Stött på problem inför omformatering och ominstallation av Windows 7 på en gammal Samsung NP305v5a-s05se

Permalänk
Medlem

Stött på problem inför omformatering och ominstallation av Windows 7 på en gammal Samsung NP305v5a-s05se

Hej!

Jag tog på mig att hjälpa en gammal vän omformatera och ominstallera Windows 7 på hans gamla laptop.
Jag tar mig in i BIOS med F2 men under "Boot" dyker ingen usb enhet upp trots att jag provat samtliga usb-portar på datorn.

Allt som står där är följande:
SysInfo Advanced Security Boot Exit

Boot Device Priority

Touch Pad Mouse [Enabled]

Internal LAN [Enabled]
PXE OPROM [Disabled]

Smart Battery Calibration

Jag har förberett en usb-sticka med bootable Windows 7 Home Premium SP1 men kan inte komma åt den i BIOS.
Datorn efterfrågar installationsskivan inför ominstallation av Windows 7 som förstås är försvunnen så tänkte fixa det med bootable usb.

Kan det röra sig om en inbyggd spärr som förhindrar datorn från att omformateras för att man riskerar att göra datorn obrukbar?
Eller kan jag lösa det igenom att ta bort partitionerna på datorn någon annan väg?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Troligtvis så är det secure boot som stället till det då din USB-sticka kanske inte stödjer secure boot/EFI boot med tanke på Windows 7. Du har inte funderat på att installera ett supporterar operativsystem istället för det sänkta skeppet Windows 7? Oftast går det fint att köra Windows 10 på dessa äldre datorer och licensmässigt så är det ok. Jag körde precis in Win10 på en gammal Dell Inspiron 1545 som officiellt inte stödjer nyare OS, men det var inga problem och drivrutiner fanns för all hårdvara.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Håller med ovan att köra ett OS som inte är EOL (End of life).
Windows 10 eller en Linuxdistribution.
Har du kollat under "Boot Device Priority" i BIOS?
USB stickan borde dyka upp där och då kan du lägga den först.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

ibland kan det hänga på använda USB om BIOS vill känna vid eller inte - också att kall-reboot krävs med stickan sittande i datorn innan du slår på strömmen för att den skall läsas in som bootbar medium.

på USB-sidan så 'märks' USB-minne ibland med fel 'bit' i sin identifikation så att den detekteras som 'mass storage' och inte som 'removable mass storage' och där hjälper det bara att byta sticka till annan model/batch - gamla reklam-USB stickor brukar fungera förvånansvärt väl medans man kan oerhörda problem med en Sandisk-USB sticka.

Och när inget av det fungerar får man bränna ut iso-filen på en DVD-R skiva och läsa in den via en USB-kopplad CD/DVD-läsare - kallreboot med skivan monterad även här för att läsas in.

en USB-kopplad cd/DVD-brännare/läsare hanteras helt annorlunda i BIOS och anses pålitlig media än en USB-sticka som betraktas med största misstänksamhet av BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Hej!

Jag tog på mig att hjälpa en gammal vän omformatera och ominstallera Windows 7 på hans gamla laptop.
Jag tar mig in i BIOS med F2 men under "Boot" dyker ingen usb enhet upp trots att jag provat samtliga usb-portar på datorn.

Som någon tidigare sagt - om din sticka är skriven med UEFI så funkar det inte, den behöver vara MBR. Om BIOS stöder UEFI kan det istället vara så att "secure boot" är tvingat.

En helt annan sak det kan vara är att BIOS i datorn inte stödjer USB3.0 utan bara USB2.0. Så om du sätter stickan i en USB3-port så hittas den inte. Många stickor stödjer både USB3 och USB2, men jag skulle inte bli överraskad om det även finns stickor som är USB3-only bara för att göra livet tråkigare.

Sista alternativet är att BIOS helt saknar USB-stöd och förväntar sig en äkta CD, men då är det väldigt gammalt.

Jag har i många fall upptäckt att det kan underlätta om man kan uppdatera BIOS till senaste varianten. Nu har det oftast varit frågan om PXE-boot som inte haft lust att vara med om inte senaste BIOS varit installerat.