Permalänk

Sälja skin? Tack för hjälp!

Tydligen har sonen i familjen kommit över en skin som han menar är mycket värdefullt.

Går det att sälja skins för pengar fortfarande? Om ja, har någon tips eller råd på hur vi bör gå till väga? Vi vill undvika scam och problem med skatteverket.

Permalänk
Medlem

Facebook har diverse grupper där csgo skin trading är vanligt. Då får du swish i utbyte mot skinnet. (Kom ihåg att alltid få pengarna först innan ni skickar iväg skinnet bara) köparen går alltid först som det heter.

Annars tror jag det finns hemsidor där man kan sälja skinsen också. Typ skinbaron. (Har själv ingen koll på dessa sidor)

Det här med att få problem med skatteverket kan jag inget om. Har hört att personer har fått telefonsamtal av sin bank när de är fundersamma om det är ”pengatvätt” men det sker nog vid större summor vid flera tillfällen.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Skrivet av Jooffee:

Facebook har diverse grupper där csgo skin trading är vanligt. Då får du swish i utbyte mot skinnet. (Kom ihåg att alltid få pengarna först innan ni skickar iväg skinnet bara) köparen går alltid först som det heter.

Annars tror jag det finns hemsidor där man kan sälja skinsen också. Typ skinbaron. (Har själv ingen koll på dessa sidor)

Det här med att få problem med skatteverket kan jag inget om. Har hört att personer har fått telefonsamtal av sin bank när de är fundersamma om det är ”pengatvätt” men det sker nog vid större summor vid flera tillfällen.

Stort tack! Jag tror vi måste vända oss till en mer "etablerad" och "strukturerad" handelsplats då det just nu verkar som att skin:et inte är något man Swishar för. Har fått en sida som heter skinport rekommenderad.

Permalänk

ända garanterade icke scamen vad jag vet är väl att sälja den på steam market även den enda legita vägen enligt steams tycke dessutom om man läser deras avtal.

dock får du bara pengarna till din steam wallet så inget faktiskt cash i handen så att säga men går ju alltid köpa spel/lådnycklar/steam hårdvara/annat för pengarna i deras butik/market med dem.

men vill du ha riktiga pengar så se då till som tidigare sagts att pengarna ska in först innan du behöver skicka något som säljare.

och inte skicka några pengar först som köpare.

iom att all betalning är utanför velves väggar så kan de inte hjälpa dig om du blir av med något.

som köpare kan ev banken dra tillbaka en swish betalning men tror du kommer få kämpa för dem isf då

jag vill ha för mig att bankerna anser swish som en gåva om det bara är skickat pengar till en random snubbe och inte registrerade som ett onlineköp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag sålde mina skins via dmarket och det gick bra, helt smärtfritt och fick in pengarna på kontot efter några dagar.

Permalänk
Officiell jultomte

Hej,

Som sagt finns det Facebook-grupper och det är huvudsakligen en hemsida som heter Buff man använder sig av för att värdera sitt skin. Man tar då priset på den billigaste likvärdiga som ligger ute och sen tar man 85-100% av det i svensk valuta beroende på hur snabbt man vill sälja.

Om du vill ha hjälp att få fram en värdering så kan jag kolla upp det samt ge mer råd om det är något ni undrar över. Skriv gärna Skin samt condition (Factory new, minimal wear, field tested etc.) och om det är Stattrak eller inte.

Gör inga förhastade beslut bara att logga in på någon skum sida med Steam-credentials eller sälja skinet för credit på någon sida.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Hej,

Som sagt finns det Facebook-grupper och det är huvudsakligen en hemsida som heter Buff man använder sig av för att värdera sitt skin. Man tar då priset på den billigaste likvärdiga som ligger ute och sen tar man 85-100% av det i svensk valuta beroende på hur snabbt man vill sälja.

Om du vill ha hjälp att få fram en värdering så kan jag kolla upp det samt ge mer råd om det är något ni undrar över. Skriv gärna Skin samt condition (Factory new, minimal wear, field tested etc.) och om det är Stattrak eller inte.

Gör inga förhastade beslut bara att logga in på någon skum sida med Steam-credentials eller sälja skinet för credit på någon sida.

Tack för hjälpen!

Jag har funnit en något sämre variant av skin:et på Skinport där vi nog kommer att sälja den. Sedan kommer jag inte röra pengarna förrän efter nästa deklaration så att jag har råd att betala kapitalvinstskatt.

Hittade denna: https://lawline.se/answers/forsaljning-av-virtuella-vara-i-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Tack för hjälpen!

Jag har funnit en något sämre variant av skin:et på Skinport där vi nog kommer att sälja den. Sedan kommer jag inte röra pengarna förrän efter nästa deklaration så att jag har råd att betala kapitalvinstskatt.

Hittade denna: https://lawline.se/answers/forsaljning-av-virtuella-vara-i-da...

Blir nyfiken. Vad är det för skin o vad är det uppskattade värdet på det när du säger att du ska ha råd o betala kapitalvinstskatt.

Personligen tycker jag det är helt sjukt att folk bajsar ut sjuka summor på skins i CSGO. XD helt galet. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Sälj via Swish.

Och varför i hela friden ska du skatta på det?

Permalänk

Det är ett skin där sämre varianter sålts för så pass mycket att ingen lära vilja använda Swish.

Eftersom det verkar som att lagen säger att jag måste betala kapitalvinstskatt kommer jag så att göra då jag vill slippa strul med banker och Skatteverket.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av arkhanari:

Tack för hjälpen!

Jag har funnit en något sämre variant av skin:et på Skinport där vi nog kommer att sälja den. Sedan kommer jag inte röra pengarna förrän efter nästa deklaration så att jag har råd att betala kapitalvinstskatt.

Hittade denna: https://lawline.se/answers/forsaljning-av-virtuella-vara-i-da...

Buff är den största plattformen i världen gällande försäljning av skins. Finns både historik på tidigare sålda samt betydligt fler till försäljning än på andra sidor.

Viktigt att notera också är om det är high-tier skins att "float-värdet" har betydelse för prissättningen också. Kort beskrivet så är float ett slitage-värde kan man kalla det. Ju lägre värde desto bättre skick (Detta värde kan aldrig ändras genom att använda skinet). Om du skriver ut här vad det är för skin & kvalité så är det lättare för oss att hjälpa er

Edit: Har förövrigt bevittnat flera affärer på bra över 100tkr via Swish så nog finns det mycket folk i grupperna bland annat som söker high-tier

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Buff är den största plattformen i världen gällande försäljning av skins. Finns både historik på tidigare sålda samt betydligt fler till försäljning än på andra sidor.

Viktigt att notera också är om det är high-tier skins att "float-värdet" har betydelse för prissättningen också. Kort beskrivet så är float ett slitage-värde kan man kalla det. Ju lägre värde desto bättre skick (Detta värde kan aldrig ändras genom att använda skinet). Om du skriver ut här vad det är för skin & kvalité så är det lättare för oss att hjälpa er

Edit: Har förövrigt bevittnat flera affärer på bra över 100tkr via Swish så nog finns det mycket folk i grupperna bland annat som söker high-tier

Tack för informationen! Buff har jag också fått rekommenderat men inte hört lika gott om enkelheten i att få pengarna insatt på bankkonto i EU/EES. Tack också för informationen om float - det skin jag har har lägre float än den variant jag just nu hittar på både Buff och Skinport. Jag kan säga att det rör sig om en factory new ★ item med mycket låg float. De varianter jag hittar har en float på 0.01>.

Saken är den att jag inte har tid/ork att manuellt leta upp en svensk köpare som är villig att Swisha tiotusentals kronor till en mottagare denne inte känner. Visst är det surt att behöva betala kommission på 6% till till exempel Skinport men då slipper jag massa huvudbry.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av arkhanari:

Tack för informationen! Buff har jag också fått rekommenderat men inte hört lika gott om enkelheten i att få pengarna insatt på bankkonto i EU/EES. Tack också för informationen om float - det skin jag har har lägre float än den variant jag just nu hittar på både Buff och Skinport. Jag kan säga att det rör sig om en factory new ★ item med float lägre än 0.0_0_... De varianter jag hittar har en float på 0.01>.

