Är det olagligt att skapa fusk till TV-spel eller datospel?

Permalänk

Är det olagligt att skapa fusk till TV-spel eller datospel?

Tjena!
Försökt leta lite på internet men hittar inget relevant angående ämnet. Har en liten funderare bara.

Är det olagligt att skapa fusk till spel, då menar jag t.ex aimbot till csgo eller cod osv..
Om jag förstått det rätt så ska det inte vara det då svenskar äger produkt och mjukvaran dem betalat för och får ändra den till sina egna preferenser.

Kan tänka mig att det hamnar under avtalsbrott, men samtidigt enligt avtalslagen får ju inte avtal neka rättigheter vi har i Sverige, om vi nu får ändra mjukvaran som vi faktiskt äger osv osv så bör det vara lagligt?

Snälla förse mig med information så jag kan sluta tänka på det

Permalänk
Medlem

Rent generellt så är det väl avtalsbrott i så fall, ja.

"Modifying game data usually constitutes a violation of a software license agreement that prohibits modifying the program at all."

Jag tror inte det handlar om rättigheter i Sverige längre om du modifierar ett spel med copyright som är skapat i ett annat land, t. ex. Rent rättsligt kan de nog fortfarande stämma dig, men jag är osäker.

Permalänk
Medlem

https://law.stackexchange.com/questions/25825/is-creating-and...
https://www.sportskeeda.com/esports/news-modern-warfare-2-che...

I princip kan du bli stämd och få betala böter på flera miljoner. Hur sannolikt eller vanligt det är förstås en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Det är ett brott mot avtalet, sedan att brottet mot avtalet sker i ett land där det är lagligt spelar ingen roll, detta då avtalet skrevs i land där modifiering av mjukvaran är olaglig!

På samma sätt åtalas du om t.ex pengar stjäls i annat land, skickas till dig och du tvättar dem!

På så sätt är världen global idag!

Däremot om mjukvaran är skapad i Sverige så skall du ha rätt att modifiera den så att den passar ditt behov!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

En aimbot behöver inte nödvändigtvis modifiera speldata eller kod dock, så det är inte säkert att en aimbot är olaglig ur den aspekten.

Däremot finns det ju ytterligare avtal som bestämmer vilka hjälpmedel som får användas om du vill spela spelen online. Det är inte olagligt att bryta ett avtal, men du kan ju förlora rätten att delta i aktiviteten som avtalet rör, dvs spela online.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är ett brott mot avtalet, sedan att brottet mot avtalet sker i ett land där det är lagligt spelar ingen roll, detta då avtalet skrevs i land där modifiering av mjukvaran är olaglig!

På samma sätt åtalas du om t.ex pengar stjäls i annat land, skickas till dig och du tvättar dem!

På så sätt är världen global idag!

Däremot om mjukvaran är skapad i Sverige så skall du ha rätt att modifiera den så att den passar ditt behov!

/Lifooz

Nja, det där kan jag inte tänka mig stämmer med tanke på att t.ex steam och liknande ofta har regionala butiker så ingås ju alla avtal i Sverige om det är inställt.
Både EU/Sverige är ganska klara över att EULA inte är bindande avtal gällande vad som står i dem, utan vad som kan förutsättas gälla med dem.
Vet att vissa länder (kanske EU) i europa är inne på att en faktiskt även KÖPER (och Äger) mjukvara från t.ex steam och liknande, oavsett vad de vill hävda.

