Permalänk
Hedersmedlem

Tips på handöverfräs

Har blivit lite sugen på att göra egna hyllor då jag kan skriva ut väggfästen med 3d-skrivaren och så vill jag göra hyllplanet i trä. Då har jag blivit sugen på en handöverfräs för att forma hyllan.

Har börjat kolla runt lite men det är alltid svårt med recensioner, det är alltid någon som haft problem oavsett model och klagar på funktionerna. Finns det några händiga personer här som kan tipsa om någon gärna under 2k?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Har blivit lite sugen på att göra egna hyllor då jag kan skriva ut väggfästen med 3d-skrivaren och så vill jag göra hyllplanet i trä. Då har jag blivit sugen på en handöverfräs för att forma hyllan.

Har börjat kolla runt lite men det är alltid svårt med recensioner, det är alltid någon som haft problem oavsett model och klagar på funktionerna. Finns det några händiga personer här som kan tipsa om någon gärna under 2k?

Vilket träslag, dimensioner osv. har du tänkt att fräsa? Har du någon liten verkstad med lämplig dammsugare (det dammar rejält), arbetsbord där du kan spänna fast allting osv.?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Vilket träslag, dimensioner osv. har du tänkt att fräsa? Har du någon liten verkstad med lämplig dammsugare (det dammar rejält), arbetsbord där du kan spänna fast allting osv.?

Bor i trea så ingen vidare verkstad men har ett litet arbetsbord som jag kanske kör på balkongen, annars tänkte jag spänna fast det på ett skrivbord jag använder som arbetsbänk.

För stunden har jag bara inskaffat lite furu på 1 meter och ca 120x15 mm och kommer nog inte jobba med något mycket större. Kanske något tjockare och kan nog tänka mig att jag vill köra på några andra träslag i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tar tillbaka, jag hade köpt Biltemas för få jobb. 6 och 8 mm spännhysla, slår tydligen dyrare modeller.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Har du en Dremel så kan du köpa deras handöverfräs, https://www.dremel.com/se/sv/p/dremel-handoeverfraestillsats-...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har blivit lite sugen på att göra egna hyllor då jag kan skriva ut väggfästen med 3d-skrivaren och så vill jag göra hyllplanet i trä. Då har jag blivit sugen på en handöverfräs för att forma hyllan.

Har börjat kolla runt lite men det är alltid svårt med recensioner, det är alltid någon som haft problem oavsett model och klagar på funktionerna. Finns det några händiga personer här som kan tipsa om någon gärna under 2k?

Har denna och är sjukt nöjd:
Bosch

Fördel att den tar 6 och 8 mm skaft på fräsarna.

Lade till information
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har blivit lite sugen på att göra egna hyllor då jag kan skriva ut väggfästen med 3d-skrivaren och så vill jag göra hyllplanet i trä. Då har jag blivit sugen på en handöverfräs för att forma hyllan.

Har börjat kolla runt lite men det är alltid svårt med recensioner, det är alltid någon som haft problem oavsett model och klagar på funktionerna. Finns det några händiga personer här som kan tipsa om någon gärna under 2k?

bitemas ska tydligen vara förvånansvärt bra, jag har en men aldrig använt den.
min favorit är blå bosch lilla batteridrivna fräs på 12v. jag har dock bara använt den för att forma kanter samt fräsa ur för bakstycken när vi byggde hyllsystem i melamin

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort några jätteavancerade grejer med min fräs, men min erfarenhet är att frässtålet är mycket viktigare än fräsmaskinen för resultatet. Har du vassa stål av bra kvalitet så slipper du urslag eller dålig finish på dom frästa ytorna.

Visst en billigare maskin kanske inte är lika stadig och har inte lika fina hjälpmedel (styrskenor etc.), men tar du det bara lugnt och är noggrann med förberedelserna så brukar det inte vara något problem.

Så biltema-fräsen som nämnts här och ett kvalitetsstål från ex. Cobolt tror jag är en bra start.

OBS! Se till att kolla några videos med säkerhetstips innan du sätter igång. Det är mycket energi i ett frässtål som snurrar i full fart och det kan göra MYCKET skada om du får något oväntat kast.

Permalänk
Medlem

Som nämnts, var försiktig och tänk gärna en extra gång om t.ex. hur du sätter fast saker så det inte sker olyckor.. frässtål är vassa och snurrar fort!

Kan nämna att jag provade en radiefräsning på toppen av tummen för massa år sedan i ett ögonblick av obetänksamhet vid ett verktygsbyte på en maskin med trasig strömbrytare, dra ALLTID ut strömmen om du ska fippla med frässtålet! (Nej det var inte skönt och vart väldigt rött överallt.. )

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nämna att det blev en Bosch POF 1400 som jag testat av lite fort. Det gick att stoppa på dammsugaren så sågspån blir det inte allt för mycket av. Däremot är det inte jättebra med arbetsbänken, den är något vinglig, där bör jag nog fundera lite mer. Sen är det lite som att lära sig cykla, man känner sig lite halvbra i början och man måste lära upp muskelminnet men det blir nog bra till slut.

Uppskattar säkerhetstipsen. Har börjat kika lite videos också på tips och tricks. Är alltid noga med maskiner och kopplar ur dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kan nämna att det blev en Bosch POF 1400 som jag testat av lite fort. Det gick att stoppa på dammsugaren så sågspån blir det inte allt för mycket av. Däremot är det inte jättebra med arbetsbänken, den är något vinglig, där bör jag nog fundera lite mer. Sen är det lite som att lära sig cykla, man känner sig lite halvbra i början och man måste lära upp muskelminnet men det blir nog bra till slut.

Uppskattar säkerhetstipsen. Har börjat kika lite videos också på tips och tricks. Är alltid noga med maskiner och kopplar ur dem.

En tanke kan ju vara att köpa ett fräsbord eller göra ett själv.
Enkelt fräsbord

Permalänk

Skulle inte rekommendera att köra en fräs på balkongen/uteplatsen till en lägenhet i flerbostadshus av 2 anledningar.

1. En fräs låter väldigt mycket och inte säkert det är uppskattat av dina grannar.

2. Det kastar damm och spån väldigt friskt även med utsug anslutet och tveksamt att dina grannar vill skura sina uteplatser osv från ditt fräsdamm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Har denna och är sjukt nöjd:
Bosch

Fördel att den tar 6 och 8 mm skaft på fräsarna.

Kör denna också och gjort i flera år.
Snurrat på många timmar utan strul.

Men som ovan säger, tänk på att en fräs låter och skräpar MYCKET.
Ljudet är väl svårt att göra nåt åt men koppla åtminstone en dammsugare till den.

Visa signatur

...