EU varnar Apple för fulspel med USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

TYPISKT Apple strategi skulle jag vilja säga... dom älskar ju att låsa in deras kunder i deras ekosystem... stor anledning varför jag inte rör Apple-prylar med tång ens.

Ja, fast det är ju ingen som tvingar in någon in i deras dyra universum, vilket du är ett bevis på . Och det är som ingen nyhet att Apple är dyra och "låser in" kunder som väljer dem. Kan det inte vara så att kunderna som faktiskt väljer Apples produkter gör det just därför? Att de gillar konceptet med "inlåsning"? Annars är det ju konstigt att de säljer så bra trots decennier med "inlåsning".

Logitechs tangentbord håller på och lägga av...
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Och det är som ingen nyhet att Apple är dyra och "låser in" kunder som väljer dem. Kan det inte vara så att kunderna som faktiskt väljer Apples produkter gör det just därför? Att de gillar konceptet med "inlåsning"? Annars är det ju konstigt att de säljer så bra trots decennier med "inlåsning".

Inlåsning sett till mjukvara och/eller ekosystem har jag ingen större grief med för det fungerar så pass bra att det är värt det; "it just works".

Hårdvara är lite drygare - jag vill kunna ladda med de kablarna jag har till resten av utrustningen om inte Apples egna kablar erbjuder något som är MYCKET bättre än alla andra.
Något i stil med: full laddning på 5 min. <- lär ju inte hända.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

qualcom quickcharge finns väl kvar bredvid usb standardens "power delivery", så vad hindrar apple från att ha ett egen snabbladdnings protokoll?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

En USB-C port på iPhones måste vara så pass bra att Apple kan stå bakom sin produkt. The best USB-C port ever made.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

En USB-C port på iPhones måste vara så pass bra att Apple kan stå bakom sin produkt. The best USB-C port ever made.

De kan fortfarande stå bakom sin produkt. Marketing speak som "full funktionalitet är bara garanterat om certifierade kablar används med produkten" är standard, och helt ok också för den delen - självklart kan man inte garantera kvaliteten av godtycklig tredjeparts del.

Men det är en enorm skillnad mellan att inte garantera full funktionalitet och att artificiellt garantera att full funktionalitet inte kommer nås.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

task failed successfully

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

qualcom quickcharge finns väl kvar bredvid usb standardens "power delivery", så vad hindrar apple från att ha ett egen snabbladdnings protokoll?

Problemet uppstår som jag förstår när de begränsar PD helt och har en egen variant som bara tillåts med rätt kablar. Hur gör Oneplus /OPPO/Realme (Dash/Warp/VOOC som är samma sak allihop av BBK Electronics) numer? Stödjer de Qualcomm QC/PD samtidigt eller kommer de drabbas-isch? Självklart kommer marknaden överflödas av piratade kablar osv. men det blir ett nytt kaos för alla om Apple skall sätta sig på tvären i "onödan".

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

TYPISKT Apple strategi skulle jag vilja säga... dom älskar ju att låsa in deras kunder i deras ekosystem... stor anledning varför jag inte rör Apple-prylar med tång ens.

Ok, har du valt att låsa ut dig så är det din sak.

Permalänk
Medlem

Underbart, EU slår Apple på fingrarna med deras egna spelregler. Vill man ta del av EU's marknad så måste man förhålla sig till EU's regler, precis som utvecklare som vill ta del av Apples marknad (App store) måste förhålla sig till deras regler.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Om något så är det väl ändå Apples egna kablar som har usel hållbarhet.

Förstår inte vad folk gör med sina sladdar. Enda Apple-sladden som gått sönder för mig var en gammal till iPod Touch gen 2. Gäller andra märken också.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Om det krävde mer än 20 kablar innan man fattade att de inte höll måttet så kommer det inte att hjälpa om Apple tvingar på dig andra kablar. Det funkar för mig för jag vet vad jag får för priset, för kritiska grejer har jag riktiga saker.

Självklart - Det handlar om användarupplevelsen. Jag kan ge ett exempel;

Jag behöver låna en kabel så jag kan ladda min iPhone 15.
- Personen jag lånar ifrån har en [insert alla andra tillverkare].
Användarupplevelse - Telefonen laddar med 5W för kabeln är inte certifierad av Apple.

Jämfört med;
Jag behöver ladda min telefon.
Alla andra kablar fungerar precis lika bra, för det är en öppen standard. Det enda som sätter ev. begränsning är själva laddaren.

Edit - Okej, inte alla

Kan ju vara som så att vi är 8 i familjen, 2 bilar, hemma och på landet, men vad vet jag, men du vet nog mer om det än jag verkar det som.
Vill du köra Biltemas kablar så varsågod, jag gör det inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, vilken jäkla dickmove. Man ska nog dock inte underskatta avansen på en kabel som kostar flera hundra, skulle inte förvåna mig om kabelförsäljningen inbringar en inte helt obetydlig del av deras intäkter.

Det har i alla fall varit så. Gummiisoleringen verkade inte tåla hudfett, luckrades upp, och sprack/föll i bitar i Lightning-ändan som hanteras ofta.

Antar dock att de åtgärdat det sedan länge? Eller har man medvetet fortsatt med det för att kunna prångla på kunderna reservkablar till ockerpriser senare?

Det känns i mina ögon rätt medvetet med tanke på att de haft problem med kablar ända sedan min första Macbook Pro jag köpte 2007. Med PC-laptops jag haft i jobbet som varit med om riktigt tuffa miljöer på olika byggarbetsplatser har jag aldrig varit med om att kabeln blivit dålig. Kabeln till min Macbook Air M1 lär jag dock aldrig få några problem med då den har så pass bra batteritid att jag aldrig har kabeln i under användning.

Sen skall nämnas att lika mycket som jag ratar Apples kablar älskar jag lightning-kontakten. Den har aldrig uppvisat några tendenser till att glappa, så som usb-c kontakten gör efter ett tag då man vistas i ovan nämnda tuffa miljöer.

Skrivet av brickerbro:

Förstår inte vad folk gör med sina sladdar. Enda Apple-sladden som gått sönder för mig var en gammal till iPod Touch gen 2. Gäller andra märken också.

En sak kan väl vara att den slits fortare ifall man använder mobilen mycket under laddning. Oavsett så har jag aldrig har något problem med Ikeas kablar och då har min roborock ändå varit och våldfört sig på dem många gånger.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Lär väl gå rätt snabbt tills det kommer kloner på Banggood and crew, men det är så patetiskt fult och så extremt Apple att göra så - nån förvåning infinner verkligen inte sig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Problemet uppstår som jag förstår när de begränsar PD helt och har en egen variant som bara tillåts med rätt kablar. Hur gör Oneplus /OPPO/Realme (Dash/Warp/VOOC som är samma sak allihop av BBK Electronics) numer? Stödjer de Qualcomm QC/PD samtidigt eller kommer de drabbas-isch? Självklart kommer marknaden överflödas av piratade kablar osv. men det blir ett nytt kaos för alla om Apple skall sätta sig på tvären i "onödan".

vet faktiskt inte hur det är med PC/QC i samma enhet på "den som laddas" sidan. kan väl vara så att man stöder 20W med PD och 45W "med egen laddare"?

Laddare kan ju stöda både PD/QC (har för mig också med olika watt på de olika standarderna vi samma laddare) men ja då är ju begränsningen i protokollet från laddaren och inte själva kabeln. dock kan de säkert känna av om en (billig) kabel är olämplig för en viss mängd ström

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Apple är sämst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

En sak kan väl vara att den slits fortare ifall man använder mobilen mycket under laddning. Oavsett så har jag aldrig har något problem med Ikeas kablar och då har min roborock ändå varit och våldfört sig på dem många gånger.

Har också en IKEA-kabel såväl som Apple och andra. Men ja det kan vara så att folk använder mobilen för mycket under laddning. Jag gör sällan det, laddar så fort ändå.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

Kan kännas onödigt men finns mycket skit där ute.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE