Gamla datorn sa poff, med gnistor.. Söker nu en ny.

Permalänk

Gamla datorn sa poff, med gnistor.. Söker nu en ny.

Hej!

Min gamla trogna tjänare ga i lördags upp, antagligen för gott då den stängde av sig själv hastigt (slocknade) någon sekund senare kom det gnistor och en smäll ur antingen nätagget eller grenuttaget. även proppen till rummet gick.

8700k
32gb
Asus Prime A Z370
Seasonic Focus Gold 650W
RTX 3070

Jag är under förutsättningen att hela är borta då detta är precis vad som hände 5 år sedan som gjorde att jag skaffade denna datorn.. Nätaggregatet gav upp och tog med sig resten.

Det jag kollar på nu är:
https://www.inet.se/datorbygge/b1381355/datorbygge

Värt att notera att inte hela datorn kommer från Inet då komplett hade mycket bättre pris på moderkortet och ram minnen.
Moderkortet kostade 2969 på komplett, och chassit låg på 1290 när jag köpte det, så total priset ligger på 12483 kr

Jag hoppas att mitt grafikkort fungerar, men om inte:

https://www.inet.se/datorbygge/b1381356/datorbygge

Värt att notera att inte hela datorn kommer från Inet då komplett hade mycket bättre pris på moderkortet och ram minnen.
Moderkortet kostade 2969 på komplett, och chassit låg på 1290 när jag köpte det, så total priset ligger på 12483 kr

Det jag gör mest med datorn är spela, och det jag spelar mest är:
Factorio
Rimworld
Kenshi
Squad
och ibland Battlefield 3 (men det blir färre och färre gånger)

Jag kollade på AMD, specifikt 7800x3d, men med vad som hände under helgen blir jag lite osäker.. och det enda spelet jag vet skulle vinna på just 7800x3d är Factorio, medans resten antagligen körs bättre på högra klockfrekvens, inte för att det skiljer mycket..

Jag funderar på om en 1000W vore bättre då enligt kalkyler online så kommer denna dra ca 700W fullt ut, och om jag fattar saken rätt mår nätagget som bäst mellan 60-80% medans 700W ur 850W är strax över 80% även om jag tvivlar på att jag kommer ligga på den nivån ofta så tänker jag att det kanske är värt att lägga till 300kr för 1000W?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

13 600 kr känns dyrt för ett bygge med 13600K utan GPU. Jag hade nog gjort så här. Kan du inte återanvända chassit?

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

I ditt fall skulle jag spendera mindre på chassi, moderkort och nätagg för att kunna lägga mer krut på grafikkortet.
Du får ex in ett XT6950 och en 5800X3D utan större problem i din budget.
Ser att du inte heller valt någon SSD/HDD i dina byggen, men det kanske du har liggandes?

Gällande nätagg så är 1000W overkill för ett sådant bygge som detta. 700-800W är med god marginal fullt tillräckligt.

Ett förslag;

Permalänk
Medlem

Hade du ett Seasonic agg förra gången också?

Med deras rykte så förväntar jag mig att resten av datorn har överlevt, om inget är riktigt skevt med ditt elnät där hemma.

Du bör även ha Garanti kvar på nätagget det kommer med 10års garanti. Om resten av datorn också gått så kanske de även gäller den, osäker på denna bit, men tycker d låter rimligt, ett kvalité agg ska ej ta med sig resten av datorn.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

13 600 kr känns dyrt för ett bygge med 13600K utan GPU. Jag hade nog gjort så här. Kan du inte återanvända chassit?

https://komponentkoll.se/bild/QVDJv.png

MSI Cashback: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Vill gärna ha bara K (inte KF) då jag helst vill ha iGPU för felsökning, samt att jag inte vet om min GPU överlevt ännu, därav behöver jag något för att skicka ut video signal till min skärm tills jag vet/köpt nytt kort

Jag avskyr chassin med fönster, det ska bort.
Jag har aldrig använt Asrock moderkort tidigare, är det bättre? Vad är skillnaden på Z790 och B760 eller är det bara benämningen för 13:e gen hos asus/asrock?

hade tänkt använda diskarna/NVME från gamla datorn om jag kan, annars blir det en 500gb NMVE för windows, 1tb NVME för spel, och säkert 2tb HDD för allt annat.

Gällande nätaggregat använde jag XFX förra gången, och seasonic denna gång, tänkte jag kanske har bättre tur med Corsair...

Hur är MSI gent emot Corsair på den fronten? vad jag hörde då jag kollade på ny dator sist vad corsair det bästa man kunde köpa?
Hade noctua kylare till min 8700k, men upplevde att den var ganska högljud och inte höll ner temperaturen speciellt på min 8700k så jag testar gärna vatten nu..

Skrivet av Havrefras_:

I ditt fall skulle jag spendera mindre på chassi, moderkort och nätagg för att kunna lägga mer krut på grafikkortet.
Du får ex in ett XT6950 och en 5800X3D utan större problem i din budget.
Ser att du inte heller valt någon SSD/HDD i dina byggen, men det kanske du har liggandes?

Gällande nätagg så är 1000W overkill för ett sådant bygge som detta. 700-800W är med god marginal fullt tillräckligt.

Ett förslag;
https://komponentkoll.se/bild/tIntL.png

Som jag sa ovan så avskyr jag alla chassin med fönster, och jag vet att Fractal design gör bra chassin, plus att de är svenskt.
mitt gamla chassi var R6 från fractal, och det funkade, även om jag tror att luftflödet var minimalt..

Jag hade inte haft något emot AMD CPU tror jag, även om jag alltid kört intel förut.. dock vad gäller grafikkort vet jag inte, hur är det med drivrutiner för AMD kort numera?

Vad gäller SSD/HDD tänker jag använda mina gamla förutsatt att inte de också är döda, tänkte lämna dem tillsammans med CPU/moderkort till butiken för att testa.
Om de inte går att rädda så tänker jag 500 gb NVME för bara windows, och 1tb NVME för spel + 2tb HDD för allmän förvaring..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Quim:

Hade du ett Seasonic agg förra gången också?

Med deras rykte så förväntar jag mig att resten av datorn har överlevt, om inget är riktigt skevt med ditt elnät där hemma.

Du bör även ha Garanti kvar på nätagget det kommer med 10års garanti. Om resten av datorn också gått så kanske de även gäller den, osäker på denna bit, men tycker d låter rimligt, ett kvalité agg ska ej ta med sig resten av datorn.

Förra datorn hade XFX som nättagg (vad jag förstått nu är budget) denna hade Seasonic så jag hoppas resten har överlevt, men det återstår att se.

om CPU/Moderkort har överlevt så tänker jag sälja det tillsammans med chassit om jag kan, det är dags för nytt ändå

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Som jag sa ovan så avskyr jag alla chassin med fönster, och jag vet att Fractal design gör bra chassin, plus att de är svenskt.
mitt gamla chassi var R6 från fractal, och det funkade, även om jag tror att luftflödet var minimalt..

Jag hade inte haft något emot AMD CPU tror jag, även om jag alltid kört intel förut.. dock vad gäller grafikkort vet jag inte, hur är det med drivrutiner för AMD kort numera?

Vad gäller SSD/HDD tänker jag använda mina gamla förutsatt att inte de också är döda, tänkte lämna dem tillsammans med CPU/moderkort till butiken för att testa.
Om de inte går att rädda så tänker jag 500 gb NVME för bara windows, och 1tb NVME för spel + 2tb HDD för allmän förvaring..

OK - bara välja ett chassi utan fönster för runt samma peng så är du ju på samma budget. Eller ännu bättre - använd ditt gamla chassi. Ett R6 är hur bra som helst och du kommer inte vinna något på att byta om det inte är för någon rent estetisk anledning.

Drivrutiner är same same, finns alltid titlar/scenarion där det uppstår problem med drivrutiner men det gäller för alla tillverkare. Oftast patchas det relativt snabbt och enkelt. Min erfarenhet av att ha haft både nvidia och amd omvartannat i 10 års tid är att det idag finns 0 praktiskt skillnad mellan dem ifall man pratar om rena drivrutiner. Pratar man om mjukvara runtomkring typ Ryzen mastrer, Adrenalin, geforce experience etc så är min bild att AMD är betydligt bättre.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

OK - bara välja ett chassi utan fönster för runt samma peng så är du ju på samma budget. Eller ännu bättre - använd ditt gamla chassi. Ett R6 är hur bra som helst och du kommer inte vinna något på att byta om det inte är för någon rent estetisk anledning.

Drivrutiner är same same, finns alltid titlar/scenarion där det uppstår problem med drivrutiner men det gäller för alla tillverkare. Oftast patchas det relativt snabbt och enkelt. Min erfarenhet av att ha haft både nvidia och amd omvartannat i 10 års tid är att det idag finns 0 praktiskt skillnad mellan dem ifall man pratar om rena drivrutiner. Pratar man om mjukvara runtomkring typ Ryzen mastrer, Adrenalin, geforce experience etc så är min bild att AMD är betydligt bättre.

använder mycket sällan mjukvaran kring drivrutiner då jag inte finner att jag har användning av det, jag spelar inte in och streamar inte, och jag klarar att uppdatera drivisar själv så jag installerar inte geforce experience alls

Vad AMD har för mjukvara kring vet jag ej, men jag kommer ta reda på det nu

Jag har inget emot mitt gamla R6 chassi, jag märkte dock att min CPU och GPU var snabbt uppe i deras max temp i det chassit, och det var med fläktar i fronten och botten som insug och bak och upptill som utblås. CPU'n kom upp i 90-93 grader och 3070'n la sig på 82-84 grader.

Nu ska jag ha komponenter som avger ännu mer värme, så jag skulle vilja se att de är svala

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Här har du en som tickar alla finns rutor.

Använde av ett bra fractal chassi uttan fönster. Med msi cashback får du ett riktigt tyst psu för ett lägre pris.

Rekommenderar amd för spel. Just nu är intel bara bra med ddr4 på grund av sjukt låga priser på Nzxt mobo.

Kör också inte två ssd. Det är väldigt gammalt. Att gör. Billigare att köpa en 2tb

Har du mer frågor är det bara att ställ a

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

använder mycket sällan mjukvaran kring drivrutiner då jag inte finner att jag har användning av det, jag spelar inte in och streamar inte, och jag klarar att uppdatera drivisar själv så jag installerar inte geforce experience alls

Vad AMD har för mjukvara kring vet jag ej, men jag kommer ta reda på det nu

Jag har inget emot mitt gamla R6 chassi, jag märkte dock att min CPU och GPU var snabbt uppe i deras max temp i det chassit, och det var med fläktar i fronten och botten som insug och bak och upptill som utblås. CPU'n kom upp i 90-93 grader och 3070'n la sig på 82-84 grader.

Nu ska jag ha komponenter som avger ännu mer värme, så jag skulle vilja se att de är svala

Förstår vad du menar Men temperaturen på din GPU/CPU har nog inte så mycket att göra med chassit i sig som exempelvis gammal kylpasta, damm i CPU/GPUkylare, kabeldragning etc. Du kan såklart byta chassit, men enbart ett byte av chassi kommer i bästa fall endast ha marginell inverkan på dina temperaturer. Det har har inte hänt massvis i utveckling på chassifronten på 5-6 år.

Permalänk
Medlem

Om du blir tvingad att byta gpu, ska du då inte uppgradera till ett med mer vram?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hej!

Min gamla trogna tjänare ga i lördags upp, antagligen för gott då den stängde av sig själv hastigt (slocknade) någon sekund senare kom det gnistor och en smäll ur antingen nätagget eller grenuttaget. även proppen till rummet gick.

8700k
32gb
Asus Prime A Z370
Seasonic Focus Gold 650W
RTX 3070

Jag är under förutsättningen att hela är borta då detta är precis vad som hände 5 år sedan som gjorde att jag skaffade denna datorn.. Nätaggregatet gav upp och tog med sig resten.

Det jag kollar på nu är:
https://www.inet.se/datorbygge/b1381355/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1381355/datorbygge
Värt att notera att inte hela datorn kommer från Inet då komplett hade mycket bättre pris på moderkortet och ram minnen.
Moderkortet kostade 2969 på komplett, och chassit låg på 1290 när jag köpte det, så total priset ligger på 12483 kr

Jag hoppas att mitt grafikkort fungerar, men om inte:

https://www.inet.se/datorbygge/b1381356/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1381356/datorbygge
Värt att notera att inte hela datorn kommer från Inet då komplett hade mycket bättre pris på moderkortet och ram minnen.
Moderkortet kostade 2969 på komplett, och chassit låg på 1290 när jag köpte det, så total priset ligger på 12483 kr

Det jag gör mest med datorn är spela, och det jag spelar mest är:
Factorio
Rimworld
Kenshi
Squad
och ibland Battlefield 3 (men det blir färre och färre gånger)

Jag kollade på AMD, specifikt 7800x3d, men med vad som hände under helgen blir jag lite osäker.. och det enda spelet jag vet skulle vinna på just 7800x3d är Factorio, medans resten antagligen körs bättre på högra klockfrekvens, inte för att det skiljer mycket..

Jag funderar på om en 1000W vore bättre då enligt kalkyler online så kommer denna dra ca 700W fullt ut, och om jag fattar saken rätt mår nätagget som bäst mellan 60-80% medans 700W ur 850W är strax över 80% även om jag tvivlar på att jag kommer ligga på den nivån ofta så tänker jag att det kanske är värt att lägga till 300kr för 1000W?

Kontakta Inet om det var där du köpte nätaggregatet och begär ut ett nytt på garantin. Passa på att köpa ett nytt grenuttag och se till att det är jordat. Städa sedan ur datorn nogrant, skruva loss moderkortet och dylikt.
Skulle du ha slarvat bort kvittot så är ett https://www.inet.se/produkt/6903792/seasonic-focus-px-750w?ut... ett bra val, men glöm inte skaffa nytt grenuttag.

Edit: nytt bra chassi utan fönster om du verkligen är trött på det gamla: https://komponentkoll.se/produkt/1337953-fractal-design-focus...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/rngqS.png

Här har du en som tickar alla finns rutor.

Använde av ett bra fractal chassi uttan fönster. Med msi cashback får du ett riktigt tyst psu för ett lägre pris.

Rekommenderar amd för spel. Just nu är intel bara bra med ddr4 på grund av sjukt låga priser på Nzxt mobo.

Kör också inte två ssd. Det är väldigt gammalt. Att gör. Billigare att köpa en 2tb

Har du mer frågor är det bara att ställ a

Tanken med två SSD var främst att jag redan har dem, därav noll kostnad
Men jag sak tänka på saken och antagligen byta något år i framtiden då jag inte är helt säker på hur lång tid mina har kvar i sig.

Gällade nätagg fick jag Corsair 850e för 1329kr, så tyckte det var svårt att säga nej..

Jag har inte kollat på 7600x tidigare, det verkar ju rakt av lovande

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Förstår vad du menar Men temperaturen på din GPU/CPU har nog inte så mycket att göra med chassit i sig som exempelvis gammal kylpasta, damm i CPU/GPUkylare, kabeldragning etc. Du kan såklart byta chassit, men enbart ett byte av chassi kommer i bästa fall endast ha marginell inverkan på dina temperaturer. Det har har inte hänt massvis i utveckling på chassifronten på 5-6 år.

Jag har redan beställt chassit för 1290 kr, så jag kommer kolla på det iaf, men det är nog som du säger, borde jag byta kylpasta oftare? hur ofta bör man byta kylpasta?

Skrivet av metalmac:

Om du blir tvingad att byta gpu, ska du då inte uppgradera till ett med mer vram?

mitt 3070 är bara sedan 2021, så fortfarande under garanti, så jag ska skicka in det tillsammans med nätagget och se vad de säger.
Vad gäller nytt med mer vram, vill du sponsra mig med 6000 kr?
Jag undviker det helst om jag kan, men ja, om datorn i sig blir billigare, och 3070't fungerar/jag får ett nytt, så kanske jag skulle försöka sälja det och skaffar 4070.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kontakta Inet om det var där du köpte nätaggregatet och begär ut ett nytt på garantin. Passa på att köpa ett nytt grenuttag och se till att det är jordat. Städa sedan ur datorn nogrant, skruva loss moderkortet och dylikt.
Skulle du ha slarvat bort kvittot så är ett https://www.inet.se/produkt/6903792/seasonic-focus-px-750w?ut... ett bra val, men glöm inte skaffa nytt grenuttag.

Edit: nytt bra chassi utan fönster om du verkligen är trött på det gamla: https://komponentkoll.se/produkt/1337953-fractal-design-focus...

Redan kontaktat Inet angående både nätagg och GPU då båda är under garanti tiden.
Jag har beställt nytt grenuttag från APC. https://www.inet.se/produkt/6301409/apc-essential-surgearrest...
Jag vet inte hur bra det är, men det märker jag, jag vill gärna ha kvar överspänningsskyddet jag hade, och medans jag tror inte jag kommer använda 8 uttag så är det bra att ha ifall jag får för mig att ladda telefonen eller något vid datorn.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970