Permalänk
Medlem

Vilket moderkort

Hejsan

Håller på att bygger en ny PC till mig. CPU och minnet jag har redan.
CPU är AMD Ryzen 7 7700 och minnet är Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB (4x16)
Nu undrar jag, vilket MB ska jag köpa.
ASUS PRIME B650M-A WIFI kostat 2300:-
ASUS ROG STRIX B650-A GAMING WIFI kostar 3500:-
ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI kostar 4000:-

Det sista moderkort som kostar 4000:-, jag valde den på grund av att den har SPDIF kontakten.
PC är kopplat till en förstärkare.

PS.
Ett grafikkort vill jag köpa också (budget 5000:-). Nåt som är tyst och drar inte som mycket Watt.

Har ni någon förslag, skriv gärna.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

För tillfället verkar det ju som att du ska hålla dig borta från asus moderkort angående rabalderna med rökta processorer pga asus inte lyckats fixa sitt bios ännu enligt gamer nexus där senaste bios ska ha fixat det enligt releasenoten men enligt deras tester är nästan lika illa som tidigare bios och fortfarande leverera för hög spänning till cpu chippet.

Samt att de avsagt sig all garanti om du iuppdaterar bioset... hurpa derpa på asus just nu som hanterar det lika illa som gigabyte gör nätdelar.

Är väl visserligen mest 3d prosessorerna som är drabbade men har för mig vissa 7700 7800 och 7900 processorer rapporterats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För tillfället verkar det ju som att du ska hålla dig borta från asus moderkort angående rabalderna med rökta processorer pga asus inte lyckats fixa sitt bios ännu enligt gamer nexus där senaste bios ska ha fixat det enligt releasenoten men enligt deras tester är nästan lika illa som tidigare bios och fortfarande leverera för hög spänning till cpu chippet.

Samt att de avsagt sig all garanti om du iuppdaterar bioset... hurpa derpa på asus just nu som hanterar det lika illa som gigabyte gör nätdelar.

Är väl visserligen mest 3d prosessorerna som är drabbade men har för mig vissa 7700 7800 och 7900 processorer rapporterats.

Hejsan,

tack för ditt svar. Då är bäst att lämna allt tillbaka.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För tillfället verkar det ju som att du ska hålla dig borta från asus moderkort angående rabalderna med rökta processorer pga asus inte lyckats fixa sitt bios ännu enligt gamer nexus där senaste bios ska ha fixat det enligt releasenoten men enligt deras tester är nästan lika illa som tidigare bios och fortfarande leverera för hög spänning till cpu chippet.

Samt att de avsagt sig all garanti om du iuppdaterar bioset... hurpa derpa på asus just nu som hanterar det lika illa som gigabyte gör nätdelar.

Är väl visserligen mest 3d prosessorerna som är drabbade men har för mig vissa 7700 7800 och 7900 processorer rapporterats.

En representant från Asus har redan varit inne på forumet och svarat att garantin fortfarande gäller. Oavsett om man kör officiell bios eller beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

En representant från Asus har redan varit inne på forumet och svarat att garantin fortfarande gäller. Oavsett om man kör officiell bios eller beta.

Får en både nytt moderkort och CPU då?
Isf får en dem dagen efter eller måste en vänta i en månad?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Får en både nytt moderkort och CPU då?
Isf får en dem dagen efter eller måste en vänta i en månad?

Asus gör inga processorer så dom står inte för garantin när det gäller dessa. Moderkort däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Får en både nytt moderkort och CPU då?
Isf får en dem dagen efter eller måste en vänta i en månad?

Någonstans däremellan tror jag. Svårt att gissa sig till det, men jag tror inte det går snabbt. Först måste man väl påvisa att man har felet och jag misstänker att ett foto inte räcker utan komponenterna måste lämnas/skickas in. Sedan ska de göra en bedömning/undersökning. Sedan får man.

Risken för strul är mycket större om du väljer ASUS än om du väljer en tillverkare som inte har haft de problemen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Någonstans däremellan tror jag. Svårt att gissa sig till det, men jag tror inte det går snabbt. Först måste man väl påvisa att man har felet och jag misstänker att ett foto inte räcker utan komponenterna måste lämnas/skickas in. Sedan ska de göra en bedömning/undersökning. Sedan får man.

Risken för strul är mycket större om du väljer ASUS än om du väljer en tillverkare som inte har haft de problemen.

Hejsan,

tack för din respons. Du menar att jag ska lämna ASUS moderkort och byta ut mot annat märke.
Kanske köpa MSI, ASRock eller Gigabyte. Jag har inte öppnat/använt moderkort än.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,

tack för din respons. Du menar att jag ska lämna ASUS moderkort och byta ut mot annat märke.
Kanske köpa MSI, ASRock eller Gigabyte. Jag har inte öppnat/använt moderkort än.

//Njanja

Själv hade jag inte köpt Asus just nu. Hört att Gigabyte kanske också hade något problem med detta, men inte säker. Du får googla lite. Kan inte rekommendera någon speciell tillverkare, men jag kan rekommendera att välja en annan en Asus.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,

tack för din respons. Du menar att jag ska lämna ASUS moderkort och byta ut mot annat märke.
Kanske köpa MSI, ASRock eller Gigabyte. Jag har inte öppnat/använt moderkort än.

//Njanja

Jag har oftast kört ASUS innan, men haft väldigt bra erfarenheter av Asrock på slutet. Tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan,

tack för din respons. Du menar att jag ska lämna ASUS moderkort och byta ut mot annat märke.
Kanske köpa MSI, ASRock eller Gigabyte. Jag har inte öppnat/använt moderkort än.

//Njanja

Hade själv köpt ett Asus Prime X670E-Pro WIFI för ett nytt bygge som jag ska skicka tillbaks. Har istället beställt ett MSI MPG B650 Edge WIFI.

Valde mellan detta och ett gäng ASRock kort. Det som såg intressantast ut hos ASRock var för min del B650 riptide eller steel legend, men valet föll på MSI kortet enbart för jag kör ett vitt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Hade själv köpt ett Asus Prime X670E-Pro WIFI för ett nytt bygge som jag ska skicka tillbaks. Har istället beställt ett MSI MPG B650 Edge WIFI.

Valde mellan detta och ett gäng ASRock kort. Det som såg intressantast ut hos ASRock var för min del B650 riptide eller steel legend, men valet föll på MSI kortet enbart för jag kör ett vitt bygge.

Hej,

tack för tipset, ska kolla lite mer när jag kommer hem.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej

Nån tips när det gäller ett nytt grafikkort?

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Nån tips när det gäller ett nytt grafikkort?

//Njanja

För gaming kanske 5k är lite lite för gaming. Men typ en 6700xt kanske är bra

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Samstämmer, om budget är 5000 är nog 6700xt bästa valet - om du inte kan hitta ett bra klipp begagnat.

Permalänk

är väl 3060ti eller 6700xt som är bästa du får för ~5000:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows