Misstänker att någon har tillgång till mitt nätverk

Permalänk
Medlem

Misstänker att någon har tillgång till mitt nätverk

Som rubriken lyder så misstänker jag att det finns någon obehörig som har tillgång till mitt nätverk. Jag undrar således om det finns något sätt jag kan ta reda på det? Det enda jag kom att tänka på att kolla är min router men där står bara min enhet med, vilket är min mobil där jag av olika skäl tror det är någon obehörig som har tillgång till. Kan ju bara vara jag som är paranoid utan att gå in djupare på saker och ting, men så här ser min "setup" ut -> router med wifi tilll mobil som är kopplad till Bluetooth-hörlurar, samtidigt så brukar jag ibland casta från mobilen till min chromecast som även den är ansluten till wifi på routern.

Om det inte syns något i routern, är det ens möjligt att någon kan få tillgång till min mobils mediainnehåll tex via chrome och med kontona där då allt är trådlöst? Har testat logga ut samtliga enheter via Google men jag får samma känsla då lite smått underliga saker sker när jag bla surfar och det här händer frekvent samt med flera mobiler, 3st hittills.

Finns det något program/app eller liknande som jag kan köra på mobilen som kollar saker och ting, säkerhetshål eller liknande?

Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro att någon har tillgång till ditt nätverk eller enheter?
Har något hänt som gör att du börjat tänka i den banan, den misstanken kan vara bra att veta för att ev. luska ut vad som sker.

Oavsett om något tydligt skett eller inte så skadar det inte att byta lösenord på din Wifi-anslutning, skärmlösenord, router-lösenord, inloggning till appar du använder för att casta musik eller film med.
Då har du inaktiverat en del risker och det skadar inte att rotera lösenorden ändå, nästan så att man bör göra det löpande.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onekind:

Som rubriken lyder så misstänker jag att det finns någon obehörig som har tillgång till mitt nätverk. Jag undrar således om det finns något sätt jag kan ta reda på det? Det enda jag kom att tänka på att kolla är min router men där står bara min enhet med, vilket är min mobil där jag av olika skäl tror det är någon obehörig som har tillgång till. Kan ju bara vara jag som är paranoid utan att gå in djupare på saker och ting, men så här ser min "setup" ut -> router med wifi tilll mobil som är kopplad till Bluetooth-hörlurar, samtidigt så brukar jag ibland casta från mobilen till min chromecast som även den är ansluten till wifi på routern.

Om det inte syns något i routern, är det ens möjligt att någon kan få tillgång till min mobils mediainnehåll tex via chrome och med kontona där då allt är trådlöst? Har testat logga ut samtliga enheter via Google men jag får samma känsla då lite smått underliga saker sker när jag bla surfar och det här händer frekvent samt med flera mobiler, 3st hittills.

Finns det något program/app eller liknande som jag kan köra på mobilen som kollar saker och ting, säkerhetshål eller liknande?

Nämn en underlig sak som skett. Förklara varför du tycker den är underlig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

WiFi-säkerhet har en historia av att vara ”defective by design”. WEP och WPA är fullständigt knäckta. WPA2 och WPA3 har kända protokollproblem och massor av kända implementationsproblem. Surfa KRACK, kr00k, frag attack med flera. Om man inte blir övertygad om ”defective by design” av ovantående, så kan man titta på hur den PIN-baserade varianten av WPS (WiFi Protected Setup) fungerade, det var så dumt att det inte kan ha varit något annat än ett medvetet sätt att göra WiFi sårbart genom att speca det till att vara sårbart. Snowden avslöjade hur NSA använt WiFi för att kunna följa folks förflyttningar, spårning har varit (och är antagligen fortfarande) en grej — kommersiellt och för underrättelsetjänster.

Om man bor jämte fel granne och har en ouppdaterad eller mycket gammal/felkonfigurerad trådlös router så finns det en mycket konkret risk att nätverket inte är säkert.

Det innebär dock inte automatiskt att enheter på nätverket är övertagna, det är i så fall steg 2 — och inte speciellt troligt, att ha tillgång till någon annans nätverk är användbart, att ha tillgång till någon annans mobil… är farligare och inte så användbart om man inte kan utnyttja det för att sno en större mängd pengar och komma undan med det. Om någon utomstående har kontroll över enhet så är det hur som helst troligare att intrånget har kommit från något annat håll än över det lokala nätverket, till exempel genom en installation av en trojan, gjord av den legitime användaren.

När man surfar så används nästan allmängiltigt TLS-kryptering, så även om ens lokala LAN är knäckt, så finns det ytterligare ett lager skydd. Är enheten knäckt däremot, så är det rätt kört.

Med den detaljnivå du har på ditt inlägg är det dock svårt att komma till någon mer trolig hypotes än: Du är nojjig och tolkar händelser som du inte förstår som något de inte är.

Det finns ett antal kommersiella antivirus-leverantörer för Android. Jag har ingen uppfattning om dessa.

/Skrivet över WiFi