Bör man införskaffa en "top exhaust" fläkt?

Permalänk
Medlem

Bör man införskaffa en "top exhaust" fläkt?

Hej,

Under natten låg jag och funderade, efter att ha slötittat på youtube och diverse datorbyggen.

Jag har 2st 140mm intake i fronten och 1st 120mm exhaust där bak. Tror ni att det hade gjort någon nytta att implementera en 120mm exhaust i toppen, ovanför CPU-kylaren?

Självklart funkar det riktigt bra som det är, den är knäpptyst och (vad jag tror) kall. Men det är ju alltid kul att förbättra om det går.

Som ni ser är det Noctua fläktar som gäller. CPU-kylaren är en Noctua NH-U12A (som kyler en amd 3700x) och grafikkortet är RTX 3080 Noctua Edition. Chassi: Fractal Design Meshify C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaiK:

Hej,

Under natten låg jag och funderade, efter att ha slötittat på youtube och diverse datorbyggen.

Jag har 2st 140mm intake i fronten och 1st 120mm exhaust där bak. Tror ni att det hade gjort någon nytta att implementera en 120mm exhaust i toppen, ovanför CPU-kylaren?

Självklart funkar det riktigt bra som det är, den är knäpptyst och (vad jag tror) kall. Men det är ju alltid kul att förbättra om det går.

Som ni ser är det Noctua fläktar som gäller. CPU-kylaren är en Noctua NH-U12A (som kyler en amd 3700x) och grafikkortet är RTX 3080 Noctua Edition. Chassi: Fractal Design Meshify C.

<Uppladdad bildlänk>

har du problem med tempraturen på grafikkortet eller cpun ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

har du problem med tempraturen på grafikkortet eller cpun ?

Nej, inga problem! Är mest nyfiken på om det hade gjort någon positiv skillnad. Rent krasst känns det väl som det hade varit en bra idé att trycka ut varmt luft lite snabbare, men det kanske finns andra som testat olika configs tidigare och märkt att det inte gör någon större skillnad?

Permalänk
Medlem

Tveksamt. Men du kan ju alltid ta en liten bit papper och hänga i en tråd från toppen (gärna flera). Då ser du om det är bra luftflöde eller om du får en turbulent svacka någonstans. Därefter kan du testa dig fram.
annars ser den ju rätt bra ut med flödet från front till bak.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Den där setupen ger ju praktiskt lika bra kylning som AIO. Tror du kan nöja dig!

Permalänk
Medlem

Behövs inte. Fint bygge förövrigt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaiK:

Hej,

Under natten låg jag och funderade, efter att ha slötittat på youtube och diverse datorbyggen.

Jag har 2st 140mm intake i fronten och 1st 120mm exhaust där bak. Tror ni att det hade gjort någon nytta att implementera en 120mm exhaust i toppen, ovanför CPU-kylaren?

Självklart funkar det riktigt bra som det är, den är knäpptyst och (vad jag tror) kall. Men det är ju alltid kul att förbättra om det går.

Som ni ser är det Noctua fläktar som gäller. CPU-kylaren är en Noctua NH-U12A (som kyler en amd 3700x) och grafikkortet är RTX 3080 Noctua Edition. Chassi: Fractal Design Meshify C.

<Uppladdad bildlänk>

Du har 5 fläktar (2 in och 3 ut som jag ser det) i ett väldigt litet chassi. Genomblåset blir väldigt bra.
Varmluft kommer inte hinna lagras i taket. Du behöver inte installera en fläkt i taket på chassit

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tack för feedback! Då skiter jag i att spendera 350kr på ytterligare en fläkt! Iaf tills man kanske uppgraderat CPU och märker att det börjar bli varmt. Alltid kul att köpa nya prylar och uppgradera, men man behöver ju inte slösa sina pengar.

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören. Dessutom är det ju bra att ha ett övertryck med tanke på damm. Eftersom chassit är så öppet har ju inte övertrycket något problem att ta sig ut direkt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det där grafikkortet är ju ren och skär njutning.

Fint bygge

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det där grafikkortet är ju ren och skär njutning.

Fint bygge

Instämmer! Det är nog det bästa köpet jag gjort på länge. Bra prestanda och låter ingenting! Det är ett nöje att maxa spel som RDR2 utan att datorn ger ifrån sig ett ljud.

Tack!