Vad har jag för grejer? Nyköpt bostadsrätt med färdigt nätverk

Permalänk
Medlem

Vad har jag för grejer? Nyköpt bostadsrätt med färdigt nätverk

Hej

Nyligen inflyttad i en bostadsrätt med framdragna nätverksportar till rummen och har en monterad accesspunkt i taket. Förstår mig inte riktigt på vad jag har för grejer, vad deras begränsningar är, och hur jag sätter upp ett WiFi som inte heter samma som lägenhetsnummret och där jag själv får bestämma lösen Jag sitter på 1000/1000 Mbit och kommer köra med min stationära dator med sladd.

Jag är helt ny på APs och UniFi, men aldrig haft problem att konfigurera ett nätverk förr.

Jag har 4st komponenter jag inte är helt säker på vilken funktion de fyller. Ni får gärna berätta och förklara lite ni som kan

1. HES-3106-PLUS
Förstår inte hur den skiljer sig från 2.

2. En sorts router I guess??
Tror det är en Mikrotik rb760igs.

3. Står UPOE af på den.
Ger väll ström åt accesspunkten som är monterad i taket via nätverkskabeln?

4. Någon panel som indikerar WiFi till/från AP?

5. UniFi6. Specifikt vilken modell? Gör modell någon betydande skillnad?
APn verkar vara viktig i lägenheten då plåtskåpet som övriga komponenter är monterade i är bra på att blockera mottagningen.

Efter jag tog bilderna har jag dragit en separat kabel från både 1. och 2. till min dator och kopplas upp till internet på båda sätten med utlovad hastighet. Jag får även bra uppkoppling via AP och min mobil.

Jag har tidigare använt mig av en gammal men grym trotjänare sedan 2013, ASUS RT-AC66U. I den har jag tidigare satt upp statisk IP, öppnat specifika portar för att hosta olika saker genom åren, och jag är väldigt familiär med den om jag får för mig att ändra någon inställning. I Mikrotiken så finns det oändligt med flikar och inställningar, och ingenstans har jag hittat hur jag ändrar namn och lösen på mitt WiFi.

Har ni egna idéer om hur NI hade kopplat/konfigurerat detta så är jag öppen för inspiration

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hej

Nyligen inflyttad i en bostadsrätt med framdragna nätverksportar till rummen och har en monterad accesspunkt i taket. Förstår mig inte riktigt på vad jag har för grejer, vad deras begränsningar är, och hur jag sätter upp ett WiFi som inte heter samma som lägenhetsnummret och där jag själv får bestämma lösen Jag sitter på 1000/1000 Mbit och kommer köra med min stationära dator med sladd.

Jag är helt ny på APs och UniFi, men aldrig haft problem att konfigurera ett nätverk förr.

Jag har 4st komponenter jag inte är helt säker på vilken funktion de fyller. Ni får gärna berätta och förklara lite ni som kan

1. HES-3106-PLUS
Förstår inte hur den skiljer sig från 2.

2. En sorts router I guess??
Tror det är en Mikrotik rb760igs.

3. Står UPOE af på den.
Ger väll ström åt accesspunkten som är monterad i taket via nätverkskabeln?

4. Någon panel som indikerar WiFi till/från AP?

5. UniFi6. Specifikt vilken modell? Gör modell någon betydande skillnad?
APn verkar vara viktig i lägenheten då plåtskåpet som övriga komponenter är monterade i är bra på att blockera mottagningen.

Efter jag tog bilderna har jag dragit en separat kabel från både 1. och 2. till min dator och kopplas upp till internet på båda sätten med utlovad hastighet. Jag får även bra uppkoppling via AP och min mobil.

Jag har tidigare använt mig av en gammal men grym trotjänare sedan 2013, ASUS RT-AC66U. I den har jag tidigare satt upp statisk IP, öppnat specifika portar för att hosta olika saker genom åren, och jag är väldigt familiär med den om jag får för mig att ändra någon inställning. I Mikrotiken så finns det oändligt med flikar och inställningar, och ingenstans har jag hittat hur jag ändrar namn och lösen på mitt WiFi.

Har ni egna idéer om hur NI hade kopplat/konfigurerat detta så är jag öppen för inspiration

<Uppladdad bildlänk>

Några saker kan jag nog reda ut:

Mikrotik RB760iGS (2) är en router enbart, den har ingen wifi-funktion integrerad alls. Det är väl därför du har en separat Unifi-accesspunkt (5).

Så det förklarar ju din förvirring angående wifi-inställningar; du ska konfigurera din Unifi-accesspunkt (5) istället för att fixa sådana saker.

Det är något oklart om den där CTS HES-3106-PLUS (1) switchen fyller någon större funktion så som sakerna är kopplade. Den verkar ju iaf bara vara en switch...

Finns det någon dokumentation kring själva tanken? Antar att om grejerna satt där när du flyttade in så är det kanske standardutrustning i alla lägenheterna?

Sedan har du korrekt identifierat syftet med 3, det verkar ju vara någon PoE-injektor för att sköta strömmatning till accesspunkten direkt över nätverkskabeln.

Du vill väl iaf ha alla dina egna enheter "efter" routern. (Om du följer sladdarna med start från "Internet")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

CTS HES-3106-PLUS är din fiberomvandlare (CPE), dvs din startpunkt. Dessa är oftast "dumma" och skyfflar bara trafiken, så därefter har du en router för att stärka upp.

Permalänk
Medlem

1. Managerad ethernet-switch, ser ut som den är nästan exakt som den fiberomvandlare jag har, men har ethernet in. Strömförsörjd på vänstersidan, ethernet in på ovansidan i bild. Ethernet ut i underkant i bild. Saknar helt router-egenskaper så som brandvägg. Sannolikt att den tillhör kommunikationsoperatören och avlämningspunkten till dig är efter denna manick.

2. Router. Förser dig sannolikt med brandvägg, DHCP-server och DNS samt routing med NAT. Har sin WAN-port kopplad till switchen. Strömförsörjd med den svarta sladden. LAN-porten är kopplad till...

3. POE-injector. Förser mycket riktigt efterföljande enhet(er) med ström via ethernet-kabel. Strömförsörjs själv med vårtan längst ner till vänster.

4. Någon Accesspunkt-pryl som går att strömförsörja med POE antagligen. Gissningsvis med en port in och en port som stödjer POE ut, som går vidare till 5. Något med ungefär samma funktion som den här prylen.

5. Unifin. Accesspunkt.

Gissningsvis har du två BSSID:n som du kan se med lämplig scanningmjukvara, ett för 4 och ett för 5. De har kanske samma SSID, så normala enheter ser kanske inte båda var för sig.

Hur du administrerar det där proprietära härket får någon annan svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

CTS HES-3106-PLUS är din fiberomvandlare (CPE), dvs din startpunkt. Dessa är oftast "dumma" och skyfflar bara trafiken, så därefter har du en router för att stärka upp.

Fast det ser ju inte ut att vara fiber in i det här fallet, så den agerar väl bara switch utan någon mediaomvandling? (Och därmed frågan om den fyller något direkt syfte)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hej

Nyligen inflyttad i en bostadsrätt med framdragna nätverksportar till rummen och har en monterad accesspunkt i taket. Förstår mig inte riktigt på vad jag har för grejer, vad deras begränsningar är, och hur jag sätter upp ett WiFi som inte heter samma som lägenhetsnummret och där jag själv får bestämma lösen Jag sitter på 1000/1000 Mbit och kommer köra med min stationära dator med sladd.

Jag är helt ny på APs och UniFi, men aldrig haft problem att konfigurera ett nätverk förr.

Jag har 4st komponenter jag inte är helt säker på vilken funktion de fyller. Ni får gärna berätta och förklara lite ni som kan

1. HES-3106-PLUS
Förstår inte hur den skiljer sig från 2.

2. En sorts router I guess??
Tror det är en Mikrotik rb760igs.

3. Står UPOE af på den.
Ger väll ström åt accesspunkten som är monterad i taket via nätverkskabeln?

4. Någon panel som indikerar WiFi till/från AP?

5. UniFi6. Specifikt vilken modell? Gör modell någon betydande skillnad?
APn verkar vara viktig i lägenheten då plåtskåpet som övriga komponenter är monterade i är bra på att blockera mottagningen.

Efter jag tog bilderna har jag dragit en separat kabel från både 1. och 2. till min dator och kopplas upp till internet på båda sätten med utlovad hastighet. Jag får även bra uppkoppling via AP och min mobil.

Jag har tidigare använt mig av en gammal men grym trotjänare sedan 2013, ASUS RT-AC66U. I den har jag tidigare satt upp statisk IP, öppnat specifika portar för att hosta olika saker genom åren, och jag är väldigt familiär med den om jag får för mig att ändra någon inställning. I Mikrotiken så finns det oändligt med flikar och inställningar, och ingenstans har jag hittat hur jag ändrar namn och lösen på mitt WiFi.