Saken är den att jag inte har tid/ork att manuellt leta upp en svensk köpare som är villig att Swisha tiotusentals kronor till en mottagare denne inte känner. Visst är det surt att behöva betala kommission på 6% till till exempel Skinport men då slipper jag massa huvudbry.

Hej igen,

Du kan filtrera på Float i Buff. Jag filtrerade på 0.00-0.01 och det finns t ex. en med float 0.002xxx för ungefär 12.000kr. Beroende på exakt float på er så skulle jag tippa på att ni kan få runt 10tkr för den och det är garanterat inga problem att hitta en köpare som vill betala Swish (jag har inte haft svårigheter alls att sälja skins för 30-50tkr styck via Swish)

Men jag förstår också om man inte har ork att hålla på i Facebook-grupper. Vill bara informera om hur läget är. Men det räcker att skapa ett inlägg med vad du har & vilken float så kommer buden garanterat att trilla in. Sen kan du välja själv om du vill sälja den och köparen går alltid först innan ni skickar över kniven.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Varför detta hemlighetsmakeri? Finns väl ingen risk i att berätta vilket skin det är? Kanske t.o.m. någon här som skulle vara intresserad i bästa fall?

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Varför detta hemlighetsmakeri? Finns väl ingen risk i att berätta vilket skin det är? Kanske t.o.m. någon här som skulle vara intresserad i bästa fall?

De av oss som blivit bombarderade av meddelanden i Steam när man råkat ha ett item öppet i sitt inventory är så klart försiktiga. Men sure, det rör sig om detta skin med ännu lägre float: https://skinport.com/sv/item/talon-knife-doppler-factory-new+...

Permalänk
Medlem

Jag hade testat facebookgrupp via Swish. Nappar det så nappar det och du får pengarna direkt på kontot utan större problem.

Det är väl samma ”jobbiga” process som att öppna konto på någon hemsida och länka massa kontouppgifter etc.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Jag hade testat facebookgrupp via Swish. Nappar det så nappar det och du får pengarna direkt på kontot utan större problem.

Det är väl samma ”jobbiga” process som att öppna konto på någon hemsida och länka massa kontouppgifter etc.

Finns det någon Facebookgrupp som du rekommenderar?

Och: vem vågar swisha tio tusentals kronor till en främling och hoppas på att denne sedan skickar över föremålet i Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Finns det någon Facebookgrupp som du rekommenderar?

Och: vem vågar swisha tio tusentals kronor till en främling och hoppas på att denne sedan skickar över föremålet i Steam?

Det är bara att söka på CSGO Trade Sverige/Sweden så bör det komma upp några grupper.

Det är en risk köparen tar, inte säljaren. Och dessa grupper är ju till för just detta så det är inga konstigheter. Jag tycker du ska testa. En Swish kan du inte bli skammad på. Någon hemsida du inte vet om kan du helt klart bli.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av arkhanari:

Finns det någon Facebookgrupp som du rekommenderar?

Och: vem vågar swisha tio tusentals kronor till en främling och hoppas på att denne sedan skickar över föremålet i Steam?

Oftast kollar man upp hur legit profilen verkar osv. och sen tar man ju alltid en risk såklart men det är väldigt vanligt med såna här affärer i grupperna.
Som sagt sök på CS:GO Trade och ta någon av de större med 30k+ medlemmar.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte

Vill du skriva ut fyra första decimalerna så kan jag ge en mer exakt värdering så att du har lite ben att stå på i gruppen om du väljer att gå den vägen. Sen får man stå på sig, finns en del som kan försöka övertala dig att skicka över kniven först eller kanske övertala dig att den är värd mycket mindre av någon anledning.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vill du skriva ut fyra första decimalerna så kan jag ge en mer exakt värdering så att du har lite ben att stå på i gruppen om du väljer att gå den vägen. Sen får man stå på sig, finns en del som kan försöka övertala dig att skicka över kniven först eller kanske övertala dig att den är värd mycket mindre av någon anledning.

Precis som Moseby skriver. Du sätter ett pris utifrån din research och inväntar att någon betalar dig dom pengarna.

Ge det några dagar och tycker du att det funkar så kan du ta det vidare till diverse tradinghemsidor.

Du ska ej skatta på detta. Finns ingen anledning att göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arkhanari:

Tack för hjälpen!

Jag har funnit en något sämre variant av skin:et på Skinport där vi nog kommer att sälja den. Sedan kommer jag inte röra pengarna förrän efter nästa deklaration så att jag har råd att betala kapitalvinstskatt.

Hittade denna: https://lawline.se/answers/forsaljning-av-virtuella-vara-i-da...

Är skin:et värt över 50K??

"Om varorna köps och används av dig för personligt bruk klassas de som personliga tillgångar, och du blir då skatteskyldig först när kapitalvinsten överstiger 50 000 kr."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ni som verkar ha koll i denna tråden. Jag lyckades för några veckor sedan öppna upp en Talonknife Doppler Phase2 och funderar på hur försäljningen skall gå till. Jag har försökt få kontakt med Anomaly men det verkar inte ske något där.

Info om min kniv:
Talon Knife | FN
Doppler Phase 2
Pattern: 717
Finish: 853
Float: 0.03398838

Har funderat på hur jag ska sälja den men känns som att man kommer bli scammad och det är inget jag är direkt sugen på. Ingen jätte dyr kniv, men mkt mer än vad nyckeln till lådan kostade iaf

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av GamerPay, sponsrar NiP och Astralis bland annat. En dansk organisation bakom den och ganska ny, men har funkat för mig.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Vill du skriva ut fyra första decimalerna så kan jag ge en mer exakt värdering så att du har lite ben att stå på i gruppen om du väljer att gå den vägen. Sen får man stå på sig, finns en del som kan försöka övertala dig att skicka över kniven först eller kanske övertala dig att den är värd mycket mindre av någon anledning.

Det ligger på 0.009 - har skickat dig ett DM också.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av BM-Mods:

Ni som verkar ha koll i denna tråden. Jag lyckades för några veckor sedan öppna upp en Talonknife Doppler Phase2 och funderar på hur försäljningen skall gå till. Jag har försökt få kontakt med Anomaly men det verkar inte ske något där.

Info om min kniv:
Talon Knife | FN
Doppler Phase 2
Pattern: 717
Finish: 853
Float: 0.03398838

Har funderat på hur jag ska sälja den men känns som att man kommer bli scammad och det är inget jag är direkt sugen på. Ingen jätte dyr kniv, men mkt mer än vad nyckeln till lådan kostade iaf

Billigaste Phase 2 med samma float ligger på 12478kr på Buff. 95% är 11854kr vilket är en riktlinje på vart du kan lägga dig i pris i Facebook-grupperna. 90-100% är 11230-12478kr så däromkring kan du lägga dig beroende på hur snabbt du vill sälja.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Blir nyfiken. Vad är det för skin o vad är det uppskattade värdet på det när du säger att du ska ha råd o betala kapitalvinstskatt.

Personligen tycker jag det är helt sjukt att folk bajsar ut sjuka summor på skins i CSGO. XD helt galet. XD

CS:GO skins är typ en bättre inventering en aktier nu för tiden. Förra året öppnad jag 2 knivar som jag då sålde för 11000kr om skulle ha sålt dom idag skulle jag fått en bit över 20000kr. Hur många aktier är det som har dubblat i värde senaste året ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Det är ett skin där sämre varianter sålts för så pass mycket att ingen lära vilja använda Swish.

Eftersom det verkar som att lagen säger att jag måste betala kapitalvinstskatt kommer jag så att göra då jag vill slippa strul med banker och Skatteverket.

Om det är en så pass värdefullt skin kan du vända dig till Anomaly på Twitter han köper de mesta oavsett värde.

https://twitter.com/anomalyskins

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur många aktier är det som har dubblat i värde senaste året ?

Ganska många, men det svåra är att lista ut lika det kommer att bli i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

De av oss som blivit bombarderade av meddelanden i Steam när man råkat ha ett item öppet i sitt inventory är så klart försiktiga. Men sure, det rör sig om detta skin med ännu lägre float: https://skinport.com/sv/item/talon-knife-doppler-minimal-wear...

Är du säker på att det är en sapphire ? I så fall är det sjukt fick ni den i låda ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO