Hjälp med nytt ljud-system

Permalänk
Medlem

Hjälp med nytt ljud-system

Runt min tv (samsung the frame 65') tänkte jag nu sätta upp ett litet ljudsystem.

Det enda jag, tror mig, veta är att jag kommer att gå för en NAD AMP1 eller NAD C338. Jag är, och har allltid vart, en nad-nörd och dessa två stärkare verkar uppfylla mina villhöver-begär med streamingmöjligheter, vinylmöjligheter och lite annat.

Men vad fanken ska jag ha till? Högtalare är ett stort svart kunskapshål. En gång ägde jag en par 15tums cervin vega och de var ju kul när man var 19 men idag är situationen en annan.

Jag ser framför mig två högtalare men ska det vara golv- eller flata/diskreta vägghögtalare? Användningsområdet är film, tv, musik, förmodligen en vinylspelare lite längre fram.

Parhus så kan inte köpa några värstingbas-högtalare.

Just pga att jag har en Frame-tv så gillar jag tanken på ett par tunna vägghögtalare men är de "bra nog" till behovet. Såg att Dali har några som kallas Oberon.

Pris för högtalare, runt 5-10k kanske?

Har ingen hifibutik i närheten så att åka o provlyssna går bort, hade ju annars vart alternativ 1.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Dali har flera tunna serier av vägghögtalare, har du råd så titta på Rubicon serien.

Permalänk
Medlem

Tror ändå du behöver komplettera med en baslåda. 2.0 funkar men det saknar ofta djup.

Permalänk
Medlem

Vill man ha "djupet" är jag tämligen säker på att man "tvingas" till klassiska golvhögtalare. Försökte själv gå över till soundbar (Samsungs värsting) men slutade med att jag skickade tillbaka den då den helt enkelt inte höll måttet mot mina rp-280F.

Dali bör du definitivt provlyssna innan, har testat några av deras "tunna högtalare" och ljudet var både tunt och klent.

Det verkar som alltid, man får välja vad som är viktigast och därefter tumma på det andra En estik som tilltalar en med lite sämre ljud... eller bra ljud men som kanske inte är det man önskat sig rent inredningsmässigt

Alternativt Dynavoice DM-6, ytterst kompetenta högtalare i mindre format (mindre än golvare) och slår högt över sin prisklass och klarar av att leverera rätt bra bas utan dedikerad sub.

Edit, lägger in en länk till DM-6'orna;
https://www.dynavoice.se/sv/artiklar/definition-dm-6.html
Skulle definitivt rekommendera dessa över det mesta annat upp till 10k.

Edit 2, lägger in en youtube länk. Inte för ljudkvalité utan för att se hur stora/små de är;
https://www.youtube.com/watch?v=1_d51awfAek

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Dali har flera tunna serier av vägghögtalare, har du råd så titta på Rubicon serien.

Skrivet av beejac:

Tror ändå du behöver komplettera med en baslåda. 2.0 funkar men det saknar ofta djup.

Hade väl hoppats på att "slippa" en bas men förstår ju att det kanske är en utopi. Osäker på om de två stärkarna jag länkat har ingång för bas tbh.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vill man ha "djupet" är jag tämligen säker på att man "tvingas" till klassiska golvhögtalare. Försökte själv gå över till soundbar (Samsungs värsting) men slutade med att jag skickade tillbaka den då den helt enkelt inte höll måttet mot mina rp-280F.

Dali bör du definitivt provlyssna innan, har testat några av deras "tunna högtalare" och ljudet var både tunt och klent.

Det verkar som alltid, man får välja vad som är viktigast och därefter tumma på det andra En estik som tilltalar en med lite sämre ljud... eller bra ljud men som kanske inte är det man önskat sig rent inredningsmässigt

Alternativt Dynavoice DM-6, ytterst kompetenta högtalare i mindre format (mindre än golvare) och slår högt över sin prisklass och klarar av att leverera rätt bra bas utan dedikerad sub.

Edit, lägger in en länk till DM-6'orna;
https://www.dynavoice.se/sv/artiklar/definition-dm-6.html
Skulle definitivt rekommendera dessa över det mesta annat upp till 10k.

Edit 2, lägger in en youtube länk. Inte för ljudkvalité utan för att se hur stora/små de är;
https://www.youtube.com/watch?v=1_d51awfAek

Tqck för välformulerat svar, ska absolut se närmre på dm6orna 😁👍

Och det är ju precis som du säger, man får väl tumma lite på det ena (ljudet) för att få det andra (estetiken).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Fundera på varför du vill ha extrahögtalare först. Jag vill påstå att ”alla” högtalare idag leverera bra ljud. Men det är inte samma sak som att du gillar alla högtalare. Fundera på vad du ska använda högtalarna till. Musik musik/film eller film. Mitt råd är att söka på blocket för där kan du komma åt högtalare som är långt över din budget. Dyrare högtalare=snyggare 100% men inte alltid bättre. Men är lätta att sälja om du vill byta.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Fundera på varför du vill ha extrahögtalare först. Jag vill påstå att ”alla” högtalare idag leverera bra ljud. Men det är inte samma sak som att du gillar alla högtalare. Fundera på vad du ska använda högtalarna till. Musik musik/film eller film. Mitt råd är att söka på blocket för där kan du komma åt högtalare som är långt över din budget. Dyrare högtalare=snyggare 100% men inte alltid bättre. Men är lätta att sälja om du vill byta.

Tycker jag beskrev hyggligt väl i förstaposten vad mitt behov/användingsområde var - tar gärna förslag på högtalare som kan passa väl ihop med en semibillig integrerad nad-förstärkare, icke surround, film och musik - till en kostnad av 5-10k. Är ok med att köpa begagnat så länge skicket är gott.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/dls_flatsub_och_dls_f...

Men provlyssna innan köp så du gillar ljudet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jag kör Flatbox M One. De är mindre än de i annonsen men håller högre kvalitet.

Jag gillar ljudet i dem. Det är tillbakalutat och avslappnat. Skapar bilden av att ljudet befinner sig i samma djup/plan som TV-bilden. Tröttar inte ut alls.

Samtidigt kan man ibland sakna lite engagemang som en mer framåtlutat ljudbild ger, särskilt för musiklyssning.

Summerat vill jag inte, och kommer inte byta ut dem i första taget.

En input kring DLS bara 😊

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag kör Flatbox M One. De är mindre än de i annonsen men håller högre kvalitet.

Jag gillar ljudet i dem. Det är tillbakalutat och avslappnat. Skapar bilden av att ljudet befinner sig i samma djup/plan som TV-bilden. Tröttar inte ut alls.

Samtidigt kan man ibland sakna lite engagemang som en mer framåtlutat ljudbild ger, särskilt för musiklyssning.

Summerat vill jag inte, och kommer inte byta ut dem i första taget.

En input kring DLS bara 😊

Dls var okänt för mig men ska se närmare på det. Tackar, alla tips uppskattas. Så lätt det slutar med att man sitter och kollar dali, klipsch o annat så råkar man kanske missa en mindre känd pärla.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Dls var okänt för mig men ska se närmare på det. Tackar, alla tips uppskattas. Så lätt det slutar med att man sitter och kollar dali, klipsch o annat så råkar man kanske missa en mindre känd pärla.

ord pris så är högtalarna för dyra för din budget där av att du missar dessa. (bra utseende brukar uppskattas av sin partner)

Du kan inte vänta för länge för det är ett riktigt bra pris om du är intresserad. (vill du känna ljud tryck då är det fel högtalare)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ord pris så är högtalarna för dyra för din budget där av att du missar dessa. (bra utseende brukar uppskattas av sin partner)

Du kan inte vänta för länge för det är ett riktigt bra pris om du är intresserad. (vill du känna ljud tryck då är det fel högtalare)

Bor i Norge och har nog en 60 mil till jönköping så känns oavsett oaktuellt

Hittar jag rätt högtalare så är det ok att lägga lite mer peng på det

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ord pris så är högtalarna för dyra för din budget där av att du missar dessa. (bra utseende brukar uppskattas av sin partner)

Du kan inte vänta för länge för det är ett riktigt bra pris om du är intresserad. (vill du känna ljud tryck då är det fel högtalare)

Kan det här systemet (dls xl + subben) köras ihop med en nad-förstärkare, t.ex den nad c338 som jag tror mig ha länkat till högre upp?

Jag gillar verkligen formfaktorn!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Kan det här systemet (dls xl + subben) köras ihop med en nad-förstärkare, t.ex den nad c338 som jag tror mig ha länkat till högre upp?

Jag gillar verkligen formfaktorn!

Förstår dig angående att man snöa in sig. Men köp inget innan du lyssnat. Vänta istället och planera en resa där du åker till en hifi affär. liten weekend eller semester resa "Köp inte grisen i säcken" köper du nytt så blir kostnaden hög om du inte är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Förstår dig angående att man snöa in sig. Men köp inget innan du lyssnat. Vänta istället och planera en resa där du åker till en hifi affär. liten weekend eller semester resa "Köp inte grisen i säcken" köper du nytt så blir kostnaden hög om du inte är nöjd.

Har faktiskt en dialog med snubben i jkp som säljer det du länkade och 5k är en summa jag är villig att "chansa" lite med. Han kan skicka det till en kompis till mig som jag ändå ska besöka senare.

Och i värsta fall kan jag nog enkwlt sälja det vidare med minimal förlust.

Så är mest intresserad av om systemet kan kopplas till nad'en. Är ju tv, konsoll och lp-spelare som ska kunna köras med minimalt av knapptryck så vill att naden ska vara hjärtat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

C338 är en ren stereo förstärkare som du kan kan kopplar till tv via optisk kabel. Inte bästa valet om du ska nyttja till film. (finns ingen utgång till center högtalare.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

C338 är en ren stereo förstärkare som du kan kan kopplar till tv via optisk kabel. Inte bästa valet om du ska nyttja till film. (finns ingen utgång till center högtalare.)

Den verkar dock ha andra kvaliteter som jag rankar högre. Att den inte är optimal för film är inte superviktigt men tack för att du påpekar det

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har man två bra stereohögtalare så klarar man sig bra utan en centerhögtalare tycker jag.

Haka inte upp dig på en sub, jag tror du klarar dig fint utan så länge du har grannar att tänka på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Den verkar dock ha andra kvaliteter som jag rankar högre. Att den inte är optimal för film är inte superviktigt men tack för att du påpekar det

Det behöver du inte bry dig så mycket om. Skall du ha ett bra säg 5.1 system som utmanar ett bra stereosystem så är det helt andra parametrar som gäller. Du behöver då först ett dedikerat rum plus prylar som kostar mer.
Optisk klarar av mer än vad våra öron klarar av att höra.
Inte så imponerad över NAD. Det är ditt val och inte mitt.
Mycket handlar om att hitta de prylar som matchar. Ens egna preferens.
Skall du ha en bra sub om du nu tänkt dig det så är det mer problematik än vad man tror. Den behövs integreras på rätt sätt plus att en bra från hyfsat bra märke kostar. En bra stativ eller golvhögtalare utav hyfsad kaliber klarar av att spela bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det behöver du inte bry dig så mycket om. Skall du ha ett bra säg 5.1 system som utmanar ett bra stereosystem så är det helt andra parametrar som gäller. Du behöver då först ett dedikerat rum plus prylar som kostar mer.
Optisk klarar av mer än vad våra öron klarar av att höra.
Inte så imponerad över NAD. Det är ditt val och inte mitt.
Mycket handlar om att hitta de prylar som matchar. Ens egna preferens.
Skall du ha en bra sub om du nu tänkt dig det så är det mer problematik än vad man tror. Den behövs integreras på rätt sätt plus att en bra från hyfsat bra märke kostar. En bra stativ eller golvhögtalare utav hyfsad kaliber klarar av att spela bas.

Det där med nad är något som sitter sedan länge, typ samma orsak som varför en del bara kör volvo eller köper samsung framför lg.

Vilket/vilka märken skulle du tipsa om då? Jag lär köpa detta 2.1 DLS-system. Surround är inte intressant. Skulle tippa det kommer att gå 50% musik, 30% tv och 20% film.

Om jag lägger runt 5-6k på en förstärkare (ny eller begagnad är inte hela världen) var hamnar jag då?

*edit* Vill kunna streama musik och måste kumna koppla till vinylspelare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TotalF:

Bor i Norge
Hittar jag rätt högtalare så är det ok att lägga lite mer peng på det

Det finns hifibutiker i Norge tex https://oslohificenter.no/
Och begagnat dyker upp överallt bara man letar lite lokalt bland annionser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det där med nad är något som sitter sedan länge, typ samma orsak som varför en del bara kör volvo eller köper samsung framför lg.

Vilket/vilka märken skulle du tipsa om då? Jag lär köpa detta 2.1 DLS-system. Surround är inte intressant. Skulle tippa det kommer att gå 50% musik, 30% tv och 20% film.

Om jag lägger runt 5-6k på en förstärkare (ny eller begagnad är inte hela världen) var hamnar jag då?

*edit* Vill kunna streama musik och måste kumna koppla till vinylspelare.

Problemet som jag upplevde var att jag hade en 5.1 Receiver men körde bara höger fram/center/vänster fram och var inte så nöjd med mina gamla högtalare från 90-talet när det kom till musik. TV/Film var OK och centern gjorde mycket på bas och röster. Köpte ett par Dynaudio Emit högtalare för ett halvår sedan. Ljudet blev bättre i musik men en receiver för 5-6 tusen som jag hade klarar inte av att driva ett par bättre högtalare fullt ut. Oklart hur den fördelar effekten även om den hade 150W i 6 ohm i stereo. Funkade som sagt bra på tv ljud och film men absolut inte på musik. Köpte därför för någon månad sedan en Advance Paris A10 som har HDMI ARC för ljud mellan tv till stereon och jäklar vilken skillnad det blev. Använder då tv som streaming modul. Det var som om jag hade två helt andra högtalare i rummet eller som om högtalarna sovit det sista halvåret. Tyvärr så har jag nu ingen möjlighet för en center men kan koppla på en subbas eller två om det skulle behövas.

Så om du skall skaffa dig en receiver så tänk på att den inte kan leverera musik på samma sätt som en stereo i den prisklassen och om du köper ett par Dali Oberon högtalare dessutom. Sen kan de flesta koppla till en skivspelare oavsett vilken typ du väljer, dvs receiver eller stereo.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Det där med nad är något som sitter sedan länge, typ samma orsak som varför en del bara kör volvo eller köper samsung framför lg.

Vilket/vilka märken skulle du tipsa om då? Jag lär köpa detta 2.1 DLS-system. Surround är inte intressant. Skulle tippa det kommer att gå 50% musik, 30% tv och 20% film.

Om jag lägger runt 5-6k på en förstärkare (ny eller begagnad är inte hela världen) var hamnar jag då?

*edit* Vill kunna streama musik och måste kumna koppla till vinylspelare.

Med din budget skippa streamer. Använd TV och så kopplar du med optisk. Din Samsung är Android med eget UI. Det finns musik appar.
Du kan köpa en liten DAC emellan och sedan köper du valfri förstärkare.
Inget ont om din NAD
Bara mest ett förslag. Säg om du kan lägga ca 10k så har du till exempel
Rotel, Yamaha, Marantz och fler. Lite mer kul ljud ut ur det än NAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Med din budget skippa streamer. Använd TV och så kopplar du med optisk. Din Samsung är Android med eget UI. Det finns musik appar.
Du kan köpa en liten DAC emellan och sedan köper du valfri förstärkare.
Inget ont om din NAD
Bara mest ett förslag. Säg om du kan lägga ca 10k så har du till exempel
Rotel, Yamaha, Marantz och fler. Lite mer kul ljud ut ur det än NAD

Ska vara helt ärlig med att jag inte till fullo förstår första hälften av din post

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Kan du bygga in dem i väggen bredvid TV?

https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-cwm652-in-wall-hog...
Dessa försvinner nästan helt då

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Ska vara helt ärlig med att jag inte till fullo förstår första hälften av din post

Du vill streama
Med dagens moderna TV kan man låta TV vara på och låta den agera enhet. Eftersom din Samsung TV egentligen har Android i sig som grund. Det du ser är ett skin som Samsung själva utvecklar. Om din TV kan kopplas med optisk=toslink kabel=fiberkabel som sänder ljus. Den hanterar data som anges i bit och Khz och den hanterar då 24/96 det är mer än vad dina egna öron klarar.
Musik tjänsterna idag har appar som kan installeras på TV och ofta är deras musik lagrat digitalt och använder högsta möjliga data som anges i Kbps
Där vissa aktörer som till exempel Tidal har FLAC vilket motsvarar en CD skiva.
En DAC är en digital till analog omvandlare.
För din vinyl behöver du en RIAA omvandlare. Vissa förstärkare har det inbyggt även vissa spelare har det också inbyggt. Det den gör är att förstärka signalen från din vinylspelare. Ofta de som sitter inbyggt är utav medioker kvalitet.
Till vinyl är jag dåligt insatt i. Viktigt att se att den klarar din typ utav spelare.
Du vill ha en setup som är billig. Det går. Då gäller det att leta ordentligt. Vill du ha något bra så öka lite på din budget. Det är vad jag vill mena. Då hittar du andra märken som kan ha ett litet bättre sound.

Permalänk
Medlem

Det finns vägghögtalare som låter bra. Elac har flera i sortimentet, man får ett par WS 1465 för precis under 10k.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du vill streama
Med dagens moderna TV kan man låta TV vara på och låta den agera enhet. Eftersom din Samsung TV egentligen har Android i sig som grund. Det du ser är ett skin som Samsung själva utvecklar. Om din TV kan kopplas med optisk=toslink kabel=fiberkabel som sänder ljus. Den hanterar data som anges i bit och Khz och den hanterar då 24/96 det är mer än vad dina egna öron klarar.
Musik tjänsterna idag har appar som kan installeras på TV och ofta är deras musik lagrat digitalt och använder högsta möjliga data som anges i Kbps
Där vissa aktörer som till exempel Tidal har FLAC vilket motsvarar en CD skiva.
En DAC är en digital till analog omvandlare.
För din vinyl behöver du en RIAA omvandlare. Vissa förstärkare har det inbyggt även vissa spelare har det också inbyggt. Det den gör är att förstärka signalen från din vinylspelare. Ofta de som sitter inbyggt är utav medioker kvalitet.
Till vinyl är jag dåligt insatt i. Viktigt att se att den klarar din typ utav spelare.
Du vill ha en setup som är billig. Det går. Då gäller det att leta ordentligt. Vill du ha något bra så öka lite på din budget. Det är vad jag vill mena. Då hittar du andra märken som kan ha ett litet bättre sound.

Tror jag helt enkelt får ta en sak i taget.

Är ju (såklart med den budgeten) inte ute efter den ultimata ljudsetupen utan ska nog börja med att bara få hem dessa DLS och så tar jag det därifrån.

Tack för all input till allihopa!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Tror jag helt enkelt får ta en sak i taget.

Är ju (såklart med den budgeten) inte ute efter den ultimata ljudsetupen utan ska nog börja med att bara få hem dessa DLS och så tar jag det därifrån.

Tack för all input till allihopa!!

Förslag, ifall du kan öka budget till 7k
Osäker på vad för ingång Marantz har på vinyl. MM/MC
Rega Phono Box
Marantz PM6007
Som sagt, visste ej vad du har för spelare till vinyl.