Permalänk

Problem datorn fryser hela tiden

Hej

Har en datorn som jag har haft i ungefär 1 år 3 månader. Senaste veckan har jag fått ett problem med den och jag vet inte om det är mina barn som varit inne på något eller gjort någon inställning dom inte skulle gjort.

Det som händer är att Datorn håller hela tiden på att frysa till och från. Jag måste trycka kontroll all delet sen trycka på aktivetetshantera och då släpper frysningen utan att behöva stänga ner något eller avslutat något program

Jag har kollat på aktivetetshantera hur CPU och Minnet ser ut, CPU går inte över 10% då räcknar jag högt ligger mest på 6% med en internet sidan up, Minnen 18%

Testat dragit ut alla kontaker på baksidan tagentbord, högtalare och så vidare inget resultat; Fastnar fortfarande och samma sak händer om jag pluggar in en grej åt gången. Så det verkar inte vara tagentbord, muset, högtalaren eller headset som strular eller ger detta problem.

Kört igenom Norton, Hittar ingent virus, Hittar inget fel och har testat installera om hela windows 11 men nya drivrutier, Nya grafikkort drivrutiner och problemet kvar står.

Kört defragmentera och hittar inget fel på SDD eller på den andra Hårdisken.

Detta är sjukt irrterande att behöva kontrall all delet till och från när man surfar.

Är det någon som har haft samma problem eller vet vad jag ska göra nästa steg för detta är sjukt jobbigt

min dator

Enhetsnamn DESKTOP-F9L3OM1
Processor 11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700F @ 2.50GHz 2.50 GHz
Installerat RAM-minne 32,0 GB (31,9 GB går att använda)
Windows 11
Grafikkort Geforce RTX 3070

Tack för er tid

Med Vänliga Hälsningar
Conny

Permalänk
Medlem

@Connyray84
Har du varit inne i BIOS och kollat så allt står rätt till där?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Hej

Har en datorn som jag har haft i ungefär 1 år 3 månader. Senaste veckan har jag fått ett problem med den och jag vet inte om det är mina barn som varit inne på något eller gjort någon inställning dom inte skulle gjort.

Det som händer är att Datorn håller hela tiden på att frysa till och från. Jag måste trycka kontroll all delet sen trycka på aktivetetshantera och då släpper frysningen utan att behöva stänga ner något eller avslutat något program

Jag har kollat på aktivetetshantera hur CPU och Minnet ser ut, CPU går inte över 10% då räcknar jag högt ligger mest på 6% med en internet sidan up, Minnen 18%

Testat dragit ut alla kontaker på baksidan tagentbord, högtalare och så vidare inget resultat; Fastnar fortfarande och samma sak händer om jag pluggar in en grej åt gången. Så det verkar inte vara tagentbord, muset, högtalaren eller headset som strular eller ger detta problem.

Kört igenom Norton, Hittar ingent virus, Hittar inget fel och har testat installera om hela windows 11 men nya drivrutier, Nya grafikkort drivrutiner och problemet kvar står.

Kört defragmentera och hittar inget fel på SDD eller på den andra Hårdisken.

Detta är sjukt irrterande att behöva kontrall all delet till och från när man surfar.

Är det någon som har haft samma problem eller vet vad jag ska göra nästa steg för detta är sjukt jobbigt

min dator

Enhetsnamn DESKTOP-F9L3OM1
Processor 11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-11700F @ 2.50GHz 2.50 GHz
Installerat RAM-minne 32,0 GB (31,9 GB går att använda)
Windows 11
Grafikkort Geforce RTX 3070

Tack för er tid

Med Vänliga Hälsningar
Conny

Om du öppnar loggboken i din dator, kan du se där vad som har skett när din dator fryser?

Permalänk

Har ej varit inne i BIOS; Något specielt ska titta i bios efter?

Testade Loggboken

senate 24 timmarna

varning 203 gånger

Filtermanger 30 gånger
WMI 53 gånger
LSA 30 gånger
Distribuitcom 51 gånger

Fel 212 senaste 24 timmar

Kernel Event tracing 13

Client Licensing 144

massa 1 och 2 på grejor

Jag har Windows 11 licent som fick med när jag köpte datorn från Power. Så inget jag installerat själv eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Har ej varit inne i BIOS; Något specielt ska titta i bios efter?

Testade Loggboken

senate 24 timmarna

varning 203 gånger

Filtermanger 30 gånger
WMI 53 gånger
LSA 30 gånger
Distribuitcom 51 gånger

Fel 212 senaste 24 timmar

Kernel Event tracing 13

Client Licensing 144

massa 1 och 2 på grejor

Jag har Windows 11 licent som fick med när jag köpte datorn från Power. Så inget jag installerat själv eller så

Har du varit i kontakt med butiken där du köpte datorn ifrån? Vad säger dom?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Har du varit i kontakt med butiken där du köpte datorn ifrån? Vad säger dom?

Nej det började ju för en vecka sen och jag tänkte måste ju vara ett program som barnen installerat med något virus eller något som dom har ändrat om, Power finns ju inte direkt i staden så måste ju skicka den till dom vet ej ens om det är 1 år eller 2 år och dessutom kommer dom väl säkert säga det är mitt fel att jag har installera eller ändra något i datorn

Permalänk
Medlem

Återställ Windows till en tidigare punkt: Om problemet började nyligen kan du försöka återställa Windows till en tidpunkt innan problemet uppstod. Du kan göra detta genom att öppna "Systemåterställning" och följa instruktionerna där

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Återställ Windows till en tidigare punkt: Om problemet började nyligen kan du försöka återställa Windows till en tidpunkt innan problemet uppstod. Du kan göra detta genom att öppna "Systemåterställning" och följa instruktionerna där

både provat det och kört ominstallering av system hjälpte in heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Har ej varit inne i BIOS; Något specielt ska titta i bios efter?

Har din dator det senaste bioset? Är dina drivrutiner av senaste version, Har du installlerat alla uppdateringar till ditt OS?

Permalänk
Medlem

@Connyray84
Har du ställt in rätt timings på minnena i BIOS?
Hur är tempen på på både cpu och grafikkort?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Connyray84:

Har ej varit inne i BIOS; Något specielt ska titta i bios efter?

Testade Loggboken

senate 24 timmarna

varning 203 gånger

Filtermanger 30 gånger
WMI 53 gånger
LSA 30 gånger
Distribuitcom 51 gånger

Fel 212 senaste 24 timmar

Kernel Event tracing 13

Client Licensing 144

massa 1 och 2 på grejor

Jag har Windows 11 licent som fick med när jag köpte datorn från Power. Så inget jag installerat själv eller så

Du kan ju börja med att kolla lite djupare på detta. 212 fel under de senaste 24h tyder ju på att det finns något att utforska.

Sedan undrar jag vad du gör när datorn fryser?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Har din dator det senaste bioset? Är dina drivrutiner av senaste version, Har du installlerat alla uppdateringar till ditt OS?

Ja datorn är updaterad med alla OS uppdateringar, Drivrutiner, Datorn har ej senaste biose, Typ aldrig varit inne rört Bioset

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan ju börja med att kolla lite djupare på detta. 212 fel under de senaste 24h tyder ju på att det finns något att utforska.

Sedan undrar jag vad du gör när datorn fryser?

Räcker jag sitter skriver här nu så kan den helt plötsligt frysa eller om jag har två fönster öppna och tabbar i mellan dom eller bara sitter kollar exampel aftonbladet sen byter jag till någon annan sida

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Connyray84
Har du ställt in rätt timings på minnena i BIOS?
Hur är tempen på på både cpu och grafikkort?

enligt afterburner ligger CPU på 41 GPU 210 MEM 405

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Räcker jag sitter skriver här nu så kan den helt plötsligt frysa eller om jag har två fönster öppna och tabbar i mellan dom eller bara sitter kollar exampel aftonbladet sen byter jag till någon annan sida

Du kan t.ex. ladda ner Memtest och testa minnena (du behöver USB-sticka): https://www.memtest86.com/download.htm

Ta en titt på hårddisken med CrystalDiskInfo: https://crystalmark.info/en/download/

Posta resultaten här sen.

Och, använder du Firefox, så stäng av hårdvaruaccelerationen under General/Perfomance (standardläget). Nånting är sönder där, så om du använder Firefox så stäng av det.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Connyray84:

Räcker jag sitter skriver här nu så kan den helt plötsligt frysa eller om jag har två fönster öppna och tabbar i mellan dom eller bara sitter kollar exampel aftonbladet sen byter jag till någon annan sida

Den fryser alltså när du använder Chrome? Är det bara Chrome som har problem? För jag ser liknande saker i specifikt Chrome, oftast från YouTube.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

enligt afterburner ligger CPU på 41 GPU 210 MEM 405

Där har du ju ett stort problem temperatursensorerna är ju uppenbart trasiga då 210 resp 405 grader är komplett galna... Ditt moderkort håller på att ge upp, det är nog bäst att kolla hur din garanti mot säljaren ser ut, i värsta fall får du bekosta ett nytt moderkort själv och stå för kostnaden av detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

enligt afterburner ligger CPU på 41 GPU 210 MEM 405

Säker på att du kollade rätt på temperaturerna där? 210 låter snarare som grafikkortets mhz vid vila.
Om det är samma för memory, att du kollat mhz, så är 405 väldigt lågt. Och det skulle kunna vara problemet, att någon på något sätt ställt ner dina minnen.
Är det grader där emot, så är något väldigt fel med temperaturerna som moderkortet rapporterar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Säker på att du kollade rätt på temperaturerna där? 210 låter snarare som grafikkortets mhz vid vila.
Om det är samma för memory, att du kollat mhz, så är 405 väldigt lågt. Och det skulle kunna vara problemet, att någon på något sätt ställt ner dina minnen.
Är det grader där emot, så är något väldigt fel med temperaturerna som moderkortet rapporterar.

Jag tror det står i alla fall Temp 52 aldrig rikitgt kört med programet innan, Kanske bör köpa ny cpu fläkt och lägga kylpasta börja där antar jag, sen kan jag ju plocka ut ett av minnen se om det blir någon skillnad hatar verkligen när man inte får någon felkod eller vet att det här programet ställer till det,

Permalänk
Medlem

Det är mest sannolikt inte ett kylningsproblem. Låter snarare som hårdvarufel på RAM, moderkort eller CPU. Jag misstänker alltid RAM först. Någon rekommenderade memtest86. Testa det först. Kan ju också helt enkelt bara vara nåt problem med Chrome.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Connyray84:

Jag tror det står i alla fall Temp 52 aldrig rikitgt kört med programet innan, Kanske bör köpa ny cpu fläkt och lägga kylpasta börja där antar jag, sen kan jag ju plocka ut ett av minnen se om det blir någon skillnad hatar verkligen när man inte får någon felkod eller vet att det här programet ställer till det,

Har du kollat upp felen du har i loggboken? Detta med att du inte får någon felkod stämmer ju inte om du har 200+ felmeddelanden i loggboken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skulle nog göra en CMOS reset för att se om det hjälper. Något kan ha hänt som sabbat inställningarna i bios.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kör in en Linux Live CD på ett USB-minne och se om det är Windows som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Jag tror det står i alla fall Temp 52 aldrig rikitgt kört med programet innan, Kanske bör köpa ny cpu fläkt och lägga kylpasta börja där antar jag, sen kan jag ju plocka ut ett av minnen se om det blir någon skillnad hatar verkligen när man inte får någon felkod eller vet att det här programet ställer till det,

Jo, men den temperaturen på 52, var inte den vi reagera över.
Det var tempen 210 på GPU och den på Memory.

Läste du dom 2 rätt?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Kan utsluta att det bara är chrome då edge gör samma sak.
grafikortets temp ligger på 54 grader
Får testa imorgon att köra CMOS och sedan linux se om det blir bättre

Ska prova köra lite spel se om det blir samma eller om det är bara när jag surfar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Kan utsluta att det bara är chrome då edge gör samma sak.
grafikortets temp ligger på 54 grader
Får testa imorgon att köra CMOS och sedan linux se om det blir bättre

Ska prova köra lite spel se om det blir samma eller om det är bara när jag surfar

Detta blir bara märkligare och märkligare för varje inlägg du gör, vill du verkligen ha hjälp elleer trollar du bara? Du har fått flera förslag på hur du kan felsöka dina komponenter men du struntar i att göra det du har fått tips om istället kommer nya uppgifter om dina problem och så väljer du att svara på våra frågor... Jag lägger ner detta nu tills jag ser vettiga svar på frågorna som alla har ställt hittills.

Permalänk
Medlem

Mer detaljer om din loggboks (heter det verkligen så på svenska, inte använt svenskt OS på hundra år) Kernel-EventTracing vore önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Kan utsluta att det bara är chrome då edge gör samma sak.
grafikortets temp ligger på 54 grader
Får testa imorgon att köra CMOS och sedan linux se om det blir bättre

Ska prova köra lite spel se om det blir samma eller om det är bara när jag surfar

CMOS reset kommer inte lösa något, ifall det är ett fysiskt fel på någon hårdvara i din burk. Se min tidigare post. Dessutom, om du kör en CMOS-reset måste du sen se till att alla inställiningar i BIOS är korrekta. Brukar man göra vid installation av ny hårdvara, inte för att lösa problem med felande hårdvara, felaktiga drivrutiner etc. Rekommenderar fortfarande att du kör Memtest86, och gör en hälsokontroll på din hårddisk (den med systemet på).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hejsan, finns en relativt färsk tråd på Microsoft angående Client Licensing Service fel och hur man kan komma till rätta med dem.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/the-cli...

Glhf!