Permalänk

låst iphone

Hallå jag behöver hjälp
Köpte en begagnad iPhone 14 pro max , i absolut nyskick och med alla tillbehör i originalförpackning.

Affären gick smidigt och säljaren körde en dyr bil och såg ok så man litade på honom.. Telefonen var återställd och allt verkade i sin ordning när jag testade
Installera den hemma och stoppade i simm kortet . Då visade det sig att telefonen inte fungera med sim kortet. kontaktade säljare. självklart så ljuger han med massor skit. sen blockade han mig på facebook. Jag swishade så har namn och tel nummer. Ringde Tre idag och fick det bekräftat att den är en stulen tel. Har gjort polis anmälan!. har nu ingen tel och använda och det tar säkert tid med polisen. Nån som vet om jag kan stoppa i Tre sim kort och använda under tiden?

Permalänk

Nu spekulerar jag, men du lär knappast kunna använda en mobil som är anmäld stulen och spärrad. Den torde vara helt obrukbar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu spekulerar jag, men du lär knappast kunna använda en mobil som är anmäld stulen och spärrad. Den torde vara helt obrukbar.

allsåd det går startar mobilen och aktivera som vanligt men när man stoppar i sim kortet så tillåter det inte lägga till nätverk bara

Permalänk
Medlem

Om telefonen är stulen så tillhör den någon annan och det känns väldigt konstigt om du skulle få behålla den överhuvudtaget. Det kommer inte vara möjligt att använda den med ett SIM-kort från Tre heller. Telefoner i Sverige låses inte till operatörer, så telefonen är låst pga. stöld och du kommer inte få tillgång till något nätverk med Tre heller.

Telefonen kommer du nog få lämna in vilket tyvärr innebär att du kommer stå utan telefon.

Kontakta ditt försäkringsbolag och se om du eventuellt kan få tillbaka lite pengar på hemförsäkringen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Om telefonen är stulen så tillhör den någon annan och det känns väldigt konstigt om du skulle få behålla den överhuvudtaget. Det kommer inte vara möjligt att använda den med ett SIM-kort från Tre heller.

Telefonen kommer du nog få lämna in vilket tyvärr innebär att du kommer stå utan telefon.

Kontakta ditt försäkringsbolag och se om du eventuellt kan få tillbaka lite pengar på hemförsäkringen.

jag gick till polisen och de skrev ner allting och sa gå hem och vänta på anmälan bara. de tog inte tel heller

Permalänk
Medlem

Vet du att den är stulen, och du fortsätter använda den kan du bli dömd för häleri, bara så du vet

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Inga operatörer låser längre telefoner till enskilda nät. Detta låter som att den är IMEI-låst pga stöldanmäld och då spelar det ingen roll vilket SIM eller operatör du stoppar in, du kommer inte få tillgång till nät oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidus_911:

jag gick till polisen och de skrev ner allting och sa gå hem och vänta på anmälan bara. de tog inte tel heller

Jag har aldrig köpt en stulen telefon så jag vet inte hur det går till rent praktiskt. Men eftersom du har fått det bekräftat av Tre att telefonen är stulen så kommer den aldrig bli upplåst igen.

Ring ditt försäkringsbolag och se om du kan få någon ersättning för att du själv har blivit lurad av säljaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av prozzac:

Vet du att den är stulen, och du fortsätter använda den kan du bli dömd för häleri, bara så du vet

allså jag lämnar gärna in tel men de tog inte in tel eller allt info som jag tog med mig. de skrev bara ner leg och tel nummer och sa att jag kan gå hem och vänta på anmälan och var försiktigt nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inga operatörer låser längre telefoner till enskilda nät. Detta låter som att den är IMEI-låst pga stöldanmäld och då spelar det ingen roll vilket SIM eller operatör du stoppar in, du kommer inte få tillgång till nät oavsett.

Man kan testa den andra SIM-platsen dock för de har separata IMEI-nummer. Det är möjligt att båda inte är spärrade.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har aldrig köpt en stulen telefon så jag vet inte hur det går till rent praktiskt. Men eftersom du har fått det bekräftat av Tre att telefonen är stulen så kommer den aldrig bli upplåst igen.

Ring ditt försäkringsbolag och se om du kan få någon ersättning för att du själv har blivit lurad av säljaren.

tack ska prova det när jag fått hem min anmälan

Permalänk
Rekordmedlem

Är den stulen är den låst som i obukbar och inte operatörsslåst.
Operatörslås är också nått som Tre inte längre använder.

Produkt köpt efter 4 september 2018
Produkter köpta efter ovan datum är inte operatörslåsta.

https://community.tre.se/mobil-53/operatoerskod-laas-upp-din-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågade du säljaren om något kvitto?

Du kan bli dömd för häleri för att du har köpt den, det går tyvärr inte att hänvisa till god tro längre. Du som köpare är skyldig att försäkra dig om att det du köper inte är stöldgods mao.

Permalänk
Skrivet av Mortal1ty:

Frågade du säljaren om något kvitto?

Du kan bli dömd för häleri för att du har köpt den, det går tyvärr inte att hänvisa till god tro längre. Du som köpare är skyldig att försäkra dig om att det du köper inte är stöldgods mao.

nej jag har inte koll på sånt här. jag trodde att bara man kan aktivera telefonen så ska det funkar att den är inte låst till icloud. första gånger jag vet att det finns så kallad svartlistad iphone

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma misstag med en begagnad iPhone SE via Blocket som jag tänke köpa som förstatelefon till ett av barnen. Säljaren var till synes en helt vanlig person och vi möttes upp på en galleria, inget konstigt egentligen. Det jag borde ha gjort var att testa med ett SIM-kort på plats för att upptäcka att den var stulen då den som din inte släpps in på något mobilnät.

Ringde operatören som bekräftade att den var spärrad. Surt, men en lärdom inför framtida eventuella affärer..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Jag har gjort samma misstag med en begagnad iPhone SE via Blocket som jag tänke köpa som förstatelefon till ett av barnen. Säljaren var till synes en helt vanlig person och vi möttes upp på en galleria, inget konstigt egentligen. Det jag borde ha gjort var att testa med ett SIM-kort på plats för att upptäcka att den var stulen då den som din inte släpps in på något mobilnät.

Ringde operatören som bekräftade att den var spärrad. Surt, men en lärdom inför framtida eventuella affärer..

jo så gjorde jag också. hans facebook verkar vara riktigt inte ny skapad facebook allså. vi träffade utanför gallerian. Han såg helt normalt och körde en ganska fint och dyr bil. jag testade allt med mobilen förutom sim kortet då. För jag har aldrig hört talas om att det finns låsta iphone som den här. sen swishade jag så det fanns tel och namn då tänkte man att de kan vara säkert.
nu har man lärt sig en dyrt läxa iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Frågade du säljaren om något kvitto?

Du kan bli dömd för häleri för att du har köpt den, det går tyvärr inte att hänvisa till god tro längre. Du som köpare är skyldig att försäkra dig om att det du köper inte är stöldgods mao.

Jag har råkat ut för en snarlik sak som trådskaparen, och då fick jag med ett kvitto som visade sig i efterhand vara fejk. Väldigt välgjort där säljaren ändrat ett par detaljer på ett Telenor-kvitto. Inte en chans att jag skulle upptäkt det när vi gjorde affär.

Så bara för att kvitto finns betyder det inte att allt stämmer, men visst ökar chansen att det inte är stulet..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Det låter 100% som att den är IMEI-låst och då finns det inget du kan gör än att anmäla och lämna in telefonen till polisen då det är häleri att medvetet köpa stöldsgods.

Hur kom du i kontakt med säljaren samt vad gav du för telefonen?

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av Mango:

Det låter 100% som att den är IMEI-låst och då finns det inget du kan gör än att anmäla och lämna in telefonen till polisen då det är häleri att medvetet köpa stöldsgods.

Hur kom du i kontakt med säljaren samt vad gav du för telefonen?

jag ska gå till polisen nu och frågar engång till om de ska ha in telefonen. jag gav 10000 för den. jag tog med alla info om köpet och tel till polisen och frågade ,de sa bara du kan behålla. gå hem och vänta på anmälan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag har råkat ut för en snarlik sak som trådskaparen, och då fick jag med ett kvitto som visade sig i efterhand vara fejk. Väldigt välgjort där säljaren ändrat ett par detaljer på ett Telenor-kvitto. Inte en chans att jag skulle upptäkt det när vi gjorde affär.

Så bara för att kvitto finns betyder det inte att allt stämmer, men visst ökar chansen att det inte är stulet..

Givetvis, men har man bett om ett kvitto har man ändå (inom rimlighetens gränser) gjort vad man kan för att försäkra sig om att produkten inte är stulen- det blir inte häleri alltså.

Permalänk

lite updatering: Jag var nyss hos polisen och frågade om de ska ta in tel eller inte. De ringde och fråga några kollegor och sa att jag kan behålla den så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidus_911:

lite updatering: Jag var nyss hos polisen och frågade om de ska ta in tel eller inte. De ringde och fråga några kollegor och sa att jag kan behålla den så länge.

Skumt men om de säger det så, oavsett sitter du på en obrukbar brevpress. Med IMEI borde polisen kunna se till att telefonen återkommer till rättmätig ägare.

Sedan tycker jag att det angivna priset är en röd flagga då en ny Max pro kostar från 16,5k och uppåt. Ingen seriös säljare skulle langa iväg en nysläppta telefon 6k under MSRP, speciellt inte Iphone som har högt andrahandsvärde.

Summa summarum om en deal är för bra för att vara sann är det en scam eller stöldgods.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Ruskigt segt och lider med TS! En påminnelse att hålla sig långt borta från FB Market som verkar vara marknadsplatsen nummer 1 för skojeri.

Är själv på jakt efter en iPhone 13 Pro men det får bli Tradera eller Swappie etc.

Permalänk
Skrivet av Mango:

Skumt men om de säger det så, oavsett sitter du på en obrukbar brevpress. Med IMEI borde polisen kunna se till att telefonen återkommer till rättmätig ägare.

Sedan tycker jag att det angivna priset är en röd flagga då en ny Max pro kostar från 16,5k och uppåt. Ingen seriös säljare skulle langa iväg en nysläppta telefon 6k under MSRP, speciellt inte Iphone som har högt andrahandsvärde.

Summa summarum om en deal är för bra för att vara sann är det en scam eller stöldgods.

Jag hjälpte en kompis köpa en iphone 14 pro max som är bara 6 dagar gamla för 10500 föra månaden också. killen hade kvitto och allt. han behövde pengar renovering och var ingen problem med den. såg el del pågående revonering hos han också
Polisen skrev inte ens ner emei eller nåt. jag gav de det men tog inte.

Permalänk

Du skriver att du först efter köpet börjat misstänka att du kan ha köpt en iphone. Under förutsättning att du inte misstänkte eller visste iphone var stulen har du inte haft uppsåt till att köpa stöldgods. Saknas uppsåt kan du inte dömas för häleri. Att du till exempel anmäler detta till polisen vid första misstanke om att iphone är stöld bör också ge en indikation på att du inte hade uppsåt att köpa en stulen iphone.

Häleriförseelse

Eftersom du inte visste om eller misstänkte att iphone var stulen vid köpet saknas uppsåt och du ska därför inte kunna dömas för häleri.

Har du däremot köpt iphone utan att veta om att den var stulen men haft skälig anledning att anta att den var stulen kan du istället ha gjort dig skyldig till häleriförseelse (9 kap. 7 § brottsbalken) vilket är ett mindre allvarligt brott. Här får göras en bedömning om du har haft skälig anledning att anta att iphone var stulen utifrån till exempel priset, din kännedom om säljaren och så vidare.

Har priset inte varit uppseendeväckande lågt och du i övrigt inte haft anledning att tro att iphone var stulen, dvs allt var "normalt" vid köpetillfället, bör du inte heller kunna dömas för häleriförseelse.

Sammanfattningsvis

Eftersom du skriver att misstankar uppstått först efter köpet har du inte haft uppsåt till att köpa stöldgods varför du inte kan dömas för häleri. Och om allt var normalt vid köptillfället, inget uppenbart underpris eller liknande som borde fått dig att misstänka något bör inte heller häleriförseelse aktualiseras.

Rekommendation

Jag skulle rekommendera dig att omgående kontakta polisen för att anmäla detta. Väljer du trots misstankarna däremot att behålla iphone eller sälja den vidare kan du göra dig skyldig till häleri. Det rätta att göra i din situation är att kontakta polisen. Att du väljer att så snart som möjligt göra en anmälan indikerar också att du inte haft för avsikt att köpa stöldgods. Jag skulle därav inte vara orolig för att göra en anmälan till polisen.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

lite lättnad iallafall vill inte göra något brott så jag låter telefonen vara tills polisen säger till vad jag ska göra

Permalänk
Skrivet av edson:

Ruskigt segt och lider med TS! En påminnelse att hålla sig långt borta från FB Market som verkar vara marknadsplatsen nummer 1 för skojeri.

Är själv på jakt efter en iPhone 13 Pro men det får bli Tradera eller Swappie etc.

Precis nu håller jqg mig borta från fb market aldrig mer. Blocket går bra ockwå om de har identiferat sig med bank id

Permalänk

Trist. Men lösningen är då att byta operatör, dvs. byta till ett annat nätverk. Telefonen är s.k. otillåten i enbart Tres nätverk. Det borde fungera utan problem med operatörer som kör andra nätverk dvs. Telia, Tele2 och Telenor.

Ingen går säker egentligen när man köper en begagnad iPhone, speciellt av en privatperson. Då personen i fråga (som sålde telefonen) kan anmälan den stulen närsomhelst bara för att jävlas, eller så behövde hen pengarna akut för droger, alkohol eller annan konsumption och sedan ångrade sig och valde att anmäla telefonen stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvdan_Rödskägg:

Trist. Men lösningen är då att byta operatör, dvs. byta till ett annat nätverk. Telefonen är s.k. otillåten i enbart Tres nätverk. Det borde fungera utan problem med operatörer som kör andra nätverk dvs. Telia, Tele2 och Telenor.

Ingen går säker egentligen när man köper en begagnad iPhone, speciellt av en privatperson. Då personen i fråga (som sålde telefonen) kan anmälan den stulen närsomhelst bara för att jävlas, eller så behövde hen pengarna akut för droger, alkohol eller annan konsumption och sedan ångrade sig och valde att anmäla telefonen stulen.

Är den IMEI spärrad så ska den väl vara spärrad att använda simkorts-platsen överhuvudtaget.

Nu vet jag inte hur det funkade, men köpte tidigare en Note 9 som blev spärrad ca 1 mån efter att jag köpt den. Då slutade en av simkortsplatserna att funka. Detta löste sig då säljaren hade köpt den från någon kompis bekant som gjorde denna spärr.

Med de sagt så kan det vara så att om du använder esim så kan det eventuellt funka om inte IMEI 2 spärras automatiskt när IMEI spärras på en iPhone.

Permalänk
Skrivet av Halvdan_Rödskägg:

Trist. Men lösningen är då att byta operatör, dvs. byta till ett annat nätverk. Telefonen är s.k. otillåten i enbart Tres nätverk. Det borde fungera utan problem med operatörer som kör andra nätverk dvs. Telia, Tele2 och Telenor.

Ingen går säker egentligen när man köper en begagnad iPhone, speciellt av en privatperson. Då personen i fråga (som sålde telefonen) kan anmälan den stulen närsomhelst bara för att jävlas, eller så behövde hen pengarna akut för droger, alkohol eller annan konsumption och sedan ångrade sig och valde att anmäla telefonen stulen.

Är den emei låst dvs enheten är svartlistad så kommer den inte ansluta till någon leverantörs nät utan att byta ut emei nummret på hårdvaran eller att den tas bort från svartlistan.

Kanske ett tips att börja begära att man får ta en bild med säljaren och bilens nummerplåt hållandes i telefonen när man handlar begagnade.

Får polisen iaf ett utseende och ev regnummer om inte bilen är stulen eller falskplåtad.

Finns ju en anledning till att säljaren har en dyr bil inte säkert det är första stöldgodset som säljs.

Nekar denne så är det ju ett bra tecken på att man kanske ska skita i det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Skumt men om de säger det så, oavsett sitter du på en obrukbar brevpress. Med IMEI borde polisen kunna se till att telefonen återkommer till rättmätig ägare.

Sedan tycker jag att det angivna priset är en röd flagga då en ny Max pro kostar från 16,5k och uppåt. Ingen seriös säljare skulle langa iväg en nysläppta telefon 6k under MSRP, speciellt inte Iphone som har högt andrahandsvärde.

Summa summarum om en deal är för bra för att vara sann är det en scam eller stöldgods.

Iphone 14 pro max släpptes förra året. 🙄

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|