Permalänk
Medlem

Köpråd gräsklippare

Halloj,

Ännu en udda köprådstråd 😆

Har idag en elgräsklippare och det är lite segt med sladd, så har tänkt uppgradera till en trådlös (bensin/batteri) men har lite svårt att navigera i djungeln. Har hittat denna hos amazon https://www.amazon.se/dp/B084GQBBLR och den ligger inom min budget (1600kr) dessutom får man med två batterier. Någon som har erfarenhet av märket Einhell? Om inte, vad rekommenderar ni att man ska köpa?

Har tittat på begagnade också men tyvärr så lider folk av hybris och vill ha fantasipriser för sina gamla gräsklippare så det är uteslutet just nu

Min tomt är inte så stor, har 20 kvm på framsidan och 10-15kvm på baksidan

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Min tomt är inte så stor, har 20 kvm på framsidan och 10-15kvm på baksidan

Har du verkligen så liten gräsmatta så duger allt en manuell klippare:

Typ AL-KO Gudenaa GU 400 som verkar ha bra betyg.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Har du verkligen så liten gräsmatta så duger allt en manuell klippare:https://cdn.pji.nu/product/standard/800/823687.jpg
Typ AL-KO Gudenaa GU 400 som verkar ha bra betyg.

Nja, om jag inte pallar med elgräsklippare så lär jag inte palla med en manuell 😉

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Nja, om jag inte pallar med elgräsklippare så lär jag inte palla med en manuell 😉

plantera blommor alternativt grusplan mer är din grejj?

Permalänk
Medlem

Jag har en sån du har länkat som jag använder som komplement till robotgräsklipparen.

Helt galet dålig kvalitet, den är ranglig och värdelös, svag och helt klart något jag ångrar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För 1600kr så är det manuell som gäller om du ska få något som fungerar, annars för du höja budgeten ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har en sån du har länkat som jag använder som komplement till robotgräsklipparen.

Helt galet dålig kvalitet, den är ranglig och värdelös, svag och helt klart något jag ångrar.

Tack för svaret då kanske en begagnad gräsklippare är det man ska sikta på ändå

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Hedersmedlem

På en tomt av den storleken så borde det vara runt 10-15 drag med en handjagare på vardera sida. Klipper man någorlunda ofta, 1-2 gånger i veckan när det växer som bäst) så går det inte speciellt tungt med en rätt inställd och smord klippare.

Har runt 600-700 kvadratmeter gräs här, körde handjagare innan vi köpte robotklippare. Varken kul eller hälsosamt med gräsallergi men det funkade.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Kan du sträcka budget till 2500-3000 borde du kunna få en helt ok batteridriven.

Annars håll utkik på Blocket, såg flera stycken som låg bra prisade, men inte säkert de är i ditt område.

Alt. köp en bensindriven billigt. En dunk aspen borde räcka bra länge för dig.

Permalänk
Rekordmedlem

Funderat på animalisk gräsbekämpning ?
När jag var liten fick jag ingen egen hund eller katt utan jag fick en

Den var alltid sugen på allt som växte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klippo med Honda motor, snål och håller livet ut med skötsel!

Permalänk
Medlem

För det ändamålet skulle jag köpt en grästrimmer och trimmat rubbet. Det är så små ytor att det bara blir konstigt att ha en separat gräsklippare.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Köpte denna från jula https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/graskl...

Enligt bruksanvisning ska man ha SAE30 olja och jag undrar om det funkar bra att köra med biltemas olja? https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/till...

Och deras alkatylbensin? Står bara i anvisning att det ska vara blyfri bensin

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av underwatch:

Köpte denna från jula https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/graskl...

Enligt bruksanvisning ska man ha SAE30 olja och jag undrar om det funkar bra att köra med biltemas olja? https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/till...

Och deras alkatylbensin? Står bara i anvisning att det ska vara blyfri bensin

Ja det bör gå bra. Tänk på att det ofta är bra att göra ett oljebyte ganska fort på en ny motor för det kan tvättas loss skit så kör inte hela sommaren på första oljan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det bör gå bra. Tänk på att det ofta är bra att göra ett oljebyte ganska fort på en ny motor för det kan tvättas loss skit så kör inte hela sommaren på första oljan.

Tack, jo jag läste i bruksanvisningen att man ska byta olja efter 5 timmars körtid 😊

Men frågan är ska jag ha 2 takts eller 4 taktsbensin i den?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av underwatch:

Tack, jo jag läste i bruksanvisningen att man ska byta olja efter 5 timmars körtid 😊

Men frågan är ska jag ha 2 takts eller 4 taktsbensin i den?

Gräsklippare är nästan alltid 4 taktare och det står att den du länkade från Jula är 4 takt så det ska inte vara oljeblandad bensin till den.

Om man inte vet vad det är för motortyp kan man resonera som nedan.
Tänk det som att de motorer du bär på oftast är 2 taktare för de brukar kunna användas i alla möjliga riktningar och då är det svårt att lösa smörjningen med en 4 taktsmotor.
Man kan också resonera som att om motorn behöver separat motorolja så ska den troligen inte ha olja i bränslet.
Större/bättre 2 taktare brukar dessutom ha separat smörjning så de ska då inte heller ha olja i bränslet, tex de flesta har moderna mopeder separat smörjning.
Och riktigt stora 2 taktare smörjs aldrig bara via olja i bränslet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du en klippbar gräsmatteyta på under 35 kvm så är det mindre yta än vad vårt badrum är.

Men om du tycker det är jobbigt med robotklippare och ännu jobbigare med en "handjagare" dvs en gammal handrullande manuell klippare så skulle jag rekommendera dig en liten "smal" bensindriven motorgräsklippare. Svenska KLIPPO har tillverkat en 42 cm (klippbredd) smal bensindriven motorgräsklippare som heter TRIUMPH. Nu har ju svenska HUSQVARNA köpt upp svenska stoltheten KLIPPO men modellen finns kvar i Husqvarnas sortiment. Den finns i två varianter. En lite billigare med amerikanska Briggs & Stratton motor och en lite dyrare med japansk Honda motor.

En klippare jag klart kan rekommendera om du söker en funktionell bensinklippare. Alt är naturligtvis en batteridriven klippare alt en robotklippare. Robotklippare är väl lite struligare med kabel som ska grävas ner.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com