Jag tror att det i slutändan beror på hur fusket fungerar, hur det utvecklats och varför det har utvecklats:
Jag kan inte tänka mig att det är olagligt att till exempel ändra värden i en options.ini fil för att ändra upplösning, eller öka sin produktion i strategispel genom att ändra i config-filer.
Men har du utvecklat en Aim-bot som du säljer till andra så kan det definitivt vara olagligt (om den inte mot förmodan är spel-agnostisk och inte är baserad på kod från spelen)

Det korta svaret är: Nej det är inte olagligt
Det långa svaret är: det beror till stor del på varför du utvecklar fusket, hur du utvecklar fusket, och hur fusket fungerar.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, det där kan jag inte tänka mig stämmer med tanke på att t.ex steam och liknande ofta har regionala butiker så ingås ju alla avtal i Sverige om det är inställt.
Både EU/Sverige är ganska klara över att EULA inte är bindande avtal gällande vad som står i dem, utan vad som kan förutsättas gälla med dem.
Vet att vissa länder (kanske EU) i europa är inne på att en faktiskt även KÖPER (och Äger) mjukvara från t.ex steam och liknande, oavsett vad de vill hävda.

Jag tror att det i slutändan beror på hur fusket fungerar, hur det utvecklats och varför det har utvecklats:
Jag kan inte tänka mig att det är olagligt att till exempel ändra värden i en options.ini fil för att ändra upplösning, eller öka sin produktion i strategispel genom att ändra i config-filer.
Men har du utvecklat en Aim-bot som du säljer till andra så är det definitivt olagligt (om den inte mot förmodan är spel-agnostisk och inte är baserad på kod från spelen)

Det korta svaret är: Nej det är inte olagligt
Det långa svaret är: det beror till stor del på varför du utvecklar fusket, hur du utvecklar fusket, och hur fusket fungerar.

Även enligt svensk lag är det förbjudet att göra sig tillgång till kod som är skyddad, att dekryptera innehåll osv. Så själva spelets kod är nog svår att komma åt även i Sverige oavsett vad som står i EULA.

Det är ju detta som är moment 22 i privatkopieringslagen. Vi ska betala ersättning för vår rätt att göra backup av tex en film, men i de flesta fall är det inte möjligt att göra backup av en DVD eller BluRay eftersom de är krypterade och det är inte tillåtet att ta sig förbi en kryptering.

Sedan kan det finnas lite vilka villkor som helst kopplat till tjänster runt spelet. Dvs det kan vara helt ok att använda en aimbot när du spelar offline, men när du kopplar upp dig och spelar online så kan det vara otillåtet enligt avtalet för tjänsten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Även enligt svensk lag är det förbjudet att göra sig tillgång till kod som är skyddad, att dekryptera innehåll osv. Så själva spelets kod är nog svår att komma åt även i Sverige oavsett vad som står i EULA.

Det är ju detta som är moment 22 i privatkopieringslagen. Vi ska betala ersättning för vår rätt att göra backup av tex en film, men i de flesta fall är det inte möjligt att göra backup av en DVD eller BluRay eftersom de är krypterade och det är inte tillåtet att ta sig förbi en kryptering.

Absolut, men till exempel de "fusk" jag beskrev är inte genom skyddade filer. Min stora poäng var egentligen att göra fusk inte per definition är olagligt, absolut regelbrott mot de flesta spel om det är online som kan få dig avstängd, men inte olagligt.
Privatkopieringslagen har undantag för att bryta kopieringsskydd i vissa fall dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut, men till exempel de "fusk" jag beskrev är inte genom skyddade filer. Min stora poäng var egentligen att göra fusk inte per definition är olagligt, absolut regelbrott mot de flesta spel om det är online som kan få dig avstängd, men inte olagligt.
Privatkopieringslagen har undantag för att bryta kopieringsskydd i vissa fall dock

Men det kan aldrig vara olagligt att sälja en aimbot som inte kopplar in sig direkt i spelets filer. Skriver du en AI som analyserar bilden från spelet och kontrollerar musen utifrån bilden så är den helt laglig att sälja. Det är inte heller olagligt att använda den, men det kan dock vara ett avtalsbrott.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle142:

Tjena!
Försökt leta lite på internet men hittar inget relevant angående ämnet. Har en liten funderare bara.

Är det olagligt att skapa fusk till spel, då menar jag t.ex aimbot till csgo eller cod osv..
Om jag förstått det rätt så ska det inte vara det då svenskar äger produkt och mjukvaran dem betalat för och får ändra den till sina egna preferenser.

Kan tänka mig att det hamnar under avtalsbrott, men samtidigt enligt avtalslagen får ju inte avtal neka rättigheter vi har i Sverige, om vi nu får ändra mjukvaran som vi faktiskt äger osv osv så bör det vara lagligt?

Snälla förse mig med information så jag kan sluta tänka på det

Värt att lägga till vad som sagts redan så lär det vara skillnad om du som privatperson hackar mjukvaran skapar ett fusk och bara använder det för eget bruk eller om du släpper/säljer fusket "public".

Om jag fattar stämningen som nämndes tidigare rätt så var det väl för att de ansetts orsakat bolaget stor skada, och det kan rimligen inte gälla i någon större omfattning om man är en ensam fuskare.

Skrivet av giplet:

Men det kan aldrig vara olagligt att sälja en aimbot som inte kopplar in sig direkt i spelets filer. Skriver du en AI som analyserar bilden från spelet och kontrollerar musen utifrån bilden så är den helt laglig att sälja. Det är inte heller olagligt att använda den, men det kan dock vara ett avtalsbrott.

Intressant där, med tanke på stämningens art: spelar det någon roll egentligen HUR du tekniskt orsakat bolaget skada?
I dunno

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men det kan aldrig vara olagligt att sälja en aimbot som inte kopplar in sig direkt i spelets filer. Skriver du en AI som analyserar bilden från spelet och kontrollerar musen utifrån bilden så är den helt laglig att sälja. Det är inte heller olagligt att använda den, men det kan dock vara ett avtalsbrott.

Håller helt med dig, uppdaterat så att det inte låter lika kategoriskt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Intressant där, med tanke på stämningens art: spelar det någon roll egentligen HUR du tekniskt orsakat bolaget skada?
I dunno

Hur menar du att en aimbot orsakar bolaget skada (kostnader)?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

TS frågar huruvida det är olagligt att framställa fusket, inte att nyttja det.

Jag är amatör i sammanhanget, men det låter märkligt att den som tillhandahåller fusket skulle göra något olagligt. Det måste väl vara den som bryter mot en överenskommelse (dvs användaren) som möjligen gör något olagligt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

TS frågar huruvida det är olagligt att framställa fusket, inte att nyttja det.

Jag är amatör i sammanhanget, men det låter märkligt att den som tillhandahåller fusket skulle göra något olagligt. Det måste väl vara den som bryter mot en överenskommelse (dvs användaren) som möjligen gör något olagligt?

"tillverkare av fusk" har dock blivit dömda att betala miljonbelopp, och jag antar att om man bor i Kina så blir det fängelse.

https://metro.co.uk/2019/02/07/gta-online-cheat-creator-order...

https://www.nme.com/news/gaming-news/genshin-impact-cheat-mak...

https://gamerant.com/destiny-2-bungie-4-3-million-arbitration...

https://www.xfire.com/a-judge-orders-call-of-duty-cheat-maker...

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra inlägg.

Det var ju ocoolt. Undrar hur det ser ut i Sverige. 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Det är skillnad på att skapa nått för eget bruk och att sprida nått till andra kommersiellt, det är också olika lagar i olika länder.
Att skapa ett fusk för eget bruk är inte olagligt i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur menar du att en aimbot orsakar bolaget skada (kostnader)?

Har inte läst detaljerna hur stämningen är definierad, men massa fuskare gör ju att folk lär vara mindre benägna att köpa spelet eller lägga tid o pengar på det, vilket leder till tappade intäkter.
Plus de får lägga mer pengar på säkerhet.
*edit*
detta är dock bara min tolkning av stämningen - inte av min egen åsikt om jag tycker det är en vettig stämning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.