Vad ska ett grafikkort kosta idag?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Min smärtgräns går vid 5000 skulle jag säga, men med dagens priser och utveckling etc så får jag väl sträcka mig till 7500-8000kr, men absolut inte mer.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

2011, när jag började min dator-resa. Då kunde man få ett värstingkort för 6000-7000kr... Ägde ett radeon hd 6990, den hängde med ett tag! https://www.sweclockers.com/artikel/27163-throwback-thursday-...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem

Ett kort för över 7000 kr idag ska ha 16GB VRAM. Annars är de ju utdaterat innan man ens fått hem det.

Hela nvidias serie borde ju sänkas med typ 3000-5000 kr.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

12-13k för top of the line av rena gamingkort och en tydlig separation mot workstation stuff snarare än senaste årens non-titan kort för 20k.

9-10k för näst högst modellen.

~7k för midrange.

5k för low midrange.

Allt annat än det är någon slags idiotskatt IMO, sålänge man inte sysslar med annat man behöver GPU till.

Priser har gått upp, marknaden har ändrats lite, saker är lite dyrare. Det är okej. GPU-priser är fortfarande fåniga, IMO.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

10000kr max, xx70 nivå runt 5000kr.
Men med tanke på hur många som köper RTX 4090 så tror jag att grafikkorten bara kommer bli dyrare över tid och de billigare modellerna kommer att bli mer och mer avskalade. Att den svenska kronan är helt värdelös hjälper inte heller.

Jag ser fram emot RTX 6060 med 64 bit minnesbuss.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gärna sett att 1440p-kort kostar runt 4000kr och att 4K-kort kostar runt 6000-8000kr. Största problemet idag är att det saknas low-end samt entry-level grafikkort. nvidia har skippat kategorin helt och hållet och AMDs RDNA2 grafikkort i kategorin har så många tillkortakommanden att de är svåra att rekommendera (ingen hårdvaru-encoding, PCIe 4X, 4GB VRAM)

RX6400 bör kosta 800kr, men kostar 1600kr+, RX6500 bör kosta runt 1600kr och gärna med 8GB VRAM, nu kostar det 2000kr. Har man ett modernt PCIe4.0-system så är RX 6500 ändå helt okej, men sitter man på PCIe3.0 är det rent utav ett kasst köp.

Det är en sorglig GPU-marknad i dagsläget.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Det ska kosta det pris som marknaden prissätter produkten till. Inte så svårt.

Efterfrågan på beräkningskraft upp -> pris upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkabbRäven:

La man ut fyra/fem tusen på ett 2070 för fyra år sedan så kan man säkert sälja det för en eller ett par tusingar idag. Lägg till lite nya pengar och punga upp fem tusingar på ett begagnat rx6800(xt) eller rtx3080 så klarar man sig fyra år till med bra prestanda.

Den prestandan kostar ungefär som ett streaming abonnemang över fyra år. För min del är det ok.

Eller hur?
Just det där med relativ kostnad över datorns livslängd tycker jag är ett av de starkaste argumenten för att datorer fortfarande inte är dyra.
Timkostnaderna för grejer som motocross och paintball är skyhöga, just bara p.g.a. materialåtgång och andra omkostnader.

Köper man en speldator för 30.000 idag så har man en riktigt asfet rigg.
Högst diskutabelt om det ens är värt att lägga mer än så på en dator när det bara ska spelas.
Låt säga bara till datorns nackdel att du efter exakt fem år slänger precis hela datorn på soptippen, bara för att visa hur billigt det ändå är.
Till datorns fördel så utgår vi från att någon som köper en så dyr dator spelar på den minst 15 timmar per vecka, en väldigt konservativ siffra i många fall. Särskilt om man räknar in all användning av den.
Visst, per månad kostar den runt 4 gånger så mycket som netflix.
Men spelar du 15 timmar per vecka är det knappt 10 kronor timmen. Låt säga 10 jämnt med ström inräknat.

Extremt få andra materialcentrerade hobbys kostar så lite som 10 kronor timmen, såvitt jag kan komma på.
Inte ens virkning var så billigt sist jag räknade på det.
Musik är väl rätt billigt om man håller sig till att spela på ett enda instrument, och inte byter t.ex. strängar typ varje vecka som en del gör, inte hyr replokal för bandet och sådant. Men i sådant fall kan man rimligen jämföra med en begagnad speldator för högst typ 7000, vilket ändå är en rätt okej burk.

Och nej, jag räknar inte in köp av spel.
Det enda spel jag varit tvungen att betala för är wow, nästan resten väntar jag glatt tills det finns på piratbukten så man kan spela det i 20 timmar och glömma sedan.
Cities skylines är väl det enda spelet jag ställer mig starkt positiv till att man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag betalade över 6k för en 486 DX66 på 90-talet. Inte alls orimligt om en AMD 5600X hade kostat 150k idag med tanke på prestandahöjningen och inflationen...

Man måste få mer prestanda per krona varje år, och man kan inte räkna med att prestandaökningen får höja priset.

Jag tror att alla generationer har haft positiv utveckling i det avseendet. Vissa generationer mer, andra mindre. Det är utan att räkna med inflation, räknar vi med inflation så har utvecklingen varit tydligt positiv vad gäller prestanda jämfört med priserna vad jag har kunnat se

Finns det någon som har haft negativ utveckling på något vis någon gång bland alla grafikkort?

Intel hade mellan 10900k och 11900k vill jag minnas? Nu var det för att man säkrade vissa svagheter i processorn, men det var ändock lägre prestanda generation på generation. Aldrig hört om något liknande bland grafikkort däremot, men skulle vara intressant att höra om det hänt någon gång

Permalänk

För min del får det nog kosta mellan 5500-6700, men då ska det kännas som att man får en bra prestandaökning jämfört med föregående generation. Står därför över 4000-serien. Roligt att se att energieffektiviteten på 4070-kortet är så bra dock. Blir fint med ett 5070 sedan (så länge som det inte presterar som ett 4080 och kostar 900$).

Permalänk
Medlem

Jag vill att det ska finnas prispunkter från 500kr och uppåt, med seriösa rabatter på äldre arkitekturer istället för att bara skrota skit för att bibehålla höga prisnivåer... Denna tidslinjen är whack
Och att ens gå med på att saker ska kosta en halv månadslön när allt annat blivit snordyrt är ju det värsta, varför simpa för stora tillverkare som bara vill ha större utdelningar?

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

ai marknaden är lika het som kryptomarknaden var. å det man utvecklar för å säljer till. vi får ta del av skräpet som blir över. tycker det är orimlig utveckling på pris, pris/prestanda, pris/watt. men som gamer har man inte mycket att säga till om. vi är inte primära kundgruppen å får köpa det som inte duger åt dom som har pengar.
Jag hade gärna köpt ett kort liknande 4090 å halva strömförbrukningen för 10k. 4080 6-7k. rimligt enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Bara hoppas Intel sitter på nån master plan som tvingar de andra lagen att priskapitulera.

Måste ju bli nån konkurrens för fasen.

Intel går ju inte in på GPU-marknaden för att få ner priset för konsumenter. De vill tjäna pengar.
Samma sak med AMD, ingen av dem är till för att få ner priset på nvidias kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Eller hur?
Just det där med relativ kostnad över datorns livslängd tycker jag är ett av de starkaste argumenten för att datorer fortfarande inte är dyra.
Timkostnaderna för grejer som motocross och paintball är skyhöga, just bara p.g.a. materialåtgång och andra omkostnader.

Köper man en speldator för 30.000 idag så har man en riktigt asfet rigg.
Högst diskutabelt om det ens är värt att lägga mer än så på en dator när det bara ska spelas.
Låt säga bara till datorns nackdel att du efter exakt fem år slänger precis hela datorn på soptippen, bara för att visa hur billigt det ändå är.
Till datorns fördel så utgår vi från att någon som köper en så dyr dator spelar på den minst 15 timmar per vecka, en väldigt konservativ siffra i många fall. Särskilt om man räknar in all användning av den.
Visst, per månad kostar den runt 4 gånger så mycket som netflix.
Men spelar du 15 timmar per vecka är det knappt 10 kronor timmen. Låt säga 10 jämnt med ström inräknat.

Extremt få andra materialcentrerade hobbys kostar så lite som 10 kronor timmen, såvitt jag kan komma på.
Inte ens virkning var så billigt sist jag räknade på det.
Musik är väl rätt billigt om man håller sig till att spela på ett enda instrument, och inte byter t.ex. strängar typ varje vecka som en del gör, inte hyr replokal för bandet och sådant. Men i sådant fall kan man rimligen jämföra med en begagnad speldator för högst typ 7000, vilket ändå är en rätt okej burk.

Och nej, jag räknar inte in köp av spel.
Det enda spel jag varit tvungen att betala för är wow, nästan resten väntar jag glatt tills det finns på piratbukten så man kan spela det i 20 timmar och glömma sedan.
Cities skylines är väl det enda spelet jag ställer mig starkt positiv till att man betalar för.

Alla hobbies är ju gratis om man stjäl det man behöver för den?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Alla hobbies är ju gratis om man stjäl det man behöver för den?

Jamen lägg på ett nytt spel var tredje månad för 700 då. Så ofta kommer det ändå inte vettiga spel som är värd att lägga de pengarna på.
Eller en sub på wow för den delen.
Timpriset för effektiv speltid ökar väldigt marginellt av det.

Jag hoppas det säger sig själv att om man spelar mindre än 15 (eller för all del 7, om man ska vara lite resonlig) timmar per vecka och inte heller använder datorn produktivt så vore det dumheter att lägga 30.000 på en dator.

Lade kanske 20.000 på min dator med skärmen inräknad för typ 4 år sedan.
Hade jag inte gift mig och fortsatt med 10+ timmar Wow om dagen hade det varit knappt 2 kronor per speltimme (sub inräknad).
Med de måtten hade datorn behövt kosta runt 1,5 miljoner innan det börjar närma sig timkostnaden för att köra cross, bland andra aktiviteter folk hänger sig åt där man ser en timkostnad någonstans runt hundringen eller norrut.

I exemplet med cross förutsätter jag förstås banavgift, eventuella sjukdagar av skador, bensin, bil + släp, och sådant, men rätt långa kördagar när det beger sig.

Typ om man kör ett totalt överdrivet bygge i stil med det här, spelar endast ödmjuka en timme om dagen i fem år (för räcker inte den där datorn till i fem år, då tjänar man definitivt pengar på sin dator), då är man uppe i 128,53:- per timme.
Det är bara lite dyrare än många biobesök är om man inte köper några snacks.
Det är alla dagar i veckan billigare än en ny bil i driftkostnad, när man räknar in värdeminskningen.

Sedan är det en extremt kapabel dator att tjäna pengar på också, så det är ju det.
Kanske större ECC-minne kan vara en idé om man gör sådant dock.
Men i praktiken är det mer eller mindre omöjligt (såvitt jag vet...) att lägga mer än en halv miljon på en dator som du kan ha på skrivbordet, då typ halva kostnaden är bara RAM-minne, och även då är timkostnaden inte skithög om man använder det så mycket som förmodligen en ganska ansenlig procent av användarna här gör.
Eller nä, det går kanske komma upp i miljonen om du petar den full med Quadro RTX 8000 för all del, men det kan bli svårt om man ska ha plats med ett 4090 för spelandet också.

Ja, självklart är en miljon kronor för en dator sinnessjukt mycket, men jag hoppas du förstår poängen.

Edit: Tydligen går det strax skaffa A100-kort för PCIe, för drygt 220K per kort, och då kan man förstås bygga en rätt så dyr dator om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jamen lägg på ett nytt spel var tredje månad för 700 då. Så ofta kommer det ändå inte vettiga spel som är värd att lägga de pengarna på.
Eller en sub på wow för den delen.
Timpriset för effektiv speltid ökar väldigt marginellt av det.

Jag hoppas det säger sig själv att om man spelar mindre än 15 (eller för all del 7, om man ska vara lite resonlig) timmar per vecka och inte heller använder datorn produktivt så vore det dumheter att lägga 30.000 på en dator.

Lade kanske 20.000 på min dator med skärmen inräknad för typ 4 år sedan.
Hade jag inte gift mig och fortsatt med 10+ timmar Wow om dagen hade det varit knappt 2 kronor per speltimme (sub inräknad).
Med de måtten hade datorn behövt kosta runt 1,5 miljoner innan det börjar närma sig timkostnaden för att köra cross, bland andra aktiviteter folk hänger sig åt där man ser en timkostnad någonstans runt hundringen eller norrut.

I exemplet med cross förutsätter jag förstås banavgift, eventuella sjukdagar av skador, bensin, bil + släp, och sådant, men rätt långa kördagar när det beger sig.

Typ om man kör ett totalt överdrivet bygge i stil med det här, spelar endast ödmjuka en timme om dagen i fem år (för räcker inte den där datorn till i fem år, då tjänar man definitivt pengar på sin dator), då är man uppe i 128,53:- per timme.
Det är bara lite dyrare än många biobesök är om man inte köper några snacks.
Det är alla dagar i veckan billigare än en ny bil i driftkostnad, när man räknar in värdeminskningen.

Sedan är det en extremt kapabel dator att tjäna pengar på också, så det är ju det.
Kanske större ECC-minne kan vara en idé om man gör sådant dock.
Men i praktiken är det mer eller mindre omöjligt (såvitt jag vet...) att lägga mer än en halv miljon på en dator som du kan ha på skrivbordet, då typ halva kostnaden är bara RAM-minne, och även då är timkostnaden inte skithög om man använder det så mycket som förmodligen en ganska ansenlig procent av användarna här gör.
Eller nä, det går kanske komma upp i miljonen om du petar den full med Quadro RTX 8000 för all del, men det kan bli svårt om man ska ha plats med ett 4090 för spelandet också.

Ja, självklart är en miljon kronor för en dator sinnessjukt mycket, men jag hoppas du förstår poängen.

Edit: Tydligen går det strax skaffa A100-kort för PCIe, för drygt 220K per kort, och då kan man förstås bygga en rätt så dyr dator om man vill.

.....eller så köper man en PS5 för 6 lax, eller om man inte ska spela en laptop för samma pris. PC-gaming är en dyr hobby och kommer alltid vara, bara att acceptera. Att slå ut det på kostnad/timme känns lite copium...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Jag köpte nytt RT'X 2080 för 6000 kr
Nytt RTX 4080: 16000 kr

Prishöjning 10000/6000 = 1.67 eller 167%

Det nya priset är nästan x3 det gamla. Fullständigt löjligt. Det måste ner 10000 kr för att jag ens ska överväga att köpa det.

Har inga problem att vänta, bygger en "state of the art" hemmabio istället & satsar på andra intressen. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Intel går ju inte in på GPU-marknaden för att få ner priset för konsumenter. De vill tjäna pengar.
Samma sak med AMD, ingen av dem är till för att få ner priset på nvidias kort.

Källa på ett sånt uttalande från Intel finns vart? Eller killgissar du bara?

Konkurrensen torde ju bli större annars kan de ju bli anklagade för oligopolspel, alla tre.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Jag köpte nytt RT'X 2080 för 6000 kr
Nytt RTX 4080: 16000 kr

Prishöjning 10000/6000 = 1.67 eller 167%

Det nya priset är nästan x3 det gamla. Fullständigt löjligt. Det måste ner 10000 kr för att jag ens ska överväga att köpa det.

Har inga problem att vänta, bygger en "state of the art" hemmabio istället & satsar på andra intressen. 👍

Nice! Way to go tror jag just nu - att utforska sina andra intressen.
Jag håller på att (igen) knåpa ihop en värdig HTPC/MediaPC till våran bio i källaren - den gamla är lite slö

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Förr var cpun alltid den dyraste komponenten när jag uppgraderade.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Är inte problemet ganska enkelt:
2017: 4000kr hade samma köpkraft som 400$
2023: 4000kr har samma köpkraft som 200$ från 2017, dels inflationen men också dollarkursen

Kanske lite överdrivet, men inte allt för mycket

Permalänk

Varför är det ingen som pratar om att RTX 4090 MSRP är 1599 USD och att förändrad växelkurs sedan 2011 +80% (6kr per USD -> 11kr per USD) samt att inflationen är 34% sedan 2010? Utöver det har vi kemikalieskatt och 25% moms (jämfört med cirka 6% i fria världen) Priserna har gått upp, men det är framförallt Sveriges försvagade ställning på världsmarknaden som är problemet tillsammans med den svenska medelklasskonsumentens ställning i det svenska samhället.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är inte problemet ganska enkelt:
2017: 4000kr hade samma köpkraft som 400$
2023: 4000kr har samma köpkraft som 200$ från 2017, dels inflationen men också dollarkursen

Kanske lite överdrivet, men inte allt för mycket

Medbor pratade om det medans jag skrev mitt inlägg

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilkjellner:

Medbor pratade om det medans jag skrev mitt inlägg

Dina siffror var mycket mer exakta än mina, vara kul att någon håller med!

Den stora skillnaden är ju att man pratar om msrp och kronor, det är ju knappt relevant när allt (importerat från USA) nästan dubblerats i pris

Permalänk
Medlem

Det är väl inte prisökningarna i sek som är mest intressant utan prisökningarna i dollar?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fysman:

.....eller så köper man en PS5 för 6 lax, eller om man inte ska spela en laptop för samma pris. PC-gaming är en dyr hobby och kommer alltid vara, bara att acceptera. Att slå ut det på kostnad/timme känns lite copium...

Ja det är ju askul att betala 6K och var låst till att spela, bara spela, och aldrig göra något annat än att spela.
Inte.

Permalänk
Medlem

Personliga smärtgränsen ligger vid 5000kr för mellanklassare. Helst ser jag ett pris på 3000-3500 kr vilket känns mer rimligt. Nu förra året köpte jag ett 3060 ti för under 5000kr vilket var för mycket för en redan gammal generation men det var dags att uppgradera från 1070.
Detta kort kommer jag köra i min primära tills den går sönder.
Många pratar om andrahandsmarknaden men för t.ex. mig är den icke existerande då när det är dags för en dator att lämna huset är den mellan 10-15 år gammal.

Men det jag stör mig enormt med dagens prissättning är hur exkluderande det är för unga och familjer med sämre ekonomi att kunna bygga ihop en ny helt ok dator utan att behöva vända ut och in på plånboken.

Datorer ska inte 2023 vara en klassfråga...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Det är väl inte prisökningarna i sek som är mest intressant utan prisökningarna i dollar?

Dollarn har också haft extrem inflation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så fort man blandar in prestanda som variabel så blir det omöjligt att ha en rimligt objektiv diskussion.

Min högst personliga åsikt är att korten kostar cirka 50% mer än vad min magkänsla säger är rimligt.

BOOOM MIC DROP BY YORG!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Personliga smärtgränsen ligger vid 5000kr för mellanklassare. Helst ser jag ett pris på 3000-3500 kr vilket känns mer rimligt. Nu förra året köpte jag ett 3060 ti för under 5000kr vilket var för mycket för en redan gammal generation men det var dags att uppgradera från 1070.
Detta kort kommer jag köra i min primära tills den går sönder.
Många pratar om andrahandsmarknaden men för t.ex. mig är den icke existerande då när det är dags för en dator att lämna huset är den mellan 10-15 år gammal.

Men det jag stör mig enormt med dagens prissättning är hur exkluderande det är för unga och familjer med sämre ekonomi att kunna bygga ihop en ny helt ok dator utan att behöva vända ut och in på plånboken.

Datorer ska inte 2023 vara en klassfråga...

Njae, det beror på vad man menar med okej.
GTX 1650 är rätt så acceptabelt om det verkligen är en "okej" dator man menar, och de är inte så dyra.
3050 och 3060 är definitivt okej kort om man går upp lite i prisklass utan att spränga spargrisen, de kan fortfarande spela alla spel i någonstans mellan acceptabel och fantastisk bildkvalitet.