Permalänk

Bahnhof eller Telenor

Hej!

I dagsläget har jag Telenor som ISP. Deras 1-års erbjudande på 250/250Mb gick nyligen ut så priset har ökat markant. Från 299kr i månaden till 519kr (detta är även med 50kr rabatt som jag fick efter ett samtal).

Jag kontaktade Bahnhof för att se om de kunde leverera bredband till mig och efter lite efterforskning hos dom så kan dom det.
250/100Mb för 254kr/mån i 3 mån, sedan 339kr, alternativt 250/250Mb för 291kr/mån i 3 månader sedan 389kr.

Nu till själva frågan. Telenor har funkat mycket bra för mig. Både stabilitet samt hastighet. Jag kör tillochmed med deras egen router och det fungerar bra. Det enda jag har att klaga på nu är priset. Bahnhof lockar alltså mestadels för priset. Hur tycker ni dom fungerar i övrigt? Jag har läst runt lite och hör lite olika, speciellt om deras kundtjänst om man har problem.
Jag läste även något om CGNAT och att det kan strula till det om man tex vill nå sin plex-server utifrån, vilket jag vill kunna göra då och då. Jag måste även köpa en egen router ifall jag går över till Bahnhof (?).

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem

Telenor:
+ Bättre peering både inom och utanför Sverige
+ Bättre kundsupport (troligen)
- Högre pris

Bahnhof:
+ Säger sig värna mer om den personliga integriteten
+ Lägre pris
- Sämre peering både inom och utanför Sverige
- Tar (i många fall) betalt för publik IP

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Jag läste även något om CGNAT och att det kan strula till det om man tex vill nå sin plex-server utifrån, vilket jag vill kunna göra då och då.

Du kan utan kostnad begära en publik IP-adress via https://dhcp.bahnhof.se. Fungerade perfekt i mitt fall och kan bl.a. nå Plex utifrån. Så just den delen behöver inte vara ett hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Du kan utan kostnad begära en publik IP-adress via https://dhcp.bahnhof.se. Fungerade perfekt i mitt fall och kan bl.a. nå Plex utifrån. Så just den delen behöver inte vara ett hinder.

Det finns mängder av inlägg från folk som fått betala extra och jag känner fok irl som fått göra det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Du kan utan kostnad begära en publik IP-adress via https://dhcp.bahnhof.se. Fungerade perfekt i mitt fall och kan bl.a. nå Plex utifrån. Så just den delen behöver inte vara ett hinder.

Skrivet av suhrim:

Det finns mängder av inlägg från folk som fått betala extra och jag känner fok irl som fått göra det också.

Jag skulle tro det beror på var i landet man bor, jag har Bahnhof och bor i Norrland, där är det ingen kostnad om man vill ha publik adress. Däremot är det ej cgnat uppe i norr än så länge (så publik IP behövs ej).

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det finns mängder av inlägg från folk som fått betala extra och jag känner fok irl som fått göra det också.

50kr i månaden här i GBG på Itux stadsnät. Hade bytt direkt om allt inte var skrivet på sambon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ring telenor uppsägnings-avdelning och kolla om dom kan göra något med priset.

Jag gör det varje år, sitter idag på 200/200 för 249kr (bundet 1år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Ring telenor uppsägnings-avdelning och kolla om dom kan göra något med priset.

Jag gör det varje år, sitter idag på 200/200 för 249kr (bundet 1år).

Låter ju som om han redan gjort det. Han skrev följande: "(detta är även med 50kr rabatt som jag fick efter ett samtal)."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter ju som om han redan gjort det. Han skrev följande: "(detta är även med 50kr rabatt som jag fick efter ett samtal)."

Vi vet inte om det var uppsägningsavdelningen han pratade med. Väljer du något av dom andra alternativen så får du ett "Vi kan tyvär inte göra något med priset, det här är det bästa vi kan ge" svar 9 av 10 ggn. Sen ringer du uppsägningsavdelningen och då finns det helt plötsligt ganska mycket dom kan göra med priset. Jag har aldrig behövt hota om att byta leverantör ens.

Permalänk
Medlem

Fick detta svar från Bahnhof support förra året.

"En publik IP-adress kostar 50 kr/mån. Om du istället kan använda en IPv6-adress så är de alltid publika och medför ingen extra kostnad. Vill du ha hjälp att kontrollera om det är möjligt att använda en IPv6-adress där du bor så kan du kontakta oss."

Permalänk

Bahnhof alla dar i veckan. Integritet är viktigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Vi vet inte om det var uppsägningsavdelningen han pratade med. Väljer du något av dom andra alternativen så får du ett "Vi kan tyvär inte göra något med priset, det här är det bästa vi kan ge" svar 9 av 10 ggn. Sen ringer du uppsägningsavdelningen och då finns det helt plötsligt ganska mycket dom kan göra med priset. Jag har aldrig behövt hota om att byta leverantör ens.

Med tanke på att han fick 50:- rabatt så skulle jag iallafall tolka det som att han pratat med uppsägningsavdelningen. Vanliga kundtjänsten brukar inte kunna ge rabatt överhuvudtaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Oavsett Telenor eller Bahnhof så är det väl att de inte sänker per automatiskt för befintliga kunder utan man måste själv kontakta dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chatterduck:

Bahnhof alla dar i veckan. Integritet är viktigt för mig.

Du är medveten om att alla bolag i Sverige lyder under samma lagar?
Så vad de gör och vad de säger till kunderna att de gör kan vara helt olika saker.

Permalänk

hade Telenor innan Bahnhof jag med, Jag precis som du bytte pga priset.
inget ont om Telenor. de fugerade bra då jag hade dem, Och Bahnhof har fungerat exakt lika bra sedan jag bytte till dem ca 9 månader sedan. ((har aldrig behövt att nytta kundtjänst hos någon av dem) förutom uppsägning och öppning då såklart))

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnof och är nöjd. Utan CGNAT från start.
Innan jag bytte hade jag Telia. Har provat en mängd leverantörer före det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Alltid Bahnhof av etiska skäl.

Vidare hade jag en horribel erfarenhet av Telenor några år sedan då de blåste mig (lurade mig att uppgradera hastigheten trots att det inte gick) och vägrade betala tillbaka pengarna. Jag brukar inte vara den men den gången satt jag i säkert två timmar med deras kundtjänst och försökte få till det men de vägrade blankt. Sedan när jag skulle säga upp abbonemanget så försökte de lura mig igen genom att påstå att de var de enda som kunde leverera fiber till mig. Detta var alltså efter jag hade skaffat och fått igång nätet från Bahnhof... Då ändrade han taktik och skulle matcha priset istället men nejdå, den gubben gick inte.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Du är medveten om att alla bolag i Sverige lyder under samma lagar?
Så vad de gör och vad de säger till kunderna att de gör kan vara helt olika saker.

Jag kan ha fel men lagen är väl att ISP'n måste lämna ut data, och då Bahnhof inte lagrar den har de alltså inget att lämna ut?

Permalänk
Avstängd

Säger och gör är nyckelorden.

Permalänk

Bahnhof gör allt vad de kan för att jävlas med myndigheter som vill ha ut data, dock så följer de lagen såklart.

Permalänk

Vilket dilemma! Jag hade aldrig betalat över 300kr för 250/250. Men jag vet att de flesta stadsnät i Sverige ligger samma hastighet närmare 400kr/mån. Stadsnät är riktigt dyrt mao och de borde avvecklas för stadsnäts syften var att skapa konkurrens mellan operatörerna och det fungerade inte i praktiken och det har vi vetat om i över tio år nu.

Bahnhof har flera nackdelar dålig peering och kör CGNAT så hade inte valt dem alls. Telenor är väldigt svåra att pruta på och 50kr i månader i rabatt efter kampanjperioden är riktigt snålt.

Med andra ord hade jag inte valt någon av dem.

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare Telenor men tyckte, precis som du, att priset började skena lite väl mycket, så jag bytte till Bahnhof för snart 2 år sedan och gick ner i kostnad och upp i hastighet.
Bahnhof har fungerat utan problem under denna tiden. Jag har inte behövt betala extra för publik IP men där verkar det ju som att det kan variera.

Edit: Det blir väl vanligare och vanligare med CGNAT och vad jag förstått använder de flesta ISPs det numera.