Microsoft ger Print Screen-knappen nytt syfte

Permalänk
Medlem

Snipping tool är en av de få positiva förändringarna som Windows har fått sedan Windows XP.

Den andra är den förbättrade clipboarden ni kan aktivera genom win+v. Den är riktigt bra. Den håller många saker så man behöver inte gå fram och tillbaka för att klippa saker en är gången, och har även stöd för permanenta klipp så som address och epost.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Får se om man ändrar. Prntscrn för fullskärmsdump sitter ju i ryggraden.
+alt anänds en del.
Lär mig fortfarande win+shift+s dock. Glömmer oftast bort det.
Frågan är hur man tar fullskärmsdump om man ändrar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Frågan är hur man tar fullskärmsdump om man ändrar.

Du kan ju bara klicka på fullskärm, tryck win+shift+s och kolla alternativen i menyn som kommer upp på skärmen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan alla chilla lite med alla mentions? Min inbox blir ju sönderspammad

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser inte att det nämns i artikeln eller i kommentarerna. Men funktionen att ändra detta har ju funnits i Windows 10 sedan länge under tangentbordsinställningar "print screen-genväg". Så gissar att de bara ändrar att den blir aktiv per default nu då.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hoppas man kan använda på gamla sättet ändå. Ibland vill man ta en skärmdump av det exakta ögonblicket som utspelar sig.

Eller slippa att verktyget startar för att man kommer åt tangenten... Se t ex tangentbordet på Thinkpad, där den sitter mellan Alt Gr och Ctrl numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hoppas man kan använda på gamla sättet ändå. Ibland vill man ta en skärmdump av det exakta ögonblicket som utspelar sig.

0,2-0,5 sekunder fördröjning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Eller slippa att verktyget startar för att man kommer åt tangenten... Se t ex tangentbordet på Thinkpad, där den sitter mellan Alt Gr och Ctrl numera.

Om du har AHK eller fixar AHK kan du enkelt stänga av knappen så här:

PrintScreen::F15

Eftersom F15 inte gör något någonstans (om du inte själv lagt något där) så händer ingenting när du trycker på printscreen tangenten.

Och vill du kunna toggla av/på kan du göra så här t.ex

F9::suspend
PrintScreen::F15

För att fixa detta för någon som är ny till AHK.

Ladda ner AHK, skapa ny fil, högerklicka på filen och kör scriptet.

Och för att fixa vid startup https://www.autohotkey.com/docs/v1/FAQ.htm#Startup

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hoppas man kan använda på gamla sättet ändå. Ibland vill man ta en skärmdump av det exakta ögonblicket som utspelar sig.

Specifikt just det där är nog inte ett problem egentligen i praktiken, bilden fryses ju direkt när man trycker på knappen.

Skrivet av ztenlund:

Eller slippa att verktyget startar för att man kommer åt tangenten... Se t ex tangentbordet på Thinkpad, där den sitter mellan Alt Gr och Ctrl numera.

Ja, frågan är väl om de tar bort valmöjligheten att ha det gamla beteendet.
Idag (innan det som ligger i betakanalen släpps alltså) så finns ju redan valet att aktivera den här funktionen (men den är avstängd som standard), så frågan är väl om valet försvinner eller att det bara är på som standard istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag XShare.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Hur sparar man dussintals sekunder på att använda en tangent man måste flytta handen till jämfört med Shift + Win + S där man redan håller handen.
Underligt formulerat. Det tar längre tid att använda Print Screen.
Förutsätter man att de flesta Sweclockers inte har korrekt tangentbordsfattning?

Permalänk
Medlem

Använder uteslutande win+shift+s, behöver aldrig hela det aktiva fönstret eller hela skärmen. Den statistiken skulle vara kul att ha, tar säkert 10+ "snipps" om dagen.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Kör som flera andra här ShareX, klart smidigare Hade Greenshot tidigare eftersom vi använde det på jobbet, men ShareX utklassar det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hur sparar man dussintals sekunder på att använda en tangent man måste flytta handen till jämfört med Shift + Win + S där man redan håller handen.
Underligt formulerat. Det tar längre tid att använda Print Screen.
Förutsätter man att de flesta Sweclockers inte har korrekt tangentbordsfattning?

Kanske är vänsterhänta? För mig som är högerhänt så är Win-shift-S perfekt eftersom jag slår det med vänstern medan högern ligger på musen för att kunna rita den där rutan. Kan tänka mig att en vänsterhänt hade föredragit en knapp som de kunde trycka på med högern.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har använt mig av Windows + Shift + S många gånger och det är så smidigt och enkelt dock va de inte så smidigt i Windows 10 när man fick spara varje skärmbild förhand, men i Windows 11 görs det automatiskt I love it.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

ja precis… vet alla powerusers 😎 kan omöjligt bli enklare

Det beror på vad man ska göra, detta är enklare för vissa syften. T ex att klistra in på Discourse-baserade forum. Shift+Win+S (eller nu Print Screen), markera vad du vill visa, och Ctrl+V på forumet så laddas den upp och visas i inlägget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du kan ju bara klicka på fullskärm, tryck win+shift+s och kolla alternativen i menyn som kommer upp på skärmen

Det ska man inte behöva göra. Blir ju ett steg extra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det ska man inte behöva göra. Blir ju ett steg extra.

Ja de två gånger om året du vill ta en print av hela (alla) skärmar.

I alla andra lägen blir det ju smidigare när man får upp det man faktiskt vill och bara markerar området som är viktigt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kanske är vänsterhänta? För mig som är högerhänt så är Win-shift-S perfekt eftersom jag slår det med vänstern medan högern ligger på musen för att kunna rita den där rutan. Kan tänka mig att en vänsterhänt hade föredragit en knapp som de kunde trycka på med högern.

Det är en bra poäng. ~10% är väl vänsterhänta.
Men jag killgissar att det är så enkelt att författaren inte är touchtyper.

Permalänk
Medlem

Tror de här blir knökigt, kanske att skärmklippet kommer göra att spel tabbas ur, alternativt om man är i borderless så kan man inte ta bilder i motion, tex under cutscenes.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det beror på vad man ska göra, detta är enklare för vissa syften. T ex att klistra in på Discourse-baserade forum. Shift+Win+S (eller nu Print Screen), markera vad du vill visa, och Ctrl+V på forumet så laddas den upp och visas i inlägget.

yes, även detta sparas i Skärmbilder... för en snabb skärmbild att redigera senare är Win+PrtSc perfekt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tror de här blir knökigt, kanske att skärmklippet kommer göra att spel tabbas ur, alternativt om man är i borderless så kan man inte ta bilder i motion, tex under cutscenes.

där använder jag Win+PrtSc & det tar en komplett skärmbild, för film Win+G

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Trycker jag på printscreen-knappen så händer exakt samma sak som Win+Shift+S, det är ju en vanlig windowsinställning bara, ligger under Inställningar - Tangentbord (där sticky keys och sån skit finns). Jag sitter på Win 10 och har kört med detta i flera år.

Permalänk
Medlem

"Därefter klickar du i att Print Screen ska starta skärmklipps-funktionen, vilket kommer spara dig dussintals sekunder jämfört med att använda kortkommandot Windows + Shift + S."

Använder Print Screen-knappen dagligen men mestadels Alt+Print Screen för att ta ett screenshot av aktivt fönster.
Sparar i regel aldrig ner som bild utan klistrar in direkt i mail, dokumentation, chattar o liknande.

Hoppas det går att stänga av, kommer inte spara mig dussintals sekunder, bara ta längre tid och fler klick/knapptryck. Vill jag beskära väldigt specifikt så är det ju Windows+Shift+S som gäller.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Trycker jag på printscreen-knappen så händer exakt samma sak som Win+Shift+S, det är ju en vanlig windowsinställning bara, ligger under Inställningar - Tangentbord (där sticky keys och sån skit finns). Jag sitter på Win 10 och har kört med detta i flera år.

Jo, absolut. Det nya verkar vara att det blir det standardbeteendet istället för något som måste aktiveras först.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad bra, äntligen! Inte ett decennium för tidigt. Har alltid kört Greenshot och kan inte leva utan den här funktionaliteten. Gött att det kommer som standard.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yamato:

Vad bra, äntligen! Inte ett decennium för tidigt. Har alltid kört Greenshot och kan inte leva utan den här funktionaliteten. Gött att det kommer som standard.

Fast det enda nya är ju att knappen är Print Screen istället för Shift+Win+S som det varit i rätt många år nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det enda nya är ju att knappen är Print Screen istället för Shift+Win+S som det varit i rätt många år nu.

jaså, då fortsätter jag med Greenshot så kan man lätt spara ner som bild osv också

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yamato:

jaså, då fortsätter jag med Greenshot så kan man lätt spara ner som bild osv också

Jamen alltså det kan man utan också. Testa
Du kan ta på hela skärmen, fönster, rektangulära områden och friforms-områden. Den kopierar till clipboard, men det är bara klicka på notifikationen så kan man spara som fil.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jamen alltså det kan man utan också. Testa
Du kan ta på hela skärmen, fönster, rektangulära områden och friforms-områden. Den kopierar till clipboard, men det är bara klicka på notifikationen så kan man spara som fil.

Jaha, ok, då blev det andra bullar. En sak som är bättre med Snipping tool och den här är ju high-light-markern. Tack! Får testa med Windows-implementationen när det kommer sedan då!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750