ECC minne eller ej för NAS bygge

Permalänk
Medlem

ECC minne eller ej för NAS bygge

Hej!

Jag tänkte bygga en liten lowpower nas för back-up ända mål (till och med sekundär back-up av kritiska filer).
Är det lämligt att bygga en NAS utan ECC minne? Fördelen är ju att det finns många x86 single board computers som skulle ge en billig och kompakt NAS.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

Kan du köra med ECC-minne så är det ju bra. Särskilt om det är kritisk information!
Jag kör ju min NAS utan ECC-minnen och har inte någon särskild erfarenhet av ECC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att ECC är nödvändigt men alla håller inte med. Verifierar man sin backup och får samma checksumma som originalet då känns det väldigt långsökt att det bara skulle vara en slump. Å andra sidan kan ECC hindra att filer blir korrupta och göra systemet mera stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min Unraid server i några år nu med vanliga icke-ECC minnen och den tickar på hur bra som helst.
Dock körde jag memtest i många timmar innan jag började använda dem för att verifiera att de var bra. Känns lite tryggare då.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker personligen inte att ECC är nödvändigt men alla håller inte med. Verifierar man sin backup och får samma checksumma som originalet då känns det väldigt långsökt att det bara skulle vara en slump. Å andra sidan kan ECC hindra att filer blir korrupta och göra systemet mera stabilt.

Allt är ju en fråga om kostnad kontra nytta. Jag föredrar ECC om möjligt, och är förbluffad över att det inte är branschstandard ännu, men ja: det är dyrare.

En ytterligare fördel med ECC om inte dataintegritet är skäl nog, är att man med stor säkerhet kan veta om minnesproblem är orsaken till instabilitet eller systemnerstängningar.

Permalänk
Medlem

Tack för era tankar.
Om jag går vägen med ECC minne och vill ha en liten NAS. Är det då ett AsRock mini ITX moderkort med AMD Ryzen CPU som gäller eller har ni andra förslag?

Mvh
Anders

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder ECC och skulle inte vilja köra något annat i sådana tillämpningar, men som allt annat måste man väga pris mot hur viktigt det är man ska lagra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker personligen inte att ECC är nödvändigt men alla håller inte med. Verifierar man sin backup och får samma checksumma som originalet då känns det väldigt långsökt att det bara skulle vara en slump. Å andra sidan kan ECC hindra att filer blir korrupta och göra systemet mera stabilt.

Det är väl bara en liten del att jämföra backupen.

Hur vet du att originalet är intakt? Det kanske redan blev fel initiala "Sparandet"/nerskrivningen.
Har du feltolerant filsystem? Scrubbing?

Permalänk
Medlem

Jag har fått RAM-fel på en adress med 1 bit som håller sig alltid '0' - det har gjort bra jädra ont då den tydligen växlades in och ut i memorymappen lite slumpmässig när man kopierade filer vilket fick BTFS-filsystemet att reagera när beräknad checksumma och data inte stämde alltid i alla lägen när det senare läste (och det var så jag kom på spåren att nu var det något lurt) och efter integritetskontroller av filer och på de som är mer nyligen packat/komprimerade visade sig dessvärre vara med checksummafel. - de filer som jag har varit skitnoga med - de klarade sig, de filer som är 'Ä, det går nog ändå utan dubbelkoll då det aldrig har varit några problem tidigare' - är de som tog den stora skadan...

Det är så jävla typiskt att när man tycker att man sitter lugnt i båten så kommer den stora bitch-slap:en

Med detta i ryggen så är valet självklart ECC-minne i NAS/serversammanhang - och helst att man också kunde få detta i sina egna och företagens Laptop till rimligt pris också..

ECC-minne inte bara rättar fel vid 1-bits-fel - man får också reda på att det är problem med RAM innan det börja sprida några skador i form av korrupta filer - en del serverkort har ofta också den programmeringen att de stänger ned hela servern när ej korrigeringsbara 2-bitsfel inträffa för att skadan inte skall eskalera.

En del servermoderkort har chipset som kan byta den dåliga ECC-minnesstickan mot en Spare-ECC-minne under drift om den börja ge för många felrättade 1-bitsfel under för kort tid - har en gammal Dellserver som har sådana saker i sig.