AMD rapporterar förlust – processorförsäljningen ned 65 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta kommer göra lite ont i plånboken klockan tre 😭

HODL! Köpte när de tankade till $57. Tänker sitta på det. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

HODL! Köpte när de tankade till $57. Tänker sitta på det. 🙂

Jag jobbar på att HODL back the tears 😥

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Man byter inte grafikkort om man inte byter upplösning. Varför ska man sitta på ett helt nytt dyrt grafikkort om man spelar på 1080p, du klarar dig bra på 5 år gammal hårdvara då.

Nja, förr eller senare krävs nytt grafikkort ändå. Jag satt länge med ett 1070 som länge ansågs vara det ultimata 1080p-kortet, men jag var tvungen att uppgradera till 3060 TI förra året för att kunna maxa inställningarna i 1080p i de senaste spelen.

Håller dock med om att ren raster-prestanda börjar nå någon slags gräns för vad som egentligen behövs. Det är väl därför Nvidia varit flitiga med att marknadsföra nya tekniker som DLSS3 och Ray Tracing/Path Tracing. Just när kort i mellanklassen började kunna köra Cyberpunk 2077 i skaplig prestanda med Ray Tracing fick vi Path Tracing och plötslig är det bara de senaste korten som klarar det med spelbar FPS. Just när 4000-serien släpptes. Vilket "sammanträffande" liksom.

Sedan har förväntningarna ändrats något enormt. Länge var 60 FPS sweet-spot men nu ska man plötslig ha 144 Hz, helst över 200 Hz... Snart anses väl allt under 500 FPS vara oacceptabelt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Stämmer detta då många nya pc spel gärna vill ha 10-12gb vram iaf? I dagsläget borde de väl spelutvecklare chilla med att inte gå för hårt ut när de flesta pc gamers sitter på 8gb eller mindre i vram.

Nämnde det här i en annan tråd, men… det handlar sannolikt om att spelen optimeras mot två mål, PS5/Xbox Series X och PS4/Xbox Series S. Dessa blir då High och Medium på PC, ungefär. Både PS5 och Xbox Series X har mer än 8GB VRAM, så optimerar man mot det kan man absolut dra över märket 8GB VRAM.

Detta är i någon mening slarv, att man borde vara noggrannare med att ladda precis de texturer som behövs och inte mer, men det är ju så det är - tiden innan släpp är begränsad, och det är väl i princip bara användare av 3070/Ti, samt eventuellt kanske 2080/Super, som fastnar i fällan att de bara har 8GB minne men hade klarat mycket högre grafikinställningar i övrigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

AMDs girighet kommer ifatt dem. De har nu i flertal år överprisat sina processorer något skamligt...

Ursäkta, men vad lever du i för verklighet?

Ryzen har i stort sett varit prisat extremt sen första generationen. Jag själv använde tex samma moderkort för flera olika processorer i olika generationer ända upp till 5950x. Priset har även varit väldigt bra skalat i förhållande till hur många kärnor/trådar man får. Kan hålla med om att senaste generationen är dyr men kollar man på 7800X3D så är den extremtbra prissatt med konkurrenten intel som jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Men Man sitter inte på ett 3060 för att man tycker det är bästa grafikkortet som finns . Man sitter på ett 3060 för man har en viss summa pengar och lägga på ett grafikkort . Så nej dom flesta med 3060 väntar till 5060 om det är samma pris annars köper dom 5050 istället .Den som sitter med 2060 väntar oftast på 4060 osv .

Bra poäng som jag håller med om i stort.

Tidigare har man just haft mellanklasskort för att de har varit överkomliga att ha råd med.

On topic: AMD Cpuer
Jag har haft många datorer i mitt liv och där har CPUn varit långlivad 5-7 år medans man fått byta grafikkort kanske vartannat år om man vill kunna spela de senaste spelen med dräglig prestanda.

Efter Phenom 2 så skaffade jag en i7 2600K som jag hade tills Ryzen 1 kom. Ångrade att jag köpte första Ryzen.
Men är riktigt nöjd med min 5950X jag har idag och tänkte ha den i 5 år.

Mina poänger är att det blev ett slags vakuum med uppgraderingar till AMD släppte Ryzen.
Och en CPU behöver man inte uppgradera lika ofta som en GPU.
Jag tror många som ville uppgradera har gjort det nu och väntar ett par år tills nästa gång.

Med Ryzen 3600 och 5600 så var både CPUer, MB och RAM billigt.

Så är det inte längre med deras senaste serie, det avgör en del också.

I det bärbara segmentet är jag intresserad av en Ryzen med 680M eller 780M men de verkar svåra att få tag på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

När kommer Nvidia med sin redovisning i deras första kvartal? Kommer det stå minus eller står det plus på alla plan? Om det står minus på konsument gpu, blir det billigare eller dyrare efter?

den borde komma runt 25:e maj, var då som förra Q1 kom 2022.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Va?! Menar ni att dessa teknikföretag efter 2 år av extremt hög efterfrågan pga covid, crypto mm där många passade på att uppgradera, samt lågkonjekturen, inflation, högre räntor, höjda priser världen över, inte fattar att allt dessa orsaker borde leda till mindre efterfrågan och vinst?!

https://i.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/431/201/40f.png

Vad menar du med "inte fattar"? T.ex kan vi citera AMD:s årsrapport 2022 om vad de själva tror om 2023-Q1:

Citat:

For the first quarter of 2023, AMD expects revenue to be approximately $5.3 billion, plus or minus
$300 million, a decrease of approximately 10% year-over-year. Year-over-year the Client and Gaming
segments are expected to decline, partially offset by Embedded and Data Center segment growth. AMD
expects non-GAAP gross margin to be approximately 50% in the first quarter of 2023.

Och omsättningen blev $5.4 och non-GAPP gross margin blev 50%. Skulle snarare påstå att de vet exakt hur det ska bli och de berättade det dessutom för hela världen, att vissa valde att inte lyssna är ju knappast AMD:s fel.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Skrivet av CogByte:

Du kan nog logga in med gott samvete så länge du inte köpte på toppen i mars. Aktien tog lite stryk förra veckan (innan rapport) men har återhämtat sig något. Återstår att se hur handeln ser ut under innestående vecka.

Med all den publicitet AMD får från Asus nya handhållna spelkonsol och deras nya Zen 4 mobila chip så tror jag de kommer ta igen sig väldigt bra. Problemet med överhettade X3D processorer kommer också vara glömt ganska snart, folk glömmer lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Med all den publicitet AMD får från Asus nya handhållna spelkonsol och deras nya Zen 4 mobila chip så tror jag de kommer ta igen sig väldigt bra. Problemet med överhettade X3D processorer kommer också vara glömt ganska snart, folk glömmer lätt.

Onekligen. För att inte tala om satsning på så kallade AI-chip som fick aktien att rusa igår och idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Onekligen. För att inte tala om satsning på så kallade AI-chip som fick aktien att rusa igår och idag.

Som talesperson för Microsoft förnekade idag. Haha, vilken resa.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Nja, förr eller senare krävs nytt grafikkort ändå. Jag satt länge med ett 1070 som länge ansågs vara det ultimata 1080p-kortet, men jag var tvungen att uppgradera till 3060 TI förra året för att kunna maxa inställningarna i 1080p i de senaste spelen.

Håller dock med om att ren raster-prestanda börjar nå någon slags gräns för vad som egentligen behövs. Det är väl därför Nvidia varit flitiga med att marknadsföra nya tekniker som DLSS3 och Ray Tracing/Path Tracing. Just när kort i mellanklassen började kunna köra Cyberpunk 2077 i skaplig prestanda med Ray Tracing fick vi Path Tracing och plötslig är det bara de senaste korten som klarar det med spelbar FPS. Just när 4000-serien släpptes. Vilket "sammanträffande" liksom.

Sedan har förväntningarna ändrats något enormt. Länge var 60 FPS sweet-spot men nu ska man plötslig ha 144 Hz, helst över 200 Hz... Snart anses väl allt under 500 FPS vara oacceptabelt.

Hade du sett skillnaden mellan en 60Hz och 240Hz eller ännu högre hade du aldrig gått tillbaka till 60Hz.

Skrivet av Herr Kantarell:

Bra poäng som jag håller med om i stort.

Tidigare har man just haft mellanklasskort för att de har varit överkomliga att ha råd med.

On topic: AMD Cpuer
Jag har haft många datorer i mitt liv och där har CPUn varit långlivad 5-7 år medans man fått byta grafikkort kanske vartannat år om man vill kunna spela de senaste spelen med dräglig prestanda.

Efter Phenom 2 så skaffade jag en i7 2600K som jag hade tills Ryzen 1 kom. Ångrade att jag köpte första Ryzen.
Men är riktigt nöjd med min 5950X jag har idag och tänkte ha den i 5 år.

Mina poänger är att det blev ett slags vakuum med uppgraderingar till AMD släppte Ryzen.
Och en CPU behöver man inte uppgradera lika ofta som en GPU.
Jag tror många som ville uppgradera har gjort det nu och väntar ett par år tills nästa gång.

Med Ryzen 3600 och 5600 så var både CPUer, MB och RAM billigt.

Så är det inte längre med deras senaste serie, det avgör en del också.

I det bärbara segmentet är jag intresserad av en Ryzen med 680M eller 780M men de verkar svåra att få tag på.

DDR5 introducerades med Alder Lake 2021 och kom nu till AMD:s Zen 4 med AM5. Ny DDR-standard är alltid dyr i början och sjunker allteftersom. Redan nu är DDR5 inte så mycket dyrare än motsvarade DDR4 stickor. Moderkorten till AM5 har också börjat sjunka om inte lika mycket är de inte lika dyra nu som de var vid Zen 4 introduktionen.