Microsoft Defender slöar ned datorn mer än andra antivirusprogram

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Defender slöar ned datorn mer än andra antivirusprogram

Resultat från både AV-TEST och AV Comparatives visar att Microsofts antivirusprogram hör till de mest resurskrävande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ’gratis’ och bra nog för mig

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig artikel, läste igenom den och testerna kan ju vara helt random... "testar hur lång tid det tar att öppna word" ok? men söker defender igenom en word fil när den öppnas som inte har macron? , tar defender här som exempel eftersom den verkar ha fått så "dåliga resultat.

Skulle inte ge mkt för det där testet iaf, också notera att detta testas på en "Baseline system: Intel Core i3 machine with 4GB RAM and SSD drive"

Sen presenterar de ju ingen data heller?

K7 90 98.3 1.7 Får alltså en Impact på 1.7.
Jämfört med F-Secure. F-Secure som får 97.2 , men en impact på 17 ? what?

okej så 0.9 poäng mindre i 3D mark ger alltså att den hamnar på sista platts? fattar noll av dessa tester

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Duger för mig, har livstidslicens på Malwarebytes också men länge sen jag hade det installerat.

Kommer fortsätta med Windows Defender och uBlock Origin iaf då det funkar och krånglar inte, lite skillnad i prestanda skulle inte få mig att betala över 500kr om året för nått annat.

Permalänk
Hedersmedlem

I vissa fall har jag märkt av katastrofal prestanda av Defender, men det är också sällan det verkligen märks av.
Jag höll på och installera och ominstallera ett struligt program ett par gånger förut; ett program med extremt många filer (kanske nåt i stil med 100 000). Med Defender igång tog avinstallationen omkring 15-20 minuter; utan Defender omkring 1 minut.

Android Studio (utvecklingsverktygen) varnar också för att exkludera vissa mappar från Defender för att kompilationstiderna kan påverkas kraftigt.

Men eftersom det är så sällan kör jag vidare så länge, med några exkluderingar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Testpilot

Att det är lite slött gör mig inget personligen när det är gratis, är inte något jag aktivt tänkt på om man säger som så. Datorer idag är såpass snabba; gott antal kärnor, tillräckligt med RAM och hastiga SSD-enheter.

Det som är för mig mest intressant är förmågan antiviruset har att fånga eventuella hot. Här har Microsoft Defender historiskt legat i toppklass år efter år. Kanske inte varit det bästa alla gånger, men aldrig legat dåligt till.

För ett gratis alternativ som ingår direkt i operativsystemet är detta mer än tillräckligt för de allra flesta – skulle säga att anledningen att köpa ett antivirus idag kommer ned till andra aspekter. Exempel på detta kan vara att hantera flera klienter smidigt, något som kanske inte är speciellt aktuellt för en privatperson

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Märkligt Windows Defender har fungerat bäst av alla jag haft när det gäller prestanda genom alla dessa åren

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Riktigt dålig artikel, läste igenom den och testerna kan ju vara helt random... "testar hur lång tid det tar att öppna word" ok? men söker defender igenom en word fil när den öppnas som inte har macron? , tar defender här som exempel eftersom den verkar ha fått så "dåliga resultat.

Defender söker väl igenom Words programfiler när Word startar? Står nog för med av belastningen än själva word filen i sig, som iofs också behöver skannas för att ens avgöra om den har macron.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Duger för mig, har livstidslicens på Malwarebytes också men länge sen jag hade det installerat.

Kommer fortsätta med Windows Defender och uBlock Origin iaf då det funkar och krånglar inte, lite skillnad i prestanda skulle inte få mig att betala över 500kr om året för nått annat.

Om du kör Malwarebytes så har du väl redan ett renodlat antivirus inbyggt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker att MS Defender fungerar riktigt bra. Och de håller inte på och försöker sälja på en stora säkerhetspaket, de installerar inte egna certifikat eller VPN-tunnlar som andra gör (Bitdefender och Avira). Funderar på Eset ibland men känner att det inte behövs. Kör Spybot och destroy genom Portable app ibland som en extra rensning. (som inte behövs).

Läste också lite om dessa test, men känns som de inte går in varför programmen får poäng som de gör.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Defender är "gratis" och trycker inte upp rutor i ansiktet på dig 24/7 om att "uppgradera till PRO!!!!". Bara det gör att jag förmodligen kommer fortsätta använda just Defender

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vi pratar millisekunder vid programstart och kanske enstaka sekund om du överför stora mängder körbara filer.
Extremt vilseledande tråd som får dig att tro att du kommer märka någon som helst skillnad IRL.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Defender söker väl igenom Words programfiler när Word startar? Står nog för med av belastningen än själva word filen i sig, som iofs också behöver skannas för att ens avgöra om den har macron.

det beror lite på, om det är protected view, och du vill klicka edit så söker den igenom. men skapar man ett nytt doc eller öppnar ett som redan fins på datorn kommer den inte scanna som jag förstår det, för då fins den redan på burken.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vi pratar millisekunder vid programstart och kanske enstaka sekund om du överför stora mängder körbara filer.
Extremt vilseledande tråd som får dig att tro att du kommer märka någon som helst skillnad IRL.

precis...för att de använder så höga siffror som tex 30, tror folk att detta betyder 30% sämre prestanda...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Riktigt dålig artikel, läste igenom den och testerna kan ju vara helt random... "testar hur lång tid det tar att öppna word" ok? men söker defender igenom en word fil när den öppnas som inte har macron? , tar defender här som exempel eftersom den verkar ha fått så "dåliga resultat.

Jag tror inte de bryr sig om exakt varför det tar längre tid att öppna word, om det är att den testade lösningen tar tid på sig att skanna word.exe, test.docx eller något annat, de bara mäter hur stor prestandapåverkan är, ur ett rent användarperspektiv.

Så länge testet görs med samma förutsättningar för alla AV-lösningarna ser jag inte problemet. Just prestandatestet är ju avsett att mäta baksidan med respektive AV-lösning, vilket då står som motpol till de andra tester de gör som istället testar själva funktionen (som försöker testa hur bra skyddet faktiskt är, se t.ex. https://www.av-comparatives.org/tests/malware-protection-test... och https://www.av-comparatives.org/tests/real-world-protection-t... ).

Skrivet av Oneone:

Skulle inte ge mkt för det där testet iaf, också notera att detta testas på en "Baseline system: Intel Core i3 machine with 4GB RAM and SSD drive"

Sen presenterar de ju ingen data heller?

K7 90 98.3 1.7 Får alltså en Impact på 1.7.
Jämfört med F-Secure. F-Secure som får 97.2 , men en impact på 17 ? what?

okej så 0.9 poäng mindre i 3D mark ger alltså att den hamnar på sista platts? fattar noll av dessa tester

Om vi tar hela raderna ur tabellen bara som de ser ut på deras sida:

AVC PCMark Impact Score 1. K7 90 98.3 1.7 13. F-Secure 75 97.2 17.8

Där har då K7 både bättre testresultat i "AVC", deras egna tester som du nämnde tidigare, kopiering av filer, start av produktivitetsprogram osv, samt bättre testresultat i PCMark. Detta har de kombinerat till en "Impact Score" som är det de använder som en enda siffra som de kan jämföra AV-lösningarna med.

"Impact Score" är alltså lite som hur "Sweclockers prestandaindex" som kombinerar en massa separata testresultat till en enda siffra som kan användas för att jämföra något slags helhetsintryck.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Hur mycket i påverkar Defender i procent jämfört med de andra? Gillar inte att de rangordnar i poäng istället för procent.

Permalänk
Medlem

Som många andra är jag också kalas nöjd med defender, har inte märkt av någon större påverkan på systemet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror inte de bryr sig om exakt varför det tar längre tid att öppna word, om det är att den testade lösningen tar tid på sig att skanna word.exe, test.docx eller något annat, de bara mäter hur stor prestandapåverkan är, ur ett rent användarperspektiv.

Så länge testet görs med samma förutsättningar för alla AV-lösningarna ser jag inte problemet. Just prestandatestet är ju avsett att mäta baksidan med respektive AV-lösning, vilket då står som motpol till de andra tester de gör som istället testar själva funktionen (som försöker testa hur bra skyddet faktiskt är, se t.ex. https://www.av-comparatives.org/tests/malware-protection-test... och https://www.av-comparatives.org/tests/real-world-protection-t... ).

Om vi tar hela raderna ur tabellen bara som de ser ut på deras sida:

AVC PCMark Impact Score 1. K7 90 98.3 1.7 13. F-Secure 75 97.2 17.8

Där har då K7 både bättre testresultat i "AVC", deras egna tester som du nämnde tidigare, kopiering av filer, start av produktivitetsprogram osv, samt bättre testresultat i PCMark. Detta har de kombinerat till en "Impact Score" som är det de använder som en enda siffra som de kan jämföra AV-lösningarna med.

"Impact Score" är alltså lite som hur "Sweclockers prestandaindex" som kombinerar en massa separata testresultat till en enda siffra som kan användas för att jämföra något slags helhetsintryck.

Precis, men jag ser ingen data för det, tex Word tar 0.5 Sec extra med F-Secure, eller 5 sek extra med Defender, så den "score" de får låter som att det är väligt stor skillnad men i själva verket kanske det är 0.2 MS som skiljer?

Klicka på testing methology dokumentet samma där det fins ingen data där heller.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om man ska köra något tycker jag defender är det bättre alternativet.
Så länge man tar bort scanning från källkodsmappar är den ofta inte så påträngande.

Permalänk
Medlem

Om man skriver "Microsoft Defender slöar ned datorn" så kan man ju tro att det ska vara direkt märkbart för alla användare. Jag ser det mer som att AV-TEST och AV Comparatives slutsats är att Microsoft Defender i vissa situationer påverkar användarupplevelsen mest men det är ju bara relativt. Det kan fortfarande vara så att det inte märks speciellt ofta? Jag märker inte av det på varken på hemdatorn eller jobbdatorn.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Finns det något annat än Defender som är gratis, inte kräver licens som ska förnyas och inte poppar upp massa reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Precis, men jag ser ingen data för det, tex Word tar 0.5 Sec extra med F-Secure, eller 5 sek extra med Defender, så den "score" de får låter som att det är väligt stor skillnad men i själva verket kanske det är 0.2 MS som skiljer?

Klicka på testing methology dokumentet samma där det fins ingen data där heller.

Mm, vore fint om de presenterade råa siffror, inte bara de här kategoriseringarna av varje testresultat som någon av "slow", "mediocre", "fast", "very fast" som de ju inte förklarar vad exakt de betyder. Vad gäller AV-Comparatives tvingas man alltså lita på att de har något slags omdöme gällande vad de definierar som "slow", osv.

Om vi ser till det andra testet som artikeln hänvisade till, från AV-test så har de istället procentuell förändring: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/... , vilket väl är mer "öppet" på det viset

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alla antivirusprogram är skit på sitt sätt men man måste ju ha något. Vet inte vilket som är minst dåligt och gratis men kör defender just nu mest för att jdg gav upp förra rundan jag letade och inte har orkat bry mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Finns det något annat än Defender som är gratis, inte kräver licens som ska förnyas och inte poppar upp massa reklam?

Bitdefender tror jag.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Lite som att skryta med att man byggt världens tystaste dator för man plockat ut varenda fläkt. Det viktiga är ju hur väl det utför sin uppgift? Om man som de flesta har fler kärnor än man någonsin använder och en brutalt snabb SSD blir det ens någon påverkan?

Permalänk
Medlem

Har inte kört separat antivirusprogram sedan xp-tiden, defender fungerar utmärkt och räcker långt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lite som att skryta med att man byggt världens tystaste dator för man plockat ut varenda fläkt. Det viktiga är ju hur väl det utför sin uppgift? Om man som de flesta har fler kärnor än man någonsin använder och en brutalt snabb SSD blir det ens någon påverkan?

De mäter ju dock inte hur mycket CPU-tid antiviruslösningen använder utan just hur stor påverkan det har på det användaren försöker göra (starta program, kopiera filer, osv).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Defender har funktioner som de andra inte har! Köper snabbare CPU, RAM & SSD för att kompensera;)

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Inget som kommer få mig att byta såvida man inte kan påvisa faktiska skillnader. Inte upplevt att någon av mina datorer skulle prestera sämre pga Defender. Sen vill jag inte ha något av de andra tveksamma företagen inne och kladda i mitt system. Malwarebytes ser jag dock som seriös. Resten har inget att göra på mina datorer

Dock ser jag gärna att alla dessa granskas hårdare. Framförallt hur bra de är på att upptäcka och oskadliggöra hot men också andra områden som hur mycket de försöker lura användaren att köpa deras onödiga skydd men också som i detta fallet, prestandapåverkan.

Sett tillräckligt med ovana datoranvändare som har fått något annat än Defender installerat, antingen som följt med vid köp av dator eller som någon i förmodad välmening installerat något som för stunden var bra men över tid lurar på användaren något.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Aldrig upplevt det som ett problem faktiskt. Tror det är svårt att mäta sånt här, hur vet man att alla mjukvaror som är "snabbare" är lika bra på att upptäcka saker?