Köpa domän för egen mailadress. Alla tips mottages.

Permalänk

Köpa domän för egen mailadress. Alla tips mottages.

Skall köpa en domän för att kunna ha en egen mailadress.
Vilka är bra/billiga?
Typiskt, skall man behöva betala för detta resten av karriären också.

Har ingen koll så tacksam för all hjälp. Behöver det vara dyrt?

Tackar och bockar.

Permalänk
Medlem

Bra/billigt blir ju lite subjektivt... men men.
Jag har ett par .se-domäner, en använder jag privat och en för mitt företag.
Har dessa hos Websupport.se och det kostar 111,25 kr första året, 236,25 kr vid förnyelse (priser inkl. moms)
Tycker faktiskt inte att det är någon kostnad att bry sig om ens.

Det finns billigare top-level domains, t.ex. .xyz verkar vara ganska billig, men frågan är om det anses vara "seriöst" eller uppfattas som "seriöst" om du ska använda domänen professionellt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Skall köpa en domän för att kunna ha en egen mailadress.
Vilka är bra/billiga?
Typiskt, skall man behöva betala för detta resten av karriären också.

Har ingen koll så tacksam för all hjälp. Behöver det vara dyrt?

Tackar och bockar.

Kolla olika registrarer och se vad de tar för olika domäner. Jag har en .net-adress via Namecheap; min fru köpte ett par .se-domäner via Loopia, har jag för mig. Annars har Hover rätt bra rykte, har jag sett.

Jag betalar ungefär 15 USD per år, och det är ju inte så blodigt.

Permalänk
Medlem

Jag har 3 domäner hos egensajt.se och har hittills varit nöjd. (För .com kör jag NameCheap, men de tillhandahåller tyvärr inte .se)
Jag kör dock inte email via dem, men det är för att jag inte haft behovet.

Permalänk
Sötast

Du kan routa din epost via min domän avlid.it om du vill, bör ge ett bra intryck under arbetsintervjuer å sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du kan routa din epost via min domän avlid.it om du vill, bör ge ett bra intryck under arbetsintervjuer å sånt.

Kanske bara om hen söker jobb som lönnmördare eller gravgrävare 🥲

Permalänk
Medlem

Använder Loopias e-post som tjänst tillsammans med en .se-domän för enklare e-postuppgifter. Funkar finfint tillsammans med Outlook t.ex..

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag kör Namecheap och Misshosting.se till 95%, båda kör rullandes med riktigt bra deals. Jag ser alltid till att bocka ur så att de inte förnyas automatiskt, men i ditt fall låter det som en fördel hehe.

@Allexz om det är ett öppet erbjudande skulle det vara trevligt om jag hade amp-har-ej@avlid.it

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Sötast
Skrivet av aMp:

@Allexz om det är ett öppet erbjudande skulle det vara trevligt om jag hade amp-har-ej@avlid.it

Heh, sure why not?
Inte ens jag själv använder domänen för det syftet

Google domains, vilket är min provider, verkar erbjuda att man kan ta emot epost, alltså lägga en forward mot andra epost adresser.

Då kan du dock inte sända ifrån domänen.

Har själv noll koll på hur man löser det annars, epost är något jag aldrig gett mig in på!

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara dyrt, men beror delvis på hur man ser på vissa toppdomäner. .site och .online är billiga, men jag skulle nog inte använda dem själv för en jobbadress.

Enda sättet är egentligen att välja en domänregistrator och kolla vilka domännamn som är lediga, och vad de kostar.

Naturligtvis kostar vanliga namn mer, om du t.ex. skulle vilja använda förnamn@efternamn.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Naturligtvis kostar vanliga namn mer, om du t.ex. skulle vilja använda förnamn@efternamn.se.

Det är ju dessutom en påtaglig risk att någon har snott "efternamn.se" redan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

Det är ju dessutom en påtaglig risk att någon har snott "efternamn.se" redan.

Haha i know the feel.
domänen för mitt efternamn skall förnyas den 26e denna månad...
Står i kalendern och allt.... here's hoping they forget...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en .me domän.
För@Efternamn.me

Kostade $2.12 på Porkbun.com

Sedan pröjsar jag för Protonmail, $40 årligen.
Då kan man även skapa tillfälliga email-adresser, likt for.efternamn+blocket@gmail.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Tack för alla svar hittills. Jag skulle faktiskt vilja ha något annat än .se på slutet. Mest personer utanför Sverige som kommer maila mig förmodligen.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Jag köpte en .me domän.
För@Efternamn.me

Kostade $2.12 på Porkbun.com

Sedan pröjsar jag för Protonmail, $40 årligen.
Då kan man även skapa tillfälliga email-adresser, likt for.efternamn+blocket@gmail.com

En engångssumma?

Annan fråga. Brukar det inte ingå möjligheten till att skapa en egen mailadress när man betalar för att kunna ha en hemsida.
Jag är som sagt på på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag kör Namecheap och Misshosting.se till 95%, båda kör rullandes med riktigt bra deals. Jag ser alltid till att bocka ur så att de inte förnyas automatiskt, men i ditt fall låter det som en fördel hehe.

Varför kör man misshosting.se överhuvudtaget? Dom gav mig en faktura på 1000+ sek som "bara var ett erbjudande". Efter det så undviker jag dom som pesten. Det verkar också som om dom tar bort dåliga recensioner på Facebook.

Nä, undvik misshosting till varje pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag köpte en .me domän.
För@Efternamn.me

Kostade $2.12 på Porkbun.com

Sedan pröjsar jag för Protonmail, $40 årligen.
Då kan man även skapa tillfälliga email-adresser, likt for.efternamn+blocket@gmail.com

Kan du alltid göra direkt i Gmail, behövs ingen protonmail för det.
https://gmail.googleblog.com/2008/03/2-hidden-ways-to-get-mor...

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Kan du alltid göra direkt i Gmail, behövs ingen protonmail för det.
https://gmail.googleblog.com/2008/03/2-hidden-ways-to-get-mor...

Men man kommer inte undan @gmail.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kan du alltid göra direkt i Gmail, behövs ingen protonmail för det.
https://gmail.googleblog.com/2008/03/2-hidden-ways-to-get-mor...

Det var ju det jag skrev. "Då kan man även skapa tillfälliga email-adresser, likt for.efternamn+blocket@gmail.com"
Man kan även köra simplelogin som döljer ens mail-adress helt och hållet.
Så istället för att köra "kalle.svensson+sweclockers@gmail.com" så kan man göra så här:

Den blir ändå skickad till din "riktiga" email.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

En engångssumma?

Annan fråga. Brukar det inte ingå möjligheten till att skapa en egen mailadress när man betalar för att kunna ha en hemsida.
Jag är som sagt på på detta.

Nej, det var för första året. Sedan är förnyelsen $12 per år för .Me-domänen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Jag är som sagt ny på detta så ber om ursäkt om jag är trög eller tjatig.
Jag tänker att det lättaste kanske är om jag har någon form av färdig lösning. Jag skall ha en hemsida oavsett. Jag har hört att det ibland från start ger möjlighet att skapa en egen epostadress till den. Jag har pröjsat för proton med möjligheten att "Add a domain that you own to your Proton Mail account". Söker alla bra tips angående detta. Kommer sedan ha sidan uppe x antal år framåt.
Tackar och bockar.

Kommer nog be någon programmerare att fixa grafiken på hemsdan. Vet inte om det spelar roll.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nej, det var för första året. Sedan är förnyelsen $12 per år för .Me-domänen.

Tack.
Förstod det som att du svarade på första frågan. Hur är det med den andra frågan?
Om jag betalar 12 dollars andra året ingår möjligheten för egen mailadress då?

Permalänk

Grejen är den att jag vill ha en ny epostadress (inte @gmail, @hotmail etc.) inom en vecka typ.
Vill även ha en hemsida, men det kan nog vänta lite. Hemsida och ny mail är kanske egentligen helt separata saker och jag krånglar till det mer än nödvändigt.

Permalänk
Officiell jultomte

Vad du ska ha på hemsidan spelar ju också lite roll.

Men vill du ha det simpelt så kan du köra webbhotell hos t ex. Loopia eller One.com och då ingår alltid mail i paketet. Det beror på hur mycket du vill fippla själv.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Oavsett var du köper ditt webb/email-paket skulle jag först ställa mig frågan hur mycket lagring du behöver då det i stor utsträckning styr vilka paket som kan vara mest prisvärda.

Om du vill ha en allt-i-ett-lösning kanske Hetzner är ett alternativ? Det kostar cirka 25kr i månaden+en startkostnad på en dryg hundralapp för att registrera domänen. De har en one-click installerare för WordPress om du vill använda det för att bygga en hemsida men inte särskilt mycket lagring.

Ett annat alternativ är kanske att börja med domän som du tänkt och sedan fixa hemsida på en "gratis" plattform som netlify eller gitlab pages. Även det kan göras rätt enkelt med rätt verktyg :).
Oavsett var du köper domänen bör du inte ha några större problem med att koppla den till Proton om du väljer att du långsiktigt vill använda deras plattform. De har dessutom bra guider som beskriver hur du kopplar domänen till ditt e-postkonto. Du bör kunna räkna med att vara igång med egen domän inom någon dag snarare än någon vecka :).

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Jag kör "äkta" self-hosting av min mail som är förnamn@efternamn.com (har .se också men inte orkat mappa upp det mot mail, är inte supersmidigt att ha flera mail-adresser på olika domäner).

Min lösning är att jag betalar för en VPS (Virtual Private Server) med dedikerad IP hos en provider som stödjer att man kör SMTP (inte alla som gör det). Där kör jag open source mjukvaran iRedMail som fungerar väldigt smidigt. Inte helt enkelt att sätta upp men klart värt arbetet. Har kört med detta i snart 3 år nu med väldigt lite problem. Struligast har varit när min auto-debitering för servern failat för att jag glömt uppdatera kort-uppgifter.

På samma VPS har jag även kört diverse andra småprojekt och grejer. Mail i sig kräver inte så mycket. Har betalat runt 300 kr halvåret för servern och 200 kr per år för domänen (finns billigare men ville ha en välrenommerad så kör no-ip.com). Klart värt det för att slippa ur Googles långa kladdiga fingrar.

Permalänk
Skrivet av Mr.No1:

Oavsett var du köper ditt webb/email-paket skulle jag först ställa mig frågan hur mycket lagring du behöver då det i stor utsträckning styr vilka paket som kan vara mest prisvärda.

Om du vill ha en allt-i-ett-lösning kanske Hetzner är ett alternativ? Det kostar cirka 25kr i månaden+en startkostnad på en dryg hundralapp för att registrera domänen. De har en one-click installerare för WordPress om du vill använda det för att bygga en hemsida men inte särskilt mycket lagring.

Ett annat alternativ är kanske att börja med domän som du tänkt och sedan fixa hemsida på en "gratis" plattform som netlify eller gitlab pages. Även det kan göras rätt enkelt med rätt verktyg :).
Oavsett var du köper domänen bör du inte ha några större problem med att koppla den till Proton om du väljer att du långsiktigt vill använda deras plattform. De har dessutom bra guider som beskriver hur du kopplar domänen till ditt e-postkonto. Du bör kunna räkna med att vara igång med egen domän inom någon dag snarare än någon vecka :).

Mycket fint svar. Tack!
Ehm, lagring ja. Jag vet inte hur mycket lagring det brukar vara på de olika. I första hand är sidan bara för att göra reklam, men jag kanske vill lägga upp lite videor också. Kortare.
Men det kanske man kan länka till typ youtube eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Jag är som sagt ny på detta så ber om ursäkt om jag är trög eller tjatig.
Jag tänker att det lättaste kanske är om jag har någon form av färdig lösning. Jag skall ha en hemsida oavsett. Jag har hört att det ibland från start ger möjlighet att skapa en egen epostadress till den. Jag har pröjsat för proton med möjligheten att "Add a domain that you own to your Proton Mail account". Söker alla bra tips angående detta. Kommer sedan ha sidan uppe x antal år framåt.
Tackar och bockar.

Kommer nog be någon programmerare att fixa grafiken på hemsdan. Vet inte om det spelar roll.

Vill du att det är proton som skall ta hand om din domän är du nästa hemma redan. Du behöver då bara bestämma

  • Ett domännamn, köpes hos en registrar för en engångskostnad + årlig avgift. Avgiften varierar kraftigt på vilken topdomän du skall ha

  • Vem som skall vara registrar, och om webbsida skall hostas där med

För att få Protonmail att ta hand om din email behöver du fixa i DNS inställningarna så att den pekar epost till Protonmail (detta kallas din "mx record"). Det finns guider hos Protomail hur man gör detta. Protonmail FAQ. Du behöver alltså INTE har något epostpaket eller liknande hos din registrar. DNS och registrering räcker. Du skapar sedan din mailadress(er) osv hos Protonmail. Det enda registraren (Eller ja, DNS) behöver göra är att tala om för den som skall leverera ett mail till dig att "email för *@dindomän.toppdomän skickas hit".

Permalänk
Skrivet av cheben:

Vill du att det är proton som skall ta hand om din domän är du nästa hemma redan. Du behöver då bara bestämma

  • Ett domännamn, köpes hos en registrar för en engångskostnad + årlig avgift. Avgiften varierar kraftigt på vilken topdomän du skall ha

  • Vem som skall vara registrar, och om webbsida skall hostas där med

För att få Protonmail att ta hand om din email behöver du fixa i DNS inställningarna så att den pekar epost till Protonmail (detta kallas din "mx record"). Det finns guider hos Protomail hur man gör detta. Protonmail FAQ. Du behöver alltså INTE har något epostpaket eller liknande hos din registrar. DNS och registrering räcker. Du skapar sedan din mailadress(er) osv hos Protonmail. Det enda registraren (Eller ja, DNS) behöver göra är att tala om för den som skall leverera ett mail till dig att "email för *@dindomän.toppdomän skickas hit".

Tack!
Några frågor på det.

"
Ett domännamn, köpes hos en registrar för en engångskostnad + årlig avgift. Avgiften varierar kraftigt på vilken topdomän du skall ha[/li]

Vet inte vilken registrar jag skall välja.
Topdomän är? Är det ändelsen på mailen? .com till exempel?

"[li]Vem som skall vara registrar, och om webbsida skall hostas där med[/li]"
Detta kunde lika gärna vara kinesiska. Fattar inte ett ord.

"behöver du fixa i DNS inställningarna så att den pekar epost till Protonmail (detta kallas din "mx record")"
Huh?

"DNS och registrering räcker. "
Registrering var?

"Det enda registraren (Eller ja, DNS) behöver göra är att tala om för den som skall leverera ett mail till dig att "email för *@dindomän.toppdomän skickas hit"
Varje person som skall maila mig får ett sådant meddelande? Blir inte det konstigt?
Missförstår nog.

Är noob, som sagt, men lär mig nu.

Permalänk

Många verkar vilja ha .se
Jag skulle vilja ha något annat faktiskt. Något som inte låter så exklusivt Svenskt.