Logitech MX Master 3S - fråga om mittenklick med scrollhjulet

Permalänk
Medlem

Logitech MX Master 3S - fråga om mittenklick med scrollhjulet

MX Master 3S är en av Logitechs bästa datormöss. Den har 7 knappar, 5 av dem använder Logitechs QuietClick är ganska tysta, men de övriga 2 låter kraftigt. De bullriga knapparna är "mittenklick" med scrollhjulet och SmartShift som ändrar hur scrollningen fungerar.
Det verkar inte finnas något sätt att få knapparna att låta mindre.

Att scrolla fungerar mycket bra och ljudlöst, men att klicka på scrollhjulet har två problem: förutom att det låter mycket så är det också anmärkningsvärt trögt (tungt), man måste pressa ganska hårt. Jag mittenklicker ständigt för att öppna länkar i en ny tab, och i längden får man problem med långfingret.

Det fungerar faktiskt bättre än man kan tro att använda 2 möss samtidigt, en extra mus på vänster sida som främst används för att ha ett valfritt finger på mitten-knappen. T.o.m. min urgamla mus har en tystare och lätt-trycktare knapp.
Att köra 2 möss på en gång har även andra fördelar ibland.

Men den bästa lösning jag kan komma på är att använda MX Masters bakåt- eller framåtknapp för att mittenklicka, båda är lätt-klickade och tysta.
Kan någon tipsa om en bättre lösning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Balint:

MX Master 3S är en av Logitechs bästa datormöss. Den har 7 knappar, 5 av dem använder Logitechs QuietClick är ganska tysta, men de övriga 2 låter kraftigt. De bullriga knapparna är "mittenklick" med scrollhjulet och SmartShift som ändrar hur scrollningen fungerar.
Det verkar inte finnas något sätt att få knapparna att låta mindre.

Att scrolla fungerar mycket bra och ljudlöst, men att klicka på scrollhjulet har två problem: förutom att det låter mycket så är det också anmärkningsvärt trögt (tungt), man måste pressa ganska hårt. Jag mittenklicker ständigt för att öppna länkar i en ny tab, och i längden får man problem med långfingret.

Det fungerar faktiskt bättre än man kan tro att använda 2 möss samtidigt, en extra mus på vänster sida som främst används för att ha ett valfritt finger på mitten-knappen. T.o.m. min urgamla mus har en tystare och lätt-trycktare knapp.
Att köra 2 möss på en gång har även andra fördelar ibland.

Men den bästa lösning jag kan komma på är att använda MX Masters bakåt- eller framåtknapp för att mittenklicka, båda är lätt-klickade och tysta.
Kan någon tipsa om en bättre lösning?

Det är lätt att definiera om knapparna om du vill, när du trycker på hjulet flyttar du hela mekaniken och den är unik genom att ha en motor. och du kan ha automatik på scrollelåsningen och ha den andra mittknappen för vanligt klick.
Jag shift klickar i stället och använder aldrig mittklick oavsett mus eftersom 3 knappar kom så sent att man inte lärt sig att det går att göra så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

du kan ha automatik på scrollelåsningen och ha den andra mittknappen för vanligt klick.

Kan du förtydliga detta lite?

Det fungerar bra när jag ändrat bakåt-knappens funktion till mittenklick, men det är lite synd att offra bakåt-knappen. Att använda Horizontal scroll eller Gestures-knappen som ersättning för bakåt eller mittenklick är inte så smidigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tänkte att du använder växla rullningshjulläge knappen för mittklick i stället för att klicka på hjulet i sig, hjulet kan du ju ställa in att växla mellan fritt och stegat automatiskt.

Personligen har jag i princip alltid en hand på tangentbordet och har aldrig försökt lära mig att mittklicka då det inte finns som standard på de flesta möss man stöter på utan jag kör shift+vänsterklick så man vet att det alltid funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkte att du använder växla rullningshjulläge knappen för mittklick i stället för att klicka på hjulet i sig

Jag förstår, problemet är bara att knappen för Växla Rullningshjulläge är den mest högljudda av alla knappar, det hörs t.o.m. i rummet intill när man klickar på den.

Permalänk
Medlem

Jag mappar alltid "framåt"-knappen till mittenklick på alla mina möss. Så också på min MX Master 3, funkar smidigt för mig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770