Kyla ner sovrum, utan att ha fönstret öppet..

Permalänk
Medlem

Kyla ner sovrum, utan att ha fönstret öppet..

Behöver få ner tempen i mitt sovrum, oavsett kostnad.. Nåväl.
Vill kyla, men inte ha fönstret öppet då jag bor så folk kan lätt krypa in och sno allt jag äger.

Lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Behöver få ner tempen i mitt sovrum, oavsett kostnad.. Nåväl.
Vill kyla, men inte ha fönstret öppet då jag bor så folk kan lätt krypa in och sno allt jag äger.

Lösning?

Portabel ac?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Oavsett kostnad låter som om du får kolla om du kan installera en luftkonditionering eller skaffa annat boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Portabel ac?

Frånluft?

Permalänk
Medlem

Sätt upp solfilm på fönster. Kan installera själv.

Här är exempel på företag som hanterar och förklarar solfilm (har ingen erfarenhet av dem).

https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?type=1014

https://www.bbnnordic.se/3m-solfilm-utvandig/

Finns här också:
https://www.amazon.se/s?k=Solfilm&ref=nav_bb_sb

Permalänk
Medlem

En avfuktare gör att rummet upplevs svalare än det faktiskt är. Kanske kan vara värt att kolla på om du inte har möjlighet att köra en portabel AC.

Du kan köra en "ac" som du fyller med is-/kylblock men de gäller att värmen som uppstår för nerkylningen av blocket inte påverkar temperaturen i sovrummet.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Frånluft?

Du har inte beskrivit ditt boende men frånluft in i badrummet som har frånluftsventil borde vara optimalt.

Portabel ac behöver inte skicka luften ut, även om det är det mest optimala.

Ställ ac vid dörrkarmen, slang ut i hallen/badrummet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

takfläkt... är underskattad

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Finns inget magiskt sätt att kyla ner ett rum. Varmluften måste ta vägen någonstans.
Något man kan göra är väl att rikta frånluften ut genom sovrumsdörren eller något.
Och som @basn sa, takfläkt kan göra väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Solfilm, persienner, gardiner m.m. som kan blockera solljuset gör en del. Fläkt som flyttar luften gör att det känns svalare också.

Permalänk
Medlem

Bästa och billigadte är folie på utsidan av fönstren. Ser inte så kul ut men jag sänkte min temp från ca 30 grader till 22 grader genom att "foliera" 1/3 del av fönsten. I sovrummet är det 100% folie. Skönt med totalt mörket även mitt på dagen om man kanske jobbar natt eller något?

Oavsett kostnad så är det portabel ac och slang ut genom ett hål om det finns, kanske frånluft. Misstänker att du bor på markplan om du är rädd för inbrott. Är det villa är det en 2 delad luft luft som gäller.
Var 33 grader ute förra sommarn. Inne hade vi 19 grader och 45% rh. Väldigt trevligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

När jag bodde i lgh satte jag in en takfläkt i sovrummet. Lägsta hastighet på natten gjorde underverk. Billigt är det också.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

AC…eller luft/luft värmepump….värmer och kyler. Otroligt skönt när sommaren ligger för dörren.

Permalänk
Medlem

Bor i bostadsrätt. Tredje våningen, så ej markplan. Har loftgång som bastarder kan komma in. Men litar på de flesta som bor här, men man vet aldrig. Jag har treglas fönster som enligt uppgift ska hindra värmen att komma in, likväl persienner. Bra tips att man kan skyffla värmen ifrån AC någonannanstans, typ toaletten.

Skicka länkar så jag kan beställa prylar så jag får en värdig sommar!

Permalänk

Inte svar på din fråga, men...
Fuktigt lakan som täcke.
Annars...
Häng något reflekterande framför fönstret, t.ex. vitt lakan, mylar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Bor i bostadsrätt. Tredje våningen, så ej markplan. Har loftgång som bastarder kan komma in. Men litar på de flesta som bor här, men man vet aldrig. Jag har treglas fönster som enligt uppgift ska hindra värmen att komma in, likväl persienner. Bra tips att man kan skyffla värmen ifrån AC någonannanstans, typ toaletten.

Skicka länkar så jag kan beställa prylar så jag får en värdig sommar!

Skaffa dig en riktig split-ac så slipper du huvudvärk

Permalänk
Avstängd

Det finns diverse olika lås du kan sätta på ett fönster som ändå medger att det är öppet på glänt. De står nog inte emot en motiverad pundare förstås, men det gör ju inte en ruta heller liksom, men du lär i alla fall vakna.

Permalänk
Medlem

Om det är för varmt för att du ska sova. Fukta en liten handduk och lägg över bröstkorgen och ha en fläkt på låg hastighet mot dig. Det är absolut bästa knepet att kyla sig själv på. Det är ungefär samma effekt som en AIO har. Du måste ha en fläkt som transporterar bort fukt som avdunstar annars fungerar det inte.
För att kyla själva rummet utan att öppna fönstret så kan du låta sovrumsdörren stå öppen. Det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns diverse olika lås du kan sätta på ett fönster som ändå medger att det är öppet på glänt. De står nog inte emot en motiverad pundare förstås, men det gör ju inte en ruta heller liksom, men du lär i alla fall vakna.

Kan du berätta mer?

Permalänk
Medlem

Du har väl inte bara fönster mot loftgången?

För portabel AC måste du ha fönster eller balkongdörr öppna, du måste blåsa ut luften från luftkonditioneringen, du måste också öppna någonstans så du kan få in ny luft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hardrade:

Kan du berätta mer?

Till exempel:
https://www.if-sakerhet.se/inbrottsskyddande-sakerhetssparr-s...
https://cna.se/products/lasbart-vadringsbeslag-i-stal

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi satte in fönster med solglas i, dvs. glaset i sig reflekterar bort värmen som kommer från UV-strålarna i solen.

Men det är lite overkill för dig.

Ett bra tips hade varit en markis / vertikalmarkis, eller någon form utav tyg eller liknande som tar första smällen, innan värmen når ditt fönster.

Detta gäller bara för direktstrålande värme, alltså från solen.
Är det istället 30 grader ute och du vill få ner värmen inne är det någon form utav AC som gäller, du måste dumpa ut den varma luften som skapas inne i ditt boende, går inte att magiskt komma runt dessvärre.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Solfilm. Vi hade liknande problem i vår dotters sovrum där vi vill ha fönstret stängt och satte upp vanlig solfilm från Biltema och det gjorde verkligen skillnad. Men som nämnt ovan, är det +30 ute så ska det till mycket om man ska få det så mycket kallare än så inne utan en AC. Man kan försöka vädra som tusan tidig morgon när det är lite svalare och sedan stänga igen men det hjälper tyvärr inte jättemycket någon längre stund.

Permalänk
Medlem

Har du grejor bortsett dig själv som genererar värme i sovrummet så flytta det till annat rum.

"Se över husets fönster
Här kan tjuven lätt ta sig in om dina fönster är gamla eller saknar ordentliga säkerhetsanordningar. Ett fönsterbyte kan vara ett smart sätt att öka säkerheten i ditt hem. Byt till ett fönster med säkerhetsglas och fönsterlås. Det gör det svårare för tjuven att ta sig in."

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Dessa är bara totalt slöseri på pengar som inte gör någon nytta alls. Några enkla ryck så drar man loss dessa utan problem. Krävs att det ska bultas fast ordentligt om det ska göra någon nytta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dessa är bara totalt slöseri på pengar som inte gör någon nytta alls. Några enkla ryck så drar man loss dessa utan problem. Krävs att det ska bultas fast ordentligt om det ska göra någon nytta.

Inbrottsskydd är de inte, är man orolig för vad försäkringsbolagen säger och tycker så ska man hålla fönstret låst.

Från samma sida:

Citat:

Observera dock att vädringsbeslag inte anses som godkänt låsning och inte ersätter godkända fönsterlås eller låsbara handtag. Enligt försäkringsbolagens aktsamhetskrav måste man ha uppsikt över fönster som är uppställda med vädringsbeslag, även nattetid, i annat fall riskerar man att inte få full ersättning från försäkringsbolaget vid inbrott genom ett uppställt fönster (gäller endast om man bor på bottenvåning eller första våning).

Återigen, finns inte fönster åt annat håll än loftgången? En AC behöver inte sitta i sovrummet för att göra nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Har du grejor bortsett dig själv som genererar värme i sovrummet så flytta det till annat rum.

Gillar detta tips men osäker på vad sambon kommer tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det istället 30 grader ute och du vill få ner värmen inne är det någon form utav AC som gäller, du måste dumpa ut den varma luften som skapas inne i ditt boende, går inte att magiskt komma runt dessvärre.

Och det man även måste förstå är att uppvärmningen igen går _fort_. Så fort man stänger av AC:n men det fortfarande är varmt ute, så kommer det bli varmt fort inne. Vi snackar kanske vad, en kvart?

Det kanske är självklart för dom flesta, men jag hade förhoppningen om att kunna "kyla ner ett rum inför natten" för att slippa höra AC:n, men den gubben gick inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Dessa är bara totalt slöseri på pengar som inte gör någon nytta alls. Några enkla ryck så drar man loss dessa utan problem. Krävs att det ska bultas fast ordentligt om det ska göra någon nytta.

Tja en del nytta gör de allt. Det är inte på något sätt lätt att rycka loss en sådan metallgrej som är fastskruvad, än mindre om man ska göra det utan att väcka personen som sover i rummet innanför.

Att köra en AC hela natten går väl på ett antal tusenlappar i månaden med dagens elpriser, och miljöaspekten kan ju också ha betydelse. Har man en bra strategi med fönsterna, låter de vara öppna när det är svalare ute än inne och har gardiner eller liknande som håller ute solen, så klarar man sig för det mesta bra. Beroende på hur stora fönster man har och så förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja en del nytta gör de allt. Det är inte på något sätt lätt att rycka loss en sådan metallgrej som är fastskruvad, än mindre om man ska göra det utan att väcka personen som sover i rummet innanför.

Att köra en AC hela natten går väl på ett antal tusenlappar i månaden med dagens elpriser, och miljöaspekten kan ju också ha betydelse. Har man en bra strategi med fönsterna, låter de vara öppna när det är svalare ute än inne och har gardiner eller liknande som håller ute solen, så klarar man sig för det mesta bra. Beroende på hur stora fönster man har och så förstås.

"Det är inte på något sätt lätt att rycka loss en sådan metallgrej" har du provat? För kan säga att med dom små skruvarna så räcker 3-4 ryck med lite vikt bakom utan problem. Jobbat med hemlarm i ca 7 år och har sätt det mesta när det kommer till inbrott samt har vid flera tillfällen gjort det själv i demonstrations syfte.

Sen sure kommer troligtvis att väcka den som sover inne men ända personen som ens skulle tänka tanken att ta sig in genom ett sovrumsfönster medans någon sover där inne är nog till 99% säkerhet drogpåverkad och hade nog väckt individen som sover om fönstret va helt öppet.

Visa signatur

here we go!