Buggig start för Star Wars Jedi: Survivor

Permalänk
Melding Plague

Buggig start för Star Wars Jedi: Survivor

Redan en dag innan lansering får speltiteln kritik för kass optimering och stora prestandabekymmer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gissar att folk bara behöver mer VRAM så löser sig allt. Är ju lösningen på dåligt optimerade spel enligt många

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jaja då sparar jag det till vintern istället

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gissar att folk bara behöver mer VRAM så löser sig allt. Är ju lösningen på dåligt optimerade spel enligt många

Hur menar du nu. Spelet använder 18Gb VRAM, 4090 har 24Gb VRAM och ändå flyter det inte på. Knappast ett VRAM problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hur menar du nu. Spelet använder 18Gb VRAM, 4090 har 24Gb VRAM och ändå flyter det inte på. Knappast ett VRAM problem.

Det var ett skämt då alla klagar på vram senaste tiden...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det spelet kommer oavsett man fixar problemen vara extremt krävande . Synd för det verkar grymt ingen lust och spela i 720 p och skala upp till 1080 p. Men då kan man spela det senare när man bytt ut sin hårdvara just nu väntar man ändå på diablo 4

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Ouch nog för att Nvidia snålar med vram men 50 fps lows med 4090 då kommer det ta tid att fixa. En får vänta ett år post release då som en fick göra med första spelet. Synd va lite sugen att testa i helgen.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

En av orsakerna till att jag valde att skaffa det till PS5:an. Jag tittade på en del YouTubers som pratade om hur mycket problem det var med PC versionen (innan dag ett patchen iallafall). Men jag hoppas att dom löser problemen med PC versionen relativt snabbt, även om jag själv inte ska spela det på PC.

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det skulle bli såhär så jag har beställt till PS5 redan.

Permalänk
Medlem

Allt som använder Unrealengine 4 har utvecklarna på sista tiden väldigt svårt med verkar det som... eller har det alltid varit så?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

En "liten detalj" är att PC Gamer skrev att de testade spelet innan pre-release patchen som EA utlovade hade kommit. Den patchen har nu kommit och i en nyare artikel skriver författaren att den verkar ha hjälpt lite: https://www.pcgamer.com/star-wars-jedi-survivors-first-perfor...

Daniel Owen spekulerar över förklaringar på några saker som PC Gamer nämner, t ex varför inte FSR hjälper, ett svar som artikelförfattaren Morgan Park på PC Gamer borde ta till sig för att inte framstå som så fullt så okunnig (och tyvärr Nvidiacentrisk) nästa gång han skriver om FSR: https://youtu.be/oH0UkA7eoCk?t=358

Daniel Owen har också en förklaring till varför RTX 4090 tycks prestera sämre än 7900 XTX: https://youtu.be/oH0UkA7eoCk?t=632

Dessutom ska det tydligen komma en patch till i samband med släppet, så bäst att vänta och se, innan man blir för kritisk, spelet är ju faktiskt inte släppt än. En ny drivrutin till AMD för SWJ: Survivor släpptes också igår, 23.4.3: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Själv installerade jag istället SWJ: Fallen Order nyss. Ligger gärna lite efter.
(testade, och SWJ: FO verkar lida av UE4:s problem med stuttering)

Permalänk

Känns som pc-portarna bara blir sämre och sämre. Förut brukade spelen utvecklas till pc först sedan konsoll och de var ofta undermåliga.

Permalänk
Medlem

Oj, hoppas lite dag 1 uppdateringar och fräscha drivrutiner ordnar upp detta. Syrran är sjukt taggad på detta och med långhelg nu och allt så har hon förberett sig på att nöta detta rätt hårt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Viktigare att $läppa spelet än att släppa spelet när det är färdigt antar jag.
Kan vänta några år så för min del kan de ta sin tid.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Köpte spelet till pc igår, men kanske refoundar o köper till ps5an istället..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

En "liten detalj" är att PC Gamer skrev att de testade spelet innan pre-release patchen som EA utlovade hade kommit. Den patchen har nu kommit och i en nyare artikel skriver författaren att den verkar ha hjälpt lite: https://www.pcgamer.com/star-wars-jedi-survivors-first-perfor...

Daniel Owen spekulerar över förklaringar på några saker som PC Gamer nämner, t ex varför inte FSR hjälper, ett svar som artikelförfattaren Morgan Park på PC Gamer borde ta till sig för att inte framstå som så fullt så okunnig (och tyvärr Nvidiacentrisk) nästa gång han skriver om FSR: https://youtu.be/oH0UkA7eoCk?t=358

Daniel Owen har också en förklaring till varför RTX 4090 tycks prestera sämre än 7900 XTX: https://youtu.be/oH0UkA7eoCk?t=632

Dessutom ska det tydligen komma en patch till i samband med släppet, så bäst att vänta och se, innan man blir för kritisk, spelet är ju faktiskt inte släppt än. En ny drivrutin till AMD för SWJ: Survivor släpptes också igår, 23.4.3: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Själv installerade jag istället SWJ: Fallen Order nyss. Ligger gärna lite efter.
(testade, och SWJ: FO verkar lida av UE4:s problem med stuttering)

Har spelat 2h nu, Får mellan 70-80 fps med allt maxat 4k på 4090 med 7950x och 32Gb ram. Det är mycket stutters dock, överallt och hela tiden. Känns som Harry Potter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Köpte spelet till pc igår, men kanske refoundar o köper till ps5an istället..

Ska ju hacka på ps5 också. Jag väntar med val av plattform till vi vet hur bra patchat det blir i början. Precis som någon skrev ovan så bygger testerna på versioner utan dag 1 patchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Har spelat 2h nu, Får mellan 70-80 fps med allt maxat 4k på 4090 med 7950x och 32Gb ram. Det är mycket stutters dock, överallt och hela tiden. Känns som Harry Potter.

Aha så dag 1 patchen hjälpte inte alls med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Aha så dag 1 patchen hjälpte inte alls med andra ord?

Kollade streams igår och patchen hjälpte definitivt men det är en bra bit ifrån perfekt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det verkar för mig som att day 1 patchen inte har kommit ännu. Jag fick mitt fysiska PS5-exemplar igår och jag har inte fått någon uppdatering under natten eller morgonen idag. Kan även meddela att HDR är totaltrasigt i den nuvarande versionen, allt blir en svart smet med det påslaget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Känns som pc-portarna bara blir sämre och sämre. Förut brukade spelen utvecklas till pc först sedan konsoll och de var ofta undermåliga.

Slapp kodning, stress och en övertro på framtida grafikkort. Problemet är att när grafikkorten väl mäktar med så har det kommit nya releaser som alla vill ha men som i sin tur haltar i inställningarna pga ovanstående. Repeat.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Aha så dag 1 patchen hjälpte inte alls med andra ord?

Ja vet inte hur spelet var innan release men runt 80 fps med allt maxat i 4k tycker jag är helt ok. Stutters är ju en annan femma men dom lär man inte slippa direkt eftersom att Jedi Fallen order fortfarande har stutters trots overkill hårdvara, det är en feature helt enkelt.

Skrivet av Arzei:

Det verkar för mig som att day 1 patchen inte har kommit ännu. Jag fick mitt fysiska PS5-exemplar igår och jag har inte fått någon uppdatering under natten eller morgonen idag. Kan även meddela att HDR är totaltrasigt i den nuvarande versionen, allt blir en svart smet med det påslaget.

HDR funkar utmärkt på PC, det brukar ju vara tvärtom. Dvs. att det funkar bra på konsoler men dåligt på PC. Har du dubbelkollat din kalibrering?

Edit: Spelet använder run 12Gb VRAM och 10Gb RAM i 4k maxat om någon undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

HDR funkar utmärkt på PC, det brukar ju vara tvärtom. Dvs. att det funkar bra på konsoler men dåligt på PC. Har du dubbelkollat din kalibrering?

Jodå, kalibrerat i konsolens inställningar, HGiG påslaget (även om det här spelet inte tycks använda HGiG ändå), etc. Det här är väldigt tydligt inte en felkalibrering utan snuddpå renderingsfel imo, det ser riktigt fel ut. Kommer inte patchen under dagen så får jag väl börja spela utan HDR, I guess.

EDIT: Video som visar problemet och även har en workaround. Får prova det under dagen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Köpte spelet till pc igår, men kanske refoundar o köper till ps5an istället..

PS5 klarar inte 30 fps i 4k och knappt 60 i 1440p enligt flera recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja vet inte hur spelet var innan release men runt 80 fps med allt maxat i 4k tycker jag är helt ok. Stutters är ju en annan femma men dom lär man inte slippa direkt eftersom att Jedi Fallen order fortfarande har stutters trots overkill hårdvara, det är en feature helt enkelt.

HDR funkar utmärkt på PC, det brukar ju vara tvärtom. Dvs. att det funkar bra på konsoler men dåligt på PC. Har du dubbelkollat din kalibrering?

Edit: Spelet använder run 12Gb VRAM och 10Gb RAM i 4k maxat om någon undrar.

80 fps är ok tänkte på stutters. Kör du vrr typ g-sync? Tänker om det kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Invänta släpp på EA Play om ett år så bör det vara stabilt och klart.

Imponeras mer över att folk är så jävla stressade över att få spela spelet och ger 700kr för en kass upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

80 fps är ok tänkte på stutters. Kör du vrr typ g-sync? Tänker om det kan hjälpa?

Ja kör G-sync men det är inte fps drops. Det känns mera som att spelet loadar in småsaker hela tiden och pausar medans eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Viktigare att $läppa spelet än att släppa spelet när det är färdigt antar jag.
Kan vänta några år så för min del kan de ta sin tid.

Spelade klart fallen order några dagar sedan, ganska smooth erfarenhet. Kan vänta tills spelet är på erbjudande

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tycks inte direkt vara en bra PC-port...