Har ni egna idéer om hur NI hade kopplat/konfigurerat detta så är jag öppen för inspiration

<Uppladdad bildlänk>

1. Detta är en tjänstefördelare i form av en slags switch med VLAN-stöd. Använder du din anslutning för både data, tv och kanske tele så hjälper den vita boxen dig att dela upp den ensamma kabeln med inkommande nät i flera olika så att du kan få datan till din router, "TV-signalen" till uttaget du ansluter TV-boxen till och samma sak med eventuell IP-telefon.

2. Är en renodlad trådad router. Den delar i sin tur upp inkommande dataanslutning i flera olika så att du kan ansluta flera olika enheter. En vanlig funktion är även att den delar ut lokala IP-adresser till din utrustning.

3. Ser ut som en Unifi PoE-injektor. Den ser till att din takmonterade accesspunkt får ström i samma kabel som datatrafiken går. Ett smidigt sätt att slippa separat strömkabel.

4. Osäker på vad detta är för något.

5. Du ska kunna se mer information om AP:n genom att använda deras controller, antingen i form av en någon av deras hårdvarubaserade varianter eller den javabaserade mjukvaran installerad på dator.

Permalänk
Medlem

4. Är schnieder wiser gateway. Leta efter en anslutningskod. Det är alltså smarta brytare etc (zigbee)

https://www.m.nu/wiser/gateway-schneider-wiser?gclid=CjwKCAjw...

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det ser ju inte ut att vara fiber in i det här fallet, så den agerar väl bara switch utan någon mediaomvandling? (Och därmed frågan om den fyller något direkt syfte)

Han kan ha en fiberconverter bakom, varför kan man fråga sig. Dock är denna hans första punkt och bör inte röras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Han kan ha en fiberconverter bakom, varför kan man fråga sig. Dock är denna hans första punkt och bör inte röras.

Osannolikt, det lär vara kopparkabel in i lägenheten hela vägen från nätägarens switch i fastighetens telerum. Är det inte långa sträckor så sätter man en eller flera 48-portars kopparswitch(ar) för att slippa fiber och dyra SFP-moduler. Jag pysslar med sånt här i mitt jobb, dock på kommersiella sidan och inte mot privatpersoner.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Osannolikt, det lär vara kopparkabel in i lägenheten hela vägen från nätägarens switch i fastighetens telerum. Är det inte långa sträckor så sätter man en eller flera 48-portars kopparswitch(ar) för att slippa fiber och dyra SFP-moduler. Jag pysslar med sånt här i mitt jobb, dock på kommersiella sidan och inte mot privatpersoner.

Det har du nog rätt i. Men då känns det märkligt att man har varit att sätta upp en CPE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det har du nog rätt i. Men då känns det märkligt att man har varit att sätta upp en CPE.

Mja... CPE står för "Customer Provided Equipment", d.v.s. den utrustningen som operatör/nätägare sätter i varje lägenhet/lokal. Har dock aldrig sett en CTS-tjänstefördelare som inte även agerat medieomvandlare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vill ju börja med att säga tusen tack till ALLA som tagit sig tiden att svara mig här. Väldigt hjälpsamt av er!

Lite mer direkta svar på vissa punkter nedan:

Skrivet av evil penguin:

Mikrotik RB760iGS (2) är en router enbart, den har ingen wifi-funktion integrerad alls. Det är väl därför du har en separat Unifi-accesspunkt (5).

Så det förklarar ju din förvirring angående wifi-inställningar; du ska konfigurera din Unifi-accesspunkt (5) istället för att fixa sådana saker.

Finns det någon dokumentation kring själva tanken? Antar att om grejerna satt där när du flyttade in så är det kanske standardutrustning i alla lägenheterna?

Du vill väl iaf ha alla dina egna enheter "efter" routern. (Om du följer sladdarna med start från "Internet")

Det är standard i alla lägenheterna, men det finns tyvärr INGEN dokumentation förutom ett lösenord man får hämta i bostadsrättsföreningens app. Har dock fått ut massa bra svar här så ska nog kunna pilla i detta

Jag är dock lite lost på hur jag ska configurera UniFi, men får väll lära mig, Youtube nästa antar jag!

Skrivet av warp64:

2. Är en renodlad trådad router. Den delar i sin tur upp inkommande dataanslutning i flera olika så att du kan ansluta flera olika enheter. En vanlig funktion är även att den delar ut lokala IP-adresser till din utrustning.

5. Du ska kunna se mer information om AP:n genom att använda deras controller, antingen i form av en någon av deras hårdvarubaserade varianter eller den javabaserade mjukvaran installerad på dator.

Då kanske man kan byta ut 2. routern mot en egen variant med ett användargränssnitt som är mer lättförståeligt, så länge jag har en router som har en PoE port? Provade koppla in 3. PoE injectorn direkt i 1. Tjänstefördelaren men då slutade den fungera.

Ska se om jag får kontrollermjukvaran att fungera. Får testa i helgen, en del kvar att flytta först

Skrivet av Ethaan:

4. Är schnieder wiser gateway. Leta efter en anslutningskod. Det är alltså smarta brytare etc (zigbee)

https://www.m.nu/wiser/gateway-schneider-wiser?gclid=CjwKCAjw...

Tack för länken, läste på lite och misstänker att den kommer få göra sin egen grej, whatever that now is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Då kanske man kan byta ut 2. routern mot en egen variant med ett användargränssnitt som är mer lättförståeligt, så länge jag har en router som har en PoE port?

Om du skulle byta ut routern mot en som faktiskt har (kompatibelt) PoE-stöd så borde du kunna ta bort injektorn.
Den sitter där just därför att routern *inte* har PoE-stöd, så du har istället denna separata enhet som sköter PoE-strömmatningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Jag är dock lite lost på hur jag ska configurera UniFi, men får väll lära mig, Youtube nästa antar jag!

Plocka loss den från taket, det finns en flik någonstans som du pillar på/trycker ner för att få loss den. Titta på bilder eller video för att få en bättre idé innan du pillar i blindo.

Ser resettar du accesspunkten genom att sticka ett gem, tandpetare eller nåt i hålet. Sök upp reset på din modell innan du gör det så du vet hur länge du ska hålla knappen intryckt.

Efter den är resettad så har du tre alternativ.
Antingen så installerar du mobil-appen och skannar QR-koden på baksidan för att adoptera accesspunkten med din telefon. Du kan då fixa SSID, lösenord och några grundläggande inställningar via mobilen.

Eller så installerar du Unifi på datorn och adopterar accesspunkten i mjukvaran på datorn, då kan då ändra fler inställningar och se allt gällande accesspunkten.

Eller så köper du en sån där Unifi Cloud Key. Jag har ingen aning om hur dom fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Eller så köper du en sån där Unifi Cloud Key. Jag har ingen aning om hur dom fungerar

Själva grundfunktionen är att det är en liten appliance-burk som kör Unifi Controller. (I grund och botten samma mjukvara som du kan installera själv)

De nyare cloudkey-varianterna tror jag har lite ytterligare funktion utöver detta, men det är ju själva grunden och det mest relevanta i sammanhanget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva grundfunktionen är att det är en liten appliance-burk som kör Unifi Controller. (I grund och botten samma mjukvara som du kan installera själv)

Jo jag vet vad det är i principen men har ingen aning om hur dom fungerar i praktiken, hur man kommer åt den, adopterar enheter med den osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jo jag vet vad det är i principen men har ingen aning om hur dom fungerar i praktiken, hur man kommer åt den, adopterar enheter med den osv

Det jag försökte lyfta är att den också kör Unifi Controller-mjukvaran, dvs samma mjukvara som man kan installera på sin egen dator, så det fungerar på samma sätt; du surfar till Unifi Controller i webbläsaren, du klickar på adopt i Unifi Controller, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför inte återställa och konfigurera själv? Är ju bra grejer.

BRF borde väl t.o.m. ge dig åtkomst så du inte ens behöver återställa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför inte återställa och konfigurera själv? Är ju bra grejer.

BRF borde väl t.o.m. ge dig åtkomst så du inte ens behöver återställa?

Jag skulle inte känna mig bekväm med att BRFen hade lösenorden till nätet i min privata lägenhet.

Fram till CPE:n, fine, men efter det är det mitt egna nät.
Har föreningen lösenord till AP:n eller MikroTik:en är det lite mysko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Har föreningen lösenord till AP:n eller MikroTik:en är det lite mysko.

Har de satt upp nätverket åt bostadsrättsinnehavarna så är det just vad de bör ha. Fast kan ju vara tidigare innehavare som lämnat.

Fast du kanske menar att man ska säga åt random personer att själv sätta upp RouterOS och APn i UniFi-appen? Då hade de nog valt annan förinstallerad utrustning. Har du adminlösenordet till RouterOS kan du byta lösenord, vill du återställa så kan du. APn antar jag att du behöver reseta för att kunna adopta i UniFi-appen, men då behöver du väl konfigurera Wiser-gateway.

Permalänk
Medlem

Gratulerar till vettiga grejor som ingick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har de satt upp nätverket åt bostadsrättsinnehavarna så är det just vad de bör ha. Fast kan ju vara tidigare innehavare som lämnat.

Fast du kanske menar att man ska säga åt random personer att själv sätta upp RouterOS och APn i UniFi-appen? Då hade de nog valt annan förinstallerad utrustning. Har du adminlösenordet till RouterOS kan du byta lösenord, vill du återställa så kan du. APn antar jag att du behöver reseta för att kunna adopta i UniFi-appen, men då behöver du väl konfigurera Wiser-gateway.

Jag köper det upplägget om man hyr.
Det är ett udda förfarande när det är en bostadsrätt som man äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Osannolikt, det lär vara kopparkabel in i lägenheten hela vägen från nätägarens switch i fastighetens telerum. Är det inte långa sträckor så sätter man en eller flera 48-portars kopparswitch(ar) för att slippa fiber och dyra SFP-moduler. Jag pysslar med sånt här i mitt jobb, dock på kommersiella sidan och inte mot privatpersoner.

I en del nya fastigheter så är det faktiskt fiber till varje lägenhet. Koppar-kabel är inte heller gratis nuförtiden. SFP:er kostar någon hundring i stora antal. Nackdelen är väll att det måste sitta en CPE/mediakonverter i varje lgh.

Skrivet av PointMan:

Mja... CPE står för "Customer Provided Equipment", d.v.s. den utrustningen som operatör/nätägare sätter i varje lägenhet/lokal. Har dock aldrig sett en CTS-tjänstefördelare som inte även agerat medieomvandlare.

Nej... Customer Premesis Equipment - ägs av leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

I en del nya fastigheter så är det faktiskt fiber till varje lägenhet. Koppar-kabel är inte heller gratis nuförtiden. SFP:er kostar någon hundring i stora antal. Nackdelen är väll att det måste sitta en CPE/mediakonverter i varje lgh.

Det finns inga regler som säger att det alltid är fiber som gäller. Kortare sträckor i små lägenhetshus finns det ingen anledning till att dra fiberkabel och sätta mediaomvandlare, men man kan så klart göra det om man vill.

Skrivet av maDa:

Nej... Customer Premesis Equipment - ägs av leverantörer.

Det kan betyda både och:
"In telecommunications, a customer-premises equipment or customer-provided equipment (CPE) is any terminal and associated equipment located at a subscriber's premises..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Customer-premises_equipment

Vänligen sluta upp med att argumentera mot mig när du inte har rätt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

En CPE lär man väl ha ändå för att hantera VLANen? Måste VLAN användas it till lägenheten? Nej, men det verkar genomgående vara mycket vanligt.

I stadsnät jag har erfarenhet av har den suttit uppmonterad i hall. I vissa Teliahus har den varit fristående och gått att placera där man känner för det.

Jag har sett varianter med fiber hela vägen och andra platser med koppar sista sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Det finns inga regler som säger att det alltid är fiber som gäller. Kortare sträckor i små lägenhetshus finns det ingen anledning till att dra fiberkabel och sätta mediaomvandlare, men man kan så klart göra det om man vill.

Självklart finns det inga regler. Självklart är det mer ekonomiskt med Cat6 kortare sträckor.

Permalänk
Medlem

Enklast att konfa din UniFi enhet är att starta om från början genom att göra en fabriksåterställning. Sedan går det fint att komma igång med inställningarna med hjälp av appen UniFi om du inte vill ladda hem deras controller till din dator. OBS att controllern kräver att Java är installerad.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Alright, lite uppdatering av läget: Sambon tyckte det var viktigare att jag hittade rena kalsonger än pillande på nätverket i flyttkaoset, så fick tyvärr prioritera lite. Återigen tack för alla svar!

-----------

Skrivet av MarcusHuddinge:

Plocka loss den från taket, det finns en flik någonstans som du pillar på/trycker ner för att få loss den. Titta på bilder eller video för att få en bättre idé innan du pillar i blindo.

Ser resettar du accesspunkten genom att sticka ett gem, tandpetare eller nåt i hålet. Sök upp reset på din modell innan du gör det så du vet hur länge du ska hålla knappen intryckt.

Efter den är resettad så har du tre alternativ.
Antingen så installerar du mobil-appen och skannar QR-koden på baksidan för att adoptera accesspunkten med din telefon. Du kan då fixa SSID, lösenord och några grundläggande inställningar via mobilen.

Eller så installerar du Unifi på datorn och adopterar accesspunkten i mjukvaran på datorn, då kan då ändra fler inställningar och se allt gällande accesspunkten.

Eller så köper du en sån där Unifi Cloud Key. Jag har ingen aning om hur dom fungerar

Jobbar på att få loss den, men behöver stege då det är svinhögt till tak! Kommer sedan gå vägen med UniFi controller på datorn. Tack för tips om de olika tillvägagångssätten! Uppskattas!

Skrivet av evil penguin:

Det jag försökte lyfta är att den också kör Unifi Controller-mjukvaran, dvs samma mjukvara som man kan installera på sin egen dator, så det fungerar på samma sätt; du surfar till Unifi Controller i webbläsaren, du klickar på adopt i Unifi Controller, osv.

Coolt! Ska testa

Skrivet av Petterk:

Varför inte återställa och konfigurera själv? Är ju bra grejer.

BRF borde väl t.o.m. ge dig åtkomst så du inte ens behöver återställa?

Helt nybyggt och nystartad förening. Byggherren Granitor har hitintills fått betyget: SÄMST i färdigställande och support, och då har jag inte ens kommit till nätverket ännu.. Jag kommer göra en reset av nätverket och sätta upp det som jag själv vill

Skrivet av warp64:

Jag skulle inte känna mig bekväm med att BRFen hade lösenorden till nätet i min privata lägenhet.

Fram till CPE:n, fine, men efter det är det mitt egna nät.
Har föreningen lösenord till AP:n eller MikroTik:en är det lite mysko.

Föreningen TILLHANDAHÅLLER till och med lösen till AP:n, MikroTik:en hade ursprungligen inget förutom typ admin/admin.

Skrivet av KjellO:

Enklast att konfa din UniFi enhet är att starta om från början genom att göra en fabriksåterställning. Sedan går det fint att komma igång med inställningarna med hjälp av appen UniFi om du inte vill ladda hem deras controller till din dator. OBS att controllern kräver att Java är installerad.

Har börjat med UniFi controllern och höjde på ögonbrynet vid JAVA-kravet xD Men det är den vägen jag kommer gå. Behöver dock göra en reset och det är svinhögt till taket så jag når den inte utan stege xD

Permalänk
Medlem

Det enda din förening rimligen borde äga är CPEn, dvs den första grejen på väggen.
Den tar inkommande "internet" (om det är fiber eller kopparkabel har ingen betydelse. I detta fall koppar).

Vad den där "wifi" saken ovanpå skåpet är vet jag inte. Det kan vara en accesspunkt..

För att konfigurera grejerna så skulle jag personligen tagit ner unifi-accesspunkten och nollställt den (du kan använda en kattstrypare för att få lös den, det finns ett litet hål på sidan sen roterar du den). Samma med Mikrotiken. Obs, den kan vara lite besvärlig att konfigurera upp, är lite beroende på modell och årgång. Får du lösen till den så kan du ju slippa nollställa den, om inte lösenordet är något standard för mikrotik.

Unifi måste nollställas då den är kopplad till en controller som du inte har backup av. När den är nollställd kan du använda unifi appen på telefonen för att konfa den, behövs ingen controller eller dator för detta och kan vara en fördel om du bara har 1 enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Helt nybyggt och nystartad förening. Byggherren Granitor har hitintills fått betyget: SÄMST i färdigställande och support, och då har jag inte ens kommit till nätverket ännu.. Jag kommer göra en reset av nätverket och sätta upp det som jag själv vill

Föreningen TILLHANDAHÅLLER till och med lösen till AP:n, MikroTik:en hade ursprungligen inget förutom typ admin/admin.

Har börjat med UniFi controllern och höjde på ögonbrynet vid JAVA-kravet xD Men det är den vägen jag kommer gå. Behöver dock göra en reset och det är svinhögt till taket så jag når den inte utan stege xD

Helt rätt, resetta ALLT, router, AP osv och sätt upp så att det bara är du som har kontroll på grejjerna och även kan patcha enheterna när det behövs. Hade aldrig litat på en förening som rattar mitt nät.