Sony sålde över 19 miljoner Playstation 5 under 2022

Permalänk
Melding Plague

Sony sålde över 19 miljoner Playstation 5 under 2022

Under 2022 tuffade försäljningen av Sonys nya spelkonsol på rejält och totalt har det nu sålts 38,4 miljoner konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant nu efter PSVR2...

Det om något fick mig att lyfta på ögonen från ett annat rätt så Xbox-tätt hem och börja fundera på att byta lag...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ska bli intressant nu efter PSVR2...

Det om något fick mig att lyfta på ögonen från ett annat rätt så Xbox-tätt hem och börja fundera på att byta lag...

Den dagen PSVR2 går ner under 5000kr så blir det ett köp av sådant också... men så länge det ligger över kostnaden för en PS5 med rätt svagt utbud så blir det att avvakta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förvånande att det kan vara sånt tryck nu när den nästan är tre år gammal

Jag väntar minst på en Pro innan jag köper nu, framförallt med prishöjningar. I vanliga fall hade det kommit en slim snart med lägre pris, inte tvärt om!

Permalänk
Medlem

Höga grafikkortspriser spelar nog viss roll, det finns ett överlapp konsoll-pc-spelare där nog en del prioriterat konsollen på senare år.

Annars är det ju bra att/om det går bra för PS, XBOX och Nintendo. Det behövs 3 stora för att ge bra konkurrens.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Jag personligen kommer aldrig igen köpa en konsol.. dammsamlare under TV-bänken.

I mitt tycke är 7000:- för 3700x och RX5700-prestanda är överprisat. Sen behöva pröjsa för att spela månadsvis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Jag personligen kommer aldrig igen köpa en konsol.. dammsamlare under TV-bänken.

I mitt tycke är 7000:- för 3700x och RX5700-prestanda är överprisat. Sen behöva pröjsa för att spela månadsvis..

Samma här, enda anledningen jag har kvar min PS5 är ifall något släpps jag känner att jag bara måste spela. Det mesta verkar portas till PC efter något år nu, med en hel del undantag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Jag personligen kommer aldrig igen köpa en konsol.. dammsamlare under TV-bänken.

I mitt tycke är 7000:- för 3700x och RX5700-prestanda är överprisat. Sen behöva pröjsa för att spela månadsvis..

Prestandan i sig och stabilitet och optimerade spel och mjukvara, det finns en viss tjusning

Men inlåsningen och begränsningarna det medför gör mig ganska ointresserad. När det dessutom varit bökigt att ens få tag i en två år gammal pryl efter så här lång tid och spelpriserna är tillbaka på nära tusenlappen som under nittiotalet…

Steam Deck är nog framtiden för mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Prestandan i sig och stabilitet och optimerade spel och mjukvara, det finns en viss tjusning

Men inlåsningen och begränsningarna det medför gör mig ganska ointresserad. När det dessutom varit bökigt att ens få tag i en två år gammal pryl efter så här lång tid och spelpriserna är tillbaka på nära tusenlappen som under nittiotalet…

Steam Deck är nog framtiden för mig

Optimeringen är ''sänk grafiken tills det slutar lagga''

För om optimeringen hade varit sann.. varför klarar då inte konsolerna av RT? Samt att 30-60FPS är väl inte klassat som bra optimerat i mitt tycke, endast standard då konsolspelare precis har kommit in i 60FPS-världen som standard'ish.

Men jag håller med dig på dess begränsningar. Hade konsolerna varit upplåsta hade alla fläskat på med ultra och 4k sedan förväntat sig 144+ FPS som på PC.. och alla blir ledsna när hårdvaran är till för 60FPS, medium/high 1080P sen 1440P i vissa scenario, kanske 4k upscaled. Och givetvis, börjar skrika ''dåligt optimerat''

PC-devs kanske ska låsa alla möjligheter på datorspel på medium 1080P för att få överlägsen ''optimering'' hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon349426:

Jag personligen kommer aldrig igen köpa en konsol.. dammsamlare under TV-bänken.

I mitt tycke är 7000:- för 3700x och RX5700-prestanda är överprisat. Sen behöva pröjsa för att spela månadsvis..

För mig är det tvärtom har totalt tröttnat på PC, efter många år av PC byggen och uppgraderingar så blev jag för gammal kanske och intresset dog att hela tiden behöva krångla med drivrutiner, felsöka krascher mm. Riktigt skönt med en PS5a som är låst och stabil. Kör i gång och börja spela både vanliga och Vr spel på nolltid är bekvämt och bra.

Trodde PS5 gpu motsvarade ett 2060 kort… men oavsett så är grafiken sjukt grym och jag har inte sett nåt bättre än tex Horizon Forbidden west o Dlc på PC. Kanske det enda i samma klass med maxat 40xx gpu är Cyberpunk men då kostar grafikkortet mer än PS5an och man får allt strul på köpet.

Grabben har en rätt bra spel PC med 3070ti kort och klagar på krascher så jag får hjälpa med uppdateringar men har börjat tröttna på att även hjälpa med sånt som jag tidigare tyckte var skoj att pyssla med…

Vi har Switch och Xbox Series X också men dom används tyvärr inte, barnen snor hellre min PS5a istället, så jag ska sälja dom och köpa en PS5Pro när den släpps.

Men för min del är slutet på min spel karriär tv soffan med en PS5a som alltid fungerar när jag vill 😃 Och jag är väldigt nöjd och bekväm med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlanBean:

För mig är det tvärtom har totalt tröttnat på PC, efter många år av PC byggen och uppgraderingar så blev jag för gammal kanske och intresset dog att hela tiden behöva krångla med drivrutiner, felsöka krascher mm. Riktigt skönt med en PS5a som är låst och stabil. Kör i gång och börja spela både vanliga och Vr spel på nolltid är bekvämt och bra.

Trodde PS5 gpu motsvarade ett 2060 kort… men oavsett så är grafiken sjukt grym och jag har inte sett nåt bättre än tex Horizon Forbidden west o Dlc på PC. Kanske det enda i samma klass med maxat 40xx gpu är Cyberpunk men då kostar grafikkortet mer än PS5an och man får allt strul på köpet.

Grabben har en rätt bra spel PC med 3070ti kort och klagar på krascher så jag får hjälpa med uppdateringar men har börjat tröttna på att även hjälpa med sånt som jag tidigare tyckte var skoj att pyssla med…

Vi har Switch och Xbox Series X också men dom används tyvärr inte, barnen snor hellre min PS5a istället, så jag ska sälja dom och köpa en PS5Pro när den släpps.

Men för min del är slutet på min spel karriär tv soffan med en PS5a som alltid fungerar när jag vill 😃 Och jag är väldigt nöjd och bekväm med det.

Det med krascher är nog att grabben försöker fuska i spel (Diverse 3'e part program) eller tanka ner lite porr som innehåller virus. Uppdateringar kan man göra så det sköts automatiskt, precis som på konsolerna.

Jag personligen har aldrig haft några krascher på datorn.. låter jag datorn och dess spel vara vanilla, dvs inte överklocka, inte modda eller tanka ner 3e part saker så är PC lika stabilt som berget.

Kommer aldrig att röra en tråkig konsol igen.. som att ha en VHS hemma eller nåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon349426:

Det med krascher är nog att grabben försöker fuska i spel (Diverse 3'e part program) eller tanka ner lite porr som innehåller virus. Uppdateringar kan man göra så det sköts automatiskt, precis som på konsolerna.

Jag personligen har aldrig haft några krascher på datorn.. låter jag datorn och dess spel vara vanilla, dvs inte överklocka, inte modda eller tanka ner 3e part saker så är PC lika stabilt som berget.

Kommer aldrig att röra en tråkig konsol igen.. som att ha en VHS hemma eller nåt.

Han har inte tankat ner något program själv och jag har sagt att om han gör det så sabbar det hela datorn, och jag har koll på det. Han får bara tanka ner från Windows butiken, Steam och Epic store mm och endast om jag kollat upp det innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förvånande att det kan vara sånt tryck nu när den nästan är tre år gammal

Jag väntar minst på en Pro innan jag köper nu, framförallt med prishöjningar. I vanliga fall hade det kommit en slim snart med lägre pris, inte tvärt om!

Med tanke på att dom hade över 100 mille aktiva ps4 users enligt Google så finns det nog en hel del som efter flera år av brist känner sig sugna att uppgradera.

För egen del känns det rätt sjukt att det är 2,5 år sen release, det behövs fler renodlade PS5-spel.

Permalänk
Medlem

Har flera mindre teknikintresserade bekanta som köpt PS5 nyligen. Tillgången var ju extremt begränsad under de första två åren, och alla har inte kunskapen eller tålamodet att hålla stenkoll på återförsäljare för att få tag på en konsol.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Trodde PS5 gpu motsvarade ett 2060 kort…

Närmaste släkting är 6600XT. Fast med mindre begränsning till minnet, både i avseende mängd och bandbredd.

Men det torde iaf svara på frågan varför det inte är ett RT monster.

Oavsett så erbjuder den ju en del väloljade spel som dröjer till PC (eller i vissa fall är rätt mkt mer krävande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Jag personligen kommer aldrig igen köpa en konsol.. dammsamlare under TV-bänken.

I mitt tycke är 7000:- för 3700x och RX5700-prestanda är överprisat. Sen behöva pröjsa för att spela månadsvis..

Det går inte på ett enkelt sett att översätta prestandan från konsol hårdvara till PC komponenter. Dels för att en PS5 har 16GB VRAM (även om en del är allokerat till operativsystem). Sedan möjliggör 5,5Gb/s SSD, oodle komprimering och kraken hårdvara-accelererad komprimering överföra data i upp till 22GB/s; man kan alltså byta ut datan på VRAM på under 1 sekund. Det innebär att man bara behöver rotera spelkaraktären 180 grader för att sömlöst kunna byta ut hela spelvärlden. Egen API, skräddarsydda lösningar och mjukvaruoptimerade spel gör att man får än bättre upplevelse än vad samma GPU hade presterat i en PC. En PS5 hämtar prestanda genom nya metoder än om man jämför med en traditionell PC.

Det ställs högre krav på speltester för konsol också. Så det är en stabilare FPS med färre buggar. PS5 har strålspårning också. 4k och 60fps på alla nya spel. Tillgången till Oled skärmar gör det till en mästerlig upplevelse. Sen jag köpte min PS5 har jag inte tittat tillbaka till min PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Jag personligen kommer aldrig igen köpa en konsol.. dammsamlare under TV-bänken.

I mitt tycke är 7000:- för 3700x och RX5700-prestanda är överprisat. Sen behöva pröjsa för att spela månadsvis..

PS3 och PS4 var peak. Designen är ju gräslig nu med

Permalänk
Medlem

Mining boomen med helt sjuka gpupriser gjorde att jag köpte ett PS5 tidigt 2021 och det var det bästa jag kunde gjort.

Att jag hade en OLED TV gjorde det heller inte sämre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Mining boomen med helt sjuka gpupriser gjorde att jag köpte ett PS5 tidigt 2021 och det var det bästa jag kunde gjort.

Att jag hade en OLED TV gjorde det heller inte sämre.

OLED är den största grafiska uppgraderingen jag någonsin gjort. Älskar min tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

OLED är den största grafiska uppgraderingen jag någonsin gjort. Älskar min tv

Håller med. Vilken har du?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Skulle gladeligen köpa ett ps5 till grabbarna, men tanke på allt blivit dyrare och ensamstående till 2 grabbar och underbetald undersköterska så får man prioritera annat och samla pengar på hög tills bättre tider.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Håller med. Vilken har du?

LG B7 65", lite äldre nu men den fungerar fortfarande bra. Dock så har jag bytt display då den var defekt när jag fick hem den (det var gratis). Sedan fick jag ett meddelande 2021(?) att PSU var defekt på min årsmodell så de bytte den åt mig. Så servicen är bra hos LG.

Men det är så iögonfallande med OLED att man bara behöver glänsa över med blicken i 1 sekund för att se om någon har en LCD eller OLED skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Optimeringen är ''sänk grafiken tills det slutar lagga''

Ja, även detta är ju en form av optimering. Men det handlar ju inte bara om att sänka grafiken utan om att försöka optimera alla delar. Går det sänka upplösningen? Går det minska modellkomplexiteten? Går det utnyttja speciella hårdvarufunktioner i konsolen? Det finns ju en intressant förändring mellan Xbox One och One S då MS beslöt att i hårdvara stödja en viss mjukvarurutin som ofta användes av spelutvecklarna. Men var några år sedan som jag läste om detta så be mig inte om fler detaljer. Ett annat exempel kan vara Max Payne till PS2 där banornas komplexitet behölls men istället styckades upp i flera mindre delar för att låta PS2 med dess 32 MB i RAM spela ett spel som på Windows hade 96 MB RAM som minimikrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

För mig är det tvärtom har totalt tröttnat på PC, efter många år av PC byggen och uppgraderingar så blev jag för gammal kanske och intresset dog att hela tiden behöva krångla med drivrutiner, felsöka krascher mm. Riktigt skönt med en PS5a som är låst och stabil. Kör i gång och börja spela både vanliga och Vr spel på nolltid är bekvämt och bra.

Trodde PS5 gpu motsvarade ett 2060 kort… men oavsett så är grafiken sjukt grym och jag har inte sett nåt bättre än tex Horizon Forbidden west o Dlc på PC. Kanske det enda i samma klass med maxat 40xx gpu är Cyberpunk men då kostar grafikkortet mer än PS5an och man får allt strul på köpet.

Grabben har en rätt bra spel PC med 3070ti kort och klagar på krascher så jag får hjälpa med uppdateringar men har börjat tröttna på att även hjälpa med sånt som jag tidigare tyckte var skoj att pyssla med…

Vi har Switch och Xbox Series X också men dom används tyvärr inte, barnen snor hellre min PS5a istället, så jag ska sälja dom och köpa en PS5Pro när den släpps.

Men för min del är slutet på min spel karriär tv soffan med en PS5a som alltid fungerar när jag vill 😃 Och jag är väldigt nöjd och bekväm med det.

Snacka om att ge upp pga lathet. Inget bra exempel för kidsen. 🙂

Permalänk
Medlem

Intressant hur olika vi är. Jag gillar "spelkänslan" hos konsoler. Och ps5 är den bästa jag haft i den bemärkelsen. Men "spelkänsla" finns ju på PC också - men den är inget för mig, upplever inte att jag sugs in i spel på pc som på konsol.
Hoppas på lite titlar som är optimerade helt för PS5 nu, varit lite tunt på den fronten.

Permalänk
Skrivet av Itsnotme:

LG B7 65", lite äldre nu men den fungerar fortfarande bra. Dock så har jag bytt display då den var defekt när jag fick hem den (det var gratis). Sedan fick jag ett meddelande 2021(?) att PSU var defekt på min årsmodell så de bytte den åt mig. Så servicen är bra hos LG.

Men det är så iögonfallande med OLED att man bara behöver glänsa över med blicken i 1 sekund för att se om någon har en LCD eller OLED skärm

Hadde en b7 55 också, bra tv, tror den har 120hz 1080p! Gikk till en CX65, bästa skärmen ever så til en B2 77’’. Saknar 120hz BFI some cx och C1 hadde/har. Men det märks inte veldigt