Xbox-chefen Phil Spencer självkritisk efter Redfall-flopp

Permalänk
Melding Plague

Xbox-chefen Phil Spencer självkritisk efter Redfall-flopp

Hajpade spelet Redfall har inte haft den bästa lanseringsveckan. Nu säger Xbox-chefen att han är besviken och arg på sig själv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter mer som dem har gett upp ifall man kollar på intervjun.
Är verkligen inget som ger intrycket av att det kommer bli bättre framöver där.

Ni kanske borde citerat att han säger att dem inte kan eller har intresse av att konkurrera med Nintendo eller Sony när det kommer till spelkvalité heller? Han vänder sig emot att bra spel säljer konsoler...

Permalänk

Inte första gången han säger detta..

Och många vill att Microsoft ska köpa upp Activision också??

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Hur mycket i spelet utförs av spelmotorerna numera och hur mycket återstår att göra för programmerarna? Jag misstänker att spelmotorerna gör alldeles för mycket och det som är kvar att göra lämnas åt folk som saknar hantverket att faktiskt programmera.

Permalänk
Medlem

Detta känns väl i linje med allt annat, känns som att alla större lanseringar senaste årtiondet varit mer av betatest än riktiga spelsläpp som det var förr

Det finns exempel som No Man Sky som försökt i flera år att bättra sitt rykte, men alla minns ändå skiten som varit. Hoppas någon vaknar någon gång bara

Det här spelet verkar ju inte ens vara påtänkt att bli bra dock om man ska se till mottagandet

Permalänk
Medlem

Glad man börjat skippa köpa nysläppta spel.
Håller mig till Valheim

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Först köpet av Actitivison/blizzard som inte verkar gå igenom och nu detta. Arkane studios är kapabla till betydligt bättre kvalitet än detta. Hört att de som spelat förhandsvisningen av spelet 9 dagar innan släppet fick en helt annan version. Vad hände? Tråkigt för utvecklarna som uppenbarligen förtjänar betydligt bättre än så här.

Året började starkt med Dead space och RE4 remake, även Jedi: survivor, som trots buggarna är ett bra spel i grunden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Redfall: Bundlat med 4090, flyter på otroligt bra men är bland de tråkigaste jag spelat i närminne.
Jedi Survivor: Bundlat med 7800x3d, flyter på otroligt dåligt, men är bland de roligaste jag spelat i närminne.

Man kan släppa halvklara spel, men inte helt ofärdiga spel och kräva folk på fullt pris.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Jag tror anledningen till Phil gick ut med detta är för att försöka rädda sitt egna skin. Visa att han "bryr sig". Hade man brytt sig hade det varit ett bra spel, en mycket bättre release än vad vi fick. Får lite EA Anthem vibes av detta. Tiden återstår att se. Min röst ligger på att spelet är nedstängt inom 2 år.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Det här spelet tilltalade mig riktigt aldrig trots att jag gillar typ alla Arcanes tidigare titlar. Konstig vibe i hur spelet presenterats. Tror nog spelet kunnat nå Arkane klass om spelet fått mer utvecklingstid, såvida den inte är körd från början.

Blir att prova då jag har Game Pass men inte nu när det finns så mycket bättre spel att spela.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Sötast

Phil på jobb:
VI SKA OAVSETT VAD NI SÄGER SLÄPPA SPELET DEN HÄR DAGEN - JAG SKITER I OM VI HALVERAT TIDEN NI FICK TILL PROJEKTET! JOBBA ÖVERTID DÅ FÖR HELVETE!!!!! CRRUUUUUUNCH!!!!!!

Phil på social media:
Jag är så besviken på mig själv, om vi bara kunnat.... om det bara.... jag önskar.... :'(

Lösningen:
Gör spel istället för att underbudgetera tid konstant för att nå något obskyrt mål som investerare vill ha.
Så som man gjort under alla andra år innan det blev en superbusiness och kvaliteten sjönk rakt ned samtidigt som chefers löner spikade rakt upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Redfall: Bundlat med 4090, flyter på otroligt bra men är bland de tråkigaste jag spelat i närminne.
Jedi Survivor: Bundlat med 7800x3d, flyter på otroligt dåligt, men är bland de roligaste jag spelat i närminne.

Man kan släppa halvklara spel, men inte helt ofärdiga spel och kräva folk på fullt pris.

Lite OT men vad har du för problem med Jedi Survivor? Jag tycker det funkar fint, förutom "traversal stutter" då och då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Finns det inte en enda person på Swec som jobbar med spel som kan förklara?

Jag menar, _ALLA_ som på något sätt har varit involverade i produktionen av detta spel måste ju ha sett indikationer på att det inte var en 10/10-poängare dom höll på att bygga?
Det tog ju inte mer än någon dag för spelarna att förstå skicket, hur kan man då ha jobbat år med det utan att förstå problemen?

Ändå fortsätter hypemaskinen parallellt med uppenbart tillfixade trailers etc.

Här har vi två superfestliga saker:
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/135mw0s/a_chimney_in...
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/1364196/so_you_wonde...

Personen som har gjort det som visas i den andra länken bör aldrig jobba med spel igen.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Riktigt tråkigt med Redfall. Visst, spelet har inte lockat över huvud taget i trailers och gameplayvideor, men Arkane borde ju kunna leverera högre kvalitet. Det blir väl på detta viset när singleplayerfokuserade studior satsar på games as a service-spel.

Permalänk
Medlem

Känns som att de flesta spelstudion/utvecklare verkar ha svårt att se/göra det folk vill ha i spel. Och lyckas någon med något så följer alla efter. Förstår ej.

Det finns många exempel på påkostade spel som ingen ville ha.

Permalänk
Medlem

Skulle de kunna de kunna dra tillbaka spelet och betala tillbaka alla som köpt spelet och finslipa det mer?

Microsoft skulle kunna förlora pengar på det men hellre det än att förlora sitt goda rykte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Phil på jobb:
VI SKA OAVSETT VAD NI SÄGER SLÄPPA SPELET DEN HÄR DAGEN - JAG SKITER I OM VI HALVERAT TIDEN NI FICK TILL PROJEKTET! JOBBA ÖVERTID DÅ FÖR HELVETE!!!!! CRRUUUUUUNCH!!!!!!

Phil på social media:
Jag är så besviken på mig själv, om vi bara kunnat.... om det bara.... jag önskar.... :'(

Lösningen:
Gör spel istället för att underbudgetera tid konstant för att nå något obskyrt mål som investerare vill ha.
Så som man gjort under alla andra år innan det blev en superbusiness och kvaliteten sjönk rakt ned samtidigt som chefers löner spikade rakt upp

Du tror på allvar att Spencer har så mycket makt över studiorna? Stor del av studiorna är ju självständiga enligt Microsoft och studiorna.
Redfall har potential om det hade slipats en tid till

Edit: hur mycket tror medlemmar på Sweclockers och social medier i allmänhet att investerare har att säga till om hur aktiebolag sköts?
Om man ser på kommentarer är det som att Gunnar 85 med några aktier här och där kan styra alla bolag han är investerare i.

Sanningen är han kan styra i stort sett 0.
Investerare kan inte styra ett av världens största bolag, skulle de göra det skulle det gå käpp rätt åt helvete, för de har absolut inte kompetens och kunskap för de

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Riktigt tråkigt med Redfall. Visst, spelet har inte lockat över huvud taget i trailers och gameplayvideor, men Arkane borde ju kunna leverera högre kvalitet. Det blir väl på detta viset när singleplayerfokuserade studior satsar på games as a service-spel.

Det är för att alla bra Arkane spel gjordes främst av Arkane Lyon medan deras B-studio Arkane Austin oftast bara var support i utvecklingen (tacklade mindre problem med spelen).

Redfall är första gången Arkane Austin har utvecklat 100% av ett Arkane spel. Arkane Lyon (deras bra studio) var inte involverade alls.

Typ nästan exakt samma situation som med Fallout 76 (fast med Bethesda Game Studios i detta fall). Detta får mig att tänka att denna flop är mer av Bethesda's fel än Microsoft's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Du tror på allvar att Spencer har så mycket makt över studiorna? Stor del av studiorna är ju självständiga enligt Microsoft och studiorna.
Redfall har potential om det hade slipats en tid till

Känns ju som att Microsoft bör ha lite att säga till om hos en exklusiv Xbox-titel...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Phil på jobb:
VI SKA OAVSETT VAD NI SÄGER SLÄPPA SPELET DEN HÄR DAGEN - JAG SKITER I OM VI HALVERAT TIDEN NI FICK TILL PROJEKTET! JOBBA ÖVERTID DÅ FÖR HELVETE!!!!! CRRUUUUUUNCH!!!!!!

Phil på social media:
Jag är så besviken på mig själv, om vi bara kunnat.... om det bara.... jag önskar.... :'(

Lösningen:
Gör spel istället för att underbudgetera tid konstant för att nå något obskyrt mål som investerare vill ha.
Så som man gjort under alla andra år innan det blev en superbusiness och kvaliteten sjönk rakt ned samtidigt som chefers löner spikade rakt upp

Spelet var under utveckling i åtminstone 4-5 år, och var alltså under utveckling innan Microsoft köpte upp Zenimax. Min gissning är att Microsoft inte har lagt sig särskilt mycket i spel som redan var under utveckling vid uppköpet, utan låtit Bethesda ha tillsyn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Spelet var under utveckling i åtminstone 4-5 år, och var alltså under utveckling innan Microsoft köpte upp Zenimax. Min gissning är att Microsoft inte har lagt sig särskilt mycket i spel som redan var under utveckling vid uppköpet, utan låtit Bethesda ha tillsyn.

Jag kom till ungefär samma slutsats. Detta känns som att det mestadels är Bethesda's fel. Läs min kommentar ovan: #20032433

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns det inte en enda person på Swec som jobbar med spel som kan förklara?

Jag menar, _ALLA_ som på något sätt har varit involverade i produktionen av detta spel måste ju ha sett indikationer på att det inte var en 10/10-poängare dom höll på att bygga?
Det tog ju inte mer än någon dag för spelarna att förstå skicket, hur kan man då ha jobbat år med det utan att förstå problemen?

Ändå fortsätter hypemaskinen parallellt med uppenbart tillfixade trailers etc.

Här har vi två superfestliga saker:
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/135mw0s/a_chimney_in...
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/1364196/so_you_wonde...

Personen som har gjort det som visas i den andra länken bör aldrig jobba med spel igen.

Jag gör inte själv spel men har en kompis som gör det. Är dock indie spel så inte riktigt jämförbart men mycket av det man hör påminner om vad man hör från spelstudios. De är bara några stycken men det är hela tiden problem där saker ska göras om för den som bestämmer har ändrat sig om någon ide även fast han inte förstår något om vad han pratar om så. Min kompis får sitta hela natten och göra om något och så upptäcker han att det var bättre som det var innan. När UE5 kom skulle allt göras om till det men så var det buggat som attan så tror de gick tillbaks till UE4 men inte helt säker. De har hållit på i flera år nu och min kompis jobbar massor dock utan lön då delen är att han får betalt när det är klart men ”chefen” fortsätter flytta fram datumet hela tiden för han aldrig är nöjd. Det är tvärt emot det man hör om spel där de släpps för tidigt men har antagligen att göra med att han inte behöver betala något fören spelet är släppt och de fått några intäkter.

Många har hoppat av projektet under åren. Man börjar undra om spelet någonsin släpps.

Om de har så mycket problem med en handfull personer kan man förstå att stora spelstudior kan ha väldiga problem och det är inte alltid lätt för dem att själva se problemen. Att bara ge mer tid hjälper inte alltid. Man måste ha deadlines och en klar vision. Annars kan det bli som Duke Nukem Forever att spelet aldrig blir klart och ska göras om hela tiden. Finns alltid något som man vill förbättra. De brukar säga att konstnärer aldrig vill göra klart en tavla för de aldrig anser den vara helt klar. Samma kan sägas om spel. Det finns alltid saker man vill lägga till, fler vapen, fler fiender, mer texturer,nya effekter etc.

Jag kan definitivt förstå hur spelutvecklare kan bli blinda för sitt eget spel. Det är lätt att man tycker problemen inte är så farliga när det är ens eget spel och man tycker sitt eget spel är bättre än alla spel i världen även om inte nödvändigtvis är så att allmänheten håller med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns ju som att Microsoft bör ha lite att säga till om hos en exklusiv Xbox-titel...

Visst har de det. Helt klart. Men att tro att enskilda personer ska kunna göra vilka beslut som helst är ju töntigt.

I något skede måste ju ett release date komma och jag antar det baseras på hur utvecklarna presenterar åt sina chefer när de kan ha produkten färdig.

”Hur många har varit överambitiösa på när skoluppgifter skall påbörjas och den skickad on minuter och före deadline?”

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Seriöst. Var det någon som såg fram emot detta spel? Alla trailers har ju i stort sett varit meeh. Ett betydligt sämre L4D med vampyrer med dishonored fortnite. Lägg till priset på 70€.

Vet inte hur utvecklingen har gått till för dessa spel. Har utvecklarna fått för mycket frihet eller för lite frihet? Har Phil Spencer bara en massa ja-sägare runt sig? -Halo Infinite går som det ska". -Redfall kommer vara grymt vid släpp..

Har en känsla av att Starfield även det kommer vara meeh. -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Seriöst. Var det någon som såg fram emot detta spel? Alla trailers har ju i stort sett varit meeh. Ett betydligt sämre L4D med vampyrer med dishonored fortnite. Lägg till priset på 70€.

Vet inte hur utvecklingen har gått till för dessa spel. Har utvecklarna fått för mycket frihet eller för lite frihet? Har Phil Spencer bara en massa ja-sägare runt sig? -Halo Infinite går som det ska". -Redfall kommer vara grymt vid släpp..

Har en känsla av att Starfield även det kommer vara meeh. -_-

Gällande Redfall så minns jag första trailern och jag och mina vänner sa att vi tyckte det såg ut som skit. Självklart var det en sån trailer där spexiga karaktärer hoppar runt och ropar skämmiga one-liners.
Nu är den skämmigaste biten all PR, kampanjer och marknadsföring som budgeterats och fortfarande rullar ut trots mottagandet.

Håller också med om Starfield. Av gameplay sett hittills så hade det varit imponerande om det var en Fallout 4-mod, kanske... Tror det kommer vara ett stort "meh"

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Känns ju som att Microsoft bör ha lite att säga till om hos en exklusiv Xbox-titel...

Jepp.
Att skrota ps5 versionen var ju på orders av Microsoft iaf. Verkar ju lite som att förhindra ps5 versionen var högst på priolistan. Allt annat bara bagateller

-4thePlayers

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Påminner om den här haha

Edit, alla måste förboka spel så kanske vi slipper sådant… Jag har iaf slutat sedan ett par år tillbaka , paitientgamer lönar sig 😄

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Jag läste någon krönika (kanske Game Reactor) som klagade på MS uppköp, att de köper en massa bra studios men sen producerar de inget typ. Men det kan ju vara så att MS kommer med lite resurser när de köper en studio och då kan de sikta på bättre kvalitet, vilket tar tid.

I detta fallet har det uppenbarligen inte blivit så, men det kan ju bero på diverse anledningar. Kanske hade de redan lovat ett releasedatum så MS pengapåse kanske gjorde att de ökade komplexiteten (mer utvecklare och så vidare) men ändå behövde leverera på samma tid som förr, och det funkar ju aldrig för någon mjukvara liksom. (Nio kvinnor kan inte producera och leverera en bebis på en månad är något jag måste påminna mitt företag om ganska ofta.) Det kan förstås ha varit ett dödfött projekt från början, eller ett som ingen ville jobba med på studion eller liknande, och när MS kom ville de helst släppa det men landade istället i att trycka ut det med minimal insats. Eller så är det en moneygrab förstås, snygga trailers säljer en del spel, men som nämnt redan så borde det vara rätt uppenbart att spelet inte skulle bli någon hit i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag läste någon krönika (kanske Game Reactor) som klagade på MS uppköp, att de köper en massa bra studios men sen producerar de inget typ. Men det kan ju vara så att MS kommer med lite resurser när de köper en studio och då kan de sikta på bättre kvalitet, vilket tar tid.

I detta fallet har det uppenbarligen inte blivit så, men det kan ju bero på diverse anledningar. Kanske hade de redan lovat ett releasedatum så MS pengapåse kanske gjorde att de ökade komplexiteten (mer utvecklare och så vidare) men ändå behövde leverera på samma tid som förr, och det funkar ju aldrig för någon mjukvara liksom. (Nio kvinnor kan inte producera och leverera en bebis på en månad är något jag måste påminna mitt företag om ganska ofta.) Det kan förstås ha varit ett dödfött projekt från början, eller ett som ingen ville jobba med på studion eller liknande, och när MS kom ville de helst släppa det men landade istället i att trycka ut det med minimal insats. Eller så är det en moneygrab förstås, snygga trailers säljer en del spel, men som nämnt redan så borde det vara rätt uppenbart att spelet inte skulle bli någon hit i alla fall.

Jobbar själv i spelbranschen och mycket du säger låter vettigt. Ledtiderna i branschen är långa. Stora spel kan utvecklas i 5+ år och då tar jag inte ens in tiden det går åt att planera och starta upp projektet..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1ntos:

Jobbar själv i spelbranschen och mycket du säger låter vettigt. Ledtiderna i branschen är långa. Stora spel kan utvecklas i 5+ år och då tar jag inte ens in tiden det går åt att planera och starta upp projektet..

Jo precis. Jag är inte spelutvecklare men utvecklare, och hade jag suttit i någon startup som försöker bygga något bra med skrala resurser, och sen kommer ett jättebolag in och köper upp med en stor påse pengar, så hade jag i alla fall gjort ett omtag och funderat på vilka delar som man kunde förbättra med mer pengar/resurser/tid. För mindre (och fristående) bolag är det ju en ständig kamp att leverera något man får betalt för innan pengarna, från föregående leverans eller investerare, tar slut.