Permalänk
Medlem

Kabelgenomförning i IKEA bestå.

Tja!
Har just satt upp TVn på vägen och satt upp ett skåp under för att gömma alla kablar, ett litet Ikea bestå. (Obs, vissa bestå har kabelkanal men inte den storleken jag köpt)

Min plan var att borra en 60mm hål i topp-panelen för att sätta en rätt standard kabelgenomföring(https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/k...).

Problemet jag stött på är att alla de kabelgenomföringarna jag hittat har ett djup på 20mm medans topp-panelen på bestå är 30mm. Dessutom är panelen ihålig med kartong i bikakemönster. Riskerar alltså att bli kanska fult.

Nån som har något bra tips på ett alternativt sätt att skapa en snygg genomföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarF:

Tja!
Har just satt upp TVn på vägen och satt upp ett skåp under för att gömma alla kablar, ett litet Ikea bestå. (Obs, vissa bestå har kabelkanal men inte den storleken jag köpt)

Min plan var att borra en 60mm hål i topp-panelen för att sätta en rätt standard kabelgenomföring(https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/k...).

Problemet jag stött på är att alla de kabelgenomföringarna jag hittat har ett djup på 20mm medans topp-panelen på bestå är 30mm. Dessutom är panelen ihålig med kartong i bikakemönster. Riskerar alltså att bli kanska fult.

Nån som har något bra tips på ett alternativt sätt att skapa en snygg genomföring?

Men spelar det nån roll om det inte ser snyggt ut underifrån, ser du undersidan?

Bild på hur det ser ut där du ska placera denna, tack

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

jag gjorde hål i pappskivan på baksidan, sen hålsåg i hyllplanen och mellanväggen för att kunna dra kablar till alla delar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Där har vi den. Det skulle såklart gå att sätta på sidan men kablarna skulle bli onödigt framträdande då tänker jag.

Stämmer såklart att man ser mest ovansidan och den fula delen av hålet skulle vara rätt gömd på insidan. Kanske är jag som är pedantisk haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarF:

<Uppladdad bildlänk>

Där har vi den. Det skulle såklart gå att sätta på sidan men kablarna skulle bli onödigt framträdande då tänker jag.

Stämmer såklart att man ser mest ovansidan och den fula delen av hålet skulle vara rätt gömd på insidan. Kanske är jag som är pedantisk haha

du kan inte få fast grendosan bakom TVn och gömma allt där? chromecasten/USB-kabeln, finns inget USB-uttag på TVn?
eller en kabelskena bakom gardinen, och en kabelgenomföring på undersidan av skåpet?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarF:

<Uppladdad bildlänk>

Där har vi den. Det skulle såklart gå att sätta på sidan men kablarna skulle bli onödigt framträdande då tänker jag.

Stämmer såklart att man ser mest ovansidan och den fula delen av hålet skulle vara rätt gömd på insidan. Kanske är jag som är pedantisk haha

Jag har gjort hål genom en sån där bänkskiva, dosfräs (borra med 60 mm) så är du good to go

Kommer bli grymt snyggt. Strunta i insidan, den kommer inte synas Du måste ju ner på knä och titta in i skåpet för att ens se det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

du kan inte få fast grendosan bakom TVn och gömma allt där? chromecasten/USB-kabeln, finns inget USB-uttag på TVn?
eller en kabelskena bakom gardinen, och en kabelgenomföring på undersidan av skåpet?

Bra ideer! Jag hade faktiskt tänkt att prova gömma allt bakom TVn först som du föreslog men jag fick inte till det snyggt. Tillkommer dessutom fler saker än vad som är på bild så behövde nog lite mer space. Hade inte tänkt på att leda från sidan!

Skrivet av FX9:

Jag har gjort hål genom en sån där bänkskiva, dosfräs (borra med 60 mm) så är du good to go

Kommer bli grymt snyggt. Strunta i insidan, den kommer inte synas Du måste ju ner på knä och titta in i skåpet för att ens se det.

Alright tack kanske var det jag behövde höra 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarF:

Bra ideer! Jag hade faktiskt tänkt att prova gömma allt bakom TVn först som du föreslog men jag fick inte till det snyggt. Tillkommer dessutom fler saker än vad som är på bild så behövde nog lite mer space. Hade inte tänkt på att leda från sidan!

Alright tack kanske var det jag behövde höra 😅

En sak är däremot att beroende på vad du har för dosfräs så kanske du måste borra från båda hållen, börja då ovanifrån

Samt det är egentligen bara ytskiktet du behöver borra, insidan plockar du nästan enklast bort med fingrarna...det där cardboard materialet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vill du har snygg insida täck insidan av genomföringen med lite maskeringstejp, montera den i skåpet och dra lite vit latexfog på den cm som genomföringen inte täcker.

Edit: Kan också vara bra att dra på lite maskeringstejp/målartejp där dosfräsen kommer såga upp laminatet för att minsta ev sprickbildning på ytan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Hur mycket kablar har du att dra egentligen? Jag hade inte borrat något stort hål i skivan utan bara sågat ut en avfasning längst in mot väggen, säg 2 cm djup och så bred som du behöver den för att alla kablar skall få plats. Då kommer du inte att komma så långt in i skivan att du når bikakedelen utan endast såga i den yttre spånskivan. Vill du snygga till det något, spackla och måla insidan eller kanske bara dra på ett lager vit vinyl eller eltejp.

Jag byggde nyligen en Bestå och blev då tvungen att såga ut motsvarande stycke i botten på ett av skåpen där jag hade en kabelkanal som gick upp från golvlist till utanpåliggande nätverksuttag. För att kunna ställa allting tajt mot väggen trots uttag och stor list har jag likt dig skurit hål i bakstycket samt vänt och modifierat bakbenen. Tillsist har jag även sågat ut kabelgenomföringar för att kunna dra ström och nätverk mellan stommarna.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kör sådana skåp som du har som sängbord, var inga problem att borra med hålborr för att montera trådlösa laddare.

Permalänk
Medlem

Du kanske vill kombinera kabelgenomföringen med en USB hub?
https://www.amazon.se/USB-HUB-62868-Delock-4-port-bordsinstal...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”