Ljudkort till Monitorhögtalare - val av kablage?

Permalänk
Medlem

Ljudkort till Monitorhögtalare - val av kablage?

Hej!
Har en kabelfråga.

Har ett par Presonus Sceptre S6 som har balanserat XLR och TRS (Hemsida), som jag tänkte koppla in nu till mitt ljudkort på datorn (ASUS Xonar Essence STX) som har RCA ut per kanal, och senare kanske till en Focusrite Saffire som kör på TRS /Tele 6.3 mm).
Så jag undrar vilken kabelkombination är bäst att välja för max upplösning och minst störkningskänslighet? Inte kort kabel som behövs annars hade det varit enklare.
Rätt mycket noob på kablar av denna sort.

Nu:
Ljudkort (RCA) en kontakt per kanal - Monitorhögtalare (XLR/TRS)

Sen:
Ljudkort (TRS) - Monitorhögtalare (XLR/TRS)

Kabelval nu:

1. Ljudkort - Skärmad RCA - RCA hona/ TRS hane adapter - monitorhögtalare

2. Ljudkort - RCA till XLR - XLR - monitorhögtalare

3. Ljudkort - RCA till RCA hona förlängning - RCA hane till TRS hona adapter - TRS - Monitorhögtalare.

Vad är bäst?

Spelar det någon roll om man kör tex TRS stereo eller monokablar?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem

Xlrkontakter är generellt trevligast då det finns mest plats i kontakten om man ska göra nått.
Tele tycker jag man ska låta gitarrerna ha i fred.
Att kunna ha möjlighet till balanserad överföring utesluter rca.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Xlrkontakter är generellt trevligast då det finns mest plats i kontakten om man ska göra nått.
Tele tycker jag man ska låta gitarrerna ha i fred.
Att kunna ha möjlighet till balanserad överföring utesluter rca.

Jo, det är lite trist att mitt Xonar kör på RCA, och det inte går att routa om till dess TRS åtminstonde. Den har två sådana, men de är reserverade för mic in och hörlurar (med förstärkning). Så jag behöver ha RCA där.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem

Risken med rca och datorer är att det ofta blir störningar pga jordpotentialproblem.
Man bör kanske upprätta en egen kabelpolicy typ att använda xlr i så stor utsträckning som möjligt och tele så lite som möjligt och rca bara där det är tvunget.
Man behöver ju i vart fall ha ett kabel och adaptersortiment tillgängligt om man håller på med musikteknik gärna även lite kabeltillbehör typ di box och helst även en kabeltestare.
Ska du ha högtalare (PA) så koppla helst via Speakon.
I en perfekt värld hade bara xlr och speakon föreommit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.