Prisras för Geforce RTX 4070 – under 7 000 kronor i Tyskland

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Jag såg någon video där de testade native mot DLSS.
Det var i något spel DLSS t.o.m. gav bättre bildkvalité än native.
Jag tyckte själv det var konstigt. Låter nästan som hokus pokus.
Men tydligen...
Men minns tyvärr inte vilket spel det var eller vilka som gjorde videon.

Men generellt är det väl som du säger, att man offrar kvalitet för prestanda.

Men å andra sidan är det väl ganska mycket så det är med datorgrafik.
Att åtminstone än så länge så finns det inte grafikkretsar som är tillräckligt kraftiga för att göra ALLT.
Så man får hitta sätt att fuska på sätt som ger en bra balans mellan upplevd kvalitet och prestanda.
Om nu DLSS och liknande tekniker ofta är bra sätt att fuska för att nå bättre prestanda utan att offra för mycket bildkvalitet så kan det väl vara bra att teknikerna finns?

Skrivet av Toarulle:

Att DLSS ibland ser bättre ut än native brukar förklaras med att anti-aliasing inställningarna i spelet inte är speciellt bra implementerade. DLSS stänger av alla sådana funktioner och använder sin egen, som ibland är bättre än det som spelet har.

1080p Native med TAA vs 4K DLSS Performance (1080p) timestampat

Performance DLSS ser bra mycket bättre ut än native i detta exemplet. Tyvärr en aning lägre fps.

Och det är inte ovanligt att exempelvis DLSS Quality ser lika bra om inte bättre ut än native oavsett upplösning tack vare dålig implementation av AA (eller dålig variant av sådan) samt att DLSS återuppbygger varje frame riktigt riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ska bli intressant och se vilka som släpper detta "äkta 4070" som du pratar om, om nu inte Nvidia gör det.

De har redan släppt det. Först kallade det det "4080 12gb" men sen fick det ett nytt namn.
"4070" presterar som förra generationens 80 kort och är därmed att betrakta som ett 4060.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så man får hitta sätt att fuska på sätt som ger en bra balans mellan upplevd kvalitet och prestanda.
Om nu DLSS och liknande tekniker ofta är bra sätt att fuska för att nå bättre prestanda utan att offra för mycket bildkvalitet så kan det väl vara bra att teknikerna finns?

Som tillägg till det @Toarulle skrev så vill jag skriva att grafik sedan 3D-grafikens introduktion under 90-talet utnyttjat olika former av grafiska illusioner för att åstadkomma bättre resultat än vad hårdvaran klarat att rendera i realtid, så det är inget nytt i sig.

Problemet är att tekniker som ska gissa ett resultat med en algoritm alltid kommer tillföra olika former av artefakter eftersom det är omöjligt att förutse vad spelaren kommer titta på härnäst. Det blir dessutom ett svårare och svårare problem i takt med att spelvärlden blir mer och mer detaljerad, och har ett ökande antal objekt som rör eller ändrar sig samtidigt.

Bra för dem som kan bortse från artefakterna, men långt ifrån den silverkula för högre prestanda som DLSS ofta beskrivs som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Att DLSS ibland ser bättre ut än native brukar förklaras med att anti-aliasing inställningarna i spelet inte är speciellt bra implementerade. DLSS stänger av alla sådana funktioner och använder sin egen, som ibland är bättre än det som spelet har.

Skrivet av Nozomi:

Och det är inte ovanligt att exempelvis DLSS Quality ser lika bra om inte bättre ut än native oavsett upplösning tack vare dålig implementation av AA (eller dålig variant av sådan) samt att DLSS återuppbygger varje frame riktigt riktigt bra.

Men om man väljer att se glaset som halvfullt,
Jag tycker ändå att det är imponerande att det kan fungera så bra och ändå ge mer prestanda.

Jag tycker det låter som en win-win.

Skrivet av Sveklockarn:

Som tillägg till det @Toarulle skrev så vill jag skriva att grafik sedan 3D-grafikens introduktion under 90-talet utnyttjat olika former av grafiska illusioner för att åstadkomma bättre resultat än vad hårdvaran klarat att rendera i realtid, så det är inget nytt i sig.

Jo men det var väl ungefär det jag menade.
Men om DLSS/FSR/dyl ofta är bra alternativ för att åstadkomma det är det väl bra att teknikerna finns?

Skrivet av Sveklockarn:

Bra för dem som kan bortse från artefakterna, men långt ifrån den silverkula för högre prestanda som DLSS ofta beskrivs som.

Det är sällan i livet som man finner ett svar som kan användas till alla frågor.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte så bara! Rastreringsprestanda kommer vara det enskilt viktigaste prestandamåttet på grafikkort för överskådlig framtid.

Alla approximeringar av native-upplösning kommer på samma sätt alltid att offra kvalitet för prestanda.

Har inte sagt något annat heller. Ingen som tvingar dig att använda DLSS 3/FG. Precis som ingen tvingar användare av GF 20/30 serierna att använda DLSS 1/2. Men möjligheten finns, att kanske dubbla FPSen, via det. Att köra Cyberpunk med pathtracing, är ju omöjligt utan DLSS 3/FG även med ett 4090 tex. DLSS 3 är nytt, och kommer att förbättras. Och fler, och fler spel kommer att stödja detta. Precis som det var med DLSS när det först kom. De flesta byter kanske grafikkort varannan generation, dvs 3-4 år framåt. Även jag, som gick från ett 20 kort.

Och min upplevelse är, att jag på stillbilder märker skillnad. Men inte direkt när jag spelar. Så för mig förstör inte DLSS 3/FG någonting i spel. Jag använder bara quality i DLSS 2, i kombo med DLSS 3/FG. Och det ser bättre ut med allt på max i Cyberpunk, tillsammans med DLSS 3/FG. Än kraftigt nedställda grafikinställningar, och ingen DLSS alls!

Och det tycker nog NVIDIA också. Annars hade det ju varit en helt meningslös lansering, om det skulle se sämre ut med allt på max. Än native, med låga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Att köra Cyberpunk

Nu drog jag refund på KulissLåtsasvarapunkareförattfåkompisar, och inget CDPR-spel kommer någonsin få mig att uppgradera datorn igen. I övriga titlar har skillnaden med DLSS bara gett extra frames på en nivå långt där spelet redan fyller mina krav (normalt 85-90 FPS för att det ska kännas som att det flyter) utan DLSS, så jag upplever tyvärr bara att DLSS i slutänden bara gett fula artefakter och nära noll reell nytta.

DLAA kanske kan bli något däremot, håller tummarna.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Nu drog jag refund på KulissLåtsasvarapunkareförattfåkompisar, och inget CDPR-spel kommer någonsin få mig att uppgradera datorn igen. I övriga titlar har skillnaden med DLSS bara gett extra frames på en nivå långt där spelet redan fyller mina krav (normalt 85-90 FPS för att det ska kännas som att det flyter) utan DLSS, så jag upplever tyvärr bara att DLSS i slutänden bara gett fula artefakter och nära noll reell nytta.

DLAA kanske kan bli något däremot, håller tummarna.

Är ju dock RT, inte minst path tracing. Som kommer att bli vanligare, och vanligare. Och gör det riktigt jobbigt för grafikkortet. Cyberpunk är gårdagen. Köpte det för mer än ett år sedan, men har bara spelat någon timme totalt. Men om CP var gårdagen, vad har inte morgondagen att bjuda på?

Och av gårdagens fyra spel SC testar RT i. Klarar ett 4090 bara RT med din preferens av fps, i ett enda i 4k native.

Men du kanske spelar i 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Är ju dock RT, inte minst path tracing. Som kommer att bli vanligare, och vanligare. Och gör det riktigt jobbigt för grafikkortet. Cyberpunk är gårdagen. Köpte det för mer än ett år sedan, men har bara spelat någon timme totalt. Men om CP var gårdagen, vad har inte morgondagen att bjuda på?

Och av gårdagens fyra spel SC testar RT i. Klarar ett 4090 bara RT med din preferens av fps, i ett enda i 4k native.

Men du kanske spelar i 1080p?

Jag kör 1440p sedan 2015. Tyvärr laggar spelutvecklingen efter något enormt (bara att titta på Direct Storage), troligen därför att det innebär en betydande investering att komma ikapp och utveckla spel som drar nytta av ny teknologi på något meningsfullt sätt. Folk köper ju spel ändå, så de verkar ju kunna fortsätta leva på att stansa ut Call of Battledoom 37 istället för att göra något nytt.

Permalänk
Medlem

Känns som RT o PT inte kommer slå inom gaming förrän next gen konsoll kommer och kan hantera det väl eller? Så är väl minst 5 år framåt i tiden?

Vet att det är en preferens grej men tycker verkligen RT o PT är i extremt gimmickstadie fortfarande medan dlss faktiskt gör skillnad för många eller är det bara jag som upplever det så?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu drog jag refund på KulissLåtsasvarapunkareförattfåkompisar, och inget CDPR-spel kommer någonsin få mig att uppgradera datorn igen. I övriga titlar har skillnaden med DLSS bara gett extra frames på en nivå långt där spelet redan fyller mina krav (normalt 85-90 FPS för att det ska kännas som att det flyter) utan DLSS, så jag upplever tyvärr bara att DLSS i slutänden bara gett fula artefakter och nära noll reell nytta.

DLAA kanske kan bli något däremot, håller tummarna.

Jag har ett RTX 2070 som inte riktigt klarar av att hålla jämna steg i 4K utan lite DLSS-hjälp ;).
Men ja - jag upplever att DLSS faktiskt kan göra resultatet bättre i vissa titlar. Death stranding hade exempelvis lite problem med dålig antialiasing.
Här blev det faktistk bättre med DLSS igång än med de olika AA-alternativen.
Så det används väl lite som DLAA i det fallet kan man väl säga.
Plus då att det hjälpte till en hel del med bättre framerate.

Så win win där - i mitt fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Känns som RT o PT inte kommer slå inom gaming förrän next gen konsoll kommer och kan hantera det väl eller? Så är väl minst 5 år framåt i tiden?

Vet att det är en preferens grej men tycker verkligen RT o PT är i extremt gimmickstadie fortfarande medan dlss faktiskt gör skillnad för många eller är det bara jag som upplever det så?

Hållet helt med. DLSS har jag reell nytta av. De andra... är fräckt och så. Men jag nöjer mig egentligen med att se tech demos på vad som är möjligt än så länge ;). På tok för tungdrivet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled