Noctua tar kontroll över fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Näää, jag räknar med att jag köper den idag! Jag är 26, så borde ha ungefär 59 år kvar, därav 6 kronor om året. Big math!

Om man ändå var född igår. Väntar nervöst på första gråa håret.

Äsch, grått hår = pondus

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det ser ut som en välbyggd produkt och så.

Men den här typen av fläkthubbar... är de så bra?

Jag förstår om man kanske vill köra två likadana fläktar i samma hastighet. Typ 2 vattenkylningsfläktar, 2 chassifläktar eller de två fläktarna på towerkylaren. Då funkar väl en y-split kabel OK tänker jag.

Men 7-8 st till samma PWM-input. Vill man ha det?

Jag var 10st till samma styrning. 6st in och 4st ut.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kan nog bli ett köp. Skulle sitta fint i servern som bara har 2 zoner. Lätt att se med dioderna med om någon fläkt dött de gånger man öppnar upp den - även om jag hade föredragit att det kunde återrapporterats till bios på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag var 10st till samma styrning. 6st in och 4st ut.

Yeah - då förstår jag absolut nyttan med en sådan fläktkontroll! Köper det rakt av

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Corsair Commander och iCue. kan man inte styra dom lätt i windows känns det meningslöst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har 12st fläktar kopplat i moderkortet så varför behöver jag en sån här?

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om Noctua kunde svara på om vilka och hur många av konkurrenternas fläktkontrollers som har kortslutning lider av strömspikar och dålig signalintegritet. Med tanke på att hela internet får reda på om någon någonstans lyckas bränna sin PSU (Gigabyte), CPU(7000X3D) eller chassi (NZXT H1) så upplever jag detta inte är så vanligt som Noctua vill få det att verka. Corsairs Commander Pro funnits länge på marknaden och som även erbjuder mer som USB-portar, temp-kontroller, rgb inkoppling (deras egna), styrning från program mm. Men men.... Noctua brukar ju leverera och priset är bra. Bra med konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Har 12st fläktar kopplat i moderkortet så varför behöver jag en sån här?

Du behöver nog inte en sådan nä ;).

Själv har jag två kontakter för fläktar på mitt moderkort. En för chassi och en för CPU. Det är... för lite hehe.
Men jag vill inte heller ha den här riktigt. De två fläktarna i fronten är 2st 92mm-fläktar och utblås är 140mm. Vill inte köra de tre på samma PWM-input. Ganska olika ljud vid olika % kapacitet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av KplSteiner:

Du tänker att du får rabatt och köper den för 354 kronor istället för 390?

Jag är köpt av Noctua, så jag får alltid lite rabatt.
Nä men 390/59 är typ 6,6. Jag tog mig frihet att runda ned lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ser inte så stort behov av separata fläktkontrollers idag? Moderkortens inbyggda är bra numera.

För få uttag på moderkorten.

Fick köpa till två extra fläktkontroller till min dator även fast jag har ett mer påkostat moderkort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har 12st fläktar kopplat i moderkortet så varför behöver jag en sån här?

Ja, för alla har ju 12 fläktanslutningar på sitt moderkort.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Ja, för alla har ju 12 fläktanslutningar på sitt moderkort.

Jag kör med 4st splitters, behöver inte 12 anslutningar på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag kör med 4st splitters, behöver inte 12 anslutningar på moderkortet.

Varför ha massa splitters när du kan ha en sån här?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varför ha massa splitters när du kan ha en sån här?

Snyggare kabeldragning, kan styra fläktarna per radiator separat och kräver inte extra strömkontakt?
Nyare fläktar idag kan seriekopplas så då behöver du inte en splitter heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Snyggare kabeldragning, kan styra fläktarna per radiator separat och kräver inte extra strömkontakt?
Nyare fläktar idag kan seriekopplas så då behöver du inte en splitter heller.

Ja det blir ju snyggare utan splitters så skönt att slippa dem?

Extra ström är ju gömt på baksidan ändå så spelar ingen roll

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Modest prissatt.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/YzRLOOlhMsQ
Här är noctua egna video om "short circuit"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Du tänker att du får rabatt och köper den för 354 kronor istället för 390?

JÄV! Hoppas det är någon annan som genomför framtida recension, annars har vi här bevis på att den är köpt!

Permalänk
Medlem

Blir ju begränsat område när du inte kan styra fläktarna separat, då hade jag kanske köpt för att byta ut min ruttna Commander PRO enhet.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt hela Lian Li koncept. Det vinner för mig..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

JÄV! Hoppas det är någon annan som genomför framtida recension, annars har vi här bevis på att den är köpt!

Jag är mer avundsjuk på Noelias avbetalningsplan, 59 år utan ränta. 😄

Permalänk

Vet inte hur det är på 40-serien men tidigare kunde man ju koppla fläktar via gpun.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Även fläktkontrollern till Fractal Design Torrent var ju en fara innan den åtgärdades.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Äh, jag håller mig till min Aquacomputer OCTO.

Samma här, har prövat nästan alla controllers och AquaComputers octo/quad är milsvid bättre än alla andra tillsammans.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Samma här, har prövat nästan alla controllers och AquaComputers octo/quad är milsvid bättre än alla andra tillsammans.

Håller med här, kör med octo.
Så länge man kan inte kontrollera fläktarna individuellt, så är det bara en fläkt splitter med el matning ingen fläkt kontroller.

Permalänk
Medlem

Lösningen på problemen ingen hade

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Ändå ganska prisvärt, om man tänker att det är den enda och sista fläktkontroller man behöver köpa i sitt liv. Om jag i mitt fall räknar på att medellivslängden för kvinnor i Sverige är ungefär 85 år skulle det bara kosta mig 6 kronor om året.

Kul jämförelse.

Håller med om det. Noctuas reklam är överdriven dock men samtidigt ormboet från exempelvis corsair commander pro är detta kanske ett snyggt alternativ.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av GoffyOne:

Håller med här, kör med octo.
Så länge man kan inte kontrollera fläktarna individuellt, så är det bara en fläkt splitter med el matning ingen fläkt kontroller.

Octo är grymt bra. Och liten

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoffyOne:

Håller med här, kör med octo.
Så länge man kan inte kontrollera fläktarna individuellt, så är det bara en fläkt splitter med el matning ingen fläkt kontroller.

Håller med, det är bara en splitter. Vill man ha lite mer kontroll på fläktar, pumpar och kontroll på vattenflödes givare så kör man med en Octo.

Permalänk
Medlem

Håller med, det är vad vi i nätverkstermer brukar kalla en "hub", alltså inte ens en "switch".
Vad jag skulle vilja se i en riktig kontroller är en liten mikroprocessor som kan ta emot USB-kommandon och sedan styra varje enskild kanals PWM-signal. (Behövs analog styrning idag?). Dessutom, att läsa av fläkthastigheterna individuellt är ju ett baskrav. Chassitillverkarna eller kanske fläkttillverkarna borde kunna standardisera en sådan produkt för att få upp volymerna och begränsa priset. Kanske finns det jag drömmer om redan, men sådana produkter får man oftast leta efter på utländska försäljningsställen, och priset är onödigt högt p.g.a. exklusivitet. Alternativet är som vanligt DIY, att bygga själv, vilket kräver tid och intresse.

Situationen är ju likadan på RGB-sidan, blinkande mönster som bara irriterar hjärnan i långa loppet. Ingen tanke på att använda färgerna på olika fläktar att signalera status på olika tillstånd i datorn. T.ex. temperatur, inkommande mejl, bakgrundsjobb (virusscanningar, kompileringar) etc.

Mer användarkontroll genom riktiga kontrollers med andra ord.