EU varnar Apple för fulspel med USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

EU varnar Apple för fulspel med USB Type-C

Med förestående USB Type-C-övergång påstås Apple låsa full funktionalitet till egna kablar, något EU inte uppskattar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen är förvånad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Ifall det är bara "snabbladdningen" som uteblir om man använder en gammal kabel så är det ingen stor grej men riktig fult av Apple, igen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många fulkablar som säljs bland annat av Biltema så kan det faktiskt vara bra att Apple kräver en certifiering, där borde alla tillverkare gå ihop och gemensamt sätta specifikationer för kablarna.
Fulkablarna som säljs är riktigt dåliga för miljön, hållbarheten är någon månad sen börjar de glappa och ha sig.
Visst kan man ha otur med vanliga kablar också men inte genomgående med samtliga kablar.

Permalänk

Om man pratar den allra högsta laddningen eller dataöverföringen så säger jag det varken spelar så stor roll och det kan finnas argument för det.
Om Apple däremot skulle gå till extremism och endast tillåta 5W laddning, så handlar det helt klart att de medvetet väljer att göra en dålig produkt för konsumenterna. Pratar vi om 10W laddning med vanlig usb c kabel, så skulle folk "överleva" med detta. Det som är tråkigt är dock att ofta då man ej använder sin egen kabel är just när man är någon annanstans och behöver snabbladda.
Jag själv har fått gått hem 1 mil när mitt batteri på mobilen tog slut och mitt busskort inte längre går att ladda. -Ja, jag var en idiot som inte hade powerbanks. Men allt sånt tar plats och ens byxfickor är begränsade.

Angående hycklare. Så om man förespråkar en viss sak som att dataöverföringen ska vara sämre på ej Applekablar så borde man förespråka det överallt. Så man anser att samma sak ska gälla på macbook, där usb ssd, minne som ej har apple certifierade får snigelhastighet osv.
Detsamma med laddning till macbook, förespråka max 5W där också på ej godkända om man tycker det är bra på iPhone.

*edit*
När det gäller dåliga usb c kablar har jag ej stött på såna. Dock finns det gott om kassa laddare. Folk köpte en billig usb 5w laddare för över 10år sedan, denna använder de än idag på deras sprillans nya telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på hur många fulkablar som säljs bland annat av Biltema så kan det faktiskt vara bra att Apple kräver en certifiering, där borde alla tillverkare gå ihop och gemensamt sätta specifikationer för kablarna.
Fulkablarna som säljs är riktigt dåliga för miljön, hållbarheten är någon månad sen börjar de glappa och ha sig.
Visst kan man ha otur med vanliga kablar också men inte genomgående med samtliga kablar.

Lite OT, men Biltemas USB-C kabel (2 meter) är den bästa jag köpt och använder den flera gånger i veckan utan problem.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Lite OT, men Biltemas USB-C kabel (2 meter) är den bästa jag köpt och använder den flera gånger i veckan utan problem.

Jag själv använde min vinkelslip för att kapa en stålbit så råkade jag med vinkelslipen komma åt biltemas usb kabel och kabeln gick av direkt. Apple kablar har ett skyddshölje av utarmat uran har jag hört och ska tåla detta.

Skämt åsido, biltemas kablar av olika modeller är riktigt bra. Jag tror de flesta som klagar på dem inte har använt dem. Sedan finns det skitkablar på Amazon, tradera etc.

Permalänk
Medlem

Meh, inte mer sådant skit!
Ska bli skönt att kunna ladda iphonen från skärmens usb C anslutning.
Fast jag har ändå airpods pro kvar på lightning så jag får dras med den i ett par år till.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Är väl inte bara Apple, inte för att gör det bättre, men är det inte samma sak med OnePlus version av snabbladdning? Vet att när jag köpte min OnePlus 3 så var det deras laddare och deras kabel som gällde, annars funkade inte snabbladdning, antar att det är samma sak i dagsläget? Så om detta är sant hoppas jag att det appliceras på andra tillverkare också och inte bara Apple så att vi på Android sidan också kan välja fritt bland kablar utan att bli artificiellt begränsade.

Permalänk
Medlem

Såklart Apple kommer försöka mjölka sina redan mjölkade kunder ännu mera om de kan. De hittar nog något sätt att få EU att acceptera att telefonerna kan explodera om man laddar dem snabbt med andras kablar, trots att ingen annan telefon gör det.
Ett annat sätt att begränsa är att låta alla utom de dyraste modellerna få långsam USB 2 dataöverföringshastighet. Detta tror jag garanterat de gör eftersom det är lättare att motivera. USB 2 hastighet ligger inom USB C specifikationerna.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av SanyaIV:

Är väl inte bara Apple, inte för att gör det bättre, men är det inte samma sak med OnePlus version av snabbladdning? Vet att när jag köpte min OnePlus 3 så var det deras laddare och deras kabel som gäller, annars funkar inte snabbladdning, antar att det är samma sak i dagsläget? Så om detta är sant hoppas jag att det appliceras på andra tillverkare också och inte bara Apple.

Det stämmer och är mig veterligen fortfarande så. Oneplus/Oppo har en egen snabbladdningsvariant, där specifikt deras prylar krävs. Sedan finns det flera som har egna snabbladdningsprotokoll som i viss fall kräver specifik hårdvara, eller åtminstone har något lägstakrav, i.e Samsungs variant. Quick Charge är en annan. På senare år brukar dock de flesta inkludera stöd för USB-PD också, eller kör enbart USB-PD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet!

Alla tillverkare får fråga kunden vilken standard som ska användas, varje gång kabeln sätts i!

Den här kabeln använder följande tekniker för snabb kraft- och dataöverföring. Vänligen bekräfta att du accepterar, eller tryck på ”standard” för att ladda i enlighet med EU-lagstiftning 2014/53 om harmoniserad snabbladdning

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vilka fulingar…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Delvis är det ett USB-problem att det här kommer på tal. EU har som laddningsstandard valt en kontakt där det råder kaos både vad gäller dataöverföringsprestanda och effekt.
Certifierade komponenter blir en naturlig respons. (Extremare just nu är Thunderbolt, som för ögonblicket i grund och botten är USB-4 som funkar på en pålitligt hög nivå.)
Certifiering tar tid och kostar pengar. Det är inte så konstigt att det är vilda västern på USB fronten. Men det kan knappast kallas idealiskt heller.

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare de kör utan port, bara trådlös laddning, det hade varit sjukt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på hur många fulkablar som säljs bland annat av Biltema så kan det faktiskt vara bra att Apple kräver en certifiering, där borde alla tillverkare gå ihop och gemensamt sätta specifikationer för kablarna.
Fulkablarna som säljs är riktigt dåliga för miljön, hållbarheten är någon månad sen börjar de glappa och ha sig.
Visst kan man ha otur med vanliga kablar också men inte genomgående med samtliga kablar.

Jaha, jag som trodde det handlade om att tjäna pengar på att sälja egna tillbehör likt det man gör idag med Lightning.
Självklart, Apple kräver ju en certifiering för att det är det bästa för konsumenten....

1. Köper du kablar från Biltema får du skylla dig själv, varför ska någon lagsättande entitet in här och gröta?
2. Biltemas kablar görs garanterat i samma fabrik och vad jag vet är dem faktiskt riktigt bra (Jag har haft en för laddning i bilen i en massa år utan problem).
3. Det är väl ändå sämre för miljön att kräva egna kablar när man har andra hemma? För det är ju det vi pratar om ifall du råkade missa den detaljen - Alla kablar du har hemma är ju inte ceritiferade, och hoppsan så måste du köpa nya. av Apple, såklart. Kanske finns en viss monetär fördel med detta ändå...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att Apple som ofta gör så välpolerade produkter ibland envisas med att gimpa somliga produkter på dessa sätt. Försök lite iaf

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på hur många fulkablar som säljs bland annat av Biltema så kan det faktiskt vara bra att Apple kräver en certifiering, där borde alla tillverkare gå ihop och gemensamt sätta specifikationer för kablarna.
Fulkablarna som säljs är riktigt dåliga för miljön, hållbarheten är någon månad sen börjar de glappa och ha sig.
Visst kan man ha otur med vanliga kablar också men inte genomgående med samtliga kablar.

Om något så är det väl ändå Apples egna kablar som har usel hållbarhet.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Delvis är det ett USB-problem att det här kommer på tal. EU har som laddningsstandard valt en kontakt där det råder kaos både vad gäller dataöverföringsprestanda och effekt.
Certifierade komponenter blir en naturlig respons. (Extremare just nu är Thunderbolt, som för ögonblicket i grund och botten är USB-4 som funkar på en pålitligt hög nivå.)
Certifiering tar tid och kostar pengar. Det är inte så konstigt att det är vilda västern på USB fronten. Men det kan knappast kallas idealiskt heller.

Kaos är att ta i, jag ser dessutom hellre att det är på detta sett än alternativet; olika fysiska portar för alla de olika varianterna av datahastighet och PD.
De olika namnen, de är kaos, men inte de olika prestandanivåerna.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Man har ju inte direkt varit orolig för iPad-lineupen. För TypeC alltså. Enheter som är dyrare än vad en IPhone 14 PRO Max 1TB kostar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Delvis är det ett USB-problem att det här kommer på tal. EU har som laddningsstandard valt en kontakt där det råder kaos både vad gäller dataöverföringsprestanda och effekt.
Certifierade komponenter blir en naturlig respons. (Extremare just nu är Thunderbolt, som för ögonblicket i grund och botten är USB-4 som funkar på en pålitligt hög nivå.)
Certifiering tar tid och kostar pengar. Det är inte så konstigt att det är vilda västern på USB fronten. Men det kan knappast kallas idealiskt heller.

Vadå krångligt? Verkar ju superenkelt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

TYPISKT Apple strategi skulle jag vilja säga... dom älskar ju att låsa in deras kunder i deras ekosystem... stor anledning varför jag inte rör Apple-prylar med tång ens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Om något så är det väl ändå Apples egna kablar som har usel hållbarhet.

Hållbarheten är inte "usel", den är "optimerad" att vara så bra som möjligt (för aktieägarna).

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är en siffror som inte stämmer i den där tabellen
Tänker främst kring Oneplus 60T och mediatek

EDIT: dessutom är det ju bara tillverkarnas egna varianter av snabblandning som ställer till det, finns bara fyra stycken varianter som är officiella från "USB" i listan

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv använde min vinkelslip för att kapa en stålbit så råkade jag med vinkelslipen komma åt biltemas usb kabel och kabeln gick av direkt. Apple kablar har ett skyddshölje av utarmat uran har jag hört och ska tåla detta.

Skämt åsido, biltemas kablar av olika modeller är riktigt bra. Jag tror de flesta som klagar på dem inte har använt dem. Sedan finns det skitkablar på Amazon, tradera etc.

Lite OT, men min Amazon-köpta USB-C kabel (2 meter) är den bästa jag köpt och använder den flera gånger i veckan utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Wow EU gör nånting bra det var oväntat

Permalänk
Medlem

Så krångligt så det bryter fysikens lagar? OnePlus Warpcharge 60T, inte dåligt att få ut 65W på 5V, 6A. Free energy, here we come.

Skämt åsido, nu är inte jag någon mästare på detta, men iden är väl att alla laddare börjar på 5V och sedan tar power delivery över i ett handshake steg. Detta är standardiserat, och kan öka spänningen om både laddare och gadget stödjer det. Detsamma måste ju gälla strömstyrka också så att laddaren kan sätta stopp om gadgeten vill ha mer än laddaren klarar.

Jag vet inte hur standardiserat detta är redan idag, men USB-PD verkar väl vara det som gäller som framtida laddare och gadgets har att förhålla sig till.

Jag tycker ändå att USB har klarat sig rätt bra, och jämfört med det man hade innan så är det guld. Både som dataöverföring, och strömkälla. Bakåt och framåtkompabilitet är alltid problem, men USB är rätt bra på att gå på den linan.

En vilktig sak med USB är att det vi kallar laddare är egentligen en strömkälla, varje gadget har sin egen laddare inbyggd. Det gör det hela mer kompatiblelt och säkrare. 5V är 5V oberoende av var det kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Lite OT, men Biltemas USB-C kabel (2 meter) är den bästa jag köpt och använder den flera gånger i veckan utan problem.

Samma med deras 2 meters lightning kabel, ALLA andra jag köpt har gått sönder men Biltemas har hållit bra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Om något så är det väl ändå Apples egna kablar som har usel hållbarhet.

Ja och ändå är de många gånger bättre än fulkablarna.
Mina Apple-kablar har åtminstone hållit i 3 år, förutom i bilen men där kör jag andra bättre kablar som är certifierade.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SanyaIV:

Är väl inte bara Apple, inte för att gör det bättre, men är det inte samma sak med OnePlus version av snabbladdning? Vet att när jag köpte min OnePlus 3 så var det deras laddare och deras kabel som gällde, annars funkade inte snabbladdning, antar att det är samma sak i dagsläget? Så om detta är sant hoppas jag att det appliceras på andra tillverkare också och inte bara Apple så att vi på Android sidan också kan välja fritt bland kablar utan att bli artificiellt begränsade.

Nu kan jag inte svara för OnePlus, men Samsung har typ en liknande sak.

Antingen får jag "snabbladdning" genom valfri USB-C, t.ex. min 65W laptop-laddare, eller så får jag "supersnabbladdning" genom min Samsung väggadapter + original-kabel (som då endast är 25W). Nu vet jag inte hur Samsung särskiljer snabbladdning från supersnabbladdning. Har inte gjort objektiva mätningar då jag upplever båda metoderna snabba nog.

Men det är inte bara Apple eller OnePlus som "verifierar" sina saker. Däremot verkar det som att Apple tänkt att helt utesluta snabbladdning utanför att deras prylar används, och det är väl det som EU varnar för att inte köra med här.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >