Google släpper mer plånboksvänliga Pixel 7a

Permalänk

Men vänta lite nu, enligt specsen ser 7a:n knappt sämre ut än 7:an?

Eller är jag blind?

EDIT: Jag var blind..

Permalänk
Medlem

Fördelen med snabbladdning är ju att man inte behöver planera så noga. Ladda över natten slutade jag med för många år sedan. Har nu en Oneplus med 65w snabbladdning och det innebär att jag på ca 20 minuter kan få batteritid för en dag. Det gör att jag kan ladda telefonen samtidigt som jag använder den ifall jag måste. Eller om jag ska iväg någonstans över kvällen och har ont om batteri så hinner jag ladda medan jag tar en dusch eller slänger i mig lite käk. Har man väl haft snabbladdning så tror jag inte man vill gå tillbaka till något som är typ en fjärdedel så snabbt.

Men visst, jag snabbladdar inte alltid. Sitter jag vid skrivbordet och ser att jag har taskigt med batteri så har jag en "vanlig" oneplus laddare på typ 20-25w eller vad det är som jag använder. Snabbladdaren är mest med på jobbet/resande fot/i hallen när man har bråttom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Fördelen med denna jämfört med en del andra märken är väl att man får ren android som uppdateras ganska många år och inte innehåller påtvingad mjukvara?
Denna borde väl vara ett väldigt bra val jämfört med Apple mobil med rätt mycket bättre batteritid och kamera än deras budget telefoner?

Jag gick själv från Samsung S8 till Pixel 7 Pro i höstas och det är så oerhört skönt att vara tillbaka på ren android igen. Saknade det rätt mycket sedan jag ägde Nexus 5. Supernöjd med Pixel, ända som jag har att klaga på är att den inte är så reptålig som man kan få intrycket av. Jag trodde att det skulle vara svårt att få repor, men jag hade en repa redan inom 2 veckor efter köp och då har jag inte haft något i samma ficka eller något konstigt.

Jag skulle nog starkt rekommendera folk att köpa Pixel 7a idag. Det skrevs ju en del om att 6a hade problem med bland annat wifi och att den var lite slö vid ansiktsigenkänning, jag tror och hoppas på att dem löst det med 7a.
Hade jag köpt mobil nu så hade jag med stor sannolikhet köpt 7a.

Det är väl inte heller så värst mycket som motiverar än att köpa en dyrare telefon ifall man inte är foto entusiast?
Får se lite på recensioner, men denna borde förmodligen duga gott och väl för gemene man.

Permalänk
Medlem

Köpte en Pixel 7 för 1 månad sedan men känner ingen ångest för det. Jag har varit helt inställd på 256gb lagring, något som 7a inte erbjuder även om resten är i paritet. Plus att stödet för GrapheneOS var väl moget för 7:n vid det laget.
Det enda som är fördelen med 7a är att chassit är i plast, ett betydligt bättre material än glas.

Permalänk
Medlem

Fortfarande över 15cm, saknar telefoner under 13 cm... Utan att behöva gå över till äpplet så är det stört omöjligt att hitta en bra telefon på ens under 14 cm nu för tiden.
Särskilt om man inte vill betala som en dator för mobilen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att de släppte Pixel Tablet till samma dollarpris, $499. Men den är ändå 2000kr dyrare än Pixel 7a i Sverige...

Permalänk
Skrivet av Morrreee:

Mått

7a : 152,4 × 72,9 × 9,0 mm

6 : 152,2 × 71,8 × 8,9 mm

7 : 155,6 × 73,2 × 8,9 mm

3,2 mm är inte direkt något att lyfta på hatten för.. "plånboksvänlig" mobil tycker jag börjar på 145mm eller mindre. För mig fortfarande för stor.

// M

Storleken hamnar väl mer under "Fickvänliga". Men ja för stor. Jag vill ha en mindre mobil.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Storleken hamnar väl mer under "Fickvänliga". Men ja för stor. Jag vill ha en mindre mobil.

Nä håller med dig! Det jag reagerade på var "skillnaden" i storlek mellan mobilerna. 3,2 mm.. kom igen?! haha

// M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Fortfarande för långsam laddning för att den ska vara intressant.

Det plus batterikapaciteten tyvärr.
Köpte en 7 Pro och var så extremt besviken på dom två egenskaperna, så jag lämnade tillbaka telefonen.

Permalänk
Medlem

Kampanj på Tele2 för 5080kr med hörlurarna.
https://www.tele2.se/mobilt/mobiler/google-pixel/google-pixel...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har du tittat på Sony Xperia 10 IV? Från 5.2" till 6" men från 424 dpi till 457 dpi. Från 2900 mAh till 5000 mAh. Jag vet att en max 5.4" typ iPhone 13 mini är 64.2mm bred, men Xperia 10 IV är 67mm bred. Du kommer knappt märka det på dessa 2.8mm. 6990 kr för Z5 mot 4990 för 10 IV.

Tack för tipset, men Xperia 10 är för lång. 153mm x 67mm medans en Z5 är bara 127mm x 65mm. 2.5 cm märks och känns helt klart. Min idealtelefon är 140mm x 60mm och utan bezels.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Pixel 7 för 5800 eller 7a för 4800?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo det finns ju tillfällen där snabb laddning är trevligt. Men egentligen de enda gångerna som jag tyckt att det varit en bra funktion är på telefoner där batteritiden varit så dåligt att man behövt toppa upp under dagen.

Nu ser det ut typ såhär för mig
Vakna med 100%
Åk till jobbet, lägg telefonen på trådlös laddare i bilen
Jobba
Åk hem, lägg telefonen på trådlös laddare i bilen
Gå och lägg mig med 40% kvar
"Adaptive charging" på Pixel laddar långsamt under natten på laddplatta på nattduksbord

Inga sladdar, aldrig slut på batteri.

Upplever bara rent generellt lite märkligt att många verkar vara så otroligt sålda på snabbladdning både på elbilar och telefoner när sanningen är att bägge hinner ladda fullt under natten då de flesta inte tömmer bilbatteriet varje dag. Förstår problemet med elbilarna på långresor, men de flesta gör trots allt väldigt få sådana med tanke på att snittbilen rullar sisådär 1000-1500 mil/år.

Med min Xperia XA2 ultra så laddar jag var fjärde dag. Vad gör du som tar så mycket kräm?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Har pixel 6a och det är bara två saker jag stör mig på.

1. För stor för min smak, gillar mindre telefoner (helst 4-5").
2. Dålig skärm på framsidan, missar många gånger vad man trycker på.

Priset på telefoner ska man inte oroa sig över, man köper ny telefon under de 4-5mån det är "rea" i Sverige.

EDIT: Hade hoppats på en mindre telefon altn bättre skärm, så det blir ingen uppgradering dessvärre.
Får hålla tummarna för Pixel 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tack för tipset, men Xperia 10 är för lång. 153mm x 67mm medans en Z5 är bara 127mm x 65mm. 2.5 cm märks och känns helt klart. Min idealtelefon är 140mm x 60mm och utan bezels.

Det är Z5 Compact som är 127x65mm, vanliga Z5 är 146x72mm.

Men jag gick själv från en Z5 Compact till en Pixel 6a, och det enda jag är missnöjd med är just längden. Den är för lång för att jag ska nå statusbaren med tummen utan att behöva krångla med greppet, och då har jag ändå rätt stora händer. Hade den varit 16:9 istället för 20:9 med samma bredd så hade den varit mycket smidigare att använda med en hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Angående laddning. Jag förstår mig inte på er som laddar över natten.
Varför laddar ni inte innan ni lägger er? Att ladda under natten är för mig vansinne då risken att aldrig vakna mer på grund av brand är högre än vi vill erkänna.

Är det verkligen en stor risk? Har aldrig sett något om att mobiler skapar bränder under nattladdning och det borde ju hända rätt ofta med tanke på hur många mobiler det finns i världen. Jämför t.ex. med när Samsung hade någon modell som började svälla och skapa bränder hux flux, blev rätt mycket rabalder om det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har du tittat på Sony Xperia 10 IV? Från 5.2" till 6" men från 424 dpi till 457 dpi. Från 2900 mAh till 5000 mAh. Jag vet att en max 5.4" typ iPhone 13 mini är 64.2mm bred, men Xperia 10 IV är 67mm bred. Du kommer knappt märka det på dessa 2.8mm. 6990 kr för Z5 mot 4990 för 10 IV.

Nya Xperia 10 V släpps i juni.
Tycker den ser väldigt vettig ut. Ska definitivt pitcha denna till mamma som har tänkt byta ut sin Xperia X Performance som hon tänkt byta ut i snart fyra år eftersom den är lite trött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Angående laddning. Jag förstår mig inte på er som laddar över natten.
Varför laddar ni inte innan ni lägger er? Att ladda under natten är för mig vansinne då risken att aldrig vakna mer på grund av brand är högre än vi vill erkänna.

Är risken att vakna av brand under natten verkligen hög? Det är till att börja med extremt ovanligt att en telefon börjar brinna. Det laddas troligen 10 miljoner mobiler varje dag i bara det här landet och majoriteten av de bränder som sker är på grund av kassa laddare från oseriösa Kina-aktörer. Som exempel så var det runt 100 Note 7 i hela världen som fattade eld 2016 och den var det fel på. Den såldes i 2.5 miljoner exemplar.

Därtill om du har snabbladdning har den typ hunnit ladda fullt första kvarten du sover, sen laddar den inte mer. Laddar du istället långsamt så är risken för olyckor och fel istället lägre.

Skrivet av danedi:

Med min Xperia XA2 ultra så laddar jag var fjärde dag. Vad gör du som tar så mycket kräm?

Jag tror aldrig jag träffat en enda person som klarar 4 dagar på en smartphone, så en mer relevant fråga är väl i så fall vad du gör för att få ut 4 dagar batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nya Xperia 10 V släpps i juni.
Tycker den ser väldigt vettig ut. Ska definitivt pitcha denna till mamma som har tänkt byta ut sin Xperia X Performance som hon tänkt byta ut i snart fyra år eftersom den är lite trött.

Ser inte dåligt ut. Var dock uppmärksam när Sony "släpper" nya modeller, är att informationen kommer oftast 2-4 månader före folk faktiskt kan köpa sitt exemplar. Själv gillar jag Xperia 5 före 1 eller 10.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

Är det verkligen en stor risk? Har aldrig sett något om att mobiler skapar bränder under nattladdning och det borde ju hända rätt ofta med tanke på hur många mobiler det finns i världen. Jämför t.ex. med när Samsung hade någon modell som började svälla och skapa bränder hux flux, blev rätt mycket rabalder om det.

Grejer kan börja brinna när de är kopplade till väggen. Det handlar mindre om att det är natt egentligen.
Däremot är man inte särskilt uppmärksam när man sover så det finns risker om brand uppstår i samband med just sömn.
Stating the obvious - i know, i know.

Aja, söker du på brand mobiltelefon så kommer du hitta en del nyheter om det. Är det ett stort problem? Jag har svårt att själv avgöra detta med det underlaget. Det ger inte en samlad bild riktigt.

En mer samlad bild oav olycksläget har däremot försäkringsbolag - och de verkar avråda från att ladda på natten.
Även brandskyddsföreningen ger det rådet.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/f...
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/m...

De kanske inte har den absoluta sanningen heller. Men jag tänker mig att de har bättre statistiskt underlag att gå på än gemene man har.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag fattar verkligen din fråga.

65w laddning var inte ens något jag såg att min oneplus nord 2 hade - och jag hade inte brytt mig om det även om jag sett det.

Men efter att ha fått så snabb laddning så tycker jag det är telefonens bästa feature.

Ladda när man sover har jag slutat med. Inga sladdar i sovrummet.
Laddar när jag gör frukost eller duschar.

Jag tänker aldrig byta ner mig ifrån Xiaomis 120w laddning. Det är så sjukt praktiskt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Fördelen med snabbladdning är ju att man inte behöver planera så noga. Ladda över natten slutade jag med för många år sedan. Har nu en Oneplus med 65w snabbladdning och det innebär att jag på ca 20 minuter kan få batteritid för en dag. Det gör att jag kan ladda telefonen samtidigt som jag använder den ifall jag måste. Eller om jag ska iväg någonstans över kvällen och har ont om batteri så hinner jag ladda medan jag tar en dusch eller slänger i mig lite käk. Har man väl haft snabbladdning så tror jag inte man vill gå tillbaka till något som är typ en fjärdedel så snabbt.

Min nuvarande telefon har 18W laddning och jag upplever ändå att det fungerar ungefär lika för mig. Jag kanske inte får batteritid för en dag på 20 minuter, men tillräckligt för att t.ex. klara en kväll utan några problem.
Sedan avtar nyttan med snabbladdning ju mer fulladdat batteriet är eftersom laddningshastigheten stryps för att inte skada batteriet. Så den största skillnaden är när batteriet har låg laddning, typ 5-40%, och det går ändå ganska fort även med bara 18W.

Sedan är frågan hur mycket mer det sliter på batteriet att trycka in så mycket ström. Redan med vanlig laddning börjar ju batterierna bli ganska dåliga efter ett par år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Såpass hög C rate borde ju skada batteriet mycket snabbare än annan laddning. Allt är kompromisser med batterier, så för att klara sådan tokhög C rate så är troligen annat tummat på. Så som kapacitet och livslängd, även före den ökade degraderingen sett.

Skrivet av Pepsin:

Sedan är frågan hur mycket mer det sliter på batteriet att trycka in så mycket ström. Redan med vanlig laddning börjar ju batterierna bli ganska dåliga efter ett par år.

Ja kankse. Fast det är hög temperatur snarare än hög ström som förkortar livslängden. Hålls temperaturerna i schack så tror jag det är ganska OK oavsett.

Marques Brownlee har gjort en video om den här frågan - för den är så pass vanlig. Ska väl sägas att det mer är hans tankar på området.

https://www.youtube.com/watch?v=UpqaQR4ikig

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Grejer kan börja brinna när de är kopplade till väggen. Det handlar mindre om att det är natt egentligen.
Däremot är man inte särskilt uppmärksam när man sover så det finns risker om brand uppstår i samband med just sömn.
Stating the obvious - i know, i know.

Aja, söker du på brand mobiltelefon så kommer du hitta en del nyheter om det. Är det ett stort problem? Jag har svårt att själv avgöra detta med det underlaget. Det ger inte en samlad bild riktigt.

En mer samlad bild oav olycksläget har däremot försäkringsbolag - och de verkar avråda från att ladda på natten.
Även brandskyddsföreningen ger det rådet.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/f...
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/m...

De kanske inte har den absoluta sanningen heller. Men jag tänker mig att de har bättre statistiskt underlag att gå på än gemene man har.

Risken att personskada sker under en brand är större när man sover och jag försöker undvika att ladda saker när jag sover, men det är klart att det händer ibland. Till och med brandmännen/kvinnorna som håller i våra kurser på jobbet erkänner att det händer att de gör det ibland samtidigt som de säger att det är fel 🙂

Det är därför jag uppskattar riktigt snabb laddning vid behov. Då kan jag somna med 20% kvar, vakna med 10%, och ladda telefonen fullt medan jag äter frukost och läser Sweclockers och FZ.

Nu har jag dock en iPhone så det blir att ladda telefonen lite innan jag sover och sen lite på morgonen, och till slut slänga på ett MagSafe-batteri på vägen ut om det verkligen krisar sig.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Jo det finns ju tillfällen där snabb laddning är trevligt. Men egentligen de enda gångerna som jag tyckt att det varit en bra funktion är på telefoner där batteritiden varit så dåligt att man behövt toppa upp under dagen.

Nu ser det ut typ såhär för mig
Vakna med 100%
Åk till jobbet, lägg telefonen på trådlös laddare i bilen
Jobba
Åk hem, lägg telefonen på trådlös laddare i bilen
Gå och lägg mig med 40% kvar
"Adaptive charging" på Pixel laddar långsamt under natten på laddplatta på nattduksbord

Inga sladdar, aldrig slut på batteri.

Upplever bara rent generellt lite märkligt att många verkar vara så otroligt sålda på snabbladdning både på elbilar och telefoner när sanningen är att bägge hinner ladda fullt under natten då de flesta inte tömmer bilbatteriet varje dag. Förstår problemet med elbilarna på långresor, men de flesta gör trots allt väldigt få sådana med tanke på att snittbilen rullar sisådär 1000-1500 mil/år.

Det är också relevant med snabbladdning för elbilar för de som bor i lägenhet och faktiskt inte kan ladda hemma. Alla har inte egen parkering med laddmöjligheter. Det här gör att elbilar blir mycket sämre val för många som bor i lägenhet. Och det är ju ändå ganska många i landet som bor så. Här blir utbredd snabbladdning en viktig pusselbit för omställningen till el.

För mobiltelefonen så tänker jag att det kanske handlar om olika sätt att lösa samma problem ;). Delvis iaf.
Sladd-laddning i sängen är meckigt. Och att hitta den där jäkla laddsladden när man håller på att somna är inge kul heller.
Trådlös laddning löser den biten rätt väl tänker jag. För de som använder det här. Det gör inte alla - av olika anledningar.
Att snabbt ladda medan man är i köket några minuter är ett alternativ som löser samma problem. Man slipper leta sladd när man är trött på kvällen.
Dessutom slipper jag ha grejer på laddning varje natt vilket inte är rekommenderat.

Finns väl inte en bättre lösning här. Olika lösningar passar olika personer. Så whatever floats your boat ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Pixel 7 för 5800 eller 7a för 4800?

Vart finns de för det priset?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Vart finns de för det priset?

I hans fantasi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Vart finns de för det priset?

Skrivet av Bunk:

I hans fantasi.

Det är en form av alternativkostnad. Comviq har dom för 297 respektive 342 kr i månaden i 24 månader med abonnemang. (297-100)*24=4728, (342-100)*24=5808 . 100 kr är billigaste motsvarande abonnemang hos valfri operatör. Abonnemang hade jag haft oavsett om jag cashar eller inte så den kostnaden kan jag dra av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Angående laddning. Jag förstår mig inte på er som laddar över natten.
Varför laddar ni inte innan ni lägger er? Att ladda under natten är för mig vansinne då risken att aldrig vakna mer på grund av brand är högre än vi vill erkänna.

Jag laddar innan jag lägger mig och vid behov när jag vaknar.
Här ser jag en klar fördel för snabb laddning.
Men mest ser jag ett behov för bra batteritid överlag.

Jag brukade ha en klocka kopplad till min telefon som jag fick ladda varannan dag.
Bytte ut den mot min nuvarande som jag laddar en gång i månaden.
Skönt att aldrig behöva tänka på batteriet på den.

Man får ju väga risken mot nyttan helt enkelt. Jag har aldrig hört talas om någon brand orsakad av en telefon på laddning så jag bedömer den risken som ganska låg. Däremot att ha ett batteri som håller några år och som räcker hela dagen ger mig ett värde, så jag kör "smart laddning" på natten.

Skrivet av Kalium:

Fördelen med snabbladdning är ju att man inte behöver planera så noga. Ladda över natten slutade jag med för många år sedan. Har nu en Oneplus med 65w snabbladdning och det innebär att jag på ca 20 minuter kan få batteritid för en dag. Det gör att jag kan ladda telefonen samtidigt som jag använder den ifall jag måste. Eller om jag ska iväg någonstans över kvällen och har ont om batteri så hinner jag ladda medan jag tar en dusch eller slänger i mig lite käk. Har man väl haft snabbladdning så tror jag inte man vill gå tillbaka till något som är typ en fjärdedel så snabbt.

Men visst, jag snabbladdar inte alltid. Sitter jag vid skrivbordet och ser att jag har taskigt med batteri så har jag en "vanlig" oneplus laddare på typ 20-25w eller vad det är som jag använder. Snabbladdaren är mest med på jobbet/resande fot/i hallen när man har bråttom.

Det är ju inte fel att ha möjlighet till snabbladdning på något sätt, men att använda det ofta är ju dåligt för batteriet och försämrar dess kapacitet mycket snabbare än om man hade laddat långsamt. Min Pixel 5 stöder bara 18W som max, men det räcker ju bra för att fylla på medan jag borstar tänderna innan jag ska ut på krogen eller liknande, om jag har använt den intensivt under dagen så batteriet riskerar att inte räcka. Men jag uppskattar den smarta laddningen mer, att den inte hetsladdar så fort man kopplar in den utan laddar försiktigt och inte fullt förrän strax innan klockan ringer.

Skrivet av Söderbäck:

Det är också relevant med snabbladdning för elbilar för de som bor i lägenhet och faktiskt inte kan ladda hemma. Alla har inte egen parkering med laddmöjligheter. Det här gör att elbilar blir mycket sämre val för många som bor i lägenhet. Och det är ju ändå ganska många i landet som bor så. Här blir utbredd snabbladdning en viktig pusselbit för omställningen till el.

Fast utbredd (publik) långsam-laddning borde väl räcka rätt bra? Nu har jag ingen elbil för de kunde inte leverera en i tid när min förra leasing gick ut, men min plan var att ladda på kommunens (långsamma) AC-laddare över natten, en natt per vecka hade med största sannolikhet (lite beroende på bilval förstås) räckt för all vardaglig körning, så det är inget jättejobb direkt. De närmaste laddarna för mig är ungefär 600 meters promenad bort, men de ligger på vägen till sonens skola så jag går ju ändå förbi där de morgnar jag lämnar.

Snabbladdning är jättebra på långresa men annars känns det onödigt. Mycket slitage på batteriet, mer energiförluster i elektroniken och i allmänhet mycket dyrare. Ska lägenhetsinnehavare bara snabbladda hade det också ställt mycket högre krav på elnätet än om de flesta bara hade laddat långsamt.

En grej jag kom att tänka på är att vi ju har gått från rätt kraftiga gatlampor med effekter säkert över 1000W till LED-lampor med mycket mindre effekt, så det borde finnas en del kapacitet över i näten i staden. Räcker det med säg 3kW laddning så kan man ju ha en sådan laddare vid typ var tredje lyktstolpe utan att det drar mer än bara lamporna gjorde för några år sedan liksom. Ska man ha snabbladdare med samma förutsättningar så blir det ju typ en per hundra lyktstolpar.

Citat:

För mobiltelefonen så tänker jag att det kanske handlar om olika sätt att lösa samma problem ;). Delvis iaf.
Sladd-laddning i sängen är meckigt. Och att hitta den där jäkla laddsladden när man håller på att somna är inge kul heller.
Trådlös laddning löser den biten rätt väl tänker jag. För de som använder det här. Det gör inte alla - av olika anledningar.
Att snabbt ladda medan man är i köket några minuter är ett alternativ som löser samma problem. Man slipper leta sladd när man är trött på kvällen.
Dessutom slipper jag ha grejer på laddning varje natt vilket inte är rekommenderat.

Finns väl inte en bättre lösning här. Olika lösningar passar olika personer. Så whatever floats your boat ;).

Jo så är det förstås. En stor anledning till att de inte rekommenderar laddning på natten trots att risken inte är så stor att det börjar brinna, om jag läser mellan raderna i dessa rekommendationer, är att man ofta laddar i sovrummet och gärna precis vid huvudet. Så om det börjar brinna är det ju ingen bra situation, du lär få i dig en hel del (giftig) rök innan det stiger till brandvarnaren eller så, och många har kanske inte brandvarnare i sovrummet utan mer i hallen och köket eller så.

Min lösning är att inte ladda i sovrummet. Jag har en "smart" väckarklocka, som visserligen har en laddare inbyggd, men som tar bort behovet av att ha telefonen där. Laddning, framför allt på natten, sker i hallen och där finns en brandvarnare. Och min förhoppning är också att brandrisken blir lägre om effekten är lägre, vilket den smarta laddningen hjälper rejält med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Går väl inte att köpa den av Tele2 för det priset utan abonnemang.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO