Permalänk

Flaskhals med nytt 6950xt?

Hej!

Var dags att pensionera mitt gamla 1070 och uppgradera till ett XFX 6950XT.

Sitter i dagsläget på en klockad Ryzen 5 2600X och är medveten om att denna såklart flaskhalsar min GPU då jag spelar i 1080. RAM är i dagsläget på 16gb och 3600MHz.

Får dock bra mycket sämre prestanda i ex BF2042 än med mitt 1070, säkerligen har detta någon med flaskhalsen att göra, eller? Innan spelade jag på low/medium med ca. 80-90fps. Nu ligger jag på runt 70fps på high och som innan runt 80-90 på low.

CPUn ligger också på 100% i load under spelets gång.

Tänker gå upp ett steg i upplösning och köpa ny skärm, kan detta hjälpa tillräckligt för att flytta över lasten till GPUn eller är uppgraderingen till AM5 oundvikligt i detta skede?

Uppgraderar sällan processorn så är inte i behov av något som är framtidssäkert då det vanligtvis hinner släppas en ny sockel innan jag byter dator, men köper hellre något bättre som kan följa med ett tag.

Mvh
Viktor

Permalänk
Medlem

Om du skulle kunna tänka dig att mellanlanda så kommer du få ut en rejäl ökning med en 5800x.
Kolla om din bräda supporterar den så kanske det är en idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du skulle kunna tänka dig att mellanlanda så kommer du få ut en rejäl ökning med en 5800x.
Kolla om din bräda supporterar den så kanske det är en idé?

Instämmer. Även en 5600 (utan x) för cirka 1600kr kommer göra under.

Permalänk
Medlem

Du ska ju inte få sämre prestanda oavsett flaskhals.. Känns som något är fel

Visa signatur

For out of fear and need each religion is born, creeping into existence on the byways of reason.

- Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av SammaeL:

Du ska ju inte få sämre prestanda oavsett flaskhals.. Känns som något är fel

Likvärdig prestanda på samma inställningar, så CPU måste flaska ganska hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Likvärdig prestanda på samma inställningar, så CPU måste flaska ganska hårt.

Ja om prestandan är samma som innan är det ju möjligt att det är en flaskhals, men han skrev att han fått bra mycket sämre prestanda 🤷

Visa signatur

For out of fear and need each religion is born, creeping into existence on the byways of reason.

- Friedrich Nietzsche

Permalänk

Har du tagit bort gamla drivrutiner med ddu?

Permalänk
Medlem

5800X3D är nog den bästa CPU:n till ditt moderkort, dock bara ca 12 % snabbare än 5600 i 1080p med ett RTX 3080 så prisskillnaden blir nog svårmotiverad. Det känns som 5600 är det smartaste valet av CPU i ditt fall.

Se till att du uppdaterar BIOS på ditt moderkort innan du byter och att det har stöd för 5600.

https://www.computersalg.se/i/8146526/amd-ryzen-5-5600-3-5-gh...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Som han skriver (Innan spelade jag på low/medium med ca. 80-90fps. Nu ligger jag på runt 70fps på high och som innan runt 80-90 på low.) & CPUn ligger också på 100% i load under spelets gång.
Så orkar inte CPU ge mera

Permalänk
Medlem

Updatera till senaste bios på moderkortet.
Köp lite kylpasta
Köp och uppgradera till en 5600, 5800X eller 5800X3D.

Det kommer ge dig en bra skjuts.
Trots att din plattform är gammal så är en 5800X3D bland de bästa processorerna som finns för gaming. Så det är en billig uppgradering som gör att du kan hålla dig kvar några år till.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/27855?key=efa1a0d...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

5700x. För 2300?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

5700x. För 2300?

5700X är ett bra alternativ, ser ingen direkt poäng att köpa 5800X däremot.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SammaeL:

Ja om prestandan är samma som innan är det ju möjligt att det är en flaskhals, men han skrev att han fått bra mycket sämre prestanda 🤷

Svårtolkat helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Svårtolkat helt enkelt.

Förlåt, var nog lite otydlig där. Prestandan är ungefär likvärdig med 1070. Däremot upplever jag mycket mera spontant "stutter" och att arkitekturen laddar långsamt med 6950xt (miljön i detalj i spelet byggs upp i stunden jag tittar åt ett annat håll i spelet. Man ser detaljer växa fram). Min tanke var om detta också beror på processorn i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volvo_Viktor:

Hej!

Var dags att pensionera mitt gamla 1070 och uppgradera till ett XFX 6950XT.

Sitter i dagsläget på en klockad Ryzen 5 2600X och är medveten om att denna såklart flaskhalsar min GPU då jag spelar i 1080. RAM är i dagsläget på 16gb och 3600MHz.

Får dock bra mycket sämre prestanda i ex BF2042 än med mitt 1070, säkerligen har detta någon med flaskhalsen att göra, eller? Innan spelade jag på low/medium med ca. 80-90fps. Nu ligger jag på runt 70fps på high och som innan runt 80-90 på low.

CPUn ligger också på 100% i load under spelets gång.

Tänker gå upp ett steg i upplösning och köpa ny skärm, kan detta hjälpa tillräckligt för att flytta över lasten till GPUn eller är uppgraderingen till AM5 oundvikligt i detta skede?

Uppgraderar sällan processorn så är inte i behov av något som är framtidssäkert då det vanligtvis hinner släppas en ny sockel innan jag byter dator, men köper hellre något bättre som kan följa med ett tag.

Mvh
Viktor

Beror helt på vad du är ute efter, mest prestanda/krona måste nog ändå vara en begagnad 5800x3d, att uppgradera till am5 blir kostsamt men då med framtida uppgraderingsmöjligheter, Intel skulle jag säga inte alls är värt det då det i dagsläget är en "död" plattform och kommer kräva nytt moderkort om man vill uppgradera i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SammaeL:

Ja om prestandan är samma som innan är det ju möjligt att det är en flaskhals, men han skrev att han fått bra mycket sämre prestanda 🤷

inte konstigt att man får sämre prestanda med ett mycket kraftigare grafikkort, hände mig när jag körde i7 3770k och ett vega 56 ocat å tunat till bristningsgränsen, ett 1070 var inga probbs på ivyn men för att få ut all prestenda ur vega kortet var jag tvunen att köra på en nyare cpu å då slapp man hack å super låg fps ner till 45 men kändes som 15 i bfV.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Har du tagit bort gamla drivrutiner med ddu?

Japp det är gjort!

Permalänk
Skrivet av ronz:

Updatera till senaste bios på moderkortet.
Köp lite kylpasta
Köp och uppgradera till en 5600, 5800X eller 5800X3D.

Det kommer ge dig en bra skjuts.
Trots att din plattform är gammal så är en 5800X3D bland de bästa processorerna som finns för gaming. Så det är en billig uppgradering som gör att du kan hålla dig kvar några år till.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/27855?key=efa1a0d...

Tack för tips. Känns bara som att en processor för kring 5.000kr är för dyrt. Ska man uppgradera RAM inom kort så kanske man vill gå på DDR5 osv, kanske onödigt men ja.

Nu är väl valet och kvalet om man ska köpa något för ett par tre tusenlappar, typ en 5800X alt. lägga pengarna på en helt ny setup med AM5 istället.

5800X är ju rätt rimligt prissatt, ser ut som att denna hänger med rätt bra även i 1080?

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Om du skulle kunna tänka dig att mellanlanda så kommer du få ut en rejäl ökning med en 5800x.
Kolla om din bräda supporterar den så kanske det är en idé?

Tack för tipset! 5800X är väl det jag kikat mest på och son dessutom är rimligt prissatt. Är man uppe på över 5.000:- för en processor med AM4 så känns det mer lockande att bygga en ny setup med AM5

Permalänk
Medlem

Vet inte vart du hittar dina priser men 5800x3d ligger på ca 3800kr på prisjakt. Om jag inte har missupfattat något eftersom du skriver 5000+
Men som en del påpekar vill du komma billigt undan så är 5600 en bra processor då behöver du ingen speciell kylning heller. Om du inte redan har bra kylning kan du behöva det till 5800x samt till x3d

Permalänk
Skrivet av AvantiJ:

Vet inte vart du hittar dina priser men 5800x3d ligger på ca 3800kr på prisjakt. Om jag inte har missupfattat något eftersom du skriver 5000+
Men som en del påpekar vill du komma billigt undan så är 5600 en bra processor då behöver du ingen speciell kylning heller. Om du inte redan har bra kylning kan du behöva det till 5800x samt till x3d

Sorry, satt ju o kollade på 7800X3D..
Kylning har jag redan kittat. Mao är det kring tusenlappen som skiljer sig mellan 5800X och x3d. Känns relativt nära budget för mig om jag fortsätter med AM4.