Permalänk

IMC / ram problem

Hallå Sweclockers!
Är i behov av råd.
Min dator tvärkraschade i battlefield 5 tidigare, frös utan felkod. När jag försöker starta den nu fastnar den på DRAM i bootloopen direkt. Kommer inte vidare :/
Testat varje ramsticka själv utan framgång. Cmos reset och flashat bios. Tog ur cpun och satt i igen. Samma lika
Frågan är om det är ram, moderkortet eller cpu?

Mitt system är
Gigabyte z690 elite ddr4
12600kf med contact frame över lockad till 5.4ghz 1.38v
4x8gb g.skill b-die 15-15-15-35 1.5v
EVGA 1000w psu
Rtx 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipsen666:

Hallå Sweclockers!
Är i behov av råd.
Min dator tvärkraschade i battlefield 5 tidigare, frös utan felkod. När jag försöker starta den nu fastnar den på DRAM i bootloopen direkt. Kommer inte vidare :/
Testat varje ramsticka själv utan framgång. Cmos reset och flashat bios. Tog ur cpun och satt i igen. Samma lika
Frågan är om det är ram, moderkortet eller cpu?

Mitt system är
Gigabyte z690 elite ddr4
12600kf med contact frame över lockad till 5.4ghz 1.38v
4x8gb g.skill b-die 15-15-15-35 1.5v
EVGA 1000w psu
Rtx 4080

Om du kan låna/köpa billigast möjliga ram så är det enklast att felsöka först med. Annars kan det vara moderkort. Cpuer är oftare mindre troliga att gå sönder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du kan låna/köpa billigast möjliga ram så är det enklast att felsöka först med. Annars kan det vara moderkort. Cpuer är oftare mindre troliga att gå sönder

Ja de skulle man haft. Men samtidigt, hur stor kan chansen va att alla 4 dör samtidigt? Hoppas på moderkortet som har garanti kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipsen666:

Ja de skulle man haft. Men samtidigt, hur stor kan chansen va att alla 4 dör samtidigt? Hoppas på moderkortet som har garanti kvar

Får dem fel spänning så kan alla ryka antar jag... Men förmodligen moderkortet!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har du gjort nån OC på dina DDR eller bara slagit på XMP ?

Hur beter sig boot loopen ? är det snabba tvära avstängningar efter varandra eller står han länge å nöter innan han stänger av sig å börjar om ?

Det borde finnas några led lampor som lyser och påvisar problem ? för ser enligt bilderna på ditt moderkort ut som att den saknar Q-code display (som visar vad som kan bli fel vid post). Men borde finnas några led lampor som påvisar något?

Har ditt moder kort dubbelt bios ? det kan vara räddningen ibland men clear cmos borde funka ifall du fipplat med bios inställningar och fått till en oc på ramen som inte lirar med din cpu´s OC.

hur flascha du bios om den är fast i en bootloop?

Har du testat varje sticka separat i varje slot?

Mvh

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Skrivet av Smegmer:

Tjena!

Har du gjort nån OC på dina DDR eller bara slagit på XMP ?

Hur beter sig boot loopen ? är det snabba tvära avstängningar efter varandra eller står han länge å nöter innan han stänger av sig å börjar om ?

Det borde finnas några led lampor som lyser och påvisar problem ? för ser enligt bilderna på ditt moderkort ut som att den saknar Q-code display (som visar vad som kan bli fel vid post). Men borde finnas några led lampor som påvisar något?

Har ditt moder kort dubbelt bios ? det kan vara räddningen ibland men clear cmos borde funka ifall du fipplat med bios inställningar och fått till en oc på ramen som inte lirar med din cpu´s OC.

hur flascha du bios om den är fast i en bootloop?

Har du testat varje sticka separat i varje slot?

Mvh

Manuell oc har ja kört, så absolut kan ramen vara brända.
bootloopen går från cpu till dram direkt och stannar där. fläktar snurrar, LEDs lyser, även dom som sitter direkt på ramstickorna. Låtit den stå så 20min utan förändring.
Precis, är bara led debug lampor som lyser inga riktiga felkoder. Dessa moderkort har qflash med en fysisk knapp direkt på moderkortet så går att flasha utan cpu.
Är inte dubbla bios.

Har inte testat varje sticka separat i alla slotsen. Men testat alla i a.2 och b.2

Permalänk
Medlem

Jag tror jag förstår, den stannar å lyser på Debug led dram då ?

Tänkte om loopen bestod av snabba avstängningar med klick vid varje avstängning dvs att den körde memory training..

