Permalänk
Medlem

Problem med Telia fiber

Edit: Problem löst, det går bra att ta bort tråden.

Mvh S

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

Snor denna tråden då. Men sitter här med väldigt rastlösa barn och Telia lär ju inte gå att få tag i förrän tisdag tidigast... Nu efter ett par timmars försök så börjar jag undra om det är routern det är fel på ? Har testat byta sladdar... Dra ur sladden ett par minuter... Semi resettat routern samt fabriksåterställa den. Men samma lampor som lyser.. power blinkar grönt för att sedan lysa rött. WiFi samt lan lyser grönt. sedan är resten svarta. Felsöka på telias sida hjälper inte heller. Någon som har något förslag på vad jag kan testa nu ?

Permalänk
Skrivet av Fredrik Vikström:

Snor denna tråden då. Men sitter här med väldigt rastlösa barn och Telia lär ju inte gå att få tag i förrän tisdag tidigast... Nu efter ett par timmars försök så börjar jag undra om det är routern det är fel på ? Har testat byta sladdar... Dra ur sladden ett par minuter... Semi resettat routern samt fabriksåterställa den. Men samma lampor som lyser.. power blinkar grönt för att sedan lysa rött. WiFi samt lan lyser grönt. sedan är resten svarta. Felsöka på telias sida hjälper inte heller. Någon som har något förslag på vad jag kan testa nu ?

Koppla sladden direkt från datorn in i fiberboxen så märker du om routern är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Snor denna tråden då. Men sitter här med väldigt rastlösa barn och Telia lär ju inte gå att få tag i förrän tisdag tidigast... Nu efter ett par timmars försök så börjar jag undra om det är routern det är fel på ? Har testat byta sladdar... Dra ur sladden ett par minuter... Semi resettat routern samt fabriksåterställa den. Men samma lampor som lyser.. power blinkar grönt för att sedan lysa rött. WiFi samt lan lyser grönt. sedan är resten svarta. Felsöka på telias sida hjälper inte heller. Någon som har något förslag på vad jag kan testa nu ?

Okej. Exakt vad är fel? Vad är det för modell? Hur länge har felet existerat?
Så länge det inte finns en trollkarl i tråden, så lär vi inte kunna svara på om det är fel på routern, när du inte säger vad som är fel.

Ganska meningslös tråd att bumpa också, när det inte finns någon information alls i trådskaparens inlägg heller.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Och se till att vänta, dhcp-lånen kan variera och du får inget ip förrän efter 30-60min ibland.
Så flyttar du kabeln till annan enhet - låt den sitta, rör inget och vänta.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Kopplade precis datorn rakt in i väggen och felsökte. Fick meddelande om att dns servern kanske inte är tillgänglig andra sökningen. Första fick jag samma plus ethernet saknar giltig ip adress... Fast det försvann efter att jag startade om datorn. Testade även byta ut nätverkskabeln i dosan i hallen ifall att ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@scj
Skriv gärna ut hur du löste det istället för att radera information, så andra som har liknande program också kan få hjälp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

telia wifi router f@st 5370e är det. Det har vart internet löst i minst 7 timmar iaf. Har resetat ett par ggr väntat typ en timme som längst innan jag försökt något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

telia wifi router f@st 5370e är det. Det har vart internet löst i minst 7 timmar iaf. Har resetat ett par ggr väntat typ en timme som längst innan jag försökt något annat.

Har du kollat med Telias support sidor om det finns ett känt problem med internet där du bor?

Permalänk

Får se om nån timme om det hoppar igång nu då... Gör det de så är det ju routern som spökar. Felsökte igen och då stod det inget om dns. Bara att jag saknar giltig ip adress.

Permalänk

Japp support sidorna visar inget.. enda jag får som meddelande när jag felsöker är att jag ska kontakta support på nr 90200

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@scj
Skriv gärna ut hur du löste det istället för att radera information, så andra som har liknande program också kan få hjälp.

Det var strul hos telia

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

Funkar fortfarande inte med datorn kopplad direkt i väggen... Så jag gissar att det är strul från telias sida då och inte min router.

Permalänk

Aja nu hoppade det igång... Så det var strul med Telia troligen för grannen hade inte heller haft nått nät.. men tack för hjälpen.