Microsoft dödar Intellimouse

Permalänk
Melding Plague

Microsoft dödar Intellimouse

Microsoft slutar tillverka datortillbehör under andra varumärken än Surface.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan nästan se det framför mig, scraple som köper på sig massor och sen inte blir av med dem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

R.I.P 💀

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan nästan se det framför mig, scraple som köper på sig massor och sen inte blir av med dem.

Johodu, ska se hur pass spammare ebay blir snart med hutlösa priser 🤣

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så man ska behöva gå tillbaka till äckliga Razer Deathadders igen då....

Permalänk
Moderator
Moderator

Trist av nostalgiskäl, och framförallt alla som blir av med sina jobb, men det var väldigt länge sedan jag övervägde deras tillbehör personligen.
När det begav sig hade jag den första modellen av Intellimouse Explorer och fasen vad banbrytande det var att komma bort från kulmus.
Även haft ett par av deras X4-tangentbord som vid inköpstillfället var extremt prisvärda.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid gillat MS möss, dock kändes inte den senaste nyutgåvan av Intellimouse (Explorer?) så bra. Nostalgifaktorn var hög, men jag misstänker att man har vant sig vid bättre känsla i knappar och så än vad den har, och den var väldigt lätt och kändes nästan ihålig. De har också gjort en del inte så lyckade experiment, som scroll-platta istället för hjul (har två sådana, inte användbara alls), och den där baseball-musen var ju inte mycket att ha heller.

Tangentborden har väl varit ganska varierande. Jag har haft två ergonomiska MS-tangentbord, ett som var lite kurvat och ett som var mer kurvat med delad mitt liksom. Det sistnämnda körde jag på ett jobb i några år och det var riktigt bra förutom förstås känslan i knapparna. En stor fördel mot föregångaren var att det hade ett riktigt home/end-block. Det jag gillade mest var möjligheten att höja det i framkant så man fick en lutning nedåt mot skärmen istället för den ergonomiskt katastrofala lutningen mot stolen som alla andra tangentbord har. Numera har jag växlat till mekaniska överallt utom till HTPC:n dock. Ergonomin får klara sig med handledsstöd.

Man kan ju tänka sig att de kommer att göra en satsning på den sannolikt ganska lukrativa "gaming-tillbehör"-marknaden så småningom, med möss och tangentbord och så, antagligen med XBox-branding. Kontroller och headsets har de ju redan liksom.

Permalänk

Tråkigt men var Intellimouses så bra jämfört med andra möss idag? Med tanke på att designen speciellt scrollhjulet var så föråldrat. Finns det några bra möss idag som inte är gamingmöss?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt men var Intellimouses så bra jämfört med andra möss idag? Med tanke på att designen speciellt scrollhjulet var så föråldrat. Finns det några bra möss idag som inte är gamingmöss?

Håller med, har också gått över till gamingmöss även på jobbet och så. Men smaken skiljer sig, många av mina kollegor gillar Logitechs MX-serie som ju är bra på många sätt, men för mig är scrollhjulet horribelt så de undviker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt men var Intellimouses så bra jämfört med andra möss idag? Med tanke på att designen speciellt scrollhjulet var så föråldrat. Finns det några bra möss idag som inte är gamingmöss?

Har suttit med o.g Intelli 3.0, sen kört alla olika iterationerna av Deathadder genom tiderna, och nu tillbaka till denna nya intelli pro.

Och nu eventuellt tillbaka till Deathadder.

För nån som klarar sig med en hyfsad sensor, 2 tumknappar och där passformen för handen är A och O så har det varit knepigt.

Tycker inte gamingmöss har så mycket att erbjuda i sig mer än att vara plastiga och ha premium för relativt onödigt skit.

Permalänk
Medlem

Ooo kommer ihåg att jag hade en intellimouse explorer runt 2000. Den var grym och funkade länge (antagligen fortfarande) men jag ville ha fler knappar så jag gick vidare.
Kommer också ihåg att metallfärgen slets bort från de ställena man vilade handen efter några år.
Rip intellimouse!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Rest In RIP

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Så man ska behöva gå tillbaka till äckliga Razer Deathadders igen då....

Pulsar Xlite
Lamzu Thorn
Zowie EC
Xtrfy M4
Darmoshark N3
Waizowl OGM Pro

Där har du några andra bra ergo möss att prova om du inte vill ha Razer DA

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NoSkills:

Har suttit med o.g Intelli 3.0, sen kört alla olika iterationerna av Deathadder genom tiderna, och nu tillbaka till denna nya intelli pro.

Och nu eventuellt tillbaka till Deathadder.

För nån som klarar sig med en hyfsad sensor, 2 tumknappar och där passformen för handen är A och O så har det varit knepigt.

Tycker inte gamingmöss har så mycket att erbjuda i sig mer än att vara plastiga och ha premium för relativt onödigt skit.

Jag gillade visserligen inte formen på 3.0 jämfört med första Explorer men jag körde Deathadder under en lång tid i typ 3-4 olika versioner.
Första G403 Prodigy Wireless som jag har är kanske lite svår att få tag på men har du testat Logitechs G403 eller övriga med liknande form typ G603/G703? Ersatt mina Deathadders väldigt väl i min mening.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag gillade visserligen inte formen på 3.0 jämfört med första Explorer men jag körde Deathadder under en lång tid i typ 3-4 olika versioner.
Första G403 Prodigy Wireless som jag har är kanske lite svår att få tag på men har du testat Logitechs G403 eller övriga med liknande form typ G603/G703? Ersatt mina Deathadders väldigt väl i min mening.

Har ej testat, men den "ser" ut stt kunna fungera. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan nästan se det framför mig, scraple som köper på sig massor och sen inte blir av med dem.

Jag kanske är trög men vad är scraple?

Edit: du menar kanske scalpers...

Permalänk
Medlem

Varit ruskigt nöjd med min Pro Intellimouse! Har som tur är en i reserv redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Pulsar Xlite
Lamzu Thorn
Zowie EC
Xtrfy M4
Darmoshark N3
Waizowl OGM Pro

Där har du några andra bra ergo möss att prova om du inte vill ha Razer DA

Ty!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Pulsar Xlite
Lamzu Thorn
Zowie EC
Xtrfy M4
Darmoshark N3
Waizowl OGM Pro

Där har du några andra bra ergo möss att prova om du inte vill ha Razer DA

Wow det verkar ha tillkommit en del tillverkare på senare. Jag har bara hört talas om xtrfy förut. Tack för tipsen! Men namngivningen av tillverkarna 🫣

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Inaktiv

Aldrig varit intresserad av MS egna datortillbehör förutom (på senare tid) Sculpt Ergonomic Keyboard. Gillar att den inte är så bred som Logitechs med separat numerisk del som man kan ha på motsatt sida. Kan bara hoppas att Logitech kommer med något liknande i framtiden, för tycker annars att deras tangentbord ser bättre ut och riktar sig till fler OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Pulsar Xlite
Lamzu Thorn
Zowie EC
Xtrfy M4
Darmoshark N3
Waizowl OGM Pro

Där har du några andra bra ergo möss att prova om du inte vill ha Razer DA

Xtrfy M4 Såg nu ut att vara ungefär samma ergonomiska form som Intellimouse, hur funkar den i övrigt är optiska sensorn i samma nivå som Intellimouse Pro osv?

Hur är Deathadder ergonomiskt & sensor-mässigt i jämförelse med MS Intellimouse Pro? Den ser ju ut som en kopia fast för större händer?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Xtrfy M4 Såg nu ut att vara ungefär samma ergonomiska form som Intellimouse, hur funkar den i övrigt är optiska sensorn i samma nivå som Intellimouse Pro osv?

Hur är Deathadder ergonomiskt & sensor-mässigt i jämförelse med MS Intellimouse Pro? Den ser ju ut som en kopia fast för större händer?

Alla möss jag listade har tekniskt sett en bättre sensor än den i Intellimouse Pro.
Sen om du verkligen märker någon skillnad är en annan sak.

DA3 är en ganska stor mus. Störst i listan. Men är nog närmast storleken av Intellimouse som också är en ganska så stor mus. Jag skulle även säga att den har den bästa sensorn av alla men som sagt... svårt att verkligen känna någon skillnad. Alla är bra.

Sen är de ju trådlösa också

Men skiter du i trådlöst och vill ned i pris så är nog DeathAdder V3 (ej pro) det bästa köpet om man går från en Intellimouse Pro https://www.inet.se/produkt/6602340/razer-deathadder-v3

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

älskar intellimouse har många gamla oöppnade kvar men den nya versionen pro modellen köpte jag med 2 st båda funkar idag men ibland så tappar den kontakten man får stoppa in sladden igen så funkar den så måste vara fler som har problem med det aldrig kollat upp det dock men störande är det men för övrigt är den bra. Annars gillar jag dem gamla mx518 som jag med har ett par kvar av annan pass form men sitter väldigt bra i handen med

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har kört med Microsoft Ergonomic Keyboard i olika varianter sen 90-talet. Beställde nyss en extra sculpt om den hemma skulle kajka och surface modellen inte kommit som nordic ännu!

Permalänk
Medlem

Hade en sån spelvariant 3.0 tror ja den hette för längesedan var den absolut sämsta musen jag någonsin haft.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt. Jag tycker att "Microsoft Surface"-tillbehören är Microsofts sämsta produktlinje inom hårdvara.
Det verkar inte som att valet skulle vara baserat på några egentliga kriterier. Vilka produkter är det som säljer bäst?
Att Microsoft fullständigt skiter i vilka produkter och funktioner det är som användarna uppskattar mest är redan känt sedan tidigare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av person:

Hade en sån spelvariant 3.0 tror ja den hette för längesedan var den absolut sämsta musen jag någonsin haft.

Då måste jag fråga vilka andra möss du haft? Hade också en IE 3.0 en gång för länge sedan, kring samma period hade jag också Logitech MX510 och MX518, men vill minnas det som att 3.0’an var bättre än de andra - det kan inte vara du som var en s.k. ”Noob”?

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

Då måste jag fråga vilka andra möss du haft? Hade också en IE 3.0 en gång för länge sedan, kring samma period hade jag också Logitech MX510 och MX518, men vill minnas det som att 3.0’an var bättre än de andra - det kan inte vara du som var en s.k. ”Noob”?

Oj gå till angrepp sådär utan fakta intressant. Nej hade flertalet Logitech möss och klicken på ie 3.0 var horribelt dålig. Logitech mössen var överlägsna ie 3an. Då hade jag haft Logitech före jag köpte 3.0an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Varit ruskigt nöjd med min Pro Intellimouse! Har som tur är en i reserv redan.

Så man gör
Jag högg 2st extra steelseries rival 500 när de slutade säljas, de ligger i källaren och väntar på att nuvarande ska ge upp.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min Intellimouse Explorer 3.0 från när det begav sig, sparade den som reservmus när jag gick över till modernare. Det jag märkte när jag plockade fram den efter 15 år var att plastbasen hade börjat "svettas" som en del gammal plast av sämre kvalité gör ibland, särskilt "greppvänlig" plast. Gick att torka rent, men hamnade ändå tillbaka i förrådet. Kanske bra att tänka på för den som köper på sig lager av möss med avsikt att användas i en avlägsen framtid