Vad ska ett grafikkort kosta idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jodå, 6gb vram räcker idag. OM du skruvar ned på det mesta. Frågan är om du vill det?
Jag skulle aldrig rekommendera ett kort med enbart 6Gb till någon som faktiskt spelar.
Spelar ingen roll vad dom faktiskt spelar nu. Det är det där spelet som plötsligt är intressant som gör det till ett dåligt köp.
Det finns otaliga äldre spel där det kommer funka jättebra. Men moderna spel som är det minsta krävande.. nej.
Det blir för mycket kompromisser och "kanske" funkar.

Klarar du dig på ett 1050 så kanske du klarar dig med detta kortet då du inte kan ha speciellt höga krav.
Så.. överväg det noga..

Räcker inte till Starwars Jedi: Survivor.. min req säger gtx1070 eller RX 580 (8Gb)

Permalänk
Medlem

4500kr, mer än så då finns det roligare prylar att lägga pengarn på för min del än ett sketet grafikkort.

Permalänk
Medlem

Går att spela i princip alla dagens spel på ett begagnat 1060, ca 600 spänn mao?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Samma prestanda, likadan GPU som i konsolerna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5864099

RTX 4090 kommer säkerligen piska PS8 när väl det kommer..

Så Geforce 2 piskar PS5 då menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Svår fråga fast ändå inte. Grafikkort kan ”bara” göra en enda sak till skillnad från en konsol till exempel - konsolen har ju ”en miljon” fler funktioner etc. Så tycker inte ens det är lämplig jämförelse.

Om jag bara fokuserar på att grafikkort för spel ämnad att användas till ish en grej - spel - så är dagens priser åt fanders för höga.

4060 - 4000-4500kr
4060 Ti - 4800-5000kr
4070 - 5200-5500kr
4080 - 6000kr
4090 - 8000kr

Man kan ju vrida och vända på alla argument för eller emot. Men jag är inte beredd att ge en enligt mig sjuk summa för ett grafikkort. Jag kan lätt tänka mig att ge 15k för en telefon för jag kan göra 55000 saker med den som jag inte kan göra med ett grafikkort. Så nej för mig står de inte högt i kurs tyvärr och jag.

Fast grafikort kan generera inkomst, genom rendering etc

Vad kan en konsol göra som inte en pc kan göra?
En next gen konsol är ju dessutom relativ dålig prestanda men dem okunniga tror ju 4k120hz med allt på low är value

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Samma prestanda, likadan GPU som i konsolerna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5864099

RTX 4090 kommer säkerligen piska PS8 när väl det kommer..

Ja för 21 lax är ju precis det man vill spendera på en elektronikdel som bara göra EN sak, rendera grafik.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fysman:

Ja för 21 lax är ju precis det man vill spendera på en elektronikdel som bara göra EN sak, rendera grafik.

Finns 6600XT för 3500:- som är som ett PS5 i prestanda.

Eller ännu billigare.. 5700XT begagnat för 2000:- presterar också som ett PS5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nojt:

Det viktigaste är väl vilken spelupplevelse man vill ha. Självklart vill man ha det bästa för så lite pengar möjligt. Jag var den som uppgraderade varje generation när man kunde köpa ett 80 kort för 5000-6000kr men det jag tror många glömmer är också vad får man idag för spelupplevelse för 5000kr jämfört med några år tillbaka när dom korten kostade det. Tittar man på 580 680 780 980 speciellt dom tidigare nämnda korten så orkade dom knappt köra 60fps 1080P och i vissa fall en bra bit under i dom tyngre titlarna som fanns då. Jag försvarar inte dagens priser men en tanke bara. RTX 3060 idag duger alldeles utmärkt till 1080P den generella spelupplevelsen är bättre än vad det var på ett 80 kort för några år sedan.

Amen på detta.

Därtill så har spelen i mitt tycke nått en punkt i grafik då det inte behöver vara 100 gånger så många polygoner längre, utom möjligen i hårstrån om man verkligen nagelfar det hela.

4K är också en grafiknivå som gott och väl duger för vanliga icke-VR-skärmar.
För folk som spelar på 32" och lägre får nästintill retinaupplösning med det.
Sitter man på en armlängds avstånd från en 60", ja då kan jag förstå att 8K ligger på önskehorisonten för en del. Men väldigt få som sitter med sådana skärmar på det avståndet kommer ha större problem med att betala för grafikkorten som orkar med det.
Jag tycker iallafall att 4K 50" är perfekt för skrivbordet, och jag har inga som helst behov av högre upplösning.
Möjligen 240Hz och OLED skulle jag vilja ha, men det är bra många år kvar innan jag vill betala för en sådan skärm.

Jag tror att det som främst krävs för högre realism i spelen idag är bättre texturer. Ljussättning, visst, men texturer är en så oerhört viktig grej för det.
DirectStorage och AI-understött grafikskapande kommer sannolikt att lösa den punkten ganska snart.

Permalänk
Medlem

Jag betalade över 6k för en 486 DX66 på 90-talet. Inte alls orimligt om en AMD 5600X hade kostat 150k idag med tanke på prestandahöjningen och inflationen...

Man måste få mer prestanda per krona varje år, och man kan inte räkna med att prestandaökningen får höja priset.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast grafikort kan generera inkomst, genom rendering etc

Vad kan en konsol göra som inte en pc kan göra?
En next gen konsol är ju dessutom relativ dålig prestanda men dem okunniga tror ju 4k120hz med allt på low är value

Men nej

Vissa jämför grafikkort med konsoler - det är ju inte ens jämförbart egentligen mer än att t.ex PS5 kostar 6000 och det kan ett grafikkort också göra. Skulle man ändå jämföra så kan man ju lika gärna en kockkniv och en schweizisk armékniv eller TV-skärm kontra surfplatta.

Ja, visst kan att grafikkort generera inkomst men gemene man använder det ju inte till det. Likaså hittades ju en PS4 Pro mining-farm där 5000 konsoler minade….
https://kotaku.com/thousands-of-ps4-pros-discovered-in-wareho...

Så nödiga vs onödiga jämförelser och så vidare. Man kan ju hålla på i oändlighet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Räcker inte till Starwars Jedi: Survivor.. min req säger gtx1070 eller RX 580 (8Gb)

"Jodå, 6gb vram räcker idag. OM du skruvar ned på det mesta. Frågan är om du vill det?"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det behöver vara mer prestanda per krona. Sedan så godtar jag inte att priset för ett givet kort sätts efter en föregånede modell i högre klass.

Bojkotten fortsätter. Har ett GTX 1070.

Skulle vilja lira Cyberpunk men vet inte om upplevelsen blir bra.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Instegskorten borde starta på 14K. Så det blir lite status i det hela. Vilken pöbel som helst ska inte kunna köpa ett grafikkort.

Detta alla dagar! Vadå folk är väll inte fattiga? Sen att komma med "tjaa ptjaa jaojao de inte väert mina pengar MEN JA HAR RÅD!" pffft fattiglappar!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Kort borde borde kosta ungefär som för 5 år sedan + ca 10% (inflationen)

CPU priser ungefär på samma nivåer som för 5 år sedan lustigt nog!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Att man väljer att betala ett visst pris för tex ett nytt grafikkort kan man ju förstå, och då är det ju ett aktivt val som man gjort eller kanske känner sig tvingad till men ändå ett val. Däremot de som sitter och försvarar dagens priser har nog helt förlorat sig i kapitalismens makt.
Att priserna ser ut som de gör idag, inom många olika segment, beror nog på mest på en misslyckat politik och avregleringar inom många områden som skapar monopol och stora företag som kan styra marknaden på olika sätt. Skulle det finnas fler aktörer inom dessa områden så skulle priserna självklart bli lägre, men många företag har tillåtits bli så stora idag att det är i princip omöjligt att konkurrera ut dem.
Kolla in Nvidias vinst marginal tex i årsrapporten och fundera sedan på om de verkligen inte skulle kunna ta ett litet lägre pris. Att vidhålla och försvara sådana jättemarginaler kan ju knappast skyllas på nån inflation heller utan snarare girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Går att spela i princip alla dagens spel på ett begagnat 1060, ca 600 spänn mao?

Skrivet av SCORPIUS:

"Jodå, 6gb vram räcker idag. OM du skruvar ned på det mesta. Frågan är om du vill det?"

Nu släpps ju inte spelet förrän 28:e april.. men dom flesta spel jag testat brukar vara ospelbart när man inte når minimum requirement.

Permalänk
Medlem

Spelkonsolernas marknadsandel bör gå framåt med tanke på hur dyrt det är med speldatorer (PC) och då i synnerhet GPUer men det är väl en trend som varit ett tag? Egentligen är det underligt att fortfarande så många bygger ihop svindyra speldatorer, egentligen kan man fråga sig varför?

Permalänk
Medlem

Jag har ett max på ca 10000kr och det kan vara begagnat eller nytt och de pengarna kommer att avyttras till hösten så då får vi se vad det blir.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Lagom pris

4090 ti-11000kr, 4090-10000kr, 4080- 6000 kr, 4070-4000kr, 4060-3000kr hade varit lagom

Permalänk

Black friday 2017 fick man ett gtx 1080 för 4400:- ... case closed

Permalänk

Personligen tycker jag runt 10,000 är ett rimligt tak för top-of-the-line.
10 för ett XX90, 6 för ett XX80 och 4,5 för ett XX70.
Helt bisarrt att se prislappar för ~25,000 tusen på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Svårt att jämföra priserna mot konsoler då jag tror dom ofta säljs med förlust va? Microsoft, Sony och Nintendo tjänar mer pengar på att sälja så många konsoler som möjligt och sedan dra in vinst på tjänster så som game pass, och spel.

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag inte och sonen är inte tillräckligt gammal för att uppskatta spel på egen hand heller och därav jämför jag med varor ur andra produktkategorier såsom möbler, verktyg och liknande som jag förmodligen skulle spendera "samma" pengar på istället. I min värld går gränsen för vad jag tycker är rimligt pris för ett grafikkort till en "vanlig" datoranvändare någonstans runt 3-4000:- och ett entusiastkort 50-100% över det, vilket innebär att korten för mig helt enkelt är för högt prissatta. Köper hellre beständiga varor för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urlen:

Svårt att jämföra priserna mot konsoler då jag tror dom ofta säljs med förlust va? Microsoft, Sony och Nintendo tjänar mer pengar på att sälja så många konsoler som möjligt och sedan dra in vinst på tjänster så som game pass, och spel.

Möjligen men säg att en speldator inklusive allt går på ca 30 lapp, det blir en viss skillnad...

Permalänk
Medlem

Bara hoppas Intel sitter på nån master plan som tvingar de andra lagen att priskapitulera.

Måste ju bli nån konkurrens för fasen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag säger att 3000kr är fasen magstarkt redan det. MAX 5000kr.
Orimligt att det kostar mer än en komplett bärbar dator där någon form av diskret grafik finns att tillgå för ett löst grafikkort till en stationär.
Lite som att en ok bil skulle kosta 300tkr komplett men en lite kralligare V8 löst minst en miljon, gärna 3miljoner om du vill ha en som drar mycket mer soppa och som du kommer ha problem med värmen på.

Permalänk
Medlem

Sätt en gräns för vad det får kosta och spela de spel som funkar med hårdvaran, finns många bra äldre spel om det nu är spel som gäller ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

1000-4000 för low-end
4000-6500 mid-end
6500-9000 high-end

Permalänk
Medlem

Har inga problem alls med priset på 3090 och 7900 xtx (speciellt om det stämmer med drivrutinerna och att dom lyckas lösa det)

Men det är absoluta topp korten, resterande kort under så borde dyraste ligga på 10 000kr och sen alla andra kort under

Visa signatur

here we go!

Permalänk

La man ut fyra/fem tusen på ett 2070 för fyra år sedan så kan man säkert sälja det för en eller ett par tusingar idag. Lägg till lite nya pengar och punga upp fem tusingar på ett begagnat rx6800(xt) eller rtx3080 så klarar man sig fyra år till med bra prestanda.

Den prestandan kostar ungefär som ett streaming abonnemang över fyra år. För min del är det ok.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting