OpenMediaVault - Hjälp med att behålla data om möjligt?

Permalänk
Medlem

OpenMediaVault - Hjälp med att behålla data om möjligt?

Hallå!

Jag har precis installerat OpenMediaVault på en burk.
Och behöver lite assistans nu.

Jag har just nu 3st 4tb hårddiskar som sitter i min Netgear ReadyNas burk.
Jag vill flytta dom diskarna till min OpenMediaVault burk. (En fjärde 4tb hårddisk är beställt.)
Jag vill kunna behålla den datan som är på dessa hårdiskar, dom är i Raid 5 på min Netgear ReadyNas burk.
Är det möjligt på något sätt att kunna koppla in dessa hårddiskar och behålla datan som är på dom?
Jag vill konfigurera OpenMediaVault att köra raid 5 på dom i OpenMediaVault med.
Men har ingen aning om hur jag går vidare, om det ens är möjligt med det jag vill.

Jag vill inte koppla in hårddiskarna nu i OpenMediaVault och riskera att radera/förstöra något på dom diskarna.
Så jag inväntar lite svar från er kunniga personer här inne.

Tack så länge

Permalänk
Medlem

Inget sådan pill utan en full backup på alla filer på dom diskarna du tänker experimentera med.

Är dina data värd mer än ~3600 kr i tid och återanskaffningsvärde så köp en 18 TB disk NU och gör backup på allt innan du tänker nästa steg.

---

Rent tekniskt så är din RAID-setup antingen i mdadm-RAID med ovanpåliggande ext3/4 eller med BTRFS som filsystem

De brukar bestå av 3 partitionen, 2 små som är i RAID1 där det första är systemdisken , den andra swap-partitionen och den 3'e partitionen som kan vara varierande (dvs RAID5 oftast om det är fler än 2 diskar) är själva bulklagringen som antingen är ext4 eller BTRFS beroende generation av Netgear

Kopplar du diskarna med SATA-sladdar/diskdockor/USB-SATA-adaptrar så brukar en standard ubuntu automontera dessa till 3 enheter (en för var partition) och du kan sedan hantera filerna inom resp. partition.

jag har inte koll på Openmedia Vault i hur den hanterar diskar - om den kan jobba på befintliga volymer som presenteras eller om den vill 'äga' diskarna själva med sin egna formatering.

---

Den enda liknande jag provat i den vägen är minio som S3-kompatibel molntjänst (har också webbgränssnitt där man direkt kan lämna och hämta filer) och den är väldigt okritiskt på hur det lagras då deras logiska gränssnitt är tex. 4 mappar för 50% redundans , sedan om dessa mappar ligger i en raid eller på 4 separata fysiska diskar diskar eller 2 av dem är över nätverksenhet och vilken filsystem det är på dessa skiter den fullständigt i.

filerna i Minio lagras på filnivå i respektive mapp och dess bortfallsskydd baseras på reed-solomo-kodning - med fler diskar eller mappar kan man ha upp till 12 diskar/mappar och man kan styra pariteten av dessa diskar men inte lägre än 2 diskar paritet och jämna antal - default är det 50% paritet - dvs. tål 50% bortfall i vilken ordning som helst.

minio är byggd med samma ide som blackblaze att man stoppar in 12 diskar i en tråg, 50% paritet och sedan kör man tills det är 7-8 diskar kvar fungerande och sedan skrotas allt. man byter alltså inte trasiga diskar

varför jag nämner det är att reparationsförmågan på en mapp/disk som har varit borta och kommer tillbaka igen (tex som ny disk) är närmast obefintlig det jag har provat - dvs. ingen synkning som gör 'refresh' men för nya filer så skriver den på alla tillgängliga enheter. men jag är inte helt säker på om metadatan är komplett på nya disken efter bytet.

Permalänk

Jag migrerade för några år sedan en Readynas NV+ ( gamla modellen med Sparc CPU) med fyra diskar till Openmedia Vault version 4.x. mdadm array med ext2(eller om det var ext3) Sedan OMV 5.x kom har jag bytt till TrueNAS. OMV har blivit sämre för varje version tycker jag.

Nyare versioner av readynas kan ju ha annan arraytyp och filsystem. Backup på datat innan du provar!

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, tycker OMV V6 är bra. Byter själv ifrån Truenas till OMV, ZFS är bra om man har affärskritisk data men att det behöver 1GB ram för varje TB data är inget för mig. Samt att det är lite för omständigt och stort för en hemma miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Lite offtopic, tycker OMV V6 är bra. Byter själv ifrån Truenas till OMV, ZFS är bra om man har affärskritisk data men att det behöver 1GB ram för varje TB data är inget för mig. Samt att det är lite för omständigt och stort för en hemma miljö.

Har inget att säga om OMV vs TrueNAS men att ZFS behöver 1GB RAM/TB data är bara en myt, ZFS har inga behov av mer resourser än nått annat filsystem, att lägga till RAM, använda ECC etc är bara saker som hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivo:

Har inget att säga om OMV vs TrueNAS men att ZFS behöver 1GB RAM/TB data är bara en myt, ZFS har inga behov av mer resourser än nått annat filsystem, att lägga till RAM, använda ECC etc är bara saker som hjälper.

Myt? på de maskiner jag kör och kört stämmer det väldigt bra.
Kika på dina egna system och se hur mycket RAM zfs cachen drar.
Men nu blev det ändå mer Offtopic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Myt? på de maskiner jag kör och kört stämmer det väldigt bra.
Kika på dina egna system och se hur mycket RAM zfs cachen drar.
Men nu blev det ändå mer Offtopic

zfs kommer ta anspråk på ram som blir tilldelat, bara för att man säg har 128gb ram betyder det inte att man MÅSTE ha det.
16tb zfs raid med 8gb ram kommer fungera hur bra som helst.
128 gb ram kommer naturligtvis funka bättre, men man MÅSTE inte ha det.

Det är bara cache så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Myt? på de maskiner jag kör och kört stämmer det väldigt bra.
Kika på dina egna system och se hur mycket RAM zfs cachen drar.
Men nu blev det ändå mer Offtopic

Skrivet av Hansar:

zfs kommer ta anspråk på ram som blir tilldelat, bara för att man säg har 128gb ram betyder det inte att man MÅSTE ha det.
16tb zfs raid med 8gb ram kommer fungera hur bra som helst.
128 gb ram kommer naturligtvis funka bättre, men man MÅSTE inte ha det.

Det är bara cache så att säga.

ZFS använder outnyttjat RAM som cache, vanligtvis inställt till upp till 50% av din totala RAM, om nånting försöker använda RAM så kommer ZFS släppa det. Du kan köra ZFS med 1GB RAM utan problem.

ZFS behöver X GB RAM/TB data är om du kör deduplicering. Första länken om du googlar Link

Att lägga till RAM ger prestanda, inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivo:

ZFS använder outnyttjat RAM som cache, vanligtvis inställt till upp till 50% av din totala RAM, om nånting försöker använda RAM så kommer ZFS släppa det. Du kan köra ZFS med 1GB RAM utan problem.

ZFS behöver X GB RAM/TB data är om du kör deduplicering. Första länken om du googlar Link

Att lägga till RAM ger prestanda, inget mer.

Japp

Precis så