Northvolt bygger fabrik i Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha nej jag jobbade med att skriva systemet så de ville nog inte att jag skulle mecka med pallar (för allas bästa ).
Men de som jobbade fysiskt hade väl vad man kan kalla ett lagerjobb.

Det var dock väldigt lärorikt för oss från ITsidan - de flesta fördomar vi hade om olika länder visade sig vara korrekta:

  • Tyskland: galet disciplinerade och hade detaljkoll på allt. Började jobba 04 och 04.01 körde de runt med truckar till dunkade euro-techno. Lite knagglig engelska men någon i teamen kunde tillräckligt. Väldigt korrekta och tog instruktioner direkt.

  • Frankrike: Väldigt chill, ingen pratade någon engelska alls - strejkade veckan innan vi var där och började jobba 30 min efter att passet började (som i: första personen i ett team på 30 gled in en halvtimme sent och sa cava?) och folk kom in med baguetter för frukosten.

  • Spanien: Någonstans mellan Tyskland och Frankrike på alla punkter.

  • Italien: Bättre engelska än Spanien och mer organiserade - galet bra kaffe i personalrestaurangen

Nu när folk har förutfattade meningar om olika länder så tenderar jag att inte helt bortse ifrån dem.
Så här i efterhand var det trevligast att jobba i Tyskland.

Fördomar finns av en anledning. Oftast finns det ett uns sanning i dem. Ja då hade du ett bättre jobb och då missar man lätt hur det är för majoriteten av de som har ett mer vanligt "kneg".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det har länge varit sett som en möjlighet att långtradare och långfärdsbussar kunde nyttja bränsleceller. Men det framstår som den marknaden börjar tunnas ut också, nu när t.ex MAN har konkreta planer på elektriska långfärdsbussar längre fram detta årtionde: https://archive.is/Zoj0B

Citat:

Why does the battery beat hydrogen?
High costs, low energy efficiency and few filling stations are important points against hydrogen from today’s perspective. And the lack of availability of green hydrogen as well as the costs of the fuel cell are not conducive to widespread introduction.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fördomar finns av en anledning. Oftast finns det ett uns sanning i dem. Ja då hade du ett bättre jobb och då missar man lätt hur det är för majoriteten av de som har ett mer vanligt "kneg".

Fast i det här fallet så menade jag att de som hade vanligt kneg var galet skyddade (med all rätt) av det tycka facket.

Personligen hade jag klart inte ställt upp på att jobba för knepiga villkor men det är också fördelen med ITmarknaden som den ser ut nu. Gillar man inte sitt jobb så går man direkt till nästa.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Låt oss rada upp några fakta så blir det ganska enkelt:

  • EU har beslutat att förbjuda nya fossilbilar vid 2035. Många biltillverkare har redan stoppat forskning och utveckling av förbränningsmotorer och satt upp höga mål för andel elbilar kring 2030-snåret.

  • Det lämnar tre eller fyra vägar att gå - el, vätgas, e-bränslen eller biogas. Utöver nr 1 som ökar volymerna i ganska stadig takt för att nu sälja miljoner i EU per år har även nr 2 och 4 har testats och är svårt att rättfärdiga då energieffektiviteten är relativt låg i jämförelse med rena elbilar och påfyllningsinfrastrukturen behöver ofta lokaliseras i utkanten av städer. Eftersom vätgas i dagsläget nästan alltid görs av naturgas, en i EU begränsad resurs och biogas mer eller mindre är naturgas, så finns det mycket bättre användningsområden för denna gas som krävs. Elektrolys för vätgas är en mycket mindre effektiv process än att bara ladda ett batteri, så då behöver vi mycket mer elproduktion än om vi bara väljer att satsa på elbilar.

  • E-bränslen är snäppet värre i energieffektivitet och därmed DOA för annat än väldigt nischade applikationer. Det krävs ca 5-6 gånger mer energi från källa till hjul jämfört med elbilar - 13% av den intagna energin är faktiskt användbar. Jämför det med bränsleceller, 22% och elbilar, 73%: https://cdn.motor1.com/images/mgl/OrLRA/s3/efficiency-compare...

För mig blir det ganska enkelt att förutspå var utvecklingen kommer gå någonstans, och biltillverkarna verkar inse detsamma.

Jag upplever ditt inlägg som ett felaktigt tydande i debatten.

Det som är intressant och tyder för faktumet om batterier är en hållbar eller trovärdig lösning, är dess energidensitet. Och dagens batterier är skit när det kommer till deras energidensitet, vilket sliter eller komma slita kopiöst på de statliga vägarna - som ett exempel. För batteripaketet är en stor och nödvändig massa som rymmer under tårna på bilkupéns ockupanter, i jämförelse med en bil som drivs av fossila bränslen eller biobränslen.

Kia EV6 som är en kompakt el-SUV, har en tjänstevikt på omkring 2100kg. En bensindriven XC40 som jag kan tyda som en motsvarighet i storlek, har en tjänstevikt på 1600kg. Transportsektorn står för en stor kaka av växthusgaserna, såsom koldioxid, vilket måste ordnas upp. Men batterier, är det en ekonomisk och miljömässigt hållbar lösning?

Jag är då inte övertygad att elbilen med nuvarande batteriteknik är en hållbar lösning, det faller batteriernas energidensitet. Och den dryga böteslappen att byta till detta nya färdmedel, med väldigt osäkra uppgifter kring räckvidden vid olika förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag upplever ditt inlägg som ett felaktigt tydande i debatten.

Det som är intressant och tyder för faktumet om batterier är en hållbar eller trovärdig lösning, är dess energidensitet. Och dagens batterier är skit när det kommer till deras energidensitet, vilket sliter eller komma slita kopiöst på de statliga vägarna - som ett exempel. För batteripaketet är en stor och nödvändig massa som rymmer under tårna på bilkupéns ockupanter, i jämförelse med en bil som drivs av fossila bränslen eller biobränslen.

Kia EV6 som är en kompakt el-SUV, har en tjänstevikt på omkring 2100kg. En bensindriven XC40 som jag kan tyda som en motsvarighet i storlek, har en tjänstevikt på 1600kg. Transportsektorn står för en stor kaka av växthusgaserna, såsom koldioxid, vilket måste ordnas upp. Men batterier, är det en ekonomisk och miljömässigt hållbar lösning?

Jag är då inte övertygad att elbilen med nuvarande batteriteknik är en hållbar lösning, det faller batteriernas energidensitet. Och den dryga böteslappen att byta till detta nya färdmedel, med väldigt osäkra uppgifter kring räckvidden vid olika förhållanden.

Det som brukar vinna är det som är billigast så Saddex tolkning är rimlig. Energidensitet har ingen betydelse egentligen, sålänge det är billigare än alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag upplever ditt inlägg som ett felaktigt tydande i debatten.

Det som är intressant och tyder för faktumet om batterier är en hållbar eller trovärdig lösning, är dess energidensitet. Och dagens batterier är skit när det kommer till deras energidensitet, vilket sliter eller komma slita kopiöst på de statliga vägarna - som ett exempel. För batteripaketet är en stor och nödvändig massa som rymmer under tårna på bilkupéns ockupanter, i jämförelse med en bil som drivs av fossila bränslen eller biobränslen.

Kia EV6 som är en kompakt el-SUV, har en tjänstevikt på omkring 2100kg. En bensindriven XC40 som jag kan tyda som en motsvarighet i storlek, har en tjänstevikt på 1600kg. Transportsektorn står för en stor kaka av växthusgaserna, såsom koldioxid, vilket måste ordnas upp. Men batterier, är det en ekonomisk och miljömässigt hållbar lösning?

Jag är då inte övertygad att elbilen med nuvarande batteriteknik är en hållbar lösning, det faller batteriernas energidensitet. Och den dryga böteslappen att byta till detta nya färdmedel, med väldigt osäkra uppgifter kring räckvidden vid olika förhållanden.

Energidensiteten är inte något som är statiskt, utan har rört sig kontinuerligt uppåt över åren. På paketnivå är den nu mer än dubbelt så hög för NMC (den vanligaste typen av batteri) som för 10 år sen, baserat på data som presenteras i denna artikel, i detta fallet berörs elbussar: https://www.sustainable-bus.com/news/bmz-poland-lithium-ion-b...
https://www.sustainable-bus.com/wp-content/uploads/2021/04/bm...

Också volymetrisk energidensitet har ökat kraftigt, och verkar inte avstanna inom kort: https://www.energy.gov/eere/vehicles/articles/fotw-1234-april...

Kinesiska CATL (världens största batteriföretag) har dessutom annonserat att man tänker börja massproducera celler med 500 wh/kg detta år, vilket är nästan dubbelt så mycket som det genomsnittliga 300 wh/kg; https://www.pv-magazine.com/2023/04/21/catl-launches-500-wh-k... . Det har stora implikationer för framtida utveckling. Men också ett kinesiskt företag. Ännu mer ett incitament för att stöjda inhemsk batterieproduktion, och forskning och utveckling av denna så Europa har sitt svar på denna battericell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det som brukar vinna är det som är billigast så Saddex tolkning är rimlig. Energidensitet har ingen betydelse egentligen, sålänge det är billigare än alternativen.

Det är betydande för såsom flygplan, och jorden har en begränsad mängd råmaterial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är väl bra om transportsträckan minskar på sådant som ska återvinnas.

Här pratar vi om fabrik som ska tillverka batteri inte återvinna batterier.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Här pratar vi om fabrik som ska tillverka batteri inte återvinna batterier.

"With sustainability at the forefront of design and decision-making surrounding Northvolt Drei, the factory will source significant volumes of its raw material requirements from recycled battery metals, as part of Northvolt’s commitment to source 50 percent of its raw material needs from recycling by 2030.

Alongside battery production, Northvolt Drei will target an on-site battery recycling plant which will ensure efficient reuse of byproducts from the production process and provide a sustainable solution for end-of-life electric vehicle batteries recovered from European markets.

About Northvolt
Northvolt is a European supplier of sustainable, high-quality battery cells and systems. Founded in 2016 to enable the European transition to a decarbonized future, the company has made swift progress on its mission to deliver the world’s greenest lithium-ion battery with a minimal CO2 footprint and has grown to over 2,500 people from over 100 different nationalities.

Northvolt has to date secured in excess of $50 billion worth of contracts from key customers, including BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars and Polestar, to support its plans, which include establishing recycling capabilities to enable 50 percent of all its raw material requirements to be sourced from recycled batteries by 2030."
Källa: https://northvolt.com/articles/northvolt-drei/

Återvinna/återanvändas.

Min uppfattning är den att Northvolt utför detta moment som ett klokt led, inför produktion av nya batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är betydande för såsom flygplan, och jorden har en begränsad mängd råmaterial.

Det är inte avgörande för flygplan heller. Om det är mer ekonomiskt att köra batterier än bränsle så kommer de göra det även om energidensiteten är mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha nej jag jobbade med att skriva systemet så de ville nog inte att jag skulle mecka med pallar (för allas bästa ).
Men de som jobbade fysiskt hade väl vad man kan kalla ett lagerjobb.

Det var dock väldigt lärorikt för oss från ITsidan - de flesta fördomar vi hade om olika länder visade sig vara korrekta:

  • Tyskland: galet disciplinerade och hade detaljkoll på allt. Började jobba 04 och 04.01 körde de runt med truckar till dunkade euro-techno. Lite knagglig engelska men någon i teamen kunde tillräckligt. Väldigt korrekta och tog instruktioner direkt.

  • Frankrike: Väldigt chill, ingen pratade någon engelska alls - strejkade veckan innan vi var där och började jobba 30 min efter att passet började (som i: första personen i ett team på 30 gled in en halvtimme sent och sa cava?) och folk kom in med baguetter för frukosten.

  • Spanien: Någonstans mellan Tyskland och Frankrike på alla punkter.

  • Italien: Bättre engelska än Spanien och mer organiserade - galet bra kaffe i personalrestaurangen

Nu när folk har förutfattade meningar om olika länder så tenderar jag att inte helt bortse ifrån dem.
Så här i efterhand var det trevligast att jobba i Tyskland.

Det låter spontant som att för arbetarna som inte är i högre positioner, att de hade de bättre i de andra länderna.
Även om det du skriver om Frankrike kanske låter lite väl slappt.

Men det låter mer som du hade ett chefsperspektiv eller chefsliknande perspektiv snarare än ett knegarperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte avgörande för flygplan heller. Om det är mer ekonomiskt att köra batterier än bränsle så kommer de göra det även om energidensiteten är mycket sämre.

Klart som fanken att det är avgörande, för lik raketer är massa oönskat bukfett som drabbar tubens möjlighet att fyllas med nyttolast - som betalande turister, turisternas skidpaket etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kostar det pengar att behålla en extremt viktig industri hemma i Europa istället för att ge all kontrol över till Kina? Nämen!

Fast dessa företag förespråkar marknadsekonomi och kapitalism, varför begär man bidrag då deras chefer förmodligen röstar på politik som är emot bidrag till privatpersoner?

Hur svårt ska de vara och kräva att företag som går med miljarder i vinst ska använda sin egen buffert och inte folkets skattepengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast i det här fallet så menade jag att de som hade vanligt kneg var galet skyddade (med all rätt) av det tycka facket.

Personligen hade jag klart inte ställt upp på att jobba för knepiga villkor men det är också fördelen med ITmarknaden som den ser ut nu. Gillar man inte sitt jobb så går man direkt till nästa.

kanske var ett av de bra företagen som lyssnade och gjorde rätt. Eller så visar dom en bra sida mot gäster som ett företag jag jobbade på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Klart som fanken att det är avgörande, för lik raketer är massa oönskat bukfett som drabbar tubens möjlighet att fyllas med nyttolast - som betalande turister, turisternas skidpaket etc.

Om du tjänar mer på batteriflygplan, vad spelar energidensitet för roll? Du har mer plats men mindre pengar? Företagare brukar vilja maximera pengarna och inte utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fast dessa företag förespråkar marknadsekonomi och kapitalism, varför begär man bidrag då deras chefer förmodligen röstar på politik som är emot bidrag till privatpersoner?

Hur svårt ska de vara och kräva att företag som går med miljarder i vinst ska använda sin egen buffert och inte folkets skattepengar?

Northvolt gick 1 miljard back förra året, men det är inte så konstigt. Det är ett relativt nystartat företag som just nu fortfarande rampar upp sin existerande primära produktionsbas i Skellefteå. Från vad jag kan hitta producerade man knappt 1 GWh förra året, mot ett mål 2024 av 16 GWh. Och ja, det här är knappast ett problem unikt till Northvolt, utan snarare att Europa försummat att satsa på inhemsk produktion av batterier och därmed bygga upp inhemsk kompetens. Precis den anledningen att Kina har ett sånt stor försprång inom batteriteknik och även teknik som solceller är för att man fört denna typen av industripolitik - storskaliga subventioner över mer än ett årtionde, vilket har resulterat i gigantiska inhemska industribaser som man sedan inte behöver subventionera i samma utsträckning då de mer eller mindre kan stå på egna ben. USA gör nu samma sak med Inflation Reduction Act - man bygger upp en storskalig industribas som man sedan inte behöver subventionera när den väl nått en kritisk massa. En ganska vanlig typ av industriprogram rent historiskt. New Deal verkar ha delvis byggt på lite samma principer.

Om Europa ska kunna ha en konkurrenskraftig industri även fortsättningsvis måste vi se var vinden blåser och kan vi inte kontrollera spelets regler behöver vi ändå försöka vara med och spela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kostar det pengar att behålla en extremt viktig industri hemma i Europa istället för att ge all kontrol över till Kina? Nämen!

Lätt att vara frikostig med andras pengar när man som bestämmande rätt inte har nåt att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Northvolt gick 1 miljard back förra året, men det är inte så konstigt. Det är ett relativt nystartat företag som just nu fortfarande rampar upp sin existerande primära produktionsbas i Skellefteå. Från vad jag kan hitta producerade man knappt 1 GWh förra året, mot ett mål 2024 av 16 GWh. Och ja, det här är knappast ett problem unikt till Northvolt, utan snarare att Europa försummat att satsa på inhemsk produktion av batterier och därmed bygga upp inhemsk kompetens. Precis den anledningen att Kina har ett sånt stor försprång inom batteriteknik och även teknik som solceller är för att man fört denna typen av industripolitik - storskaliga subventioner över mer än ett årtionde, vilket har resulterat i gigantiska inhemska industribaser som man sedan inte behöver subventionera i samma utsträckning då de mer eller mindre kan stå på egna ben. USA gör nu samma sak med Inflation Reduction Act - man bygger upp en storskalig industribas som man sedan inte behöver subventionera när den väl nått en kritisk massa. En ganska vanlig typ av industriprogram rent historiskt. New Deal verkar ha delvis byggt på lite samma principer.

Om Europa ska kunna ha en konkurrenskraftig industri även fortsättningsvis måste vi se var vinden blåser och kan vi inte kontrollera spelets regler behöver vi ändå försöka vara med och spela spelet.

Var det inte strax norr om 3 miljarder back för 2022?

Och en miljard under 2021?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad ser du för alternativ?
Gas/Olja/Kol/Vätgas är ju knappast hållbara alternativ. Så om du är skeptisk till elbil, vad tror du blir ersättaren?

Bränsle utvunnen från atmosfäriskt CO2. Teknologierna existerar och används redan av aktörer i mindre skala. De behöver dock utvecklas för att bli fullt kommersiellt gångbara.

Det uppskattas att det finns ca 1.4 miljarder bilar på vägarna i världen. Om alla dessa ska med tiden bytas ut mot elbilar, så kommer kravet på resurser, råvaror och energi vara absolut enorm. Bättre att all existerande bilar kan fortsätta att nyttjas, istället för att skrotas och ersättas med tunga resurskrävande batteribilar. Den andra fördeler blir sedan också att teknologin tillåter oss att börja rensa atmosfären på allt koldioxid som har har släppts ut sedan den industriella revolutionen började.

Låter som ett mycket mer logiskt och vettigare alternativ. Särskilt när man pratar om att gräva upp havsbotten i jakt på de sällsynta och exotiska metallerna som behövs för dagens batterier, vilket är ett vidrigt och sinnessjukt koncept.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Bränsle utvunnen från atmosfäriskt CO2. Teknologierna existerar och används redan av aktörer i mindre skala. De behöver dock utvecklas för att bli fullt kommersiellt gångbara.

Men problemet med detta alternativ är ju att det kräver 5-6 gånger mer el än elbilar som tidigare demonstrerat? Vilket innebär att vi behöver 5-6 gånger mer elproduktion vs övergång till elbilar? Vilket inte tydligen alls är ett slöseri med resurser?

Citat:

Bättre att all existerande bilar kan fortsätta att nyttjas, istället för att skrotas och ersättas med tunga resurskrävande batteribilar.

De kan nyttjas ca 14-20 år, sen blir de alltför slitna och behöver ändå skrotas...

Citat:

Den andra fördeler blir sedan också att teknologin tillåter oss att börja rensa atmosfären på allt koldioxid som har har släppts ut sedan den industriella revolutionen började.

Så länge du bränner e-bränslet så släpper ju du ut denna insamlade koldioxid igen?

I Sverige och många andra länder har subventioner varit teknikneutrala, dvs man tar endast hänsyn till hur mycket CO2 som släpps ut. Innebär att laddhybrider får lägre stöd än rena elbilar, men vätgasbilar har samma stöd för de har bedömts som klimatneutrala (även om de indirekt, precis som elbilar, ger utsläpp), Gissa vilken teknik som det går bäst för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Var det inte strax norr om 3 miljarder back för 2022?

Och en miljard under 2021?

Säkert, men det förstärker ju bara poängen, vilket är att Europas inhemska batteriindustri inte gör några miljardvinster just nu, men det är åt batteribilar vinden blåser. Av 80 miljoner sålda bilar världen runt förra året så var knappt 8 miljoner rena elbilar och ca 2.5 miljoner laddhybrider, för totalt 10.5 miljoner laddbara bilar eller en marknadsandel på 13%, rent elbilar 10%. Året innan var det drygt 8%. Fördelningen är också skev - ungefär hälften av försäljningen sker i Kina, som nu också börjar exportera sina elbilar åt diverse håll. Kina har dessutom kapat sina subventioner i slutet av förra året, men försäljningen har nu mer eller mindre återhämtat sig. Ingen av alternativen till batteribilar är i närheten av att ha kommit så långt som dessa, och det är svårt att se om de någonsin kommer göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Säkert, men det förstärker ju bara poängen, vilket är att Europas inhemska batteriindustri inte gör några miljardvinster just nu, men det är åt batteribilar vinden blåser. Av 80 miljoner sålda bilar världen runt förra året så var knappt 8 miljoner rena elbilar och ca 2.5 miljoner laddhybrider, för totalt 10.5 miljoner laddbara bilar eller en marknadsandel på 13%, rent elbilar 10%. Året innan var det drygt 8%. Fördelningen är också skev - ungefär hälften av försäljningen sker i Kina, som nu också börjar exportera sina elbilar åt diverse håll. Kina har dessutom kapat sina subventioner i slutet av förra året, men försäljningen har nu mer eller mindre återhämtat sig. Ingen av alternativen till batteribilar är i närheten av att ha kommit så långt som dessa, och det är svårt att se om de någonsin kommer göra det.

Det är en ganska volatil marknad/område där mycket nya rön och ny forskning på en mängd rad olika områden/olika tekniker ligger ganska nära att faktiskt bli möjliga. Där kan jag inte säga exakt hur Northvolt ligger till, det är inte bara att producera, precis som med alla tekniker handlar det om vilken sorts teknik producenterna (biltillverkare i detta exempel) tänker välja.

Vad som är ganska säkert är att lithium-ion kommer att ersättas och skall man satsa stort i Northvolt hoppas jag de har kapaciteten att ställa om sina fabriker till produktion av en annan teknik.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är en ganska volatil marknad/område där mycket nya rön och ny forskning på en mängd rad olika områden/olika tekniker ligger ganska nära att faktiskt bli möjliga. Där kan jag inte säga exakt hur Northvolt ligger till, det är inte bara att producera, precis som med alla tekniker handlar det om vilken sorts teknik producenterna (biltillverkare i detta exempel) tänker välja.

Vad som är ganska säkert är att lithium-ion kommer att ersättas och skall man satsa stort i Northvolt hoppas jag de har kapaciteten att ställa om sina fabriker till produktion av en annan teknik.

Jag håller med om att det är en volatil marknad, och som du säger händer det mycket där. Jag tror att LFP (litium-järnfosfat) kommer ta över de lägre segmenten i mycket större utsträckning på kort sikt då det är en billigare kemi med mer cykeltålighet än NCM/NCA ("litium-jon") och som inte kräver nickel eller kobolt (även om dagens NCM har minskat kraftigt på koboltandelen). LFP börjar också bli väldigt vanligt i stationär lagring. Natriumjon kommer nog också bli en faktor då celler av denna typ redan börjat tillverkats i Kina, men de har lägre energidensitet och inte alls lika stor produktionsbas. Det är möjligt att kemier som litium-svavel börjar användas också - det finns säkert hundratals olika kemier på labbstadium nu men därav också väldigt många möjligheter. Bortom batteriers nuvarande energidensitet, kostnad och "påfyllningstid" har en elektrisk drivlina närapå totalt överlägsna egenskaper jämfört med förbränningsmotorer, en anledning varför de sistnämnda nästan aldrig används för stationära applikationer där tillgången på el är god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Men problemet med detta alternativ är ju att det kräver 5-6 gånger mer el än elbilar som tidigare demonstrerat? Vilket innebär att vi behöver 5-6 gånger mer elproduktion vs övergång till elbilar? Vilket inte tydligen alls är ett slöseri med resurser?

Vilket är varför teknologin behöver investeras i och "utvecklas". Men om man utgår för att den teknologin är statisk och inte kommer att uvecklas alls, så ja, det kan fortfarande vara lönsamt. Problemet med elbilar är inte elproduktionen, men hur energin lagras och nyttjas.

Vattenfall vurmade över miners för ett par år sedan, då de kunde fungera som en buffert för elsystemet. Om man istället använde sådan spillenergi mer produktivt, till just produktionen av bränsle, så är det ju ändå win-win, trots elförbrukningen.

Citat:

De kan nyttjas ca 14-20 år, sen blir de alltför slitna och behöver ändå skrotas...

Kan diskuteras, mycket handlar om ordentligt underhåll, och det lär ju knappast bli bättre med elbilarna. Och ett stort problem med just elbilar (och även moderna bensindriva bilar), är ju att ägarna inte får eller kan utföra tillsyn och underhåll på egen hand.

Citat:

Så länge du bränner e-bränslet så släpper ju du ut denna insamlade koldioxid igen?

Och samlar in den igen. Problemet har aldrig varit att det släpps ut koldioxid i atmosfären, det gör allt levande och biologiska processer ändå. Problemet är att det släpps ut mer koldioxid än som förbrukas.

Citat:

I Sverige och många andra länder har subventioner varit teknikneutrala, dvs man tar endast hänsyn till hur mycket CO2 som släpps ut. Innebär att laddhybrider får lägre stöd än rena elbilar, men vätgasbilar har samma stöd för de har bedömts som klimatneutrala (även om de indirekt, precis som elbilar, ger utsläpp), Gissa vilken teknik som det går bäst för?

Vätgas är ju extremt ineffektiv, då det inte bara måste tillverkas, men även behöver kylas ner och komprimeras och hanteras varsamt under transport.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du tjänar mer på batteriflygplan, vad spelar energidensitet för roll? Du har mer plats men mindre pengar? Företagare brukar vilja maximera pengarna och inte utrymme.

För 1000kg Jet-A1 ger ett modernt flygplan en räckvidd, som dagens batteri på 1000kg enbart kan drömma om. Och såsom 1000kg Jet-A1 ger en maximal räckvidd, vid en bruttovikt för en flygplanstyp osv.

Ökar kärrans lastvikt, så ökar behovet för kraft från motorerna som driver kärran framåt, därmed räcker mängden bränsle på 1000kg en kortare sträcka i jämförelse om planet vore tomt på semesterfirare och deras packning.

Massa, inte volym som du pekar ut, spelar stor roll i detta sammanhang. Batteriernas massa och låga energidensitet tillåter att färre betalande kunder kan erbjudas att åka med på samma rutt. För motorkraften används till största del för att lyfta på batterierna till destinationen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Alexraptor:

Bränsle utvunnen från atmosfäriskt CO2. Teknologierna existerar och används redan av aktörer i mindre skala. De behöver dock utvecklas för att bli fullt kommersiellt gångbara.

Det uppskattas att det finns ca 1.4 miljarder bilar på vägarna i världen. Om alla dessa ska med tiden bytas ut mot elbilar, så kommer kravet på resurser, råvaror och energi vara absolut enorm. Bättre att all existerande bilar kan fortsätta att nyttjas, istället för att skrotas och ersättas med tunga resurskrävande batteribilar. Den andra fördeler blir sedan också att teknologin tillåter oss att börja rensa atmosfären på allt koldioxid som har har släppts ut sedan den industriella revolutionen började.

Låter som ett mycket mer logiskt och vettigare alternativ. Särskilt när man pratar om att gräva upp havsbotten i jakt på de sällsynta och exotiska metallerna som behövs för dagens batterier, vilket är ett vidrigt och sinnessjukt koncept.

Jag vet att mitt svar är orättvist kort till all din text.... men:

Fossilbilar finns, de planeras att fasas ut.
Elbilar finns, dess produktion skalas upp.
Batterier finns, dess produktion och forskning skalas upp in absurdum.

Är det här och nu vi skall parkera all transport globalt tills det du nämner kommer ikapp och sedan anpassas till fordon?
Din skepticism känns väldigt vinklad.

Ditt första inlägg dock, om att tyskland lägger ned kärnkraft och bygger ut batteriindustri... Den är fantastiskt hammaren på spiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vilket är varför teknologin behöver investeras i och "utvecklas". Men om man utgår för att den teknologin är statisk och inte kommer att uvecklas alls, så ja, det kan fortfarande vara lönsamt.

Exakt samma argument kan göras för varför elbilar ska satsas på, och elbilar har kommit bra mycket längre i utvecklingen än e-bränslen och i många fall handlar det om teknikneutrala subventioner, som exempelvis Sverige.

Skrivet av Alexraptor:

Problemet med elbilar är inte elproduktionen, men hur energin lagras och nyttjas.

Vilket är? Energin nyttjas mycket mer effektivt än alla alternativen. Batterier kan laddas "smart" med laddare som tar hänsyn till vad elpriset är.

Citat:

Kan diskuteras, mycket handlar om ordentligt underhåll, och det lär ju knappast bli bättre med elbilarna

Elbilar har mycket färre rörliga delar. Det krävs inga oljebyten och många saknar helt växellåda, vilket reducerar komplexiteten. Mindre komplexitet innebär i stort sett alltid mindre underhåll och längre livstid. Den svagaste länken brukar vara batteriet, men även Teslas Model S och X verkar kunna gå minst 30 000 mil utan att förlora mer än ca 12% i genomsnitt av kapaciteten.

Citat:

Och samlar in den igen.

Så då behöver du ha än mer maskineri som samlar in koldioxid och tar en massa plats och energi för att samla in den och lagra den vs om du bara gjorde det och skippade e-bränslen. Fantastiskt.

Citat:

Vätgas är ju extremt ineffektiv, då det inte bara måste tillverkas, men även behöver kylas ner och komprimeras och hanteras varsamt under transport.

Det roliga är att det, baserat på grafen jag länkade innan, är mer effektivt sett till verkningsgrad än e-bränslen är just nu. För att göra e-bränslen behövs också vätgas och även om den kanske inte lagras och transporteras långt i stor utsträckning så kvittar det ganska mycket. Tillverkningsprocessen hade rent teoretiskt kunnat vara 100% effektiv men minst två tredjedelar av energin kommer ändå kastas av förbränningsmotorn om det är syntetisk bensin det handlar om. Är det syntentisk diesel det handlar om kan man kanske trösta sig med att "bara" kasta bort 60% av energin. En bränslecell å andra sidan slänger bara bort 40%, och där skulle det fortfarande kunna finnas utvecklingspotential. Förbränningsmotorn har över 100 år av teknisk utveckling bakom sig och är mer eller mindre begränsad av termodynamik, och kommer knappast göra några större framsteg när det gäller verkningsgrad. Är man riktigt generös innebär det minst 2 gånger så stor energiförbrukning och därmed energikostnader men mer realistiskt är nog 3-4 gånger så hög om inte högre .

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

För 1000kg Jet-A1 ger ett modernt flygplan en räckvidd, som dagens batteri på 1000kg enbart kan drömma om. Och såsom 1000kg Jet-A1 ger en maximal räckvidd, vid en bruttovikt för en flygplanstyp osv.

Ökar kärrans lastvikt, så ökar behovet för kraft från motorerna som driver kärran framåt, därmed räcker mängden bränsle på 1000kg en kortare sträcka i jämförelse om planet vore tomt på semesterfirare och deras packning.

Massa, inte volym som du pekar ut, spelar stor roll i detta sammanhang. Batteriernas massa och låga energidensitet tillåter att färre betalande kunder kan erbjudas att åka med på samma rutt. För motorkraften används till största del för att lyfta på batterierna till destinationen.

Jag säger om lönsamheten är bättre för batteridrivna plan än för bränsledrivna plan på en viss sträcka så kommer vi rimligtvis få batteridrivna flygplan på de sträckorna. Du bemöter inte det och utgår istället från ett läge där lönsamheten är sämre för batteridrivna flygplan än för bränsledrivna. Jag håller med men det är inte det som jag sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fast dessa företag förespråkar marknadsekonomi och kapitalism, varför begär man bidrag då deras chefer förmodligen röstar på politik som är emot bidrag till privatpersoner?

Hur svårt ska de vara och kräva att företag som går med miljarder i vinst ska använda sin egen buffert och inte folkets skattepengar?

Det är antingen dyrare affärer här, eller oetiska och geopolitiskt farliga satsningar i en diktatur som varken bryr sig om mänskliga rättigheter eller miljö.

Här säkrar man både Sveriges och Europas framtid och så ska det klagas att frihet kostar lite extra pengar...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag säger om lönsamheten är bättre för batteridrivna plan än för bränsledrivna plan på en viss sträcka så kommer vi rimligtvis få batteridrivna flygplan på de sträckorna. Du bemöter inte det och utgår istället från ett läge där lönsamheten är sämre för batteridrivna flygplan än för bränsledrivna. Jag håller med men det är inte det som jag sa?

Det finns säkerligen någon som är redo och betala för en sådan tjänst. Som blir väldigt nischad.