Jag såg någon video där de testade native mot DLSS.
Det var i något spel DLSS t.o.m. gav bättre bildkvalité än native.
Jag tyckte själv det var konstigt. Låter nästan som hokus pokus.
Men tydligen...
Men minns tyvärr inte vilket spel det var eller vilka som gjorde videon.
Men generellt är det väl som du säger, att man offrar kvalitet för prestanda.
Men å andra sidan är det väl ganska mycket så det är med datorgrafik.
Att åtminstone än så länge så finns det inte grafikkretsar som är tillräckligt kraftiga för att göra ALLT.
Så man får hitta sätt att fuska på sätt som ger en bra balans mellan upplevd kvalitet och prestanda.
Om nu DLSS och liknande tekniker ofta är bra sätt att fuska för att nå bättre prestanda utan att offra för mycket bildkvalitet så kan det väl vara bra att teknikerna finns?
Att DLSS ibland ser bättre ut än native brukar förklaras med att anti-aliasing inställningarna i spelet inte är speciellt bra implementerade. DLSS stänger av alla sådana funktioner och använder sin egen, som ibland är bättre än det som spelet har.
1080p Native med TAA vs 4K DLSS Performance (1080p) timestampat
Performance DLSS ser bra mycket bättre ut än native i detta exemplet. Tyvärr en aning lägre fps.
Och det är inte ovanligt att exempelvis DLSS Quality ser lika bra om inte bättre ut än native oavsett upplösning tack vare dålig implementation av AA (eller dålig variant av sådan) samt att DLSS återuppbygger varje frame riktigt riktigt bra.