Permalänk
Medlem

Micronät radio-fiber funkar de?

Hej!

De håller på och gör reklam om microfiber radiofiber i mitt område just nu och jag funderar på att skaffa de. Bor på glesbygden. Någon som har nå erfarenheter om de, fördelar och nackdelar? Enligt deras mätningar så har jag fri sikt från masten. Använder nät främst till att surfa och kolla på filmer osv. Är kundtjänst hjälpsam om man har problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisa123:

Hej!

De håller på och gör reklam om microfiber radiofiber i mitt område just nu och jag funderar på att skaffa de. Bor på glesbygden. Någon som har nå erfarenheter om de, fördelar och nackdelar? Enligt deras mätningar så har jag fri sikt från masten. Använder nät främst till att surfa och kolla på filmer osv. Är kundtjänst hjälpsam om man har problem?

Jag har haft Micronät och deras radiofiber i snart ett år. Har på tidigare bostäder haft vanlig fiber och ADSL. Har upp mot 103mbit/s ner samma upp. Typ 15-30ms i svarstid. Har inte haft några problem alls förutom nått kortare avbrott nån gång. Hade betydligt fler avbrott på tidigare uppkopplingar. Så har inte haft så mycket med kundtjänst att göra, så kan inte svara där. Men vi är supernöjd med bredbandet.

Vi har HBO, Viaplay och Netflix Premium HD och streamar flitigt varje kväll. Spelar rätt mycket PS4 också utan problem.

Vi har fri sikt mot masten och bor typ 7-9 km från masten. I vintras var det riktiga snöstormar men hade ändå full fart på bredbandet.

Fördelen är ju priset minst sagt, 5000kr mot 20 000kr i installationskostnad gjorde valet enkelt för oss.

Permalänk
Medlem

Vilket nät kör de genom?

Alltså Tre, Telia eller Tele2/Telenor?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Radiofiber är väl bara mobilt bredband med 5G-möjlighet?

Har du vanligen bra mobiltäckning i alla väder året runt?

Permalänk
Medlem

Om möjligheter till fiber saknas så är såklart radiolänk ett vettigt alternativ, alternativt 4G/5G.

Men dumsnålt om det handlar om några tusenlappar. Utrustningen i båda ändar är mycket dyrare än en fiber & mediakonvertererare.

Jag blir chockad över att se de som tycker 20,000 är för dyrt för dra in fiber, sen köper de med glädje en 5G router för 5000-6000 utan att blinka.

Permalänk
Medlem

För sakens skull så bör det nämnas att det finns ingen form av "trådlös fiber". En fiberkabel består av en eller flera fibertrådar, glasfibertrådar.

Det är en rent vilseledande marknadsföringsterm för att folk normalt associerar fiber med en snabb och stabil uppkoppling.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux