AMD: "Radeon levererar 16 GB grafikminne från 499 dollar"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Kan nog stämma.
HW Unboxed antyder ju det i sin senaste video.
Intels 50USD prispåslag på 16Gb Arc modellerna ger ändå mer vinstmarginal enligt dom än 8GB modellen.
https://youtu.be/PjkwJi6aWvg?t=844

Men det är sjukt hur folk gnälla på att spel ska gå runt på 8GB VRAM, som HW Unbox sa i en tidigare video, VRAM är så jävla billigt att dubbla det är enklaste lösningen på allas VRAM problem, utvecklare och gamers alike.

"Det är sjukt att folk gnäller på att de ska kunna spela sina spel de köpt"
~Sweclockers 2023.

Skrivet av ottoblom:

Alltså bara gå in på sidor som testar Hub -David Owen osv alla som testar grafikkort ordentligt . Jag är väldigt trött att länka saker och ändå hamna i samma diskussion en vecka senare med samma personer . Det är inget mot dig personligen .

Du har länkat saker typ engång. Och påstår mycket men sällan backar upp det.

Och du påstår nu att Hogwarts och Last of Us ser sämre ut efter patchar för att de använder mindre minne? Lol!

Skrivet av ottoblom:

Nej vi pratar inte om Ultra vi pratar High det slår i två spel i taket redan på medium med RT påslaget . Det är många som inte gillar Hub det beror på att folk har olika ingångar när han testade 6000 AMD på raytracing och sågade dom utmed fotknölarna vart han kallad Nvidia fanboy . När han testar V ram blir han kallad AMD fanboy . Man kanske skulle titta rent objektivt vad är det han försöker säga ? Han är jätte noga i varje sådan video citat = To be clear you can change down you settings and you be fine on 8 GB grafikcard .

Samtidigt påstår de i sina titlar att 8GB grafikkort har nått världens ände, som att de inte längre kan brukas. Och deras sätt att tala om det är att dumförklara alla som köpt Nvidia någonsin. Även för 3 år sedan när 3000 släpptes.

Återigen så väntar jag på ditt bevis där 11GB var för lite redan för 3 år sedan eller om du sa 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Det är sjukt att folk gnäller på att de ska kunna spela sina spel de köpt"
~Sweclockers 2023.

Du har länkat saker typ engång. Och påstår mycket men sällan backar upp det.

Och du påstår nu att Hogwarts och Last of Us ser sämre ut efter patchar för att de använder mindre minne? Lol!

Samtidigt påstår de i sina titlar att 8GB grafikkort har nått världens ände, som att de inte längre kan brukas. Och deras sätt att tala om det är att dumförklara alla som köpt Nvidia någonsin. Även för 3 år sedan när 3000 släpptes.

Varför ljuger du ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Varför ljuger du ?

Ljuger? Du skrev:
"Tycker dina är konstiga visst dom använder mindre minne men det är fortfarande så att dom kräver mer minne annars ser det för jävligt ut"

De använder mindre minne men kräver mer minne annars ser de förjävliga ut?

Vet du vad du själv skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

8 GB var rimligt för 1070, lite för lite för 2070 och alldeles för lite för 3070. Det är helt uppenbart för alla utom de med störst kärlek till sitt favoritföretag att det handlar om "planned obsolescence" när de ökat mängden VRAM med 50% över 4 generationer mellan 1070 och 4070.

Jag håller inte med om att det är något planerat åldrande eftersom spelutvecklingen ligger åratal efter teknikutvecklingen fortfarande. AMD har haft grafikkort med 8 GB VRAM eller mer i säkert 7-8 år nu, och det gemensamma för alla de korten är att de är odugliga idag eftersom GPUerna på dem är föråldrade och aldrig fick någon nytta av sina förmodade övertag.

Vilka spel och vilka upplösningar är det som inte fungerar på ett RTX 3070 8 GB p.g.a. för lite VRAM idag?

Det är helt naturligt att det kommer titlar som kräver bättre hårdvara i perioder när spelutvecklingen varit tekniskt stagnerad en längre tid, det är också en av marknadsmekanismerna som gör att grafikkortstillverkare ökar på minnesmängden för att fortsätta ha relevanta kort.

Och varför kan inte kunderna bara låta bli att köpa grafikkort med för lite VRAM om det finns alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Det är sjukt att folk gnäller på att de ska kunna spela sina spel de köpt"
~Sweclockers 2023.

Ja det är värkligen SJUKT!

Att man ska behöva betala Nvidia 400USD+ för ett 8Gb kort eller 600USD för 12 GB kort år 2023, har man ens råd med det så blir det ju inga pengar över till spel!

Själv sitter jag på RX5700 och spelar överlag spel från 2016 och äldre med några undantag. Äldre spelen får man för 200KR på steam (67% rea) för vem har råd med 599-1199USD GFX kort och spel för 79USD år 2023 när Nvidia tar alla pengarna?
Min personliga budget är 4000Kr för GFX och 200KR för spel.

Jag har sysslat med datorer sedan 90 talet.
Om det fins två tillverkare och den ena ger dig hälften av nåt för samma peng så köpte man inte den skiten.

SÅ din lösning är att developers ska optimera för 8Gb nvidia kort när du kan köpa 16Gb AMD kort som gamer för samma peng?

Är din logik trasig eller?

Folk borde gnälla på Nvidia som bestämt att VRAM är ett premium du får betala ur röven för, och gör du inte det så ja köp nytt kort.

Problemet är ju att dubblar VRAM kostar i det hela bara några procent, men ändå försvarar folk Nvidias 8-12Gb fasoner?
Istället vill du alltså betala spelutvecklare mer för spelet och få det senare?

Dessutom tror du att 8GB på nåt vis kan evigt optimeras för? Att man kan trycka in oändligt med Texture data, raytraying beräkningar osv i en 8GB buffert?

Om du tycker 8GB kort i dag ska klara Raytraccing och high texture quality i spel och att det är utvecklarnas fel och inte Nvidia så är det nog dags att nyktra till och vakna upp!

16GB är desutom minimum för mycket annat utom spel, AI, Compute osv, absolut minimum så ja vem fan vill köpa 8GB kort av Nvidia 2023!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ljuger? Du skrev:
"Tycker dina är konstiga visst dom använder mindre minne men det är fortfarande så att dom kräver mer minne annars ser det för jävligt ut"

De använder mindre minne men kräver mer minne annars ser de förjävliga ut?

Vet du vad du själv skriver?

Alltså du får sluta ljuga jag skrev inte något sådant om spelen 2019 . Sen är det ingen rättighet att äga ett dyrt kort som 4080 det är inte heller någon rättighet att spela spel om man råkar köpa fel grafikkort . Även om du blir sur nu får du ha det så BRA du kan ha det .Förstår att du vill vinna en diskussion men man vinner inte ett skit på att avsluta den med en lögn .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man hör det är "relevant" väldigt ofta från ett speciellt gäng, vad betyder det för dig egentligen?

Ett spel som utnyttjar teknologier där vanliga mainstream-GPUer inte har en chans att nå 60 FPS ens på låga inställningar är inte relevanta p.g.a. att det saknas hårdvara för att ens ha några utsikter till att kunna spela dem med rimliga uppdateringsintervall. Mainstream definierar jag som kort upp till RTX 3080/RTX 4070 (eftersom priserna ballat ur totalt hos Nvidia), kort som är tänkta att ta hand om volymerna på marknaden för gamingentusiaster utan att kosta en halv månadslön.

Det naturliga är att spel som har för höga prestandakrav för innevarande hårdvarugeneration faller i glömska under de år det tar att komma ikapp med hårdvaruutvecklingen. Därefter kommer det en liten klick entusiaster och återupplivar sagda spel en kort tid, varpå det blir ännu en titel i historieböckerna.

Det vore naturligtvis najs om det var på andra hållet, att såna spel fick hårdvarutillverkare att speeda upp utvecklingen och rulla ut det värsta som kan åstadkommas, men det händer ju inte p.g.a. att det vore ekonomiskt omöjligt att erbjuda grejerna till ett pris som vanliga löntagare har råd att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Alla som gapat om att Nvidia måste sälja för skyhöga priser, hur kommer det sig att AMD kan sälja det billigare och ändå gå med vinst på korten?

Därför att de ljuger och/eller inte förstår att kostnaden för att snickra ihop ett färdigutvecklat kort är nära försumbar i tillverkarled ställt mot vad allt annat kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är ju att dubblar VRAM kostar i det hela bara några procent,

Verkligheten i samhället är tyvärr sådan att om det går att spara några ören på en produkt så gör praktiskt taget ALLA det, inte bara i grafikkortsbranschen. Det har inte behövts några större mängder VRAM för sentida Nvidia-generationer, så där kan man ju konstatera att de varit duktiga på att anpassa minnesmängden.

Diskussionen är gammal, var exakt samma käbbel 2014 med 4 GB VRAM på GTX 980. Vad hände sen; blev korten föråldrade p.g.a. gammal GPU eller satt gemene man med odugliga kort p.g.a. för lite VRAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ni får gärna förklara vart det inte laddas in, och vart det ser för jävligt ut. Det måste ju gå att verifiera. Det kanske kräver att man kör från slö disk, slö CPU också eftersom det är texture-streaming vi pratar om, eller vad är förutsättnignarna för att det inte skall fungera. Det är väldigt mycket hörsägen och lite konkret, och när man testar själv är det svårt att få dom resultat ni argumenterar för. Eller menar ni att allt under Ultra+RT ser skit ut, för det är lite där vi står? Det är där HUB t.ex har lagt ribban för att 8GB inte duger.

Och det kan mycket väl vara så att det kommer ett spel imorgon där 8GB är ospelbart, så missförstå mig inte.

Det jag kommenterade var att spelet fixats. Det utvecklarna har gjort är att byta ut texturerna i realtid mot mycket lägre resolutions versioner. Det än en "fix" som förvärrar spelets utseende.

Det kan tydligt ses i klippet här t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=alguJBl-R3I&t=6m30s

Om Ultra+RT är onödigt eller inte bryr jag mig mindre om. Kan dock tycka att om man ska hypea RT så bör man ha tillräckligt med VRAM för att faktiskt kunna köra det med högsta nivå av ögongodis. Man kan nästan alltid dra ner på olika settings och få ett spel som ser marginellt sämre ut. Att just 8GB VRAM är ett problem för t.ex. 3070 är lika sant som att RDNA2+ generellt dåliga ray tracing prestanda också är ett problem för AMD korten. Inget av korten är välbalanserade i denna mening. Ett kort som RTX 4080 dock känns som en bra mycket komplettare produkt utan självklara svagheter, förutom priset då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Alltså du får sluta ljuga jag skrev inte något sådant om spelen 2019 . Sen är det ingen rättighet att äga ett dyrt kort som 4080 det är inte heller någon rättighet att spela spel om man råkar köpa fel grafikkort . Även om du blir sur nu får du ha det så BRA du kan ha det .Förstår att du vill vinna en diskussion men man vinner inte ett skit på att avsluta den med en lögn .

Du vet själv att du nämnt 11GB flera gånger.
Var det inte det inlägget jag besvarade och sa: men ändå köpte du ett 8gb grafikkort?

Vart blev jag sur?
Rättighet att spela spel? Vem har sagt det förutom du själv?

Att utvecklarna år 2023 slutar komprimera texturer är inte en värdig ursäkt att öka mängden VRAM som krävs för spel.

Spelstorlekarna går upp till 150+ GB per spel men det är ju såklart en bra grej, visst?
Istället för att maximera storlek vs ljudkvalitet/texturkvalitet/polygonkvantitet.

Lite som när spelutvecklarna lägger in lossless ljud när 99% av alla som spelar inte kommer höra skillnad på 128kbit ljudeffekter och 1000+

Skrivet av Saagaa:

Det jag kommenterade var att spelet fixats. Det utvecklarna har gjort är att byta ut texturerna i realtid mot mycket lägre resolutions versioner. Det än en "fix" som förvärrar spelets utseende.

Det kan tydligt ses i klippet här t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=alguJBl-R3I&t=6m30s

Ser ut som buggen GTA San Andreas och GTA IV hade förr.
Och det där är ju inte en fix direkt.

Någon kunnig på Swec skulle kunna sätta ihop en sida med olika slides med lossless vs komprimerade texturer, alltså blindtest man vet inte vad som är vad förrens man gissat. Och sedan visa hur stor skillnaden är i mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du vet själv att du nämnt 11GB flera gånger.

Vart blev jag sur?
Rättighet att spela spel? Vem har sagt det förutom du själv?

Att utvecklarna år 2023 slutar komprimera texturer är inte en värdig ursäkt att öka mängden VRAM som krävs för spel.

Spelstorlekarna går upp till 150+ GB per spel men det är ju såklart en bra grej, visst?
Istället för att maximera storlek vs ljudkvalitet/texturkvalitet/polygonkvantitet.

Lite som när spelutvecklarna lägger in lossless ljud när 99% av alla som spelar inte kommer höra skillnad på 128kbit ljudeffekter och 1000+

Ser ut som buggen GTA San Andreas och GTA IV hade förr.

Och det där är ju inte en fix direkt.

Ja nämde i denna tråden att det släpptes ett 11 GB mars 2017 som heter 1080 ti . Inget av det du påstår . Förstår att det är jobbigt för dig . Ha det nu så BRA du kan ha det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Ja nämde i denna tråden att det släpptes ett 11 GB mars 2017 som heter 1080 ti . Inget av det du påstår . Förstår att det är jobbigt för dig . Ha det nu så BRA du kan ha det .

Vet ännu inte vad din poäng var med det inlägget. Att något funnits x år sedan. För inget spel förrens nyligen har krävt mer än 8GB minne om ens 6GB under 4K.

Och om Raytracing är ens enda argument så är man ute och plockar kottar i en regnskog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vet ännu inte vad din poäng var med det inlägget. Att något funnits x år sedan. För inget spel förrens nyligen har krävt mer än 8GB minne om ens 6GB under 4K.

Och om Raytracing är ens enda argument så är man ute och plockar kottar i en regnskog.

Nu får du ha det så BRA du kan ha det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Var väl egentligen det enda (utöver priset...) jag var lite tvekande till när jag köpte mitt 3080. Tycker det är oklart att få en bild över hur mycket egentligen som går åt (allokerat minne vs faktiskt åtgång), men kanske dags att damma av ett nytt sånt här test 2023

https://www.sweclockers.com/test/31128-vi-testar-hur-mycket-g...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka spel och vilka upplösningar är det som inte fungerar på ett RTX 3070 8 GB p.g.a. för lite VRAM idag?

Och varför kan inte kunderna bara låta bli att köpa grafikkort med för lite VRAM om det finns alternativ?

Idag finns t ex Forza Horizon 4 & 5, där man kan spela med hyfsad framerate i 4k men får meddelande om att spelet snart kan komma att krascha på grund av att VRAM är fullt. Sen kraschar det.

Vilket alternativ till 3070 tycker du hade varit lämpligt i samma prisklass när det var nytt? Ett begagnat 2080TI kanske hade gått hitta med lite tur. Jag tror att även du förstår att man ibland kan behöva kompromissa med vad man köper, och att man samtidigt kan vara kritisk till att marknadsledaren medvetet skapar flaskhalsar i sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Om Ultra+RT är onödigt eller inte bryr jag mig mindre om. Kan dock tycka att om man ska hypea RT så bör man ha tillräckligt med VRAM för att faktiskt kunna köra det med högsta nivå av ögongodis.

Det är nog lite här skon klämmer, HUB och en del andra tycker att RT kan aldrig vara en del av optimized settings. Även om high textures ser typ samma ut som ultra i 1080p så får man inte köra high med RT. Jag tycker det är helt ok om man tycker så, bara man inte gör det till en generell sanning att high+RT ser piss ut.

Att 8GB inte är idealiskt i dagsläget är vi överens om, att 4060 och RX 7600 kommer med 8GB är problematiskt för att säga det milt. Det vi inte är överens om är vad man faktiskt KAN göra med 8GB. Och jag tycker det är synd att HUB som ändå är lite av en "konsumentkanal" inte klarar av att visa detta.

Det är också synd att dessa fullkomligt havererade konsol-portar används i något slags försäljningssyfte för 16GB GPUer, när det visar sig att spelen går att fixa. Varför skall PC-spelare vara nöjda med att behöva dubbelt så mycket hårdvara som spelet "egentligen" kräver? Varför skall vi ha frametimes som är helt åt skogen, oberoende av minnesmängd? På många låter det här som fördelar, vilket för mig är väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

där man kan spela med hyfsad framerate i 4k men får meddelande om att spelet snart kan komma att krascha på grund av att VRAM är fullt. Sen kraschar det.

Problem i 4K-upplösning på ett budgetkort, känner du inte att det är en smula orealistiskt att ha som grund för klagomål på prestandan?

Skrivet av fjollkraken:

Vilket alternativ till 3070 tycker du hade varit lämpligt i samma prisklass när det var nytt?

Jag hade åtminstone aldrig rekommenderat ett 3070 till någon som aviserat att de planerade köra några tungdrivna spel i 4K-upplösning med tanke på att det knappt går med toppkorten. Sen är det ju alltid någon som försöker, med förväntat resultat.

Det finns kanske även en möjlighet att det beror på utvecklarna av Forza Horizon också?

Skrivet av fjollkraken:

Jag tror att även du förstår att man ibland kan behöva kompromissa med vad man köper, och att man samtidigt kan vara kritisk till att marknadsledaren medvetet skapar flaskhalsar i sina kort.

Absolut, men hävdar ändå att spelande i Native 4K inte är någon idé att ge sig på om man inte samtidigt tänker ruinera sig på grafikhårdvara i dagsläget. Det har uppstått någon slags subkultur där folk låtsas som att 4K är det nya normala, trots att vi är precis i början av en epok där det går att köra gårdagens spel med senaste hårdvaran utan att pruta ner på kvalitén (hit räknar jag även uppskalningstekniker) för att få acceptabel framerate på PC.

Jag ser faktiskt inte problemet bortom att somliga användare har orealistiska förväntningar på hur mycket som går att pressa ut på budgetorienterad hårdvara, alltså exakt som det har varit sen 3D-grafik i PC-spel blev en grej. Jag är övertygad om att det finns fler såna scenarion du nämner, men har svårt att se att Nvidia skulle börja göra något annorlunda för att någon testade ett spel i 4K-upplösning och misslyckades.

Det handlar inte om att försvara en liten minnesmängd per se, utan om att det ligger på konsumenten att informera sig tillräckligt för att kunna köpa rätt hårdvara för sina behov från början. Ur tillverkarens perspektiv så finns det ju ganska liten anledning att rusta upp korten för framtida behov, både för att det kommer öka priset på produkten (eftersom de alltid förhåller sig till vad konkurrenter erbjuder) samt att det är omöjligt att förutse vilka spel som kommer utvecklas dagen efter releasen av korten på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Det jag kommenterade var att spelet fixats. Det utvecklarna har gjort är att byta ut texturerna i realtid mot mycket lägre resolutions versioner. Det än en "fix" som förvärrar spelets utseende.

Det kan tydligt ses i klippet här t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=alguJBl-R3I&t=6m30s

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte Steve kör det här spelet från en NVME, kanske från en SATA SSD. Jag lyckades inte återskapa detta på ett 3070 så jag installerade spelet på en extern USB hårddisk (spinning rust) för att ge det största möjliga chans, och då visade sig dessa hemskt lågupplösta texturer.

En GPU med mer minne kan hålla mer åt gången och fungerar säkert bättre om lagringsmediat är slött.

Det man kan ta med sig är att moderna spel streamar texturer, vilket är bra. Men det blir skillnad vad man har för CPU och lagringsmedia t.ex. Om jag inte minns fel påpekade han dessutom i senaste Jedi Survivor videon att nu kör han från NVME, tror han kommit på sig själv här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte Steve kör det här spelet från en NVME, kanske från en SATA SSD. Jag lyckades inte återskapa detta på ett 3070 så jag installerade spelet på en extern USB hårddisk (spinning rust) för att ge det största möjliga chans, och då visade sig dessa hemskt lågupplösta texturer.

En GPU med mer minne kan hålla mer åt gången och fungerar säkert bättre om lagringsmediat är slött.

Det man kan ta med sig är att moderna spel streamar texturer, vilket är bra. Men det blir skillnad vad man har för CPU och lagringsmedia t.ex. Om jag inte minns fel påpekade han dessutom i senaste Jedi Survivor videon att nu kör han från NVME, tror han kommit på sig själv här.

Han kör alltid NVME du fattar att han inte behöver betala för sin test bänk ? ....Sen har han samma resultat som andra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Han kör alltid NVME du fattar att han inte behöver betala för sin test bänk ? ....Sen har han samma resultat som andra .

Men varför får inte Lussarn det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men varför får inte Lussarn det då?

Ingen aning felmeddelande 60 ? Skämt felet sitter 60 cm från skärmen . Drog den jätte ofta när kunder hade problem .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Han kör alltid NVME du fattar att han inte behöver betala för sin test bänk ? ....Sen har han samma resultat som andra .

Du vet han har säkert 100+ spel installerade. Det är inte omöjligt att han använder en 8tb Samsung qvo t.ex. för att det är lätt att flytta mellan system.

Det finns hardware Unboxed videos där dom jämför SATA med NVME och kommer fram till att det inte är någon skillnad. Jag tror inte det stämmer längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det handlar inte om att försvara en liten minnesmängd per se

Gör inte det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Du vet han har säkert 100+ spel installerade. Det är inte omöjligt att han använder en 8tb Samsung qvo t.ex. för att det är lätt att flytta mellan system.

Det finns hardware Unboxed videos där dom jämför SATA med NVME och kommer fram till att det inte är någon skillnad. Jag tror inte det stämmer längre.

Har han faktiskt inte han har som denna sidan en mall som han testat i lugn och ro med 132 spel . Nu raderade han den i morse efter morgon kaffet för och göra en ny . Tror mer att du vill att det skall vara så . David Owen gör säkert samma och även Tech YES City då alla 3 har samma resultat . Jag vet mer än vad jag borde då jag älskar Twitter .
https://twitter.com/HardwareUnboxed/status/165318167128036147...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Har han faktiskt inte han har som denna sidan en mall som han testat i lugn och ro med 132 spel . Nu raderade han den i morse efter morgon kaffet för och göra en ny . Tror mer att du vill att det skall vara så . David Owen gör säkert samma och även Tech YES City då alla 3 har samma resultat . Jag vet mer än vad jag borde då jag älskar Twitter .
https://twitter.com/HardwareUnboxed/status/165318167128036147...

Någon diskrepans finns mellan systemen annars skulle det inte bli så här, och även jag lyckas ju locka fram dessa texturer även om det tog en hårddisk. Något långsökt men ändå tänkbart nog för att undersökas är att 7800X3D inte är bra på att streama texturer. Vi pratar GB med data och cachen på dessa är bara 144MB. Det skulle möjligtvis kunna knaka ihop rätt ordentligt om texturstreamingen tömmer cachen. Jag körde 13600K.

Men vad vet jag, jag har bara "så" många olika system med vissa configs att testa på. Det fungerar för mig, du behöver inte tro på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Gör inte det då

Nu är ju inte datorvärlden så svart-vit som tur är, och det går att dra ner inställningarna för att anpassa sig till konsekvenserna av att man köpte ett kort som inte var tillräckligt bra för det man vill spela. Det andra alternativet är att vänta tills det man vill ha finns.

Min goudaost för 49 kr/kg klarar inte Forza Horizon, jävla lurenmejeri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Någon diskrepans finns mellan systemen annars skulle det inte bli så här, och även jag lyckas ju locka fram dessa texturer även om det tog en hårddisk. Något långsökt men ändå tänkbart nog för att undersökas är att 7800X3D inte är bra på att streama texturer. Vi pratar GB med data och cachen på dessa är bara 144MB. Det skulle möjligtvis kunna knaka ihop rätt ordentligt om texturstreamingen tömmer cachen. Jag körde 13600K.

Men vad vet jag, jag har bara "så" många olika system med vissa configs att testa på. Det fungerar för mig, du behöver inte tro på det.

Jag vet bara att det är en hel arme som testar spel på Youtube och dom flesta ligger +/- 5 fps från deras resultat så deras resultat är trovärdigt.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag vet bara att det är en hel arme som testar spel på Youtube och dom flesta ligger +/- 5 fps från deras resultat så deras resultat är trovärdigt.

Vi pratar inte FPS här, vi pratar textur-streamingen som går asyncront, d.v.s den sker i bakgrunden och påverkar inte FPS så mycket, däremot kan det ge upphov till fula texturer om det inte fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vi pratar inte FPS här, vi pratar textur-streamingen som går asyncront, d.v.s den sker i bakgrunden och påverkar inte FPS så mycket, däremot kan det ge upphov till fula texturer om det inte fungerar bra.

Nej jag vet men är han trovärdig på tester så är han . Alltså han är inte ensam om problemen heller .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm