BankID inför digitalt ID-kort

Permalänk
Medlem

Digitalt om möjligt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är skillnad på vad som kan accepteras och vad som måste accepteras. Man kan välja att godkänna en elräkning om man vill. Har man nationellt ID eller pass måste man godkänna det som identitetshandling i Sverige.

Polisens regler för om man skall identifiera sig hos dem:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Detta är alltså vad som krävs för att kunna hämta ut ett nationellt ID eller pass. Det företag som accepterar ett nationellt ID-kort men inte ett körkort har alltså inte höjt säkerheten ett dugg, eftersom man med ett falskt körkort kan skaffa sig ett nationellt ID eller pass. Så korkad tror jag inte att någon näringsidkare är. Det ligger i deras intresse att folk kan göra affärer med dem, så att göra det svårare än vad polisen (eller RSV, som har samma regler) gör ligger inte i deras intresse.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av hellmix:

När körkortet blir digitalt så hoppas jag att framtida bilar får körkortlås likt alkolås innan man kan starta/åka iväg så måst man identifiera sig med bank-id eller motsvarande att man har giltigt körkort för fordonet man ska köra så blir man av med någon % av trafikanterna som inte ska befinna sig bakom en ratt.

Telefonen dör och du kan inte använda bilen. Lysande!

Permalänk
Medlem

Ja verkligen. Vad kan gå fel? Staten, regionerna och kommuner har ju visat att de kan bedriva IT i världsklass. Se bara på Skolplattformen, Trafikverket etc.

Permalänk
Medlem

Digital vapenlicens JA TACK.
Dom här papperslapparna är ju värdelösa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag har helst min legitimation i from av ett statligt dito. Sen får den gärna bestå i något säkrare än en plastbricka med en bild av mig på som någon tittar på.

Får jag bestämma helt tänker jag mig att staten bör skapa kryptografiska nycklar och signera tidsbegränsade nycklar åt invånarna som i sin tur kan signera vad de nu önskar göra. Det skulle även kunna ersätta den vansinnigt osäkra fysiska signaturen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Were_M_Eye:

Telefonen dör och du kan inte använda bilen. Lysande!

Eller om nätet har problem, typ lite mer belastat än vanligt.. BOOOM! Timeout och det ska gå rapt i kontroller, inget internet kan garantera alla dagar.

Jag behåller plånbok och kort tills jag dör, digitalt får bli nödlösning om jag tappar bort min plånka.

Telefonen stödjer inte mjukvaran längre, BOOOOM! 19000:- för en modern telefon som har 3års updates..

Eller en plastbit för 300:- som håller tills du knäcker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Were_M_Eye:

Telefonen dör och du kan inte använda bilen. Lysande!

Du kan säkert ladda i bilen

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Framtiden ser väldigt osäker ut när allt är i mobilen och AI utvecklas. Kommer ju inte ta lång tid innan personers identitet kan kapas relativt enkelt...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är mycket större än så, tyvärr!
Att stänga ute nån från hela samhället pågår just nu i stor skala.

Ponera att ditt pass/ID kort har gått ut.

Du bokar tid för ett nytt.
Du tar med en vän/flickvän, som kan intyga att du är du. (Plus att du har med ditt gamla pass/IDkort)

Men då blir det kalla handen!!!

Du måste ha med dig en släkting barn/mamma/pappa

Tänk alla som inte har några släktingar kvar i livet (för dom finns)
Eller en uteliggare/utsatt person som levt utanför samhället en längre tid, som har barn men inte haft kontakt med dom på kanske 5 - 30 år. Inte så lätt att skriva .... du, kan du hjälpa mig... jag behöver pass/ID kort.

Jag fick vända i dörren med min flickvän, ringa min dotter, och nu ska vi dit och lösa det i Maj.

Helt sjukt.

Vet en vars ID gick ut den 10 maj för ca 2 år sen. Han fick en tid ca 2 - 3 veckor senare på polisstationen i Helsingborg å tog med sig en "städhjälp" + det gamla IDkortet, som körde. Hon fick givitvis visa leg å skriva på å intyga att hon hjälpte denna person. Funkade.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det går (gick?) att legitimera sig på postombud genom att ta ut ett personbevis m.h.a. bankid.
Mitt körkort och pass hade gått ut och det nya körkortet skulle hämtas ut, så bankid ordnade det hela.
Man kan undra om det digitala ID-kortet går ut när passet går ut.

Det var enklare förr då öppnade posten/postombudet brevet med ens nya körkort och så kunde man identifiera sig med det nya körkortet med namnteckning och bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det var enklare förr då öppnade posten/postombudet brevet med ens nya körkort och så kunde man identifiera sig med det nya körkortet med namnteckning och bild.

Nja, är väl enklare nu att åka till närmaste Trafikverket-kontor och ta foto/underskrift och få det skickat till närmaste ombud, ja det tycker jag i alla fall jämfört med att gå till någon fotoateljé, klippa/klistra och skicka in till något frisvar, åka till Företagscenter i något obskyrt industriområde för att någon postanställd ska glo en i fejjan som någon rysk passkontrollant.

Permalänk
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Det är svårare att förfalska ett pass idag jämfört med ett körkort. Det är nog bl.a därför.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag håller med till del men jag älskar även tanke på en framtid där böter för att du inte klarar av att uppvisa giltigt körkort bygger på möjligheten att ladda telefonen i bilen.

Det är lite farligt dit vi är påväg när telefonen blir mer central i allt. Visst, det är ju smidigt men det är ju en förbannat sårbar single-point-of-failiure.

Kanske får vi se E-ink-skärmar på baksidan för betalningar och ID-kort som funkar när batteriet är "slut". Ni hörde det här först!

Jag kommer inte ihåg senaste gången jag fick slut på batteri i mobilen. Det räcker ~dagar men jag laddar varje natt och har lättilgänglig snabbladdning vid datorn hemma, på jobbet och i bilen.

Appropå sårbar single-pount-of-failure dock... Jag tappar hellre min mobil än nycklar och plånbok. Mobilen är det mesta "backupat". Bilder, kontakter, meddelanden osv. Grejerna är låsta och krypterade. Allt går att återfå, spärra eller återställa.

Att ha en gigantisk nyckelknippa med 20+ nycklar till jobbet, föreningar, hemmet, bilen, cykeln, flera släktingar osv (som vissa har) och att den tappas och hamnar i fel händer... Det är ångest på riktigt.

Så himla skönt att vara nyckelfri. Mina barn är också det. Väldigt skönt för mig med, även det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var sa någon någonting om detta? Frågan gällde varför bank-id inte godtar kk som godkänd legitimering av vem du är för att skapa deras elektroniska id-kort och Det är ändå fullt rimligt när ett kk inte godtas överallt som id-kort som flera konstaterat.

Om argumentet är att körkort inte är godkänt utomlands, och BankID inte fungerar utomlands utan bara i Sverige - då kan vi väl köra körkort? Det var min poäng.

Skrivet av skog1s:

Tror du ska hålla dig till ontopic och inte nån påhittad-föreställning som värsta dramaqueen.

Skönt argument bruh

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är nog bidragande, men jag tror det främst handlar om att körkort är på väg bort som ID-handling. Jag vet inte om det faktiskt är klubbat ännu, men det var under utredning för inte så länge sedan och föreslogs tas bort som identitetsbevis pga för låg säkerhet.

Som digital handling skulle vara säkrare. För mig passar inte riktigt valfri myndighet och internetsäkerhet ihop.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, det var min omedelbara tanke också. Vore praktiskt. Sällan man glömmer både telefon och plånbok hemma.

Haha 9/10 gånger så glömmer jag plånkan hemma, tacka godegud för samsung pay åtminstånde. Hoppas på att körkortet blir nästa funktion som läggs in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Ja verkligen. Vad kan gå fel? Staten, regionerna och kommuner har ju visat att de kan bedriva IT i världsklass. Se bara på Skolplattformen, Trafikverket etc.

Försäkringskassan

Permalänk
Medlem

Digitalt ID kort finns redan ex Freja. Inget nytt. Så varför så mycket gnäll nu när Bank ID vill också införa det?
Digitalt körkort är också på gång.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/in...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För den som tröttnat på att släpa med telefonen överallt då?
En plastbricka är ju betydligt lättare än en telefon.

Jo den är lättare än telefonen men det är så bökigt att ringa via plastbrickan

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Körkort är egentligen ingen ID handling, och sedan förra året ska banker och statliga myndigheter ej godta körkort som identifikationsmedel.

Körkort är en handling för behörighet att framföra fordonstyp, och ska egentligen nyttjas tillsammans med annan from av identifikation numera.

Kan ha med det att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är nog bidragande, men jag tror det främst handlar om att körkort är på väg bort som ID-handling. Jag vet inte om det faktiskt är klubbat ännu, men det var under utredning för inte så länge sedan och föreslogs tas bort som identitetsbevis pga för låg säkerhet.

Hade varit smidigt om man la in körkortsbehörigheten på ID-kort. Förstår inte varför man inte kan få allt samlat på ett ställe, visst det är olika myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jo den är lättare än telefonen men det är så bökigt att ringa via plastbrickan

läs igen, han vill inte ha med telefonen överallt.

Ser tyvärr bara negativa saker med detta. Har själv använt digitalt student ID och det slutade med att jag beställde ett fysiskt plast kort då skiten inte funkade när man behövde det som mest. Vad händer om mobilbatteriet laddar ur? Tänk alla massiva köer vid kontroller när alla måste pilla med telefonen? Vad räknas som OK och inte?
kriminella kommer nyttja detta tror jag. kan förstöra appen och säga att dom inte kommer in och kan verifiera sin identitet, polisen är trött och ser kön byggas upp bakom och släpper förbi eller liknande händelser.
Blir du rånad är telefonen en sak de ofta tar och då får man det ännu svårare om de dessutom fått tag på ens koder.
Nytt är inte alltid bättre, ett plastkort kan aldrig få slut på batterier, eller ha serverproblem, eller dålig täckning, få buggar eller gå sönder på samma sätt.

Så nu blir id kortet ett till app helvete att hålla reda på, räcker det inte med alla 511 parkerings appar som fungerar i tid och otid?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alla som ser detta digitala komplement som någonting negativt kan ju klicka vidare, för det är ju ett komplement, man måste ha ett fysiskt pass eller nationellt id-kort för att överhuvudtaget kunna få det digitala. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Som någon som inte har körkort skulle jag tycka detta var underbart, drygt att släpa med sig passet hela tiden. Dock så är väl frågan vilka som ansluter till detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Körkort är egentligen ingen ID handling, och sedan förra året ska banker och statliga myndigheter ej godta körkort som identifikationsmedel.

Körkort är en handling för behörighet att framföra fordonstyp, och ska egentligen nyttjas tillsammans med annan from av identifikation numera.

Kan ha med det att göra med.

Källa på att körkort inte gäller som ID handling, banker/myndigheter, efterfrågas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Körkort är egentligen ingen ID handling, och sedan förra året ska banker och statliga myndigheter ej godta körkort som identifikationsmedel.

Detta igen, nån på svenska Internet som fått för sig detta och sprider det överallt. Det är fan råttan i pizzan-nivå på det här snart.

Det var ett förslag från en utredning att det skulle bli så. Det är inte genomfört, och den dagen de genomför det så lär det bli stora nyheter av det. Vad polisen (och andra myndigheter) accepterar har jag redan postat i tråden en gång, men här kommer det en gång till:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Som någon som inte har körkort skulle jag tycka detta var underbart, drygt att släpa med sig passet hela tiden. Dock så är väl frågan vilka som ansluter till detta

Eh va, varför har du inte id-kort från skatteverket eller nationellt id-kort?

Permalänk
Medlem

De försöker allt mer tvinga folk att alltid ha en smartphone med sig. Nästa steg blir att ta bort de fysiska ID-korten. Jag kommer undvika difitala varianterna så långt jag kan.

På jobbet försöker personalresraurangen tvinga folk att betala med en app. Jag kör vidare med mitt kort och har sagt till dem när appen blir enda alternativet kommer jag äta någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är mycket större än så, tyvärr!
Att stänga ute nån från hela samhället pågår just nu i stor skala.

Ponera att ditt pass/ID kort har gått ut.

Du bokar tid för ett nytt.
Du tar med en vän/flickvän, som kan intyga att du är du. (Plus att du har med ditt gamla pass/IDkort)

Men då blir det kalla handen!!!

Du måste ha med dig en släkting barn/mamma/pappa

Tänk alla som inte har några släktingar kvar i livet (för dom finns)
Eller en uteliggare/utsatt person som levt utanför samhället en längre tid, som har barn men inte haft kontakt med dom på kanske 5 - 30 år. Inte så lätt att skriva .... du, kan du hjälpa mig... jag behöver pass/ID kort.

Jag fick vända i dörren med min flickvän, ringa min dotter, och nu ska vi dit och lösa det i Maj.

Helt sjukt.

Det är väl litet ditt ansvar också, att som vuxen kunna sköta sånt där? Att det fungerar som det gör är ju inte för att just du ska stängas ute från samhället, utan för att man inte ska kunna skaffa sig en legitimation hur lätt som helst. Du kan ju tänka dig upprördheten här på SweClockers om någon fått sitt ID kapat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607