Vet inte kvalitén på den brädan men har du hållit dig på 1.5 dram volt borde de vara lugnt på den fronten, tänker B-die är ju B-die.

Det är om de blivit knas med IMC på cpun pga att du kört på med för hög vccio voltage och system agent voltage vad satte du dem på ? men mest troligt brädan om jag får gissa för du hade testat vare sticka separat i varje slot ?

Eller om bioset har öst på med volt till något under post pga antingen manuella ändringar eller bios egna inställningar, vet att om man kör automatisk OC på asus brädor kan den ladda på ordentligt under post och efter...

Läste lite snabbt på reddit att flera haft liknande problem med dram led under post och inte kunnat boota och skickat tillbaka sina brädor

Tillägg-missade att du inte testat alla separat i varje slot det hade jag testat till att börja med //sorry

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk

Ja precis stannar på dram debug. Memory training är det inte 😊
Kvaliteten på moderkortet är väl sådär, men dom är ju så enormt dyra till z690 o 70 😅

Vccsa var på 1.2v så borde inte heller va nå problem? På auto laddade den på ännu mer.

Ska testa alla stickor separat i alla slots imorgon!
Nåja, lagt in ett ärende hos återförsäljaren iaf.
Tusen tack för hjälp hittils!

Permalänk
Medlem

Ja sjukt vad priserna dragit iväg på moderkort...

Nä det borde ju inte vara några problem med 1.2 jag har mina på 1.25 och på auto vill min apex bräda kasta på 1.35 eller mer vilket e rätt mycket!

Står i manualen till din bräda att om man ska köra en sticka, vilken slot man ska använda (tror det va A2) men borde ju inte vara skadlig att testa en separat alla slots vet att jag gjort det tidigare när jag felsökt ram stickor på moderkort men tänker att jag friskriver mig från ansvar till mitt höftade påstående iallafall för säkerhets skull xD

Lycka till och hoppas det löser sig!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk

Alright!
Fick tag i ett annat minne idag. Precis samma fel. Så moderkortet får åka tbax på garanti. Hoppas Dustin är snabba.
För några veckor sen dog mitt EVGA 3080ti också. De gick väldigt smidigt men då va det inet 😊

Permalänk
Medlem

Skönt att komma fram till felet!
Håller tummarna!
Mvh

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipsen666:

Ja de skulle man haft. Men samtidigt, hur stor kan chansen va att alla 4 dör samtidigt? Hoppas på moderkortet som har garanti kvar

Merk dine stikker slik du kan holde styr på hvilke du tester. Bruk to -2- stikker i stedet og følg moderkortets manual for hvordan stikkene skal sitte når det er kun to for dual channel i DIMM slotten. Ved alle fire slotten med DIMM, så må IMC på CPU arbeide rett mye mere enn ved dual channel med kun to stikker. Det krever en hel del arbeide for å finne ut dersom det er feil på noen av dine stikker eller dersom du trenger å tilpasse med rett volt på respektive RAM og til selve IMC. Slå opp på nettet om dette ettersom jeg ikke er noen ekspert men selv måtte finne ut en hel del om RAM for mitt eget bygg prosjekt.

Kjør test program for RAM (det finnes fler apper der tester RAM enn MEMTEST86+) og hold sjekk på temperatur både innenfor chassit, på CPU (for IMC) og på respektive stikke (HWiNFO kan lese av sensorer og presentere dette på skjermen ev. også gjennom overlayet i MSI Afterburner når du kjører spill).

Du må skifte ut stikkene en etter en i kombinasjonen om 2, så bruk penne og papir for holde styr på hvilke RAM du testet og hvilke resultat du fått gjennom HWiNFO. Glem ikke at du også kanskje må sette ned Transfer rate (MT/s hvilket svarer til klokken på RAM der også vil bli angitt i MHz) og ev timings når du kjører med alle fire stikkene for å få det til å fungere stabilt.

Husk at også IMC kan variere i silikon lotteriet, presis som ved overklokking av CPU i sin helhet. Det trenger derfor ikke være feil på ditt moderkort når du vil få problemer med å kjøre 4 stikker RAM.

Permalänk

Tänkte att kanske nån som drar nytta av mina problem så lägger in fortsättningen. Tog sjukt lång tid för Dustin att komma fram till nått. Fick pengarna tbax och köpte z790 versionen för samma slant. Fortfarande exakt samma fel så cpun är väl soopslut då den med. Får åka tbax å ja får vänta en månad till

Permalänk
Medlem

Contact frame har stor risk att ge problem med RAM. Väldigt känsligt för mounting pressure. Om du är tillbaka med stock ILM på Z790 förklarar det inte problemet dock.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz