EU fixar gratis Joy-Con-reparation

Permalänk
Melding Plague

EU fixar gratis Joy-Con-reparation

EU-kommissionen skriver på Twitter att Nintendo har gått med på att reparera Joy-Con-kontroller med trasiga styrspakar när garantin har gått ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa: Sony Dualsense

Permalänk
DingDongerMcDongface

Spännande ändå att man går med på gratis reparation, men inte överväger att ta fram en ny, bättre version av handkontrollerna? Får medge att jag inte har full koll på om de gjorts om något sedan release, men det har ju varit ett återkommande problem i typ fem år nu.

Permalänk

I Sverige är det Bergsala AB som har hand om Nintendos reparationer.

EDIT:

Källa:
https://feber.se/spel/nintendo-borjar-fixa-trasiga-joy-cons-g...

Permalänk
Medlem

Kanske dags att lämna in min Joycon som har drift-strulet sedan release för 6 år sedan haha!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Spännande ändå att man går med på gratis reparation, men inte överväger att ta fram en ny, bättre version av handkontrollerna? Får medge att jag inte har full koll på om de gjorts om något sedan release, men det har ju varit ett återkommande problem i typ fem år nu.

De har som jag förstått förbättrat det något, även om jag inte vet hur. De nyare kontrollerna får inte problemet lika ofta, men det är fortfarande vanligt förekommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

I Sverige är det Bergsala AB som har hand om Nintendos reparationer.

EDIT:

Källa:
https://feber.se/spel/nintendo-borjar-fixa-trasiga-joy-cons-g...

Bergsala har tydligen reparerat kontroller gratis sen ett tag tillbaka, även utanför garantitid. Vet inte om det stämmer då jag inte testat skicka in själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

De har som jag förstått förbättrat det något, även om jag inte vet hur. De nyare kontrollerna får inte problemet lika ofta, men det är fortfarande vanligt förekommande.

Ja, något med en kudde som isolerade RF signalen eller liknande. Var ett hack någon gjorde som Nintendo sedan tog till sig. Men sen har vi drift också, på det. Den vet jag inte om de fixat något med. 😁

Permalänk

Eller så utvecklar man en kontroll som fungerar från början. Men vad kan man förvänta sig, det var ju åratal sedan Nintendo Seal of Quality faktiskt betydde något.

Permalänk

Om man är villig att spendera 365kr för att laga sina och slippa problemet i framtiden så finns det numera med hallsensorer att byta ut till.
https://www.amazon.se/GULIkit-Joystick-Ers%C3%A4ttning-Repara...

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Spännande ändå att man går med på gratis reparation, men inte överväger att ta fram en ny, bättre version av handkontrollerna? Får medge att jag inte har full koll på om de gjorts om något sedan release, men det har ju varit ett återkommande problem i typ fem år nu.

De har väl gjort nån ekvation och konstaterat att det är mer kostnadseffektivt att hoppas på att folk är för bekväma av sig för att orka utnyttja garantireparationer istället för att faktiskt bygga kontrollen med bättre material / kvalitetskontroll.

Eller så är de bara dumsnåla.

Vet definitivt att jag är för bekväm av mig för att orka nyttja detta i alla fall, men å andra sidan så använder jag mestadels pro controller och extremt sällan joycons.

Skrivet av Silverrygg:

Eller så utvecklar man en kontroll som fungerar från början. Men vad kan man förvänta sig, det var ju åratal sedan Nintendo Seal of Quality faktiskt betydde något.

Känns lite som att kvalitéen som Nintendo var kända för dog ut i samband med denna generation, tyvärr. Tyckte ändå att Wii U och dess tillbehör höll en schysst kvalitet.

Permalänk
Expertgissare

Syndn att de bara fixar drift, ingen av mina fyra joycons har problem med det, men däremot dålig mottagning och batteritid på två stycken (10-15 minuter).

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Helt klart sämsta kontroll jag fått med en konsol, ganska tydligt från dag ett att den inte skulle hålla särskilt länge. Deras pro kontroller håller dock standard kvalité, iallafall i vårt hem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Om man är villig att spendera 365kr för att laga sina och slippa problemet i framtiden så finns det numera med hallsensorer att byta ut till.
https://www.amazon.se/GULIkit-Joystick-Ers%C3%A4ttning-Repara...

Hr du testat dem?

Jag får byta mina joystick stup i kvarten. Har bytt till billiga joysticks för länge sedan då original slutade funka tidigt så garantin är ju körd.
Men är less på att byta så lägger gärna ut lite mer om det funkar

Har både ps3 och ps4 dosor som överlevt länge och allt så Nintendos dosor är dålig kvalite

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Spännande ändå att man går med på gratis reparation, men inte överväger att ta fram en ny, bättre version av handkontrollerna? Får medge att jag inte har full koll på om de gjorts om något sedan release, men det har ju varit ett återkommande problem i typ fem år nu.

Killgissar rätt vilt, men antar att de helt enkelt inte kan hitta någon tillverkare av just spakarna som klarar av att leverera de kvantiteter som de önskar.
Nu är det ju förvisso ockerpriser på just Joycons, men de skulle ju inte bli billigare antagligen ifall de började trycka in hallsensorer och liknande. Dreamcast är väl den senaste maskinen som hade sådana sensorer som standard så...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Sötast

Hur en myndighet skall hålla sig modern och inne, internt dokument revision 2.01b

EU-kommissionen kommunicerar via twitter - check
EU-kommissionen tar sig an problem som är modernt och relevant - check
EU-kommissionen bör slänga ur sig heta ord utan att förstå dess innebörd eller relevans - check

Resultat:
Yoo Teenage gamer broz (lol nästan mutant ninja turtles!!), nu har du plötzligt RIGHT TO REPAIR dina NINTENDO kontrollers! Du hörde det först på den senaste inneSAJTEN för cool peeps, DA TWITTA! YO! /EU KOMMISH

Permalänk
Medlem

På tiden. Ska skicka in mina.

Permalänk
Medlem

När ska Sony göra detsamma med sin DualSense-kontroller? Har förvisso stött på problem med drift inom garantitiden så på så sätt inte ett problem för just mig. Men jag vet flertalet som vart tvungna att köpa nya då garantin gått ut. Det är rätt svårt att använda sig av reklamationsrätten och hävda ursprungsfel även om felet är känt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

"right to repair" betyder nåt helt annat för mig än vad jag antar EU-komissionen syftar på här. Eller har de fått Nintendo att gå med på RTR utan att förbruka garantin eller bli dragen inför skranket? Fan vad najs! 😁

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför man inte kan lösa detta med mjukvara? Även om det skulle krävas konsol bunden kalibrering.

Edit: när jag tänker efter så har säkert inte konsolen tillräcklig hårdvarukontroll över joyconsen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Någon som vet varför man inte kan lösa detta med mjukvara? Även om det skulle krävas konsol bunden kalibrering.

Edit: när jag tänker efter så har säkert inte konsolen tillräcklig hårdvarukontroll över joyconsen.

Det går väl säkert att "lösa" det genom att öka dead zone via mjukvaran, men det är ju som att sätta plåster på ett sår som aldrig läker. Inte tillräckligt bra.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det går väl säkert att "lösa" det genom att öka dead zone via mjukvaran, men det är ju som att sätta plåster på ett sår som aldrig läker. Inte tillräckligt bra.

Ah, ja ökad deadzone hade verkligen varit silvertejps lösning. Jag tänkte mer på något i stil med nedan lösning för ps2 kontroller.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag fick drifting på båda min Joy-Cons redan efter ett år. Det löste jag genom att rengöra med IPA och sen en dutta WD-40. Problemet försvann och har inte återkommit än efter 4-5 år. Att få dom utbytta/lagade är ju helt klart bäst. Jag är helt övertygad om att man minskar slitaget på potentiometern om man smörjer in dom innan första användningen men vem fan vill hålla på att mecka med nya kontroller. Det ska inte behövas.

Permalänk
Medlem

Detta är det viktiga för EU att fixa? Ett problem på en konsumentprodukt? Inte hur många stora spelare arbetar för att motarbeta reparation av produkter. Specialkretsar med ID-verifiering, lägger in speciell mjukvara i komponenter så tredjepartsreparationer inte fungerar och så vidare. Då det påstås att vi idag måste göra så mycket för miljön (Exempel nu med insekter i mat och EU sagt att matproducenterna som använder insekter som ingrediens inte behöver nämna det i innehållsförteckningen) så varför inte hjälpa minska elektroniska skräpberget?

Tvinga företag att elektroniken måste vara mer reparationsbar och uppgraderingsbar. Minska mängden lim, använd standardskruvar, använd standarder för SSD, motverka fastlödning av komponenter, tangentbord i bärbara måste kunna tas bort och inte nitas fast. Förbjud mjukvarulås.... och så vidare.

Detta inkluderar datorer, bilar, lastbilar och traktorer och allt annat. Har man köpt ett fordon för mycket pengar så skall man kunna göra allt själv utan att vara beroende av tillverkarens hemliga verktyg. Detta inkluderar också kunna stänga av spionfunktioner i bilar, lagring av kördata och det hela. Om man vill så skall man kunna ta bort all elektronik på motorn och bygga om till förgasare om man så vill utan att elektroniken skall skapa hinder. Kan väl göra ett miljötest efter och se om ens modifikationer har förändrat utsläppen eller ej.

Innovation kommer inte från att låsa upp, tvinga och förbjuda befolkningen. Se i historiska backspegeln hur bra det fungerar.

Permalänk
Medlem

Har skickat in 4st med drift nu, ett par nyare som bara höll ett år och orginalet som kom med konsolen 2017. Vi får se hur det går. Återkommer med resultat.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Mjoork:

Hr du testat dem?

Jag får byta mina joystick stup i kvarten. Har bytt till billiga joysticks för länge sedan då original slutade funka tidigt så garantin är ju körd.
Men är less på att byta så lägger gärna ut lite mer om det funkar

Har både ps3 och ps4 dosor som överlevt länge och allt så Nintendos dosor är dålig kvalite

Nej men allt jag hört om dem har varit positivt. Jag kör mest bara Steam Deck nu ändå.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Har skickat in 4st med drift nu, ett par nyare som bara höll ett år och orginalet som kom med konsolen 2017. Vi får se hur det går. Återkommer med resultat.

Hur gick det?

Det står på formuläret att man ska skicka paketet spårbart. Kan man göra det och be mottagaren betala?

Permalänk
Medlem

Krävs det kvitto för detta? Borde ju inte behövas eftersom garantitiden inte begränsar men jag funderar på om de går med på detta för att så få ändå har kvitto kvar.

Also: gg EU

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac8064:

Hur gick det?

Det står på formuläret att man ska skicka paketet spårbart. Kan man göra det och be mottagaren betala?

Det gick ok, men inte mer. Två av kontrollerna repades utan problem. Det andra paret (som var originalet, varit med sen switch släpptes) ansågs vara för "slitna" och reparerades mot en avgift på 350:-

Angående om du kan be mottagaren betala har jag ingen aning då jag bara skickade in enligt instruktionerna och inte funderade mer på det....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet