Permalänk
Medlem

Är denna datorbygge bra?

Min budget för datorn är runt 30k, jag vill spela med de högsta grafikerna/Hz. Jag vill även att datorn ska hålla länge.

https://se.pcpartpicker.com/list/xx77tn

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning vill du spela på?
Vill du spela spel med ray-tracing påslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Vilken upplösning vill du spela på?
Vill du spela spel med ray-tracing påslaget?

Jag vill spela i 1440p/4k med hög fps, jag går för 1440p för nuläget.
Jag vill nog inte använda mig utav ray-tracing.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag säga att du har en bra dator i ditt paket. 7800x3d kräver inte superhård kylning, så du har en rad olika alternativ där, inklusive ganska billiga fläktkylare - om du vill skala av några kronor.

Många tidiga am5 moderkort, inklusive det du valt, kräver en bios-uppdatering för att stödja 7800x3d. Moderkortet fungerar jättebra, bara att man tänker på att uppdatera

Kika om moderkortet fungerar bra med ddr5 @ 6400mhz. Vissa kan krångla lite på högre frekvenser.

Permalänk
Inaktiv

Ganska mediokert grafikkort i den prisklassen kan jag tycka så jag hade bytt ut det mot ett 7900XTX eller RTX4080. Gör du några andra småändringar så landar du ungefär i samma pris ändå men får nämnvärt bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nath7:

Jag vill spela i 1440p/4k med hög fps, jag går för 1440p för nuläget.
Jag vill nog inte använda mig utav ray-tracing.

Bra bygge, men du kommer nog få slut på 1tb ganska så snabbt. Du kan köpa t.ex. en billig kingston nv2 som andra drive eller köpa en 2tb variant av den du har lagt till i ditt bygge, annars ett riktigt bra bygge som kommer kunna spela Ultra 1440p i alla spel enkelt och även klara 4k bra!

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut. Hade gjort lite småändringar för att få ett 7900xtx

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Då skulle jag säga att du har en bra dator i ditt paket. 7800x3d kräver inte superhård kylning, så du har en rad olika alternativ där, inklusive ganska billiga fläktkylare - om du vill skala av några kronor.

Många tidiga am5 moderkort, inklusive det du valt, kräver en bios-uppdatering för att stödja 7800x3d. Moderkortet fungerar jättebra, bara att man tänker på att uppdatera

Kika om moderkortet fungerar bra med ddr5 @ 6400mhz. Vissa kan krångla lite på högre frekvenser.

Tack för hjälpen!