Northvolt bygger fabrik i Tyskland

Permalänk
Melding Plague

Northvolt bygger fabrik i Tyskland

Efter löften om hundratals miljoner euro i statliga medel från Tyskland ska Northvolt bygga sin tredje gigafactory i delstaten Schleswig-Holstein.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milton Friedman:

Nothing is so permanent as a temporary government program

..det här börjar mer och mer likna…i bästa fall en bubbla, i värsta fall på gränsen till ett bedrägeri…

Permalänk
Medlem

Jaja ge mer pengar till en bransch som inte kan hålla sig ovanför vattnet... Kommer bli bra detta... Vad kan gå fel... Jag menar alla stater i världshistorien som försökt sig på gratispengar frodas som bara den... Oh wait

Permalänk
Medlem

Undra hur många Tyskland de kommer producera om året

Edit: Om inlägget förvirrar någon var artikelrubriken tidigare "Northvolt bygger ny Tyskland-fabrik"

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem

Lycka till att folk folk att jobba 12h dagar i Tyskland!
Priya på Northvolt: Jobbar 12 timmars dagar utan helg

Betriebsrat would like to know your location

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Jaja ge mer pengar till en bransch som inte kan hålla sig ovanför vattnet... Kommer bli bra detta... Vad kan gå fel... Jag menar alla stater i världshistorien som försökt sig på gratispengar frodas som bara den... Oh wait

Kostar det pengar att behålla en extremt viktig industri hemma i Europa istället för att ge all kontrol över till Kina? Nämen!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det tråkiga i kråksången är att tack vare den stora utbyggnaden av elkraft i Sverige gör denna investering lönsam. Skulle vi inte ha så kraftiga elkablar som idag exportera el som motsvara alla vindkraftverk i Sverige så skulle även denna fabriken varit placerad i Sverige. Men tack vare våran stora export av el så finns det möjlighet att bygg fabriken på denna platsen.

Vi förfular Sverige med vindkraft sedan skickar vi energin utomlands vilket gör att även nya arbetstillfällen lämnar Sverige.

Tyskland har generellt energiunderskott men tack vare den starka energiexperter från Norden så finns det ett litet överskott iregionen. OBSERVERA fabriken ligger lagom längt från Dannmark så jobbpändning blir nästan omöjlig för danskarna. Troligen ett aktivt val av tyskarna så jobben stannar i landet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Trots att Sverige är ett ganska litet land så har vi skapat många framgångsrika stora multinationella företag, Nothvolt kanske kan bli ännu ett exempel på det, återstår att se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Lycka till att folk folk att jobba 12h dagar i Tyskland!
Priya på Northvolt: Jobbar 12 timmars dagar utan helg

Betriebsrat would like to know your location

Känner en som flytt tyskland PGA jobb situationen, folk är verkligen som slavar där. När jag klagade på övertid och annat skrattade hon bara och sa att vi har ingen aning om hur bra vi har det här. Gör du inte som chefen säger sparkas du i tyskland och det är inte så mycket mer med det. Lagar kan kringgås lätt gjordes även där jag jobbade i sverige. Ville dom inte ha dig så fick du jobba på de värsta tänkbara ställena tills du helt enkelt gav upp och sa upp dig. Jag hamnade aldrig PGA det men har man jobbat där förstår man varför alla sa "vad har du gjort nu då?"

Nu snackar vi såklart inga IT jobb där man tjänar 50k+ i månaden som de flesta hur utan mer vanliga jobb som kass biträde eller som hon i mitt fall som jobbade som apotekare.

Inga problem att få folk i tyskland att jobba 12 timmar, dom skulle kanske till och med se det som ett bra jobb med tanke på hur det är där på arbetsmarknaden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det tråkiga i kråksången är att tack vare den stora utbyggnaden av elkraft i Sverige gör denna investering lönsam. Skulle vi inte ha så kraftiga elkablar som idag exportera el som motsvara alla vindkraftverk i Sverige så skulle även denna fabriken varit placerad i Sverige. Men tack vare våran stora export av el så finns det möjlighet att bygg fabriken på denna platsen.

Vi förfular Sverige med vindkraft sedan skickar vi energin utomlands vilket gör att även nya arbetstillfällen lämnar Sverige.

Tyskland har generellt energiunderskott men tack vare den starka energiexperter från Norden så finns det ett litet överskott iregionen. OBSERVERA fabriken ligger lagom längt från Dannmark så jobbpändning blir nästan omöjlig för danskarna. Troligen ett aktivt val av tyskarna så jobben stannar i landet.

Det är väl bra om transportsträckan minskar på sådant som ska återvinnas.

Permalänk
Medlem

Tyskland lägger ner all sin kärnkraftproduktion, mitt under en rådande energikris, och ska sedan ha en stor batterifabrik. What is wrong with this picture?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tyskland lägger ner all sin kärnkraftproduktion, mitt under en rådande energikris, och ska sedan ha en stor batterifabrik. What is wrong with this picture?

Sure, vad som mer beskriver en objektiv verklighet just nu av det och

Citat:

Ett annat skäl till att välja just Heide tillskrivs möjligheten att producera "gröna batterier". Medan det råder energibrist i delar av Europa till följd av flaskhalsar i elnätet är Heide en region som går med överskott av el producerad med framförallt vindkraft, på land och till havs. Detta förklarade Northvolts VD, Peter Carlsson, i samband med den tidigare avsiktsförklaringen.

vet inte jag. Logiskt kommer inte Northvolt få problem med energitillförseln för sin gigafactory, det lär de fått garantier på, det är så företag överlever. Om det sedan i slutändan blir plus eller minus för klimatet eller energiproduktion i Europa vet antagligen ingen. För Northvolt är det bara the bottom line som gäller, precis som för alla andra företag.

Edit. Hoppas att jag inte låter som en gammal kommunist, menar ej att klanka ner på "företag", haha, det jag mest ville säga är att dessa överlever genom att vara smarta hur än vi svenska datorentusiaster tycker detta drag verkar logiskt eller inte

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

litiumjonbatterier är redan påväg ut dessa miljövidriga batterier. Redan nu tillverkar två största batteri tillverkarna i världen batterier som bygger på salt och som inte kan brinna och inte är miljövidriga. Tyskarna har ingen EL för detta då man eldar kol så in i helvete och olja just nu och kommer göra längre då man stängde ned sina 6 sista kränkraftsverk så kommer hela tysklands industrifalla och kanske då äntligen hela skit EU falla också.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Det här kommer vi få betala dyrt för.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner en som flytt tyskland PGA jobb situationen, folk är verkligen som slavar där. När jag klagade på övertid och annat skrattade hon bara och sa att vi har ingen aning om hur bra vi har det här. Gör du inte som chefen säger sparkas du i tyskland och det är inte så mycket mer med det. Lagar kan kringgås lätt gjordes även där jag jobbade i sverige. Ville dom inte ha dig så fick du jobba på de värsta tänkbara ställena tills du helt enkelt gav upp och sa upp dig. Jag hamnade aldrig PGA det men har man jobbat där förstår man varför alla sa "vad har du gjort nu då?"

Nu snackar vi såklart inga IT jobb där man tjänar 50k+ i månaden som de flesta hur utan mer vanliga jobb som kass biträde eller som hon i mitt fall som jobbade som apotekare.

Inga problem att få folk i tyskland att jobba 12 timmar, dom skulle kanske till och med se det som ett bra jobb med tanke på hur det är där på arbetsmarknaden.

Det kan skilja ganska mycket mellan olika tyska delstater när det gäller sånt här. Har ingen aning om hur det är i Schleswig-Holstein, men jag har också varit med om att chefen kommer in och meddelar att en av ingenjörerna i mötet faktiskt måste gå hem nu, för att det är lagen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner en som flytt tyskland PGA jobb situationen, folk är verkligen som slavar där. När jag klagade på övertid och annat skrattade hon bara och sa att vi har ingen aning om hur bra vi har det här. Gör du inte som chefen säger sparkas du i tyskland och det är inte så mycket mer med det. Lagar kan kringgås lätt gjordes även där jag jobbade i sverige. Ville dom inte ha dig så fick du jobba på de värsta tänkbara ställena tills du helt enkelt gav upp och sa upp dig. Jag hamnade aldrig PGA det men har man jobbat där förstår man varför alla sa "vad har du gjort nu då?"

Nu snackar vi såklart inga IT jobb där man tjänar 50k+ i månaden som de flesta hur utan mer vanliga jobb som kass biträde eller som hon i mitt fall som jobbade som apotekare.

Inga problem att få folk i tyskland att jobba 12 timmar, dom skulle kanske till och med se det som ett bra jobb med tanke på hur det är där på arbetsmarknaden.

Det är tvärtemot vad jag upplevt i tyskland!
Ahh du vill göra en uppdatering av mjukvaran som folk använder?
Nope! Anställda måste få träning och förändringen måste accepteras av Betriebsrat (som i de ska kunna läsa igenom källkoden och kontrollera att enskilda anställda inte kartläggs) annars kan de stänga ner hela anläggningen.

Vi hade ett h-e med att få igenom ändringar i tyskland just för att Betriebsrat har så mycket makt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är tvärtemot vad jag upplevt i tyskland!
Ahh du vill göra en uppdatering av mjukvaran som folk använder?
Nope! Anställda måste få träning och förändringen måste accepteras av Betriebsrat (som i de ska kunna läsa igenom källkoden och kontrollera att enskilda anställda inte kartläggs) annars kan de stänga ner hela anläggningen.

Vi hade ett h-e med att få igenom ändringar i tyskland just för att Betriebsrat har så mycket makt.

Vågar man fråga vad du jobbar med. Högre och finare jobb lider såklart inte av samma problem. Ju längre ned i kejdan du kommer ju sämre kommer du ha det.
Hon har jobbat på diverse affärer och andra låg jobb innan hon blev apotekare och det är så illa som de säger. Pannband när du har mens eller ringa platschef om du vill gå på toa när du sitter i kassan är 2 ganska vanliga företeelser.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

litiumjonbatterier är redan påväg ut dessa miljövidriga batterier. Redan nu tillverkar två största batteri tillverkarna i världen batterier som bygger på salt och som inte kan brinna och inte är miljövidriga. Tyskarna har ingen EL för detta då man eldar kol så in i helvete och olja just nu och kommer göra längre då man stängde ned sina 6 sista kränkraftsverk så kommer hela tysklands industrifalla och kanske då äntligen hela skit EU falla också.

Var har du fått ifrån att den här fabriken endast kommer göra litiumjonbatterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vågar man fråga vad du jobbar med. Högre och finare jobb lider såklart inte av samma problem. Ju längre ned i kejdan du kommer ju sämre kommer du ha det.
Hon har jobbat på diverse affärer och andra låg jobb innan hon blev apotekare och det är så illa som de säger. Pannband när du har mens eller ringa platschef om du vill gå på toa när du sitter i kassan är 2 ganska vanliga företeelser.

Detta var för att rulla ut ett logistiksystem globalt så det påverkade många medarbetare som jobbade "hands on" med att flytta pallar och dyl.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Lycka till att folk folk att jobba 12h dagar i Tyskland!
Priya på Northvolt: Jobbar 12 timmars dagar utan helg

Betriebsrat would like to know your location

Är det så hemskt att arbeta där borde folk bara säga upp sig. Aldrig förstått varför det alltid är massa gnäll men lite verkstad? Varför gick de anställda med på ingen ÖT-ersättning? Det är ju det dummaste man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Lycka till att folk folk att jobba 12h dagar i Tyskland!
Priya på Northvolt: Jobbar 12 timmars dagar utan helg

Betriebsrat would like to know your location

Lägre jobb i Tyskland är ju kända för sina hemska förhållanden, låga löner och långa dagar.

Beror väl på region till region men jag hade aldrig i mitt liv velat jobbar inom tyska industrin.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta var för att rulla ut ett logistiksystem globalt så det påverkade många medarbetare som jobbade "hands on" med att flytta pallar och dyl.

Det var alltså ett finare jobb med andra ord, är inte så att du står där och kastar paket från pallar än?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Korruption inblandat… precis som vindkraftsparker

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Korruption inblandat… precis som vindkraftsparker

Det är väl tur för dig att det inte finns något krav på källhänvisning så att du bara kan slänga ur dig lite vad som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det här kommer vi få betala dyrt för.

Investeringar är precis det, dyra. För det är precis vad det är, en investering. Europa har dock än mindre råd med att fortsätta göra sig beroende av diktaturer för råvaror och andra strategiska resurser. Både USA och Kina satsar på inhemsk produktion av batterier och elbilar och vill vi i Europa inte hamna på efterkälken behöver vi göra detsamma. Särskilt Kina är ett stort hot, då man redan bevisat att man kan tillverka billiga elbilar på stor skala. På kort sikt kan man avvärja hotet med förhöjda tullar, men den långsiktiga lösningen är att investera i att bygga upp och etablera inhemsk industri. Helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det var alltså ett finare jobb med andra ord, är inte så att du står där och kastar paket från pallar än?

Haha nej jag jobbade med att skriva systemet så de ville nog inte att jag skulle mecka med pallar (för allas bästa ).
Men de som jobbade fysiskt hade väl vad man kan kalla ett lagerjobb.

Det var dock väldigt lärorikt för oss från ITsidan - de flesta fördomar vi hade om olika länder visade sig vara korrekta:

  • Tyskland: galet disciplinerade och hade detaljkoll på allt. Började jobba 04 och 04.01 körde de runt med truckar till dunkade euro-techno. Lite knagglig engelska men någon i teamen kunde tillräckligt. Väldigt korrekta och tog instruktioner direkt.

  • Frankrike: Väldigt chill, ingen pratade någon engelska alls - strejkade veckan innan vi var där och började jobba 30 min efter att passet började (som i: första personen i ett team på 30 gled in en halvtimme sent och sa cava?) och folk kom in med baguetter för frukosten.

  • Spanien: Någonstans mellan Tyskland och Frankrike på alla punkter.

  • Italien: Bättre engelska än Spanien och mer organiserade - galet bra kaffe i personalrestaurangen

Nu när folk har förutfattade meningar om olika länder så tenderar jag att inte helt bortse ifrån dem.
Så här i efterhand var det trevligast att jobba i Tyskland.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Investeringar är precis det, dyra. För det är precis vad det är, en investering. Europa har dock än mindre råd med att fortsätta göra sig beroende av diktaturer för råvaror och andra strategiska resurser. Både USA och Kina satsar på inhemsk produktion av batterier och elbilar och vill vi i Europa inte hamna på efterkälken behöver vi göra detsamma. Särskilt Kina är ett stort hot, då man redan bevisat att man kan tillverka billiga elbilar på stor skala. På kort sikt kan man avvärja hotet med förhöjda tullar, men den långsiktiga lösningen är att investera i att bygga upp och etablera inhemsk industri. Helt rätt.

Det förutsätter dock att elbilar verkligen är framtiden, vilket jag ställer mig skeptiskt till.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Sötast
Skrivet av Alexraptor:

Det förutsätter dock att elbilar verkligen är framtiden, vilket jag ställer mig skeptiskt till.

Vad ser du för alternativ?
Gas/Olja/Kol/Vätgas är ju knappast hållbara alternativ. Så om du är skeptisk till elbil, vad tror du blir ersättaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förutsätter dock att elbilar verkligen är framtiden, vilket jag ställer mig skeptiskt till.

För personbilar känner jag mig rätt säker på att det blir elbilar. Skulle gissa att basmodellen är bara batterier och sen kan man ha en bränslecell som range extender istället för en bensinmotor. Det är mer intressant att fundera över hur vi skall lösa alla lastbilstransporter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förutsätter dock att elbilar verkligen är framtiden, vilket jag ställer mig skeptiskt till.

Låt oss rada upp några fakta så blir det ganska enkelt:

  • EU har beslutat att förbjuda nya fossilbilar vid 2035. Många biltillverkare har redan stoppat forskning och utveckling av förbränningsmotorer och satt upp höga mål för andel elbilar kring 2030-snåret.

  • Det lämnar tre eller fyra vägar att gå - el, vätgas, e-bränslen eller biogas. Utöver nr 1 som ökar volymerna i ganska stadig takt för att nu sälja miljoner i EU per år har även nr 2 och 4 har testats och är svårt att rättfärdiga då energieffektiviteten är relativt låg i jämförelse med rena elbilar och påfyllningsinfrastrukturen behöver ofta lokaliseras i utkanten av städer. Eftersom vätgas i dagsläget nästan alltid görs av naturgas, en i EU begränsad resurs och biogas mer eller mindre är naturgas, så finns det mycket bättre användningsområden för denna gas som krävs. Elektrolys för vätgas är en mycket mindre effektiv process än att bara ladda ett batteri, så då behöver vi mycket mer elproduktion än om vi bara väljer att satsa på elbilar.

  • E-bränslen är snäppet värre i energieffektivitet och därmed DOA för annat än väldigt nischade applikationer. Det krävs ca 5-6 gånger mer energi från källa till hjul jämfört med elbilar - 13% av den intagna energin är faktiskt användbar. Jämför det med bränsleceller, 22% och elbilar, 73%: https://cdn.motor1.com/images/mgl/OrLRA/s3/efficiency-compare...

För mig blir det ganska enkelt att förutspå var utvecklingen kommer gå någonstans, och biltillverkarna verkar inse detsamma.