Permalänk
Skrivet av RVX:

Hmmm, ok. Surt.

För återkopplingens skull; Ringde nu imorse och ville uppgradera från 250/250 till 500/500 då de hade samma pris.
Han sa att de sannolikt kommer höja priset på 500/500 inom kort men kunde byta upp mig om jag ville. Han erbjöd mig 50kr rabatt per månad i 12 månader (utan bindningstid) för mitt nuvarande 250/250 så jag nappade på det istället. Helt klart ett samtal värt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Precis så är det. Det är knappast Bahnhof som sätter det priset. Kommunikationsoperatörerna/stadsnäten flår ISPerna.

Det stämmer, det är därför man behöver fylla i postnummer/adress innan man får fram priserna. Jag betalar 549:- för Bahnhof 500/500. Någon operatör är aningen billigare, men generellt är det ungefär där priserna ligger på alla här.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Rinuko:

Att glädjas att aktier går dåligt för ett så stort företag som Telia är… fascinerande.

Tror det kan ha att göra med gammalt. Vi som är lite äldre minns deras monopol och hutlösa priser från forna tider innan det fanns massor utav alternativ att välja på. Lite "stick it to the man", typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Tror det kan ha att göra med gammalt. Vi som är lite äldre minns deras monopol och hutlösa priser från forna tider innan det fanns massor utav alternativ att välja på. Lite "stick it to the man", typ.

Hutlösa priser tycker jag nog är att ta i. Teknik kostade då och jämfört med andra europeiska länder så låg ändå Sverige i framkant och fick en möjlighet till en telefon hemma till en rimlig kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Telia har ju bäst infra så personligen vill jag helst ha dem om det inte vore för priset (dock har jag Halebop vilket använder Telias routing).

Helt rätt. Hade jag inte haft personalabonnemang via Telia hade jag säkert också valt Halebop eller Fello. Andra operatörer funkar inte lika bra för oss i norrland.

Skrivet av reverend benny:

Hutlösa priser tycker jag nog är att ta i. Teknik kostade då och jämfört med andra europeiska länder så låg ändå Sverige i framkant och fick en möjlighet till en telefon hemma till en rimlig kostnad.

Nu är jag "bara" 80-talist så jag vet inte hur långt tillbaka vi ska gå men vad jag minns från mina första mobiler på sena 90-tal och tidigt 2000-talet var Telia inte dyrare än någon annan.

Permalänk
Medlem

Jag ger 129kr för 100/10 plus 175kr till stadsnätet.
Skulle jag ha 1000/1000 skulle det ligga på runt tusenlappen i månaden hos oss med ca hälften till ISP och andra till nätägaren / stadsnätet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

769 kr i månaden låter väldigt dyrt tycker jag. Själv betalar jag 315 kr i månaden för 100/100 vilket jag tycker räcker utan problem. 1000/1000 skulle kosta 528 kr i månaden. Jag har Bredband2.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag har 250/250 Mbit inbyggt i hyran för min bostadsrätt från Telia. Även ett gäng TV-kanaler (som används 2-3 ggr per år) ingår. För att höja till 500/500 Mbit kostar det 199 kr extra i månaden och för att få 1000/1000 Mbit kostar det 299 kr extra. Det har tydligen höjts i närtid för att kostnaden har tidigare varit 99 kr och 199 kr extra i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle jag ha 1000/1000 skulle det ligga på runt tusenlappen i månaden hos oss med ca hälften till ISP och andra till nätägaren / stadsnätet.

Hur vet du vad som går till ISP och vad som går till nätägaren? Genuint intresserad

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Hur vet du vad som går till ISP och vad som går till nätägaren? Genuint intresserad

Separata fakturor. En från Stadsnätet och en från ISP.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Man kan ju verkligen konstatera att priserna varierar enormt. Får väl skatta mig lycklig att priserna är högst rimliga i familjens tre bostäder på olika orter.

Bahnhof alla tre, de två billigare abonnemangen i begränsade "öppna" stadsnät där 40kr/mån tillkommer till stadsnätet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Separata fakturor. En från Stadsnätet och en från ISP.

Ah! Hajar! Inte samma setup som jag tänkte på.

I vårt fall så hade vi en kommunikationsoperatör tidigare, de hyrde svartfiber av STOKAB och den kostnaden såg vi aldrig.
Sedan hade kommunikationsoperatören sina switchar i fastigheten och ensamrätt på att trafikera fastighetsnätet.
Vi som boende såg bara ett pris på X kr som var väldigt högt och vi visste inte hur mycket som gick till ISP resp. kommunikationsoperatören.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av bnr:

Ah! Hajar! Inte samma setup som jag tänkte på.

I vårt fall så hade vi en kommunikationsoperatör tidigare, de hyrde svartfiber av STOKAB och den kostnaden såg vi aldrig.
Sedan hade kommunikationsoperatören sina switchar i fastigheten och ensamrätt på att trafikera fastighetsnätet.
Vi som boende såg bara ett pris på X kr som var väldigt högt och vi visste inte hur mycket som gick till ISP resp. kommunikationsoperatören.

Just STOKAB / svartfiber innebär väldigt låga kostnader så vitt jag förstått det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Aningen dyrare än i Västerås men tycker inte det är så farligt, har en bekant som betalar 1200kr i månaden för hans gigabit lina som han bara använder till youtube.

Skrivet av ronz:

Hos mig så dubblerade Telia våra fiberpriser för någon månad sedan. Deras motivering var höjda kostnader.
Men hur kan man få så mycket högre kostnader att fiberabbonemangen måste DUBBLERAS?

Kan vara så enkelt att Telias avtal med ägaren av fibernätet gick ut, togs fram ett nytt som inte var lika fördelaktigt och då tas det ut på kunderna såklart.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hutlösa priser tycker jag nog är att ta i. Teknik kostade då och jämfört med andra europeiska länder så låg ändå Sverige i framkant och fick en möjlighet till en telefon hemma till en rimlig kostnad.

Minns ju deras ADSL-tider när deras internetuppkopplingar var både överprisade och extremt ostabila men eftersom områden delades in i "Telia-hus" under den tiden så hade man inga alternativ. När det väl började rulla in alternativ när fler städer började satsa på fiber och öppen sådan som de hyrde ut till företag som ploppade upp lite här och var så blev Telia fort ifrånsprunget och är än idag relativt dyrt sett till konkurrensen. Så teknik och dess kostnad var bara en liten del av det för Telia utnyttjade sin position på marknaden något extremt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tycker det är billigare än vad det var förr.
Jag brukade sälja bredband från Comhem och sedan telenor på telefon. Det var inte få som betalade 450:- för 100/10 t.ex. Allmänt så har ju kostnader för kommunikation gått ner, det var heller inte ovanligt att folk betalade 300-400 kr per månad enbatt pga minuttaxan med sina mobilabonnemang.
Så vi får mer för pengarna idag känner jag på tjänstesidan.