla med i din åsikt där att 24fps känns hackigt men det är ju olika från person till person såklart. Den enda gången jag märker av det är om man inte har rätt refresh rate typ som att sätta 24hz när det egentligen är 23.976 eller liknande.

Hellre något hack ibland dock än att köra motion smoothing, det får mig att kräkas ur alla öppningar samtidigt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hm, det har vi redan?

Jag är förvånad över att så många personer tolkar fyrhörning som rektangel snarare än kvadrat...

SAOB, inte för att jag normalt bryr mig om vad de tycker, verkar premiera den kvadratiska snarare än rektangulära tolkningen.

https://www.saob.se/artikel/?unik=F_1761-0192.Vf47

Helt klart luddigare än specifikt kvadrat, men jag tänker gärna en fyrhörning som liksidig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är alla inställningar på max bör man få ett bildspel framför sig. Sänk istället inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr.

Så radikal är jag

Dold text
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Folk är väldigt bra på att hitta på olika ursäkter till varför det trots allt är helt okej att de skippar att betala för sig.

Folk är nog beredda att betala för kvalitet. TotK är ju tex episkt och lätt värt pengarna. Cyberpunk var då pass kass att de borde lägga ner företaget.

Att betala för att betatesta visar hur lite företagen bryr sig. ”Släpp spelen med den lägsta möjliga kvaliteten vi kan komma undan med och patcha senare om vi pallar.”

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Folk är nog beredda att betala för kvalitet. TotK är ju tex episkt och lätt värt pengarna. Cyberpunk var då pass kass att de borde lägga ner företaget.

Att betala för att betatesta visar hur lite företagen bryr sig. ”Släpp spelen med den lägsta möjliga kvaliteten vi kan komma undan med och patcha senare om vi pallar.”

Jag ser dock en tydlig trend att det alltid finns en ny ursäkt till varför det är okej.

Och som jag ser det är det rimliga agerandet att inte förhandsköpa, respektive att lämna tillbaka. Inte att det är okej att pirata och spela ändå, "för det är okej att göra när spelet ändå är för dåligt, kan bara inte sluta spela".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samma sak här.

Gillade även Windows Phone, och anser att det var det bästa användargränssnittet på telefoner någonsin!

Hade aldrig win phone, mwn min syster och fader körde, och var tbh rätt imponerad över hur smooth de var trots priset

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag kan tycka att KiB, MiB, TiB bör skippas, men att k=1000 är det enda rimliga.

Som gammal assembler-programmerare är K=1024 inpräntat och svårt att ändra på. Dessutom finns det en knepighet till och det är att man räknar byte (som består av 8 bitar). Och bit är ju egentligen den minsta enheten. Så 10 KB är antingen 1000 bytes eller 1024 bytes dvs 8000 bits eller 8192 bits. 8192 bits ser ju jag som programmerare återigen som ett jämnt tal. Men inte 8000.

Min poäng är att ska det finnas någon rimlighet i K=1000 borde man avskaffa byten som grundenhet också kan man tycka och räkna bitarna i bas 10 alltså. Och det är av en himla massa faktorer rätt svårt.

Det tål att grubblas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är förvånad över att så många personer tolkar fyrhörning som rektangel snarare än kvadrat...

SAOB, inte för att jag normalt bryr mig om vad de tycker, verkar premiera den kvadratiska snarare än rektangulära tolkningen.

https://www.saob.se/artikel/?unik=F_1761-0192.Vf47

Helt klart luddigare än specifikt kvadrat, men jag tänker gärna en fyrhörning som liksidig.

Är väl snarare så att en fyrkant kan vara en rekantel eller en kvadrat och är inte specificerat till något av de två alternativen, även om det associeras / har associerats av många som en kvadrat så har jag nog aldrig varit med om det tidigare. Fyrkant säger bara precis vad det låter som.

Ska man vara mer specifik så får man säga kvadrat, men en kvadrat är ju också en rektangel.

Om du nu inte vill ha en romb som datorskärm då

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

RGB är för barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag ser dock en tydlig trend att det alltid finns en ny ursäkt till varför det är okej.

Och som jag ser det är det rimliga agerandet att inte förhandsköpa, respektive att lämna tillbaka. Inte att det är okej att pirata och spela ändå, "för det är okej att göra när spelet ändå är för dåligt, kan bara inte sluta spela".

Jag bryr mig inte om folk spelar och njuter - jag tycker inte att företagen ska överleva. De tyckte att det var reko att ta betalt för skräp - det visar hur lite de bryr sig om sina kunder och de förtjänar inte att överleva som företag. Som en hantverkare som gör ett riktigt dåligt jobb borde inte få fler jobb.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iknight:

Folk köper alldeles för dyra och 'overkill' datorer. Visst, jag förstår om man vill ha ett riktigt cool dator "bara för att", men vanliga konsumenter som ska bara lira lite spel behöver inte ett i7/r7 och 4070.
Tycker det är helt sjukt att folk lägger 15-20tkr på en ny dator varannan år. Rullar själv på ett närmare 10 år gammal system, och tycker den funkar utmärkt till programmering, surf, spel, etc.

Ajajaj, nu kände jag mig riktigt gammal. Tänkte först att 4790 och 970 inte alls är så gamla. Fuuuuuck vad tiden har gått fort!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

AmigaOS är fantastiskt men Workbench ("desktopläge") har sina brister inte minst gällande filhantering.

Windows 11 ser ut som skit men hade nog varit bra om det hade ett "classicläge" som såg ut som Windows 2000.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

När det kommer till skärmupplösning/storlek så är större = bättre. Hade gärna haft 40-50" samt ett mellanting emellan 3840x2160 och 7680x4320.

Förresten, kan vi inte standardisera en benämning för upplösning? Ogillar verkligen det här med 2k/2,5k/4k...

Permalänk
Medlem

Invert y-axis borde heta återgå till normal y-axis. Spelföretagen borde sluta invertera y-axis by default.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

16:10 eller 3:2 borde vara standard för monitorer än 16:9.

Nu börjar 21:9 bli lite mer populärt men då kontrar jag med att det borde börja tillverkas 21:10...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KnaGGelMan:

16:10 eller 3:2 borde vara standard för monitorer än 16:9.

Nu börjar 21:9 bli lite mer populärt men då kontrar jag med att det borde börja tillverkas 21:10...

Och det borde vara dags för högre upplösningar. Närmare 160dpi, borde inte vara så att superkraftfulla datorer har sämre text-kvalité än mobiler och tabletter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Testpilot

Efter att ha scrollat några sidor har jag kommit till en insikt.. skulle inte kunna umgås med en god skara människor här inne utan att det slutar i blodbad ❤️

Skämt åsido:
Ultrawide är det bästa sedan skivat bröd och folk som inte ser skillnad på upplösning eller grafiska inställningar behöver införskaffa glasögon — DLSS och liknande är framtiden, kallas att optimera mjukvaran.

Dessa kullar är jag beredd att dö på 😋

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >